Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΈξοδοςΒασιλική Τριανταφύλλου: Η μητέρα του ήθους μας

Βασιλική Τριανταφύλλου: Η μητέρα του ήθους μας

|

Εως τώρα ομολογώ πως δεν γνώριζα τις λογοτεχνικές και θεατρικές επιδόσεις του Γιώργου Μεσολογγίτη. Με συγκίνηση διαβάζω πως είναι εν ενεργεία δημοδιδάσκαλος και υπηρετεί στο Δημόσιο της Νάξου.  Ενας δάσκαλος σ’ ένα νησί του Αρχιπελάγους εξ ορισμού είναι μια κιβωτός εμπειριών. Δεν με εκπλήσσει λοιπόν που κατέφυγε σε μια έως τώρα γυναικεία σκιά, παραμελημένη από την ιστορία, τη μάνα του Μακρυγιάννη.

Πριν πολλά χρόνια στην Εταιρεία Σπουδών της Σχολής Μωραΐτη είχα κάνει είκοσι δίωρα μαθήματα με τίτλο «Ο χαρακτήρας του πατέρα στο θέατρο». Είχα τότε διαπιστώσει πως στο παγκόσμιο θέατρο και κυρίως μετά την Αναγέννηση ο πάτερ φαμίλιας ήταν πρυτανεύων ρόλος, αφού η κοινωνία ήταν σαφώς πατριαρχική και η γυναίκα έως τα τέλη του 19ου αιώνα που λόγω της βιομηχανικής επανάστασης μπήκε στην εργασία καθοριζόταν από την ανάλογη θέση του πατέρα στο κέντρο και της ηθικής ζωής της κοινότητας.

Του Κώστα Γεωργουσόπουλος (τα ΝΕΑ

Είχα τότε σταθεί σε ρόλους πατέρων στις περιοχές της Ελλάδος που βρέθηκαν κάτω από κατακτητές που προέρχονταν από την Ιταλία ή τη Γαλλία (Κρήτη, Επτάνησα, Κύπρος). Βεβαίως η αναγωγή στην αρχαία δραματουργία σαφώς μας οδηγεί σε μια πατριαρχική κυριαρχία, όμως η γυναικεία παρουσία στο αρχαίο δράμα αλλά και στην κωμωδία («Λυσιστράτη», «Εκκλησιάζουσες», «Θεσμοφοριάζουσες») είναι χαρακτηριστική. Πάντως το αρχαίο δράμα δίπλα στους Οιδίποδες, τους Αίαντες, τους Αγαμέμνονες, τους Ηρακλήδες (πάνω στους πατέρες) έδωσε εξέχουσα θέση στις Μήδειες, τις Ηλέκτρες, τις Αντιγόνες, τις Κλυταιμνήστρες, τις Φαίδρες, τις Δηιάνειρες, τις Ατοσσες κ.τλ.

Δύο είναι στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο οι μεγάλοι άνδρες ρολίστες: ο Ρονκάλας στον «Βασιλικό» του Αντ. Μάτεσι και ο Βιολάντης στη «Στέλλα Βιολάντη» του Ξενόπουλου. Οι άλλοι πατεράδες είναι αχνά, υποταγμένα πρόσωπα, δουλευταράδες βέβαια, αλλά εξαρτημένοι θεσμικά από την καταλυτική παρουσία της Μάνας. Η οποία μπορεί να μην είχε, και δεν είχε, νομικά αστικά ερείσματα ούτε ψήφο, ούτε δικαιοδοσίες σε κηδεμονίες, κληρονομιές, υιοθεσίες κ.τ.λ., αλλά ήταν η βρυσομάνα, η πηγή, η αμπάριζα, η εστία και ο θεματοφύλακας των οικογενειακών υλικών και πνευματικών, θρησκευτικών και ηθικών τιμαλφών. Βρείτε, παρακαλώ, έναν πατέρα να κυριαρχεί σ’ ένα δημοτικό τραγούδι! Παντού μανάδες, του Κίτσου ή άλλου, περνάνε ποτάμια, φέρνουν στις φυλακές φαΐ, προσεύχονται για τους γιους τους, παρακαλούν, θρηνούν, μοιρολογούν και θάβουν και ανάβουν ένα κεράκι στα μνημόσυνα.

