Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΙστορίεςΕλλάδα - Θεσσαλονικη: Ανακάλυψε σε μάντρα ποδήλατο του γερμανικού στρατού

Ελλάδα – Θεσσαλονικη: Ανακάλυψε σε μάντρα ποδήλατο του γερμανικού στρατού

|

Οταν το μάτι .. κόβει μπορείς εντοπίσεις αντικείμενα αξίας.. Οπως έκανε ο Ανδρέας Ασσεάλ στη Θεσσαλονίκη που βρήκε ένα από τα ποδήλατα που χρησιμοποιήσουν στην κατοχή οι γερμανοί στρατιώτες – Πως βοήθησε η καραντίνα ώστε το ποδήλατο σήμερα να είναι έτοιμο για … βόλτα 

Ήταν σχεδόν ένας χρόνος πριν, όταν ο Ανδρέας Ασσαέλ, σε μια βόλτα προς αναζήτηση ιδιαίτερων παλαιών αντικειμένων, που αγαπά από μικρό παιδί, εντόπισε σε μια μάντρα με παλιοσίδερα στη Θεσσαλονίκη -εκεί που καταλήγουν λογής λογής αντικείμενα, ένα «βήμα» πριν από το χυτήριο- ένα ιδιαίτερο ποδήλατο.

Η καλά εκπαιδευμένη ματιά του ξεχώρισε μέσα σ’ ένα βουνό από σκραπ τον ξεχωριστό σκελετό ενός ποδηλάτου, που δεν έμοιαζε με κανένα απ’ αυτά που κυκλοφορούσαν παλαιότερα στην Ελλάδα. Αντίθετα, η μορφή του παρέπεμπε στα γερμανικά στρατιωτικά ποδήλατα, η χρήση των οποίων ήταν ιδιαίτερα εκτεταμένη την περίοδο της Κατοχής. Το ποδήλατο πέρασε στην ιδιοκτησία του κ. Ασσαέλ, ο οποίος ανακάλυψε πως πρόκειται όντως για γερμανικό στρατιωτικό ποδήλατο της Βέρμαχτ και, μέσα στην περίοδο της καραντίνας, το ανακατασκεύασε κομμάτι- κομμάτι δίνοντας μια δεύτερη ευκαιρία «ζωής» σε ένα σπάνιο αντικείμενο.

Τα Truppenfahrrad ή Truppenrad, όπως ονομάζονται αυτά τα ποδήλατα, είναι πλέον πολύ σπάνια, με την τιμή τους στις διάφορες ιστοσελίδες πωλήσεων ανά τον κόσμο να «αγγίζει» τις 2.000 ευρώ, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η ιστορική τους σημασία, αφού πρόκειται για ποδήλατα που χρησιμοποιούσε ο γερμανικός στρατός σε μεγάλο αριθμό, όπως λέγεται, τόσο στις μονάδες αναγνώρισης όσο και στις μονάδες μεταφοράς προμηθειών που διέθετε. Μάλιστα, στην Ελλάδα, είναι ίσως και το μοναδικό, όπως εξηγεί ο κ. Ασσαέλ, αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για όμοιό του.

«Από μικρός αγαπώ πολύ τα παλιά πράγματα. Πήγαινα από τότε στον Βαρδάρη, πίσω από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, σε κάποιες μάντρες ανακύκλωσης και κοιτούσα για παλιά αντικείμενα που μ’ ενδιέφεραν και πάντα έβρισκα κάτι να ασχοληθώ. Όταν πήγα στο Πολυτεχνείο στο Μόναχο, όπου σπούδασα ηλεκτρολόγος μηχανικός και οικονομολόγος, βρέθηκα σε μια εποχή παράδεισου για ιστορικούς και συλλέκτες. Ήταν η εποχή που οι Γερμανοί διασκέδαζαν ξεπουλώντας ό,τι έβρισκαν στα υπόγεια και στις σοφίτες τους για λίγα μάρκα, σε υπαίθριες αγορές, τα λεγόμενα Flohmarkt. Ασχολήθηκα πολύ με την ιστορία. Ανακάλυψα και μελέτησα διάφορα, από χειρόγραφα της εποχής του Όθωνα μέχρι και φωτογραφικά αρχεία ναζιστικών εγκλημάτων στην Ελλάδα. Είμαι εκ των αρχικών διαχειριστών της ομάδας του FB “Άγνωστη Θεσσαλονίκη”, η οποία είναι η μεγαλύτερη κλειστή ομάδα για την πόλη μας με 80.000 μέλη και ασχολείται με την ιστορία της», λέει ο κ. Ασσαέλ, «ξεδιπλώνοντας» στο ΑΠΕ-ΜΠΕ την αγάπη του για αντικείμενα που «κουβαλούν» τη δική τους ξεχωριστή ιστορία.

