Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣαντορίνη: Το "Sea Diamond" σαπίζει στην Καλντέρα και οι ερευνητές ανησυχούν

Σαντορίνη: Το “Sea Diamond” σαπίζει στην Καλντέρα και οι ερευνητές ανησυχούν

|

Απρίλιος 2007 – Μάιος 2018 … Εντεκα χρόνια κι ένας μήνας μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης – Θ. Τσιμπίδης (Αρχιπέλαγος): “Το Sea Diamond έδωσε την αφορμή σε όποιον θέλει να βυθίσει ένα πλοίο στην Ελλάδα να το κάνει ανενόχλητος, αφού θα γλιτώσει τις νομικές συνέπειες και το κόστος”

Απρίλιος 2007 και όσοι πληροφορούνται την είδηση είναι σε κατάσταση σοκ… Το Κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond βυθίζεται στην Καλντέρα της Σαντορίνης (!!!) Σχεδόν στα 100 μέτρα από τη στεριά…. Από τότε πέρασαν έντεκα (11) χρόνια… Και όμως, η εικόνα παραμένει αποκαρδιωτική με τις συνέπειες της μη ανέλκυσης του ναυαγίου να γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες. «Είναι παγκοσμίως γνωστό και επιβεβαιώνεται από την νομοθεσία, πως ένα ναυάγιο συνιστά τοξικό απόβλητο, καθώς αποτελείται από πολλών ειδών υλικά. Γιατί εδώ δεν γίνεται ποτέ κάτι σωστά; Η κυβέρνηση δεν πράττει το αυτονόητο, να εφαρμόσει το νόμο περί ανέλκυσης ναυαγίων. Δυστυχώς το Sea Diamond συνεχίζει να αναβλύζει πετρέλαια και να διαλύεται», λέει στο LIFO.gr, ο Θοδωρής Τσιμπίδης, Διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος».

Σε ένα ναυάγιο εκτός από τα πετρελαιοειδή, υπάρχει επίσης διαρροή τοξικών και επικίνδυνων ουσιών στα θαλάσσια οικοσυστήματα. Και καθώς το κουφάρι του πλοίου διαβρώνεται, ο ρυθμός ρύπανσης αναμένεται να αυξάνεται συνεχώς. Την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε στη Σαντορίνη ένας νέος κύκλος δειγματοληψιών από το «Αρχιπέλαγος» στην περιοχή του ναυαγίου του Sea Diamond με στόχο την εκτίμηση του βαθμού συσσώρευσης τοξικών ρύπων στα οικοσυστήματα της περιοχής. Η δειγματοληψία έγινε σε συνεργασία με τη «Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond» και με το Πολυτεχνείο Κρήτης (Σχολή Μηχανικών Περιβάλλοντος, Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων).

«Εμείς εξετάζουμε τον βαθμό τοξικότητας της ρύπανσης, η πετρελαϊκή φαίνεται. Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της Λεπιδοχρονολόγησης (lepidochronology), αφαιρούμε κάποιο λέπι για να διαπιστώσουμε ποια χρονιά δημιουργήθηκε και πώς εξελίχθηκε», λέει ο κ. Τσιμπίδης. Η υπόθεση έχει προκαλέσει αναπόφευκτα την αγανάκτηση και των κατοίκων της Σαντορίνης, καθώς πρόκειται για μια ανοιχτή πληγή στον βυθό ενός νησιού, του οποίου τα έσοδα από τον τουρισμό αποτελούν το το 1% του ΑΕΠ της Ελλάδας.

«Οι κάτοικοι έχουν αγανακτήσει. Το ναυάγιο του Sea Diamond έχει φτάσει να είναι κάτι σαν επετειακό γεγονός και μόνο, αφού το θυμόμαστε κάθε χρόνο, βγάζουμε ένα δελτίο τύπου και πάμε παραπέρα. Και η προκήρυξη για τον διαγωνισμό έγινε για τα μάτια του κόσμου. Δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί ποτέ», καταγγέλλει ο κ. Τσιμπίδης.