Ακόμα και σε δημοτικό τραγούδι για τη νίλα του Δράμαλη, η μάνα του τον αναζητεί νεκρό στον κάμπο της Τριπολιτσάς.

Η «Ιλιάδα» ξεκινάει μ’ έναν πατέρα, τον ιερέα του Απόλλωνος Χρύση, που έρχεται στις ελληνικές σκηνές να ζητήσει τη Χρυσηίδα την κόρη του που βίασε ο Αγαμέμνων. Αλλά στην «Ιλιάδα», πάλι, η Θέτις, η μητέρα του Αχιλλέα, μαζί με τις Νηρηίδες πιάνουν το μοιρολόι στην παραλία για τον επερχόμενο θάνατο του ήρωα, που ως θεές τον μαντεύουν!! Κυρίαρχη τραγική μητέρα η Εκάβη που κηδεύει κόρες, γιους κι εγγόνια αιχμάλωτη η ίδια.

ΟΙ ΜΑΝΕΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ. Αν ρίξει κανείς μια πρόχειρη ματιά στο παγκόσμιο θέατρο είναι λίγες οι μητέρες και κυριαρχούν οι φιγούρες των πατεράδων ευρέος χαρακτηρολογικού φάσματος (τύραννοι ή θύματα). Πρέπει πάντως εδώ να αναφερθούμε στον Μπρεχτ που και στον «Κύκλο με την κιμωλία» χαρίζει έξοχα μητρικά αισθήματα στη Γκρούσα Βανατζέ που έσωσε από τη σφαγή ένα ξένο παιδί και το διεκδίκησε με το επιχείρημα πως το φρόντισε και το μεγάλωσε. Και βέβαια η «Μάνα Κουράγιο», πάντα του Μπρεχτ, η οποία όμως για τον δραματουργό υπήρξε αρνητικό υπόδειγμα, θύμα ενός οικονομικού μοντέλου που βάζει το κέρδος πάνω από τη μητρότητα. Αρνείται τα παιδιά της για να μη χάσει το εμπόριό της που τη ζει.

Στην Ελλάδα από την Γκόλφω και την κυρα-Γιάνναινα του δραματικού ειδυλλίου, την κοντέσα Βαλέραινα, τη Στέλλα Βιολάντη, το Φυντανάκι, τις ηρωίδες του Μελά, του Μπόγρη, του Λιδωρίκη, τη Θεοφανώ του Τερζάκη ώς τη «Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» του Καμπανέλλη και τις αρνητικές αυταρχικές μητέρες του Μανιώτη, τη μάνα – θυμέλη και αγία, έστω και τυραννική, του Διαλεγμένου, την τερατώδη του Μάτεσι, αλλά και τη γνοιασμένη του ίδιου, το νεοελληνικό δράμα είναι μια έξοχη σε ποικιλία μητριαρχική πινακοθήκη. Οχι, βέβαια, αυθαίρετη. Ακόμη στην κοινωνία μας, που ποτέ της δεν έφτασε να γίνει αστική όπως η δυτική, τα πάντα πολώνονται γύρω από τη μάνα, αυτή την ακούραστη, αυταρχική, τρυφερή, πολυμήχανη, τολμηρή και απροσδόκητη φιγούρα που «φυλάει τα έρμα»! Ο Βάρναλης τη Μάνα του Χριστού μνημείωσε.

