Νάξος: Οι «Άγριες Φράουλες» στο Θεατρικό Μουσείο «Ιακ. Καμπανέλης»

Υποθετικά θα μιλούσαμε για την συνάντηση δύο εκ των κορυφαίων ανδρών σε επίπεδο πολιτισμού Σουηδίας και Ελλάδας… Από τη μία έχουμε τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και από την άλλη τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Και η συνάντησή τους γίνεται στη Νάξο. Και μάλιστα τρεις ημέρες (11/07) πριν από τα γενέθλια του Σουηδού σκηνοθέτη… Φέτος και δη στις 14 Ιουλίου έχουμε την επέτειο των 100 χρόνων από την γέννηση ενός εκ των κορυφαίων σκηνοθετών του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Και το Νομικό Πρόσωπο Πολιτισμού Αθλητισμού Περιβάλλοντος Παιδείας Πρόνοιας και Αλληλεγγύης (ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ) του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, διάλεξε στο πλαίσιο των καλοκαιρινών εκδηλώσεων 2018, να ξεκινήσει με μία εκ των κορυφαίων ταινιών του, το πρόγραμμα προβολής κινηματογραφικών ταινιών με ταινίες βασισμένες σε θεατρικά έργα του κλασικού ρεπερτορίου. Και μάλιστα, σε έναν από τους ωραιότερους χώρους της Νάξου, το Θεατρικό Μουσείο «Ιάκωβος Καμπανέλης» και σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη Νάξου.

Κι έτσι κάθε Τετάρτη θα προβάλλεται μια ταινία και στη συνέχεια θα ακολουθεί συζήτηση με εισήγηση της Κατερίνας Πολυχρονοπούλου και της Κατερίνας Χάλκου. Η διάρκεια του αφιερώματος; Έως την Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου… Και η είσοδος είναι ελεύθερη  

Και όπως αναφέραμε νωρίτερα, πρεμιέρα στις 9 το βράδυ με την ταινία «Άγριες Φράουλες»… Μία ταινία που χάρισε στον Μπέργκμαν  τη Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο (1958), Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξένης Ταινίας, ενώ ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερο Σεναρίου. Και το πιο σημαντικό; Θεωρείται ως μία από τις δέκα (10) καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου…

Άγριες Φράουλες…

Ο Σουηδός σκηνοθέτης και σεναριογράφος διατείνεται ότι η σύλληψη του σεναρίου έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του, συγκεκριμένα σε μια στάση στη γενέθλια πόλη του την Ουψάλα, όπου αντίκρισε το σπίτι της γιαγιάς του. Τότε σκέφτηκε πόσο ωραία ιδέα θα ήταν να μπορούσε να μπει σε αυτό, να τα βρει όλα όπως ήταν στα παιδικά του χρόνια, παγωμένα στον χρόνο, και μετά, ανοίγοντας μια πόρτα, να βρεθεί ξανά στο σήμερα. Εν τέλει, η ιδέα αυτή έγινε σενάριο, το οποίο έγραψε μέσα σε ένα νοσοκομείο.

Και όπως διαβάζουμε «Η ταινία κυλάει αριστουργηματικά μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας. Το υποσυνείδητο συναντά τους φόβους, τις αυταπάτες και τις διαψεύσεις μιας ζωής «πετυχημένης» μεν αλλά ακυρωμένης ερωτικά και συναισθηματικά. Ο ηλικιωμένος άντρας, του οποίου το νεκρικό σχεδόν προσωπείο μένει ανεξίτηλο στη μνήμη μας, κάμπτεται μετά την ενδοσκόπηση και την απρόσμενη αγάπη κι εκτίμηση που παίρνει από όλους, και αλλάζει. Η ταινία κλείνει με ένα ακόμα όνειρο αποχαιρετισμού.

Υπόθεση του έργου: Ο ηλικιωμένος καθηγητής Ιατρικής Ισαάκ Μποργκ, (τον οποίο ερμηνεύει μοναδικά ο Βίκτορ Σγιόστρομ, ο σημαντικότερος σκηνοθέτης βωβού κινηματογράφου της Σουηδίας) πρόκειται να τιμηθεί από την Ακαδημία για την προσφορά του στην επιστήμη. Αποφασίζει να ταξιδέψει με το αυτοκίνητο μαζί με τη νύφη του και στη διαδρομή θα συναντήσει διάφορα πρόσωπα που θα τον φέρουν αντιμέτωπο με το παρελθόν του. Και το ταξίδι γίνεται ένα πνευματικό ταξίδι συμφιλίωσης με το παρελθόν, ένα ταξίδι ενδοσκόπησης και αναζητήσεων, ένα ταξίδι με τα ερωτήματα που βασανίζουν και πάντα θα βασανίζουν τον άνθρωπο, αφού θα μένουν πάντα αναπάντητα. Ιστορία μιας ζωής αφιερωμένης στην επιστήμη. Ένα αριστούργημα που περνάει από το παρελθόν στο παρόν, από το όνειρο στην πραγματικότητα.

Παραγωγή: Σουηδική Σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν

Πρωταγωνιστούν: Βίκτορ Σγιόστρομ, Ινγκριντ Τούλιν, Μπίμπι Αντερσον