Το υπουργείο Παιδείας μετά τον «Επιτάφιο» του Περικλή, λέει «αντίο» και στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή – Πιέζει για θεματική εβδομάδα με βάση την σεξουαλική αγωγή και τις εξαρτήσεις
Νέο πλήγμα στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας, μετά την κατάργηση της διδασκαλίας του «Επιταφίου» του Περικλή στη γ’ λυκείου. Αυτή τη φορά το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής βάζει στο στόχαστρο την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, που διδάσκεται στη β’ λυκείου. Σύμφωνα με καταγγελία της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, στο νέο πρόγραμμα της β’ τάξης καταργούνται τα Αρχαία Ελληνικά ως υποχρεωτικό μάθημα και «εξοβελίζεται η διδασκαλία της “Αντιγόνης” του Σοφοκλή».
Σύμφωνα με τις προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την αναδιαμόρφωση του σχολικού προγράμματος στο Λύκειο τα Αρχαία θα παραμείνουν ως μάθημα κορμού μόνο στην Α’ Λυκείου, αποδεικνύοντας την πρόθεση του Υπουργείου για κατάργηση της Αντιγόνης! Στην ενότητα «Γλώσσα» στη Β’ και Γ’ Λυκείου προβλέπεται διδασκαλία μόνο Έκθεσης και Λογοτεχνίας. Αυτό πρακτικά ισοδυναμεί με κατάργηση της διδασκαλίας της Αντιγόνης στο Λύκειο μετά από δεκαετίες! Να θυμίσουμε εδώ πως ,όχι τυχαία , τόσο η μεταξική δικτατορία όσο και η χούντα των συνταγματαρχών απαγόρευσαν την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή , ως έργο που κατεξοχήν στρέφεται κατά της εξουσίας.
Βασικό μερίδιο «ευθύνης» στην απόφαση αυτή προφανώς κατέχει η προσπάθεια του Υπουργείου για περιορισμό των δαπανών μέσω της μείωσης προσλήψεων. Μόνο η μείωση των ωρών κατά 3 στη Β Λυκείου εξοικονομεί 11.304 ώρες η οποία μεταφράζεται σε 565 περίπου εκπαιδευτικούς. Στην εποχή των ισχνών προϋπολογισμών που βιώνουμε τα παραπάνω νούμερα υποσκελίζουν το μορφωτικό αγαθό που εκπροσωπεί η Αντιγόνη στο Λύκειο. Το θέμα στην «αναδόμηση» του Λυκείου δεν είναι μόνο αυτό και χρειάζεται συνολική κριτική σε αυτό που επιχειρείται.
Αντίδραση
Ποια είναι η αντίδραση της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων; Το λιγότερο ως οργισμένη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί καθότι όπως σημειώνει «Η διδασκαλία της Αντιγόνης δεν καταργήθηκε ούτε κατά την επτάχρονη δικτατορία, ενώ η αγέρωχη στάση της ηρωίδας του έργου αποτέλεσε διαχρονικά παγκόσμιας εμβέλειας πρότυπο που ενέπνευσε και εμπνέει την πολιτισμένη ανθρωπότητα». Και προσθέτει: «Ελληνικό σχολείο χωρίς τον “Θουκυδίδου Περικλέους Επιτάφιο” και χωρίς την Αντιγόνη του Σοφοκλή είναι σχολείο με δυσαναπλήρωτο έλλειμμα παιδείας, χωρίς ουσιαστική αγωγή δημοκρατίας, χωρίς μαθητεία στην αντίσταση απέναντι στις αυθαιρεσίες της εκάστοτε εξουσίας και χωρίς ανάδειξη —ως υπέρτατης αξίας— της αγάπης.
Μάλιστα οι Φιλόλογοι κάνουν κι ένα μίνι .. απολογισμό δράσεων των υπουργών Παιδείας της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αναφέροντας τις απόψεις του πρώην υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, σε ό,τι αφορά τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και το Μικρασιατικό Ελληνισμό πρόσθεσαν δε και την προώθηση αλλαγών ώστε να διδάσκονται συνοπτικά και να μην εξετάζονται στην Α’ Λυκείου κεφάλαια για τον Μινωικό και τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό.
Την ίδια ώρα ανοίγει η συζήτηση για τις έμφυλες σχέσεις και τις εξαρτήσεις στα σχολεία. Το υπουργείο Παιδείας είναι αποφασισμένο να εισάγει στα σχολεία την ενημέρωση για θέματα που αφορούν σε γκέι και έμφυλες καταστάσεις, στο πλαίσιο ειδικά αφιερωμένης «θεματικής εβδομάδας». Και για το λόγο αυτό ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Γαβρόγλου στέλνει νέα εγκύκλιο με διευκρινήσεις που κοινοποιείται ηλεκτρονικά στους σχολικούς συμβούλους ενώ δίνει και παράταση στα σχολεία για την υποβολή σχετικών σχεδίων.