Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΈξοδοςΑυστρία - Βιέννη: Η «Αριάδνη στη Νάξο» από την Κρατική Όπερα

Αυστρία – Βιέννη: Η «Αριάδνη στη Νάξο» από την Κρατική Όπερα

|

Η «Ariadne auf Naxos» του ελληνιστή  Richard Strauss  θεωρείται ως ένα από τα πιο σημαντικά έργα στο κόσμο της Οπερας και στη Βιέννη από την Φιλαρμονική αποδόθηκε με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο τον περασμένο μήνα για τα 103 χρόνια από την πρεμιέρα της 

Ομολογούμε την αμαρτία μας! Δεν έχουμε επισκεφθεί ένα από τα διασημότερα, στον κόσμο της όπερας, ελληνικά νησιά, και μάλιστα τη μεγίστη των Κυκλάδων. Ήδη από τις απαρχές του λυρικού θεάτρου (Μοντεβέρντι, 1608), που για αιώνες άντλησε συστηματικά για τα λιμπρέτα θέματα από την ελληνική μυθολογία, η Νάξος είχε την τιμητική της, λόγω της εγκατάλειψης της Αριάδνης από τον Θησέα επί του αφιλόξενου -για τις ανάγκες της ποιητικής σύμβασης- εδάφους της (αν και ο Χαίντελ επιλέγει την Κρήτη, 1734).

Του Κυριάκου Π. Λουκάκου (εφημερίδα Αυγή

Για την εγγύτερη σε εμάς εποχή η «Ariadne auf Naxos» του ελληνιστή  Richard Strauss εκθρόνισε από το λυρικό προσκήνιο τις Γαλλίδες (Cambert / Grabu, 1674) και Ιταλίδες (Porpora, 1733) προκατόχους της, θέση που δεν αμφισβητήθηκε ούτε από τη συνομήλική μας «Ariane» του Bohuslav Martinů. Η τελευταία είναι μονόπρακτη, όπως και η αρχική εκδοχή της όπερας του Στράους (Θέατρο της Βασιλικής Αυλής της Στουτγάρδης, 1912), που προοριζόταν, ως θέατρο μέσα στο θέατρο, για τη δεξίωση του «Αρχοντοχωριάτη».

Η μείξη Μολιέρου και Στράους άφησε το κοινό σε αμηχανία και έτσι η «Όπερα», όπου ο Συνθέτης (του έργου της πλοκής, αλλά και εκείνου της πραγματικότητας) επιτυγχάνει με μαεστρία τον συνδυασμό της «σοβαρής» μορφής με την κωμική, απέκτησε μακροσκελή πρόλογο, ενημερωτικό για τους οδυνηρούς συμβιβασμούς της Τέχνης με τους συχνά αδαείς και κυνικούς μαικήνες. Αυτή τη δεύτερη, οριστική, εκδοχή (Όπερα της Αυτοκρατορικής Αυλής της Βιέννης, 4 Οκτ.1916) είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε, 103 συναπτά χρόνια μετά την πρεμιέρα της, στο ίδιο αυτό θέατρο (11/10/2019), που τον Ιούνιο του 1944, ως Κρατική Όπερα της Βιέννης, είχε εορτάσει εν μέσω βομβαρδισμών τα 80 χρόνια του παρόντος στην αίθουσα συνθέτη, με την ίδια αυτή αρχαιοελληνικής έμπνευσης δημιουργία. Σε αυτήν την προτελευταία παράσταση της φημισμένης παραγωγής του 2012 από τον σκηνοθέτη Sven – Eric Bechtolf, το μινιμαλιστικό σκηνικό (Rolf Glittenberg) επιτρέπει θέα προς τον κήπο του ανακτόρου, απ’ όπου εισβάλλουν στα κλεφτά η «κολομπίνα» Τσερμπινέττα και η παρέα της, ενώ για το ίδιο το θέαμα τής «Oper», οι μυθολογικοί ήρωες και οι ιλαροί επιδρομείς ερμηνεύουν εμπρός σε τεχνητό βράχο δύο σπασμένων πιάνων και με τους εντός έργου προσκεκλημένους του άρχοντα να παρακολουθούν την παράσταση ατενίζοντας αμφιθεατρικά το κοινό.

