Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑιγαίο: Σκέψεις για πολυετή συμβόλαια στις άγονες γραμμές

Αιγαίο: Σκέψεις για πολυετή συμβόλαια στις άγονες γραμμές

|

Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργικά Απόφαση για την ενεργοποίηση του προγράμματος “Νέαρχος” που θα ανάβει το πράσινο φως για τις αλλαγές

Ηρθε η ώρα; Ναι, γιατί όχι…. Να αλλάξει το status των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο Πέλαγος βοηθώντας ταυτόχρονα στη δρομολόγηση πιο πράσινων και πιο συγχρόνων πλοίων επιδιώκει το υπουργείο Ναυτιλίας.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργικά Απόφαση των υπουργών Οικονομικών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας για την ενεργοποίηση του προγράμματος Νέαρχος που θα ανάβει το πράσινο φως για τις αλλαγές.

Σύμφωνα με το σχέδιο το υπουργείο Ναυτιλίας σε πρώτη φάση μέσω του χρηματοδοτικού εργαλείου Νέαρχος θα επιλέξει δύο με τρεις μεγάλες άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές όπως π.χ είναι η γραμμή της Κασοκαρπαθίας που ξεκινάει από τον Πειραιά και μέσω Κυκλάδων και Κρήτης φτάνει σε Κάσο Κάρπαθο και καταλήγει στη Ρόδο στις οποίες θα επιδιωχθεί η υπογραφή σύμβασης 12ετούς διάρκειας με ακτοπλοϊκή εταιρεία με παράλληλη δρομολόγηση νέου σύγχρονου πλοίου.

Η αγορά του πλοίου θα πραγματοποιηθεί με δανειοδότηση μέσω του Νέαρχος από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με εγγύηση τα μισθώματα της άγονης γραμμής που θα προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι μπορούν σε πρώτη φάση να διατεθούν περί τα 30 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση σε 2-3 γραμμές ήτοι 360 εκατ ευρώ σε 12 χρόνια.

Το σχέδιο όμως είναι οι συμβάσεις αυτού του είδους μετά την πρώτη πιλοτική εφαρμογή να επεκταθούν και σε άλλες γραμμές του ακτοπλοϊκού δικτύου Σύμφωνα με πληροφορίες του Οικονομικού Ταχυδρόμου έχουν εξασφαλισθεί μέσω των πόρων του ΕΣΠΑ 52 εκατ ευρώ τον χρόνο για 44 άγονες τακτικές ενδονησιωτικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Πρόκειται για γραμμές που συνδέουν 44 μικρά νησιά με τα μεγαλύτερα όπως οι γραμμές Φούρνοι Ικαρία Σάμος πολλές γραμμές στα Δωδεκάνησα και άλλες. Και αυτές οι συμβάσεις θα γίνει προσπάθεια να είναι πολυετείς πέντε επτά χρόνων για τον καλύτερο προγραμματισμό του επενδυτικού πλάνου των ακτοπλόων και την ανανέωση του στόλου τους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθεί ο θεσμός των πολυετών συμβάσεων για να αντιμετωπισθεί το ακτοπλοϊκό πρόβλημα και να ανανεωθεί ο στόλος που εξυπηρετεί αυτές τις γραμμές Ωστόσο για πρώτη φορά υλοποιούνται με το νέο καθεστώς με εγγύηση από το ΠΔΕ.

Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου ειδικότερα αυτού που εξυπηρετεί άγονες γραμμές είναι ένα πολύ ειδικό πρόβλημα καθώς τα πλοία που απαιτούνται για αυτές τις γραμμές πρέπει να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όσον αφορά το μέγεθός τους αλλά και τις τεχνικές δυνατότητες Χαρακτηριστικά που δεν βρίσκονται εύκολα στη διεθνή ακτοπλοϊκή αγορά.

Οι πολυετείς συμβάσεις υιοθετήθηκαν το 2008 με τη λογική να δοθεί ένα κίνητρο και μία βοήθεια στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να ανανεώσουν τον στόλο τους αφού ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι σε τρία χρόνια μία εταιρεία που κέρδιζε μία πολυετή σύμβαση ήταν υποχρεωμένη να αγοράσει νεότερο πλοίο.