Λέγεται συνήθως, κι όχι αυθαίρετα, πως πίσω από κάθε σημαντικό άντρα υπάρχει μια γυναίκα, μητέρα, σύζυγος ή και μεγαλύτερη αδελφή (π.χ. Σοφία Τρικούπη). Αφήνω που και στην Ιστορία η Κλεοπάτρα, η Μεσσαλίνα, η Ελισσάβετ, η Αικατερίνη, η Γκάντι κυβέρνησαν μεγάλους και δύσκολους λαούς. Τα τελευταία χρόνια με τις γνωστές δυσχέρειες, για να το πω κομψά, στην παραγωγή θεατρικών παραστάσεων κυριαρχούν οι μονόλογοι και η πλειονότητα των μονολόγων είναι γυναίκες ηθοποιοί σε αναφορές σε ιστορικά γυναικεία πρόσωπα ή φανταστικά αλλά αναγνωρίσιμα, της διπλανής πόρτας.

Πόρνες, λαϊκές τραγουδίστριες, πολυτραγουδισμένες στιχουργοί, γυναίκες της επιστήμης που αναδείχτηκαν ενάντια στις προκαταλήψεις της εποχής για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, αυτές που έγιναν νοσοκόμες μέσα στα φλεγόμενα πολεμικά δρώμενα, γυναίκες που κολύμπησαν κόντρα στο ρεύμα στα ερωτικά και στην ερωτική ορθοδοξία.

Η θεατρική γυναικεία πινακοθήκη πολλές φορές κλόνισε την κοινή παράδοση για τη γυναίκα θυσία, αφοσίωση, αγία και στάθηκε σε μητέρες κυρίως κτητικές και παιδοφάγες, θηλυκούς Κρόνους που μετέτρεψαν τη θηλή σε θηλιά.

Εως τώρα ομολογώ πως δεν γνώριζα τις λογοτεχνικές και θεατρικές επιδόσεις του Γιώργου Μεσολογγίτη. Με συγκίνηση διαβάζω πως είναι εν ενεργεία δημοδιδάσκαλος και υπηρετεί στο Δημόσιο της Νάξου. Η Νάξος είναι η πατρίδα του Καμπανέλλη. Ενας δάσκαλος σ’ ένα νησί του Αρχιπελάγους εξ ορισμού είναι μια κιβωτός εμπειριών. Δεν με εκπλήσσει λοιπόν που κατέφυγε σε μια έως τώρα γυναικεία σκιά, παραμελημένη από την ιστορία, τη μάνα του Μακρυγιάννη.

Εκείνη στο ρουμελιώτικο χωριό, τότε η Λιβαδειά, αλλά με μια ευφυή διαχρονική προσέγγιση που οφείλεται στη σκηνοθέτιδα που διάβασε με γενναιοδωρία το κείμενο, το μοντερνικό σαφώς, του Μεσολογγίτη. Διότι η μονολογούσα μάνα του Μακρυγιάννη είναι ΤΩΡΑ, σε μικροαστικό καθιστικό, με τηλέφωνο και τηλεόραση.

Δυστυχώς για την αφομοίωση της ιστορίας αυτό δεν αποτελεί αναχρονισμό. Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Ετσι θα μιλούσε σήμερα η μάνα του Μπελογιάννη, του Παναγούλη, του Λαμπράκη, του Ζαχαριάδη και του Κώστα Κραγιώργη που το πτώμα του δεν βρέθηκε ποτέ κάπου ανάμεσα Βουδαπέστη και Σόφια, όταν εξαφανίστηκε διότι διαφώνησε με τη γραμμή του Κόμματος. Η μάνα του Μακρυγιάννη, όπως η Παναγιά του Βάρναλη, παλεύει να απομακρύνει από τη φωτιά τον γιο της ενώ ξέρει πως γι’ αυτό εκείνος γεννήθηκε και δεν αλλάζει το γάλα που θήλασε με εβαπορέ. Η μάνα του Μακρυγιάννη είναι μάνα διαχρονική. Δεν γαλουχεί ήρωες, γαλουχεί πατριώτες, δηλαδή τίμιους συμπολίτες που θέλει να τους βλέπει στα μάτια και να μην ντρέπεται. «Τριάντα χρόνια, γιε μου, και δεν σ’ έμαθα ακόμα» λέει η Παναγιά του Βάρναλη στον γιο της.