Η ομοιογενής διανομή των ερμηνευτών στηρίχθηκε με ευαισθησία και γνώση από τον αρχιμουσικό Michael Boder, επικεφαλής της Ορχήστρας του Θεάτρου, που δεν είναι άλλη από τη Φιλαρμονική της Βιέννης, την ίδια που διηύθυνε και απόλαυσε ο ίδιος ο Στράους σε πολλά έργα του. Η επιδέξια πλησμονή του αργυρού ήχου των μόλις 37 οργάνων κάλυψε σποραδικά τον νεανικά πιστευτό συνθέτη της μεσοφώνου Kate Lindsay, αλλά έλαμψε εκστατικά και χωρίς περιορισμούς στο μακροσκελές τελικό ντουέτο, αξιοποιώντας το προνόμιο μιας Αριάδνης με τον όγκο και τη μεστή τονική πληρότητα της Καναδής υψιφώνου Adrianne Pieczonka και ενός Βάκχου όπως ο Αμερικανός Stephen Gould, που ανταποκρίθηκε στη μισερή για τον τενόρο τεσσιτούρα του ρόλου του όχι μόνο με ατρόμητες ελικοειδείς εκτινάξεις στη φωνητική στρατόσφαιρα, αλλά και με σπάνια για τον ρόλο τονική ασφάλεια και μουσικότητα. Με χαμόγελο και αέρα σουμπρέτας αντιμετώπισε τις απάνθρωπες απαιτήσεις γραφής της ιταλόπρεπης άριάς της η κολορατούρα Daniella Fally, σε καλοκουρδισμένη σύμπραξη με τέσσερις αξιομνημόνευτους σκηνικούς συντρόφους από την commedia dell’ arte, τον ελπιδοφόρο νικητή του διαγωνισμού «Reine Elisabeth» βαρύτονο Samuel Hasselhorn και τους C. OsunaP. Kellner και L. Navarro). Ειδική μνεία αρμόζει στον καλοτραγουδισμένο μουσικοδιδάσκαλο του βαρυτόνου Jochen Schmeckenbecher, ενώ η προτίμησή μας σε ηθοποιό πρόζας για τον Αρχιθαλαμηπόλο, όπως ήταν ο πρώτος διδάξας της παραγωγής Peter Matić (1937-2019), αντί του τραγουδιστή Hans Peter Kammerer, δεν μεταβάλλει την επίγευση ευδαιμονίας της συνολικής παράστασης…


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ανάφη: Ερχεται 4ερο πολυτελέστατο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στην Ανάφη

Ελλάδα – Ρούλα Πισπιρίγκου: Ενοχη για τον θάνατο της Τζωρτζίνας

Ενοχη για τον θάνατο της Τζωρτζίνας, αποφάσισε το δικαστήριο - Η πρόβλεπόμενη ποινή είναι ισόβια για την δολοφονία και πολυετής κάθειρξη για την απόπειρα

Τήνος: Συνάντηση Κροντηρά – Γεωργιάδη, ποιος ο λόγος;

Επείγουσα συνάντηση πραγματοποίησε ο Δήμαρχος Τήνου με τον Υπουργό Υγείας

Σαντορίνη – Γ. Νομικός: 8.000 επισκέπτες καθημερινά και 80% της πληρότητας του πλοίου με την εφαρμογή του Berth Allocation System στην κρουαζιέρα

Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας μας μιλά .για τη διαχείριση της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη αλλά και για τις υπόλοιπες λιμενικές ζώνες του νησιού

Υπόθεση Κολωνός: Ένοχος ο Μίχος για όλες τις κατηγορίες, αθώα η μητέρα

Ο Μίχος κρίθηκε ένοχος για όλες τις κατηγορίες πλην της εμπορίας ανθρώπου - Πανηγυρισμοί και χειροκροτήματα έξω από το δικαστήριο

Τράπεζες: Κλειστές για τις επόμενες τέσσερις ημέρες. Ποιος ο λόγος;

Καθολικό Πάσχα και κλειστές; οι τράπεζες για τέσσερις ημέρες...

