Αεροπλανοφόρο έναντι 20 λεπτών (!!!)

Αεροπλανοφόρα. Ο φόβος και ο τρόμος των θαλασσών καθότι ως τεράστιες πολιτείες έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν αεροπλάνα μειώνοντας τις αποστάσεις και διεμβολίζοντας τις γραμμές του αντιπάλου. Κι όμως ένα τέτοιο μεγαθήριο που στα …νιάτα του μπορούσε να μεταφέρει 70 αεροπλάνα και 2.500 πλήρωμα αναπτύσσοντας ταχύτητα ακόμη και 35 κόμβων, σήμερα …χαρίζεται. Όχι, δεν είναι αστείο. Το Αμερικανικό Ναυτικό δίνει 25 σεντς (ούτε καν 20 λεπτά του ευρώ) σε όποιον δέχεται «να αγοράσει» ένα παροπλισμένο αεροπλανοφόρο. Είναι αραγμένο σε κάποιο λιμάνι της Φλόριντα και το Πεντάγωνο θέλει να το ξεφορτωθεί. Αυτός που θα το πάρει αναλαμβάνει την υποχρέωση να το μεταφέρει «το ταχύτερο» -φυσικά για διάλυση.

Πρόκειται για το 56.000 τόνων «Saratoga» το οποίο έδρασε στα χρόνια του πόλεμου στο Βιετνάμ, αλλά παροπλίστηκε το 1994. Ήταν το αεροπλανοφόρο το οποίο έγινε παγκόσμια γνωστό όταν βοήθησε στη σύλληψη των παλαιστίνιων τρομοκρατών οι οποίοι το 1985 στη Μεσόγειο είχαν καταλάβει το κρουαζιερόπλοιο «Achille Lauro». Τρία μαχητικά αεροσκάφη υποχρέωσαν τους τρομοκράτες να το εγκαταλείψουν και το πλοίο οδηγήθηκε στη Σικελία. Η πιο γνωστή όμως στους … Έλληνες ιστορία έχει να κάνει με το γεγονός ότι την 1η Οκτωβρίου 1992 στη διάρκεια κοινής άσκησης με τους Τούρκους στο Αιγαίο, έβαλε κατά λάθος (με τορπίλη) εναντίον τουρκικού αντιτορπιλικού, με αποτέλεσμα να το βυθίσει και να σκοτωθούν 9 τούρκοι ναύτες (!!!)  Το «Saratoga» πήρε μέρος στον πρώτο πόλεμο στο Ιράκ και βρέθηκε στην Αδριατική και στο Ιόνιο από το 1992 ως το 1994, στα χρόνια της κρίσης στα Δυτικά Βαλκάνια.

Το σύγχρονο αεροπλανοφόρο USS SARATOGA CV - 60 είναι το δεύτερο που ναυπηγήθηκε αμέσως μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο για λογαριασμό του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και ανήκει στη Κλάση Φόρεσταλ. Τη ναυπήγησή του ανέλαβαν τα ναυπηγεία New York Naval Shipyard που ναυπήγησαν και το τέταρτο της ίδιας κλάσης αεροπλανοφόρο Ανεξαρτησία. Η ναυπήγησή του ξεκίνησε στις 16 Δεκεμβρίου του 1952 (ημερομηνία που τέθηκε η τρόπιδα), καθελκύσθηκε στις 8 Οκτωβρίου του 1955 και εντάχθηκε στη δύναμη του αμερικανικού ναυτικού στις 14 Απριλίου του 1956.

Δεν είναι το πρώτο αεροπλανοφόρο που είχε τέτοιο άδοξο τέλος. Τον περασμένο Οκτώβριο το Αμερικανικό Ναυτικό «ξεφορτώθηκε» το 60.000 τόνων «Forstal» που μεταφέρθηκε για διάλυση. Σειρά, το φθινόπωρο, έχει ένα τρίτο αεροπλανοφόρο, το 65.000 τόνων «Constellation».