Βαγγέλης Παπαδόπουλος και Μιχάλης Τσακωνιάτης – μέλη της ομάδας mosaic naxos – μετατρέπουν ένα απλό αγροτικό καλάθι στο απόλυτο must του φετινού καλοκαιριού παντρεύοντας το “χθες” με το “σήμερα” με όπλο τη διάθεση, το ταλέντο και τη φαντασία
Ακούμε συνεχώς ότι νέα παιδιά φεύγουν από την Ελλάδα αναζητώντας καλύτερες προοπτικές επαγγελματικής εξέλιξης λόγω του νωθρού και κυρίως μη σταθερού μη οικονομικού περιβάλλοντος στην πατρίδα μας. Και οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί αφού μιλάμε για περισσότερους από 500.000 νέους επιστήμονες. Όμως, κι αυτοί που έχουν μείνει δεν μένουν με σταυρωμένα χέρια. Ψάχνουν συνεχώς κάτι νέο, διαφορετικό με σκοπό να φύγουν από τα τετριμμένα και να προσφέρουν στην αγορά προϊόντα υψηλής ποιότητας κυρίως δε ανταγωνιστικά με τα εισαγόμενα.
Και μία από τη βασική πηγή αναζήτησης είναι η ίδια η Ελληνική παράδοση. Ποιος άλλωστε θα μπορούσε να διανοηθεί ότι ένα ξεβεργόλογο (!!!) θα μπορούσε να γίνει το must του φετινού καλοκαιριού και θα ήταν στα χέρια της Ελένης Μεγενάκη, του Λευτέρη Ελευθερίου ή θα είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ελληνική τηλεόραση.
Τώρα εσείς θα αναρωτηθείτε και όχι άδικα τι είναι το «ξεβεργόλογο». Προέρχεται από τα ξόβεργα, τις … παγίδες που χρησιμοποιούσαν οι παππούδες μας για να κυνηγούν πουλιά. Και αυτά τα τοποθετούσαν για την καλύτερη μεταφορά τους ή και φύλαξη σε καλάθια. Που πήραν το όνομά αυτό, το ξεβεργόλογο.
Σήμερα, δύο Ναξιώτες που έχουν στο αίμα τους την αναζήτηση του κάτι διαφορετικού, έχουν πάρει αυτά τα καλάθια και τα έχουν μετατρέψει σε μικρά κομψοτεχνήματα. Μιλάμε για τον Βαγγέλη Παπαδόπουλο και τον Μιχάλη Τσακωνιάτη, αμφότεροι προερχόμενοι από οικογένειες με παράδοση στο εμπόριο και την δημιουργία, οι οποίοι ένωσαν τις δυνάμεις τους δημιουργώντας την ομάδα “Mosaic Naxos”. Και ο βασικός στόχος δεν είναι άλλος από την αξιοποίηση και προώθηση Ελληνικών προϊόντων, που στηρίζονται στην πρώτη ύλη της πατρίδας μας – εν προκειμένω από τη Νάξο – και μέσα από μία πιο σύγχρονη ματιά παντρεύουν το «χθες» με το «σήμερα». Και το … χόμπι έγινε must…
Διαφορετικότητα
Μάλιστα, έχουν μοιράσει λίγο πολύ και τη …δουλειά. Όπως αναφέρει ο Μιχάλης Τσακωνιάτης « η ιδέα ήταν κυρίως του Βαγγέλη να δοκιμάσουμε και να αξιοποιήσουμε τα συγκεκριμένα καλάθια που είχαν οι παππούδες μας. Ο Βαγγέλης ανέλαβε το σχεδιαστικό κομμάτι, εγώ το θέμα της κάλυψης με το δέρμα και ξεκινήσαμε κάποια στιγμή μέσα στον Απρίλιο. Δεν είναι εύκολο γιατί μιλάμε για αντικείμενα που δεν είναι βιομηχανοποιημένα, το καθένα απ’ αυτά επειδή είναι χειροποίητα από Ναξιώτες παραγωγούς, έχουν διαφορετικό σχήμα και όγκο, αν και ο μέσος όρος είναι περίπου στα πέντε λίτρα. Ξεκινήσαμε τους πειραματισμούς και μέσα σε τρεις μέρες είχαμε το πρώτο αποτέλεσμα. Μας άρεσε και κάναμε το επόμενο βήμα. Αυτή τη στιγμή έχουμε ουσιαστικά τέσσερα διαφορετικά σχέδια, όμως η παραγωγή είναι μικρή και ουσιαστικά κινούμαστε μέσω παραγγελιών. Δεν μπορεί δηλαδή κάποιος να έρθει και να κάνει μαζική αγορά (πχ πάνω από δέκα). Μικρά σταθερά βήματα και του χρόνου βλέπουμε πως θα το βελτιώσουμε.
Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο …αξεσουάρ (σ.σ. είναι καθημερινής χρήσης είτε ως τσάντα χειρός, είτε ως πλάτη με δυνατότητα μεταφοράς βιβλίων, πορτοφολιού κι άλλων αντικειμένων που χρησιμοποιεί για τις άμεσες ανάγκες του σε μία έξοδο) ξεχωριστό είναι ότι όλα γίνονται στο χέρι. Από το ύφασμα που καλύπτει εσωτερικά το καλάθι έως το δέρμα που το σκεπάζει και το οποίο είναι βακέτα. Και το σημείο που ξεχωρίζει είναι το ράψιμο με το χέρι από πάνω ώστε να «ντυθεί» το καλάθι. Κι εκεί ο Βαγγέλης πραγματικά δίνει τον καλύτερο εαυτό του από τη στιγμή που είναι πολύ επίπονη δουλειά»
Η δύναμη της Ελλάδας
Από τη πλευρά του, ο Βαγγέλης Παπαδόπουλος μιλώντας στην ιστοσελίδα clickatlife.gr (έχει πραγματοποιήσει μία μοναδική παρουσίαση του συγκεκριμένου πρότζεκτ) μίλησε και για τη προσπάθεια που γίνεται σήμερα για την επιστροφή στην παράδοση από τους νέους επιχειρηματίες « Βλέπω πλέον για τα ελληνικά προϊόντα ένα τεράστιο ενδιαφέρον. Αυτό είναι αρκετά αισιόδοξο. Και για εμένα όλη η ουσία είναι η επιστροφή στις ρίζες. Όλοι μας μπορούμε να ασχοληθούμε, να βοηθήσουμε τον τόπο μας, να χρησιμοποιήσουμε πράγματα που μας προσφέρει και να τα αναδείξουμε. Έτσι, πήραμε κι εμείς πήραμε την απόφαση εν καιρώ κρίσης να κάνουμε αυτά τα βήματα. Με τον αδερφό μου μάλιστα, διατηρούμε στην Νάξο ένα κατάστημα, την «Ρίζα», το οποίο δημιουργήθηκε φέτος και όπου έχουμε επιλέξει να πωλούνται βραβευμένα προϊόντα από όλη την Ελλάδα, από μέλι μέχρι τσάντες, κοσμήματα κλπ. Οτιδήποτε δημιουργείται στην Ελλάδα και κατά τα δικά μας κριτήρια είναι ωραίο. Σκεπτόμενοι βέβαια και το ότι κάποια προϊόντα για παράδειγμα δεν μπορείς να τα βρεις σε σούπερ μάρκετ. Η δύναμη της Ελλάδας αυτή τη στιγμή είναι τα παιδιά που έχουν κάτι να δείξουν ή κάτι να παράξουν και να το αναδείξουν. Κι αν το στηρίξουμε όλοι αυτό θα ξεφύγουμε από όλα. Υπάρχουν εκεί έξω πολλές μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες που κάνουν σπουδαία πράγματα και στις μέρες μας πρέπει να το στηρίζουμε όλοι αυτό. Να ξεφύγουμε λίγο από το ξένο και να ασχοληθούμε με τα δικά μας. Έχουμε σπουδαία πράγματα να κάνουμε και αμέτρητους θησαυρούς να δείξουμε».
Περισσότερα για την Mosaic Naxos στην επίσημη ιστοσελίδα της και το facebook.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα clickatlife.gr, φωτογραφίες Κώστας Μαθιουλάκης