Ηλεία: Διπλός σεισμός, ο δεύτερος στους 5,7 R το πρωί της Παρασκευής

Καθησυχαστικός ο Λέκκας για τους σεισμούς: «Δεν έχει δώσει δονήσεις το ρήγμα» - Κλειστά τα σχολεία

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Μετά από 13 χρόνια επαναλειτουργεί η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή στην Ελλάδα

Η δεξαμενή Νο3 των Ναυπηγείων μετονομάστηκε σε «Σταύρος Νιάρχος». Στα 20 εκατ. ευρώ η αξία της επισκευής, που διήρκεσε επτά μήνες. Δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας. Οι δυνατότητες.

Νάξος – Nova: Προσφορά για θέση μόνιμης εργασίας

Το υποκατάστημα της Nova στη Νάξο προχωρά σε προσφορά θέσης εργασίας

10ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα Τάβλι: Τελικός και ο πρωτάρης Παπαδόπουλος στη πρόκληση της καριέρας του

Ο μεγάλος τελικός του 10ου Πανναξιακού Πρωταθλήματος Τάβλι ξεκινάει. Ποιος θα επικρατήσει; Ο έμπειρος Μαγκανάρης ή ο ρούκι Παπαδόπουλος;

Αλυκό: Ο Φάρος που “φωτίζει” την γαστρονομία της Νάξου

Ανοίγει την Παρασκευή 5 Απριλίου ο Φάρος του Αλυκού - Τι περιλαμβάνει το μενού

Νάξος (Αγγίδια) – Ενοριακός Ναός Αγίου Χαραλάμπους: Ψήφισμα για την εκδημία του Δημητρίου Σέργη

Το ψήφισμα του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ενοριακού Ναού Αγίου Χαραλάμπους Αγγιδίων Νάξου για το θάνατο του Δημητρίου Σέργη

Νάξος: Εξειδικευμένοι κλαδευτές – αναρριχητές ανέλαβαν το κλάδεμα των δέντρων

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους κλαδευτές... Τι αναφέρει η κα Κεφαλά

Η δράση της Μαρίας Καρυστιανού δείχνει το δρόμο για μία κοινωνία που δεν θα ανέχεται την αδικία

Ο Αλέκος Αρβανιτάς αναλύει την εβδομάδα που μας πέρασε... Από την Καρυστιανού στις Βρυξέλλες έως τον Λοβέρδο και τη Νέα Δημοκρατία - Την Ακρίβεια έως τον Γεωργιάδη και τις απαντήσεις του.. Αναρωτιέται δε εάν στην Ελλάδα γίνονται τέτοια πράγματα

Απόκριες 2024: Το “ευχαριστώ” από το Σύλλογο Γυναικών Κωμιακής (video)

Τα μέλη του Συλλόγου Γυναικών Κωμιακής με ανάρτησή τους στα social media λένε ένα μεγάλο "ευχαριστώ" σε όσους βρέθηκαν στην πανέμορφη Κωμιακή (video)

Πανναξιακό (10ο) Πρωτάθλημα Τάβλι: Πρωταθλητής ο ρούκι Βαγγέλης Παπαδόπουλος

Ο Βαγγέλης Παπαδόπουλος το είπε και το έκανε.. Με 3-1 νίκες κατέκτησε το 10ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα Τάβλι

Naxos Medical: Επίσκεψη από τον πλαστικό χειρουργό Νικόλαο Μουστάκη

Σάββατο 23 Μαρτίου θα πραγματοποιήσει προγραμματισμένο Ιατρείο ο Στρατιωτικός Ιατρός, Πλαστικός Επανορθωτικός και Αισθητικός Χειρουργός, Νικόλαος Μουστάκης

Express Skopelitis: Ετοιμος να επιστρέψει στη δράση

Το Express Skopelitis είναι έτοιμο. Παραμένει στον Πειραιά και ενδεχομένως αύριο να μπει στην καθημερινή του ρουτίνα