Ωστόσο η δημοσιονομική κρίση που άρχισε το 2010 τίναξε όλο τον σχεδιασμό στον αέρα καθώς οι τράπεζες δεν ήταν σε θέση να χρηματοδοτήσουν τέτοιου είδους σχέδια ενώ και τα αποτελέσματα των εταιρειών δεν βοηθούσαν.

Έτσι οι πολυετείς συμβάσεις εξακολούθησαν να ισχύουν αλλά λειτουργούσαν πλέον ως φραγμός για την είσοδο σε ορισμένες γραμμές νεότερων πλοίων αφού δεν πραγματοποιούνταν διαγωνισμοί και οι εν λόγω γραμμές εξυπηρετούνταν κυρίως με μεγάλης ηλικίας πλοία.

Παράλληλα τα κονδύλια που δεσμεύονταν ήταν σημαντικά ενώ και τα νησιά δεν εξυπηρετούνταν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με βάση πάντα τις τότε συνθήκες. Με ειδική τροπολογία που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2010 δόθηκε παράταση στις ακτοπλοϊκές προκειμένου να αντικαταστήσουν τα μεγάλης ηλικίας πλοία με νεότερα.

Τελικά όμως και πάλι ο θεσμός δεν λειτούργησε με αποτέλεσμα στη συνέχεια να καταργηθεί στην πράξη και οι εταιρείες να απαλλαγούν από την υποχρέωση αυτή έχασαν όμως και τις γραμμές.

Πολυετείς συμβάσεις είχαν υπογράψει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου τρεις συμβάσεις διάρκειας δώδεκα χρόνων η καθεμία η οποία δεν υπάρχει πλέον η ΛΑΝΕ θυγατρική της ΑΝΕΚ σύμβαση διάρκειας οκτώ ετών με υποχρέωση αλλαγής πλοίου στα τρία χρόνια η οποία απορροφήθηκε από την ΑΝΕΚ, ορισμένες τοπικές εταιρείες στα Δωδεκάνησα και το Ανατολικό Αιγαίο και η Blue Star Ferries η οποία υλοποίησε πλήρως τις συμβάσεις,

Από την πλευρά τους οι ακτοοπλόοι «ακούν» τα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας θεωρούν ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση ωστόσο σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι τα κονδύλια στα οποία αναφέρεται ο υπουργός δεν είναι επιδοτήσεις ή οικονομικές ενισχύσεις του κλάδου αλλά αποζημιώσεις για έργο που θα παραγάγουν όταν το παραγάγουν σε γραμμές για τις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΠΝΟ: Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά (Μεγάλη Τετάρτη)

Δεμένα τα πλοία την Τετάρτη 1η Μαΐου – Απεργία της ΠΝΟ (διαβάστε την ανακοίνωση)

ΥΠΑΑΤ: Σε ισχύ από σήμερα η Κάρτα του Αγρότη

Θα διατεθεί στους παραγωγούς, δικαιούχους αγροτικών επιδοτήσεων, μόνο με την αίτηση του ενδιαφερομένου προς τη συνεργαζόμενη τράπεζα που τηρεί τον λογαριασμό του

Πάσχα: Εκπτώσεις για την μετακίνηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα

Ελληνική Βουλή: Ο πρώην βουλευτής των “Σπαρτιατών”, Φλώρος, γρονθοκόπησε τον Γραμμένο της “Ελληνικής Λύσης”

Πρωτοφανές επεισόδιο με πρωταγωνιστή τον πρώην βουλευτή των Σπαρτιατών Κωνσταντίνο Φλώρο σημειώθηκε στη Βουλή, όταν γρονθοκόπησε τον βουλευτή της Ελληνικής Λύσης, Βασίλη Γραμμένο.

