Τα μυστικά της μακροζωίας

Μπορεί οι επιστήμονες να θεωρούν ότι το ταβάνι της ανθρώπινης ζωής είναι τα 115 χρόνια αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί ο καθένας μας να φτάσει έως …εκεί. Υπάρχουν όμως πέντε περιοχές στον κόσμο όπου μπορεί κανείς να ζήσει υγιής και ευτυχώς τουλάχιστον έως τα 100. Αρκεί βέβαια να μην μετακομίσει κανείς εκεί την τελευταία στιγμή. Μιλάμε για τρόπο ζωής… Και η ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera, θεωρεί ότι ο τρόπος για να φτάσει κανείς έως το  …πλήρης ημερών είναι τόσο απλό όσο είναι και ο μαθηματικός τύπος που πρέπει να ακολουθήσει: το 5+2 και αφορά τη διατροφή. Τι σημαίνει αυτό; Πέντε ημέρες την εβδομάδα η δίαιτα πρέπει να είναι κατά βάση χορτοφαγική, ενώ τις υπόλοιπες δυο μπορεί να περιλαμβάνει κρέας – φυσικά σε μικρές ποσότητες.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν δυο ερευνητές του ιταλικού ιδρύματος Barilla Center for Food and Nutrition. Και δεν έφτασαν ως εκεί κάνοντας έρευνες στο εργαστήριο αλλά ταξιδεύοντας στα πέντε μέρη του κόσμου όπου διαπιστωμένα ζουν αιωνόβιοι που επιπλέον χαίρουν άκρας υγείας. Ποια είναι αυτά τα μέρη; Και τι τρώνε οι άνθρωποι σε κάθε ένα από αυτά; Το αξιοσημείωτο είναι ότι το ένα εξ αυτών είναι στην Ελλάδα. Και μιλάμε για την Ικαρία που εδώ και δεκαετίες προσελκύει δεκάδες ερευνητές που παλεύουν να ανακαλύψουν το …κρυμμένο μυστικό. Και όπως αναφέρουν οι ερευνητές δεν είναι άλλο από δίαιτα με πολύ φέτα, λεμόνι και ψάρι… Τα άλλα τέσσερα μέρη;  

Το ένα είναι το Λόμα Λίντα στην Καλιφόρνια όπου η τοπική δίαιτα βασίζεται στα δημητριακά ολικής άλεσης, τα όσπρια και το ψάρι.

Η χερσόνησος Νικόγια στην Κόστα Ρίκα με την διατροφή των κατοίκων να βασίζεται σε γλυκοπατάτες, μπανάνες και παπάγια.

Η Σαρδηνία στην Ιταλία και η Οκινάουα στην Ιαπωνία. Στη Σαρδηνία οι κάτοικοι τρέφονται με πολλά όσπρια, αμύγδαλα και ντομάτες, ενώ στην Οκινάουα με τόφου, όσπρια, μανιτάρια και πολύ πέπονι.

Η μακροβιότητα συνδέεται πρωτίστως με τη διατροφή, αλλά και με παράγοντες όπως είναι η άσκηση, η θετική προσέγγιση της ζωής, ο έλεγχος του στρες και η κοινωνικότητα. Οι ερευνητές του ινστιτούτου εστίασαν ιδιαίτερα στις διατροφικές συνήθειες για να διαπιστώσουν ότι αυτές συνδέονται μεταξύ τους παρά την τεράστια απόσταση που χωρίζει τις πέντε «μπλε περιοχές».

Μεσογειακή δίαιτα!

Η δίαιτα και στα πέντε αυτά μέρη προσομοιάζει με τη μεσογειακή. Περιέχει, δηλαδή, πολλά φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, όσπρια, ψάρι και έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

Μια παράμετρος που δεν πρέπει να αγνοηθεί είναι η οικονομική, στο Μιλάνο, για παράδειγμα, υπολογίζεται ότι ένα μενού βασισμένο στο κρέας στοιχίζει 45 ευρώ την εβδομάδα και στη Νάπολη 36. Ενώ τα μενού που βασίζονται στη μεσογειακή διατροφή στοιχίζουν 41 και 34 ευρώ αντίστοιχα.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα «Εθνος» και Φωτογραφία: Πηγή Barilla Center for food and Nutrition