Σε μια από τις πολλές αναζητήσεις του, όπως εξιστορεί, έτυχε να δει και το συγκεκριμένο ποδήλατο, που του κίνησε την περιέργεια. «Ξέρω -λέει- ότι τα μονοσκέλετα παλιά ποδήλατα είναι σπάνια για την Ελλάδα. Το κοίταξα καλύτερα και κατάλαβα ότι είναι μάλλον ευρωπαϊκό ποδήλατο που είχε έρθει εδώ. Μού το κατέβασαν από το βουνό των σκραπ, το είδα και από τις γνώσεις που έχω, κατάλαβα ότι είναι στρατιωτικό. Έχει ιδιαιτερότητες που δεν έχουν τα άλλα ποδήλατα. Το πρώτο που κοίταξα είναι ο μοχλός που είναι στο τιμόνι, που όταν τον σηκώνεις προς τα πάνω βγαίνει όλο το τιμόνι. Αυτό το είχαν έτσι για να μπορούν να βγάζουν τα τιμόνια στα τρένα, στα φορτηγά κ.ά.».

Όταν έφτασε το ποδήλατο στα χέρια του κ. Ασσαέλ ήταν, όπως περιγράφει, σε άθλια κατάσταση. Ωστόσο, όταν άρχισε να το ανακατασκευάζει, το μεράκι και η φροντίδα που τού έδειξε ανταμείφθηκε με την ανακάλυψη μικρών …θησαυρών. «Το ποδήλατο ήταν βαμμένο όλο γκρι- και το τιμόνι και οι ζάντες και είχε επίσης ένα πολύ μεγάλο κουδούνι τύπου ντινγκ-ντονγκ. Αυτή ήταν η πρώτη μεγάλη μου έκπληξη γιατί όταν άρχισα να το καθαρίζω, είδα ότι στο σημείο του κουδουνιού, εκεί που το πιέζουμε για να κάνει θόρυβο, υπάρχει ο Λευκός Πύργος με την παλιά ελληνική σημαία».

Ο καιρός περνούσε και το ποδήλατο έμενε στην αυλή του σπιτιού του κ. Ασσαέλ περιμένοντας καρτερικά την ώρα που ο ιδιοκτήτης του θα βρει τον χρόνο ώστε να ασχοληθεί μαζί του. Όλο αυτό το διάστημα, ωστόσο, ο έμπειρος συλλέκτης δεν καθόταν με σταυρωμένα χέρια, αλλά αντίθετα μάζευε κομμάτι κομμάτι -με αγορές μέσω διαδικτύου ή από παζάρια παλαιών αντικειμένων στη Γερμανία- όλα εκείνα τα στοιχεία που θα έκαναν το ποδήλατο να πάρει την πρότερη μορφή του.

Η αναγκαστική παραμονή στο σπίτι λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό, ήταν το χρονικό «παράθυρο» εκείνο που έδωσε στον κ. Ασσαέλ την ευκαιρία να ασχοληθεί με το ποδήλατο, που σήμερα πλέον έχει πάρει σχεδόν την τελική του μορφή. «Ήρθε η καραντίνα και στο μεταξύ είχα μαζέψει ό,τι χρειαζόμουν για να το συμπληρώσω, όλα τα κομμάτια που έλειπαν ή είχαν αλλαχθεί με τα χρόνια. Ένα μέρος μαζεύτηκε εδώ, όπως η σχάρα που είναι ιδιαίτερη- στρατιωτική, το μπροστινό, κάθετο φρένο το βρήκα στη Γερμανία, σ’ ένα παζάρι αντικών, όπως επίσης και το μπροστινό φτερό», αναφέρει ο κ. Ασσαέλ και περιγράφει βήμα βήμα τη διαδικασία:

«Το διέλυσα, πήρα ένα πολύστροφο μηχάνημα με βουρτσάκι μεταλλικό και πολύ μαλακά το καθάρισα. Έμεινα κατάπληκτος όταν βρήκα τις σφραγίδες. Δεν περίμενα να βρω ημερομηνία. Βρήκα την ημερομηνία “1942” και δύο σφραγίδες. Η μία σφραγίδα είναι εξαψήφια, που είναι η παραγωγή του εργοστασίου και η άλλη είναι τετραψήφια, που είναι το νούμερο που έδωσαν στην παραγγελία των ποδηλάτων όταν ήρθαν στην Ελλάδα. Πχ ήρθαν 3.000 ποδήλατα και αυτό ήταν το 2.399. Έχει κι άλλα που βρήκα. Ο κορμός έχει ένα χτύπημα κι έχει γίνει μια επιδιόρθωση. Κάποιος σκοτώθηκε μ’ αυτό το ποδήλατο ή τραυματίστηκε βαριά. Πρέπει να έγινε τον καιρό της Κατοχής αυτό γιατί επιδιορθώθηκε και αλλάχθηκε από την μπροστινή ρόδα το στεφάνι. Η ζάντα είναι ιταλική της εταιρείας Beretta και ο άξονας γερμανικός. Η πίσω ρόδα γράφει 1942 κι έχει τον γερμανικό αετό και την επιγραφή “Deutsches Reichspatent”. Όταν έξυνα το ποδήλατο και έβγαινε το γκρι το χρώμα από κάτω έβρισκα το μαύρο. Αυτά ήταν ολόμαυρα τα ποδήλατα, τα στρατιωτικά, γιατί δεν έπρεπε ν’ αντανακλά τίποτα. Τα πάντα είναι μαύρα, έως και οι ακτίνες και οι ζάντες είναι βαμμένα μαύρα με λαδομπογιά ή μαυρισμένα».

Το μόνο που λείπει από το ποδήλατο πλέον, το οποίο είναι της εταιρείας «ΡΕΚΟΡΝΤ», είναι το μεταλλικό σήμα του στη βάση του τιμονιού, το οποίο ωστόσο κατάφερε να εντοπίσει, μέσω διαδικτύου, ο κ. Ασσαέλ στην Πολωνία και σύντομα αναμένεται να πάρει και αυτό τη θέση του. «Η σπανιότητα του ποδηλάτου είναι τρομερή. Και στη Γερμανία ένα τέτοιο ποδήλατο είναι δυσεύρετο», εξηγεί ο κ. Ασσαέλ, ενώ αναφορικά με τη σημασία που έχει η εύρεσή του στην Ελλάδα επισημαίνει πως έγκειται στο ότι «κατέβηκε το ’42 κατά τη διάρκεια της Κατοχής και παρέμεινε» κι αυτό είναι πολύ σπάνιο γιατί οι Γερμανοί, εγκαταλείποντας την Ελλάδα, πήραν ακόμη και τα ποδήλατα μαζί τους. Όσο για τη χρήση του εφεξής; «Δεν θα το κυκλοφορήσω. Θα το έχω γιατί κάθε φορά που κυκλοφορείς ένα ποδήλατο και περνάς από ανώμαλο δρόμο πχ, είναι σαν ένα χτύπημα», λέει ο κ. Ασσαέλ. Δηλώνει, ωστόσο, πως εφόσον οι «Κλασσικοί Ποδηλάτες», οι οποίοι και τον βοήθησαν στη διακρίβωση της «ταυτότητας εργοστασίου» του σπάνιου αυτού ποδηλάτου, κάνουν κάποια έκθεση θα τούς το παραχωρούσε προσωρινά για τις ανάγκες της.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εκτακτο – Ολυμπιακή φλόγα: Λόγω καιρικών συνθηκών αλλάζει η ώρα άφιξης στη Νάξο

Λόγω καιρικών συνθηκών αλλάζει η ώρα άφιξης της Ολυμπιακής φλόγας στις Κυκλάδες - Μία ώρα νωρίτερα η τελετή, πως διαμορφώνεται το πρόγραμμα στη Νάξο

Tourism Awards: Βραβείο για τις καινοτόμες εμπειρίες ψηφιακής περιήγησης του NAXOS AR

Η MOPTIL συνδέει τον πολιτισμό με τον τουρισμό μέσω της τεχνολογίας και διακρίθηκε με δυο βραβεία για εμπειρίες ψηφιακής περιήγησης σε αρχαιολογικούς χώρους: Gold στην κατηγορία Digital Innovation - Καινοτόμο Concept για την εφαρμογή NAXOS AR και Silver στην κατηγορία Travel Services - Applications για την εφαρμογή DIGIPAST.