Πώς έλιωσε ο (εκκλησιαστικός) πάγος με την κυβέρνηση

Βρέθηκε η χρυσή τομή... Ποιες ήταν οι κατάλληλες κινήσεις

Σίφνος: Το “Αρτεμις” νικήθηκε από τη Σοροκάδα, το “Ανεμος” κατάφερε και έδεσε (video)

Τρίτη 23 Απριλίου και στο λιμάνι της Σϊφνου με 11 μποφόρ οι ναυτικοί μας τα είδαν.,. όλα. Το "Αρτεμις" δεν τα κατάφερε, το "Ανεμος" μπήκε στο λιμάνι με τη 3η προσπάθεια (video)

Deadpool & Wolverine ενώνουν τις δυνάμεις τους, προσφέρουν γέλιο και θέαμα (video)

Ράιαν Ρέινολντς και Χιου Τζάκμαν ενώνουν τις δυνάμεις τους στο τρέιλερ της ταινίας - Το φιλμ της Marvel θα κυκλοφορήσει στις 26 Ιουλίου

Αττική: Κίνδυνος να χαθούν οι μέλισσες σε λιγότερο από 20 μέρες (!!!)

Η αντιπυρική περίοδος εξοντώνει τις μέλισσες: «Σε 20 ημέρες δεν θα υπάρχουν μελίσσια στην Αττική»

Αιγαίο: 5αστερες επενδύσεις φέρνουν στην επικαιρότητα τα μικρότερα νησιά

Πως οι μεγάλες επενδύσεις αλλάζουν Κύθνο, Σέριφο Μήλο και Κέα

Κυκλάδες – Αεροδρόμια: Σχεδόν 4.000 άτομα ήρθαν στη Νάξο, Πάρος και Μύκονος μάχονται για τη 2η θέση

Η Σαντορίνη έχει τις περισσότερες κινήσεις το πρώτο δίμηνο του 2024 με βάση την εικόνα των αεροδρομίων - Τι γίνεται στα Δωδεκάνησα

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Ξεκίνησε το 3ήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης

Η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) κάλεσε τον Βασίλη Ορφανό για ένα τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης - Πως μπορείτε να δώσετε το παρών

Νάξος: Μουσική και χορός στην υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας (video)

Πως υποδέχτηκε η Νάξος την Ολυμπιακή φλόγα (video)

Ολυμπιακή Φλόγα: Βασδέκη, Σοφικίτης και Neubauer μίλησαν με τα παιδιά της Νάξου

Διαδραστική συνάντηση με τα παιδιά και βράβευση σε Βασδέκη, Σοφικίτη και Neubauer (video)

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Νάξος: Ποιος θα ανάψει με την Ολυμπιακή φλόγα τον βωμό στη Πορτάρα;

Εγιναν γνωστά τα ονόματα των οκτώ λαμπαδηδρόμων, οι οποίοι θα τρέξουν στη Νάξο στα πλαίσια της έλευσης της Ολυμπιακής φλόγας;

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Νομική Αθηνών: Με οδηγό την Ναξιώτισσα Μαρία Μαργαρίτη κέρδισε Κέμπριτζ και Οξφόρδη!

Η Νομική Αθηνών νίκησε Κέμπριτζ και Οξφόρδη και πήρε το Α’ Βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό εικονικής δίκης - Ο ρόλος της Ναξιώτισσας Μαρίας Μαργαρίτη

CaptainBook: Σούπερ χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ από επενδυτή

Η χρηματοδότηση των 2 εκατομμυρίων ευρώ, θα συμβάλει ουσιαστικά στην επέκταση των υπηρεσιών της και εκτός των αγορών όπου έχει ήδη παρουσία, όπως η αγορά των ΗΠΑ από όπου προέρχεται το 30% των εσόδων της

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia- Play Offs: Με σούπερ Χαρούνι, άλωσε τη Βούλα και βλέπει τελικό ανόδου

Εντυπωσιακός ο ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia κέρδισε τον Πρωτέα Βούλας (74-64) και το Σάββατο ετοιμάζεται για το παιχνίδι - τελικό... Αγωνία για τους τραυματίες παίκτες....

SeaJets: Με το SuperRunner Jet θα φτάσει έως το Κουφονήσι

Δρομολογείται σε άκρως τουριστική γραμμή το Superunner Jet από το Πάσχα και για όλη την περίοδο - Σε ποια νησιά θα το δούμε φέτος