Αιγαίο: Περισσότερο από 20 εκατ. ευρώ το μήνα υπολογίζονται οι ζημιές για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες

Την είδηση την διαβάσαμε και νωρίτερα... Η Blue Star Ferries ανακοίνωσε ότι αλλάζει τα δρομολόγιά της και ουσιαστικά κρατάει δύο πλοία στις Κυκλάδες (Blue Star Delos και Blue Star Naxos) και μάλιστα όχι και τις επτά ημέρες... Το Blue Star Delos θα έχει δρομολόγιο τέσσερις φορές την εβδομάδα στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Τήνος - Μύκονος - Σαντορίνη και επιστροφή (κάθε Πέμπτη θα πιάνει Πάρο - Νάξο αν΄τι για Σύρο - Τήνο - Μύκονο) και το Blue Star Naxos θα κινείται το απόγευμα (εκτός Σαββάτου) στη γραμμή της Παροναξίας και ... άγονη... Ομως, υπάρχουν και οι αριθμοί. Τι λένε; Οπως διαβάζουμε στην εφημερίδα "Καθημερινή", ζημίες της τάξης των 660.000 ευρώ ημερησίως καταγράφουν τα 22 μεγαλύτερα επιβατηγά πλοία που εκτελούν ακόμα δρομολόγια στο Αιγαίο. Οι ζημίες αυτές μόνον για ένα μήνα ισοδυναμούν με χτύπημα 20 εκατ. για τις ακτοπλοϊκές, για δύο μήνες 40 εκατ. και για 10 μήνες 200 εκατ. Προφανώς και οι αντοχές των εταιρειών θα έχουν εξαντληθεί πολύ νωρίτερα. Σημειώνεται πως οι ζημίες αφορούν μόνο τη δραστηριότητα των ακτοπλοϊκών στο Αιγαίο.

Η επιβατική κίνηση κατέρρευσε κατά 75% την προηγούμενη εβδομάδα, και από τη Δευτέρα τείνει να είναι μηδενική. Οι μεταφορές φορτηγών έχουν μεν υποχωρήσει, πλην όμως κατά μικρότερο ποσοστό. Ετσι, κορυφαίοι τραπεζίτες, εξαιρετικά εξοικειωμένοι με τους ισολογισμούς και τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, υπολογίζουν πως εάν η ακτοπλοΐα διατηρήσει το 70% του μεταφορικού έργου φορτηγών σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, κάτι διόλου βέβαιο δεδομένων των συνθηκών, τότε κατά μέσον όρο κάθε καράβι που σαλπάρει για δρομολόγια «καίει» μετρητά αξίας 30.000 ευρώ την ημέρα. Και αυτό, μόνο και μόνο επειδή οι τιμές των καυσίμων έχουν υποχωρήσει. Τα μεγαλύτερα, όπως αυτά που πάνε στην Κρήτη, έχουν ζημίες κοντά στις 40.000, ενώ τα μικρότερα, των δύο μικρών εταιρειών που είναι ενεργές αυτή την περίοδο, περί τις 20.000, αναφέρουν οι ίδιες τραπεζικές πηγές. Σε κάθε περίπτωση, η συσσώρευση ζημιών αυτού του εύρους επί μακρόν δεν απειλεί απλώς τη βιωσιμότητα όλων των ακτοπλοϊκών αλλά εγγυάται τη χρεοκοπία τους, αναφέρουν χαρακτηριστικά στον Πειραιά.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να βοηθήσει τη βιωσιμότητα του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αποφάσισε να παρατείνει την τρέχουσα χειμερινή περίοδο, που προβλέπει συγκεκριμένες περιορισμένες δρομολογήσεις και πέραν της 1ης Απριλίου, οπότε και υπό κανονικές συνθήκες θα άρχιζε η θερινή περίοδος. Ομως αυτό δεν αρκεί, εξηγούν οι ακτοπλόοι. Χρειάζεται κατ’ αρχήν να περιοριστούν τα εν ενεργεία πλοία και επιπλέον να περιοριστούν στις απολύτως απαραίτητες κατά τον νόμο και οι επανδρώσεις των πλοίων. «Πρέπει και να μειώσεις κατά το δυνατόν τα έξοδα του κάθε πλοίου και να βγάλεις πλοία από τα δρομολόγια», υπογραμμίζουν στην Ακτή Μιαούλη. Αλλά ακόμα και έτσι, οι συντριπτικές ζημίες είναι αναπόφευκτες. Πάντως, δεν μπορεί με όσα ισχύουν σήμερα να περιοριστεί ο αριθμός των πληρωμάτων, παρά το γεγονός πως το ξενοδοχειακό προσωπικό τους είναι πρακτικά αργούν, διότι αν απολυθούν, οι εταιρείες θα απενταχθούν από τα μέτρα στήριξης για τις επιχειρήσεις, λένε οι ίδιες πηγές. Ούτε όμως οι ναύτες μπορούν να πάρουν το επίδομα των 800 ευρώ τον μήνα εάν δεν υπάρξει σχετική ρύθμιση.

Ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης έχει αντιληφθεί το πρόβλημα αλλά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και με στενό συνεργάτη του, του οποίου οι χειρισμοί έχουν ήδη προκαλέσει αγανάκτηση του κόσμου της ακτοπλοΐας, καθώς δηλώνει πως πρέπει να κάνουν όλοι ό,τι τους πει». Παράλληλα με όλα αυτά τίθεται και θέμα τακτικής σύνδεσης με τα νησιά που φιλοξενούν μετανάστες, αλλά για την ώρα δεν φαίνεται το Δημόσιο να είναι διατεθειμένο να ναυλώσει προς τούτο πλοία.

Ολα αυτά τα ζητήματα έχουν ασφαλώς έλθει στην προσοχή του υπουργού, ο οποίος αναμένεται σε συνεργασία με τους συναρμόδιους υπουργούς να δώσει νομοθετική λύση στα προβλήματα αυτά, πιθανότατα με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Θα υπάρξει δηλαδή κάποια εξειδίκευση μέτρων που ισχύουν για ολόκληρη την οικονομία, έτσι ώστε να περιλάβουν και τις ιδιαιτερότητες της ακτοπλοΐας. Οπως έχει συμβεί και με τις τουριστικές επιχειρήσεις ή τις αερομεταφορές. Σε δεύτερο επίπεδο, οι χειρισμοί θα γίνονται κατά περίπτωση: όποια εταιρεία θέλει να αποδρομολογήσει πλοίο της, θα εξετάζεται το αίτημά της σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες και θα λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις για στήριξη ή αποδρομολόγηση.