“Καλάθι του Νονού”: Ξεκινάει στις 22 Απριλίου, τι περιλαμβάνει

Το "Καλάθι του Νονού" είναι πραγματικότητα - Ποια προϊόντα περιλαμβάνει και πότε έρχεται το "Καλάθι του Πάσχα"

National Geographic για Σίφνο: Ο κορυφαίος γαστρονομικός προορισμός

Ως το καλύτερο νησί της Ελλάδας για γαστρονομικές απολαύσεις και παραδοσιακά πανηγύρια προβάλλεται η Σίφνος και στον κατάλογο που δημοσίευσε το ισπανικό Conde Nast Traveler

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Golden Star Ferries: Το “Andros Queen” πιάνει φέτος και Πάρο

GOLDEN NEWS: ΝΕΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣ ΠΑΡΟ ΜΕ ΤΟ ANDROS QUEEN!

Ευρώπη: Νησιά των Κυκλάδων μεταξύ των επτά πιο απειλούμενων μνημείων και τόπων

Κυκλάδες: μεταξύ των 7 πιο απειλούμενων μνημείων & τόπων στην Ευρώπη

Πάει… Τούμπα ο (φανατικός Παναθηναϊκός)! Ανδρουλάκης

Τι θα κάνει στη Θεσσαλονίκη ο Νίκος Ανδρουλάκης;

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ολυμπιακή Φλόγα: Στη Σαντορίνη ταξιδεύει ο Γιώργος Λεονταρίτης

"Στη Σαντορίνη ο Γιώργος Λεονταρίτης για την υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας"

Princess Cruises: Ακύρωση επισκέψεων του “Sun Princess” στη Σαντορίνη

Το Sun Princess ακύρωσε τα δρομολόγια στη Σαντορίνη λόγω συνωστισμού κρουαζιερόπλοιων - Επιλέγει Χανιά

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου: Με εισήγηση Δημήτρη Λιανού, προσφυγή στη Δικαιοσύνη για τους αιγιαλούς

Στη Δικαιοσύνη προσφεύγει η ΠΕΔ για τον αιγιαλό και την παραλία - Ποια ήταν η πρόταση Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρη Λιανού

Blue Star Ferries: Παράταση μίας ακόμη εβδομάδας για το “Blue Star 1”

Μία ακόμη εβδομάδα θα μείνει στη γραμμή της Παροναξίας το Blue Star 1....

Attica Group: Απέκτησε τρία ξενοδοχεία στις Κυκλάδες, εξετάζει κι άλλες εξαγορές ακινήτων

Τρίτο ξενοδοχείο στις Κυκλάδες απέκτησε η Attica Group - Εξετάζει περαιτέρω εξαγορές μονάδων σε νησιά που εξυπηρετεί με τον στόλο της

Cycladic Identity – Ιος: Ολοκληρώθηκε το πρώτο πρόγραμμa με τίτλο “Το βλέμμα της Νεότητας στις Κυκλάδες”

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε την Κυριακή 31 Μαρτίου στους κατοίκους του νησιού

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Express Skopelitis: Μια μέρα σαν όλες τις άλλες….

To Express Skopelitis συνεχίζει το δρομολόγιό του...

Φόρτωμας σε Πιερρακάκη: “Να είναι πανέτοιμα τα σχολεία των Κυκλάδων τη νέα χρονιά”

Συνάντηση εργασίας Φίλιππου Φόρτωμα με τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη

Αμοργός – Ενωση Ξενοδόχων: Καθαρίζουμε τον Πύργο της Αγίας Τριάδας στην Αρκεσίνη

Tην Κυριακή ο Καθαρισμός του Πύργου της Αγίας Τριάδας στην Αρκεσίνη στο πλαίσιο της δράσης Let’s do it Greece 2024