Αυτή τη μητρική διαχρονία υπηρετεί το κείμενο του Μεσολογγίτη. Και το υπηρέτησε η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου με σεβασμό στο καίριο, υποδειγματικό και σε ήθος και σε ύφος και σε ρυθμό σκηνικό δρώμενο.

Η Κατερίνα Καμπανέλλη (σκηνικά – κοστούμια) δημιούργησε έναν διαχρονικό αναγνωρίσιμο ελληνικό τόπο. Ο Τσουμάνης έντυσε με μουσική τα κενά του λόγου, ο Σαμόλης φώτισε τον χώρο και η Γεωργαλά δίδαξε κίνηση. Ολα αυτά στον πολυχώρο Vault που πάντα μας εκπλήσσει με τις επιλογές του. Κυρίαρχη στη σκηνή η Ευγενία Αποστόλου στον ρόλο της Βασιλικής Τριανταφύλλου, μάνας του Μακρυγιάννη. Τι κίνηση, τι σεμνή μετρημένη χειρονομία, τι λαϊκή αιδώς και τι ταπείνωση μπροστά σε τρομερά γεγονότα. Ενα υποκριτικό διαμάντι με απόλυτο έλεγχο μέσων και σκοπών, μια περσόνα που έρχεται να μας συναντήσει από τις αρτεσιανές πηγές του ελληνικού ήθους.
Κείμενο: Γιώργος Μεσολογγίτης
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Ερμηνεία: Ευγενία Αποστόλου
Σκηνικά – κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη
Μουσική: Σταύρος Τσουμάνης
Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά
Φωτισμοί: Ακης Σαμόλης

Οι παραστάσεις ολοκληρώθηκαν πρόσφατα στον Πολυχώρο Vault


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σίφνος: Το “Αρτεμις” νικήθηκε από τη Σοροκάδα, το “Ανεμος” κατάφερε και έδεσε (video)

Τρίτη 23 Απριλίου και στο λιμάνι της Σϊφνου με 11 μποφόρ οι ναυτικοί μας τα είδαν.,. όλα. Το "Αρτεμις" δεν τα κατάφερε, το "Ανεμος" μπήκε στο λιμάνι με τη 3η προσπάθεια (video)

Deadpool & Wolverine ενώνουν τις δυνάμεις τους, προσφέρουν γέλιο και θέαμα (video)

Ράιαν Ρέινολντς και Χιου Τζάκμαν ενώνουν τις δυνάμεις τους στο τρέιλερ της ταινίας - Το φιλμ της Marvel θα κυκλοφορήσει στις 26 Ιουλίου

Αττική: Κίνδυνος να χαθούν οι μέλισσες σε λιγότερο από 20 μέρες (!!!)

Η αντιπυρική περίοδος εξοντώνει τις μέλισσες: «Σε 20 ημέρες δεν θα υπάρχουν μελίσσια στην Αττική»

Αιγαίο: 5αστερες επενδύσεις φέρνουν στην επικαιρότητα τα μικρότερα νησιά

Πως οι μεγάλες επενδύσεις αλλάζουν Κύθνο, Σέριφο Μήλο και Κέα

Κυκλάδες – Αεροδρόμια: Σχεδόν 4.000 άτομα ήρθαν στη Νάξο, Πάρος και Μύκονος μάχονται για τη 2η θέση

Η Σαντορίνη έχει τις περισσότερες κινήσεις το πρώτο δίμηνο του 2024 με βάση την εικόνα των αεροδρομίων - Τι γίνεται στα Δωδεκάνησα