Ελληνικά παράδοξα 

Το «Αρχιπέλαγος» βρέθηκε στην περιοχή αμέσως μετά τη βύθιση και έκτοτε παρακολουθεί στενά το ζήτημα, έχοντας εξ’ αρχής επισημάνει τον κίνδυνο της αναπόφευκτης τοξικής ρύπανσης σε περίπτωση μη-ανέλκυσης, ενώ εκπρόσωποι του Ινστιτούτου έχουν κληθεί να καταθέσουν ως μάρτυρες σε πολυάριθμες δίκες για το ζήτημα αυτό. Το παράδοξο δε, είναι πως χρειάστηκαν 9 χρόνια για να ολοκληρωθεί η δίκη για τις ποινικές ευθύνες του ναυαγίου του Sea Diamond, όπου και αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου και των πλοιοκτητών. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει πρακτικά απολύτως τίποτα.

«Το Sea Diamond έδωσε την αφορμή σε όποιον θέλει να βυθίσει ένα πλοίο στην Ελλάδα να το κάνει ανενόχλητος, αφού θα γλιτώσει τις νομικές συνέπειες και το κόστος. Με το να μην γίνεται τίποτα, απλώς δημιουργούνται οι τέλειες συνθήκες για το επόμενο ναυάγιο», σημειώνει ο Θοδωρής Τσιμπίδης. Ερωτηθείς σχετικά με το πόσο βλαβερό είναι για την ανθρώπινη υγεία, εμφανίζεται καθησυχαστικός σε επίπεδο κολύμβησης, εξηγώντας πως ενδεχομένως «οι βαριές ουσίες δεν περνούν στο δέρμα», ωστόσο σπεύδει να τονίσει πως το ναυάγιο επηρεάζει άμεσα και σε πολύ επικίνδυνο βαθμό την τροφική αλυσίδα, δημιουργώντας τεράστια πρόβλημα σε βρώσιμα προϊόντα, όπως τα ψάρια.

Το «Αρχιπέλαγος» ως μέτρο σύγκρισης για τη διαχείριση του ναυαγίου σε ένα ευνομούμενο κράτος αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia το 2012 στην Ιταλία. Στην περίπτωση αυτή, οι ιταλικές αρχές τηρώντας απαράκλητα όλους τους κανόνες αποφυγής πρόκλησης ρύπανσης, υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει περισσότερο από 1 δισ. ευρώ έως και την ανακύκλωσή του σε ναυπηγείo της Γένοβα.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πανναξιακό (10ο) Πρωτάθλημα Τάβλι: Πρωταθλητής ο ρούκι Βαγγέλης Παπαδόπουλος

Ο Βαγγέλης Παπαδόπουλος το είπε και το έκανε.. Με 3-1 νίκες κατέκτησε το 10ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα Τάβλι

Γ. Λεονταρίτης: “Ζήτησε δωρεάν μετακίνηση των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων”

Η Πρόταση του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γ. Λεονταρίτη αναφορικά με τα πλοία που επιδοτούνται από το κράτος, για τις ανάγκες των αθλητών σε όλο το Ν. Αιγαίο - Τι πρότεινε ο Γιάννης Μαργαρίτης

ΝΕ ΠΑΣΟΚ ΚΥΚΛΑΔΩΝ : ΟΧΙ στην συγκάληψη

Η πρόταση που καταθέτει η ΝΕ ΠΑΣΟΚ Κυκλάδων σχετικά με τα Τέμπη και την πρόταση δυσπιστίας

Νάξος: Εξειδικευμένοι κλαδευτές – αναρριχητές ανέλαβαν το κλάδεμα των δέντρων

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους κλαδευτές... Τι αναφέρει η κα Κεφαλά

Το Επιμελητήριο Κυκλάδων στην Ευρωπαϊκή Σύνοδο της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στη Γένοβα

Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων συζητήθηκαν θέματα που αφορούν τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στις Κυκλάδες

Νάξος – Καρνάγιο: Γεννητούρια στη παραλία

Νέοι κάτοικοι στο καρνάγιο της Νάξου

Δεύτεροι “φτωχότεροι” καταναλωτές της Ευρώπης οι Έλληνες

Εκτός όμως από τον υψηλότερο μέσο πληθωρισμό, πρόσφατη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποδεικνύει ότι η Ελλάδα πληρώνει ακριβότερα και τον πληθωρισμό της απληστίας, σε σύγκριση με την υπόλοιπη ΕΕ.

Μύκονος – AKTES: Ενημέρωση (30/03) για την Κλιματική Αλλαγή

Ομιλία για την κλιματική αλλαγή από την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίων Ακτογραμμών - ΑΚΤΕS .. Που και πότε

10ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα Τάβλι: Τελικός και ο πρωτάρης Παπαδόπουλος στη πρόκληση της καριέρας του

Ο μεγάλος τελικός του 10ου Πανναξιακού Πρωταθλήματος Τάβλι ξεκινάει. Ποιος θα επικρατήσει; Ο έμπειρος Μαγκανάρης ή ο ρούκι Παπαδόπουλος;

Αλυκό: Ο Φάρος που “φωτίζει” την γαστρονομία της Νάξου

Ανοίγει την Παρασκευή 5 Απριλίου ο Φάρος του Αλυκού - Τι περιλαμβάνει το μενού

Νάξος (Αγγίδια) – Ενοριακός Ναός Αγίου Χαραλάμπους: Ψήφισμα για την εκδημία του Δημητρίου Σέργη

Το ψήφισμα του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ενοριακού Ναού Αγίου Χαραλάμπους Αγγιδίων Νάξου για το θάνατο του Δημητρίου Σέργη

Απόκριες 2024: Το “ευχαριστώ” από το Σύλλογο Γυναικών Κωμιακής (video)

Τα μέλη του Συλλόγου Γυναικών Κωμιακής με ανάρτησή τους στα social media λένε ένα μεγάλο "ευχαριστώ" σε όσους βρέθηκαν στην πανέμορφη Κωμιακή (video)

Η δράση της Μαρίας Καρυστιανού δείχνει το δρόμο για μία κοινωνία που δεν θα ανέχεται την αδικία

Ο Αλέκος Αρβανιτάς αναλύει την εβδομάδα που μας πέρασε... Από την Καρυστιανού στις Βρυξέλλες έως τον Λοβέρδο και τη Νέα Δημοκρατία - Την Ακρίβεια έως τον Γεωργιάδη και τις απαντήσεις του.. Αναρωτιέται δε εάν στην Ελλάδα γίνονται τέτοια πράγματα

Naxos Medical: Επίσκεψη από τον πλαστικό χειρουργό Νικόλαο Μουστάκη

Σάββατο 23 Μαρτίου θα πραγματοποιήσει προγραμματισμένο Ιατρείο ο Στρατιωτικός Ιατρός, Πλαστικός Επανορθωτικός και Αισθητικός Χειρουργός, Νικόλαος Μουστάκης

Νάξος: Εξειδικευμένοι κλαδευτές – αναρριχητές ανέλαβαν το κλάδεμα των δέντρων

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους κλαδευτές... Τι αναφέρει η κα Κεφαλά

Αφρική: Ο Ναξιώτης ορειβάτης που κατέκτησε το Κιλιμάντζαρο

Ο Αντώνης Μαργαρίτης πέτυχε έναν άθλο. Κατάφερε να ανέβει στην ψηλότερη κορυφή βουνού στην Αφρική - Πως περιγράφει την εμπειρία του

Επαρχείο Νάξου – Τμήμα Δημόσιας Υγείας: Περί ορθής διαχείρισης των υγρών αποβλήτων

Ενημέρωση για τη σωστή διαχείριση των υγρών αποβλήτων ενόψει τουριστικής σεζόν