Ιος: Ενα ακόμη ξενοδοχείο είναι έτοιμο για κατασκευή

Προεγκρίθηκε επένδυση για νέο ξενοδοχείο στην Ίο

Πάρος: Συνελήφθησαν τρεις Αιγύπτιοι εργάτες για την χθεσινή φωτιά

Συνελήφθησαν τρεις Αιγύπτιοι για τη χθεσινή φωτιά στην Πάρο - Έκαναν εργασίες καθαρισμού χωρίς να έχουν λάβει τα κατάλληλα μέτρα πυρασφάλειας

Νάξος: Δεν “έδεσε” το “Blue Star 2” και έφυγε για την Πάρο, αλλά ούτε εκεί έδεσε (video)

Με την ένταση των ανέμων στα 80 χιλιόμετρα την ώρα (σε ριπή ανέμου) από νότια κατεύθυνση, το "Blue Star 2" δεν έδεσε στο λιμάνι της Νάξου και μετά στη Πάρο

Υπουργείο Ναυτιλίας απαντά σε Κασσελάκη: “Αναβαθμίζεται συνεχώς η ακτοπλοϊκή κάλυψη των νησιών”

Η απάντηση που έδωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας στον Στέφανο Κασσελάκη, ο οποίος μίλησε για πρόβλημα στην σύνδεση των νησιών

Blue Star Ferries: Ανεκτέλεστο το σημερινό δρομολόγιο του “Blue Star Naxos”

Πως διαμορφώνονται τα σημερινά δρομολόγια της Blue Star Ferries λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Ξεκίνησε το 3ήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης

Η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) κάλεσε τον Βασίλη Ορφανό για ένα τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης - Πως μπορείτε να δώσετε το παρών

Νάξος: Μουσική και χορός στην υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας (video)

Πως υποδέχτηκε η Νάξος την Ολυμπιακή φλόγα (video)

Ολυμπιακή Φλόγα: Βασδέκη, Σοφικίτης και Neubauer μίλησαν με τα παιδιά της Νάξου

Διαδραστική συνάντηση με τα παιδιά και βράβευση σε Βασδέκη, Σοφικίτη και Neubauer (video)

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Νάξος: Ποιος θα ανάψει με την Ολυμπιακή φλόγα τον βωμό στη Πορτάρα;

Εγιναν γνωστά τα ονόματα των οκτώ λαμπαδηδρόμων, οι οποίοι θα τρέξουν στη Νάξο στα πλαίσια της έλευσης της Ολυμπιακής φλόγας;

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Νομική Αθηνών: Με οδηγό την Ναξιώτισσα Μαρία Μαργαρίτη κέρδισε Κέμπριτζ και Οξφόρδη!

Η Νομική Αθηνών νίκησε Κέμπριτζ και Οξφόρδη και πήρε το Α’ Βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό εικονικής δίκης - Ο ρόλος της Ναξιώτισσας Μαρίας Μαργαρίτη

CaptainBook: Σούπερ χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ από επενδυτή

Η χρηματοδότηση των 2 εκατομμυρίων ευρώ, θα συμβάλει ουσιαστικά στην επέκταση των υπηρεσιών της και εκτός των αγορών όπου έχει ήδη παρουσία, όπως η αγορά των ΗΠΑ από όπου προέρχεται το 30% των εσόδων της

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia- Play Offs: Με σούπερ Χαρούνι, άλωσε τη Βούλα και βλέπει τελικό ανόδου

Εντυπωσιακός ο ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia κέρδισε τον Πρωτέα Βούλας (74-64) και το Σάββατο ετοιμάζεται για το παιχνίδι - τελικό... Αγωνία για τους τραυματίες παίκτες....

SeaJets: Με το SuperRunner Jet θα φτάσει έως το Κουφονήσι

Δρομολογείται σε άκρως τουριστική γραμμή το Superunner Jet από το Πάσχα και για όλη την περίοδο - Σε ποια νησιά θα το δούμε φέτος