Χριστουγεννιάτικο Πνεύμα: μήπως ήρθε η ώρα να ανακαλύψουμε το πραγματικό νόημά του;

Είμαστε στην τελική ευθεία πριν τα Χριστούγεννα και όλοι προετοιμαζόμαστε πυρετωδώς για τον εορτασμό της μεγαλύτερης γιορτής του χρόνου. Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πλημμυρίσει από αναρτήσεις στολισμένων δέντρων και τα e-mail με  ευχές που αναβοσβήνουν ρυθμικά σε e-cards προκατασκευασμένου επικαιροποιημένου περιεχομένου.  

Της Σοφίας Ι. Μαργαρίτη (φιλόλογος – συγγραφέας)

Έχουμε στολίσει το σαλόνι, το σπίτι, τις γειτονιές τις πλατείες με πολύχρωμα φωτάκια, αγγελάκια και αστεράκια παντός είδους και έχουμε φωταγωγήσει όλες τις γωνιές- αδιαφορώντας επιδεικτικά για την ενεργειακή σπατάλη- με σκοπό να δημιουργήσουμε ατμόσφαιρα, να φωτίσουμε τη ζωή μας, να πείσουμε τον εαυτό μας ότι γιορτάζουμε και είμαστε χαρούμενοι.

Παράλληλα φροντίζουμε με επιμέλεια το σώμα μας με εντατική δίαιτα και γυμναστική ώστε να ντυθούμε αξιοπρεπώς ακολουθώντας τις επιταγές της μόδας. Τρεφόμαστε υγιεινά, γευόμαστε μελομακάρονα και κουραμπιέδες μόνο αν είναι ολικής αλέσεως με στέβια, για να έχουμε το περιθώριο σε λίγες μέρες να υποπέσουμε στη γαστριμαργική κραιπάλη των φιλικών και συγγενικών χριστουγεννιάτικων συμποσίων.

Έχουμε προνοήσει να εξασφαλίσουμε ακριβά υλικά αγαθά ως δώρα για τους αγαπημένους μας. Όσο ακριβότερο το δώρο, τόσο υψηλότερο το συναίσθημα ή τόσο μεγαλύτερη η ψυχική δέσμευση, η υποχρέωση. Έχουμε εμπορευματοποιήσει τις ανθρώπινες σχέσεις και έχουμε ταυτίσει τα συναισθήματά μας με την κατανάλωση και προσφορά συγκεκριμένων προϊόντων. Διδάξαμε στα παιδιά μας ότι η σύνεση, η καλοσύνη και η υπακοή όλου του χρόνου αμείβεται με ένα υπερτιμημένο και ακριβό βεβαίως δώρο που θα φέρει (παραδοσιακά) ο Santa Claus. Ο χοντρός, κόκκινος, ογκώδης, χαρούμενος γέρος που καθιερώθηκε σε αυτή τη γκροτέσκο μορφή από γνωστή πολυεθνική εταιρεία αναψυκτικών, ως σύμβολο του υλιστικού προτύπου της ζωής μας και αντικατέστησε με επιτυχία στη συνείδηση όλων τον λιπόσαρκο, σεμνό Άγιο Βασίλη της Ορθοδοξίας, τον Άγιο της αγάπης και της φιλαλληλίας.

Έχουμε αποδυθεί και στη φιλανθρωπία αυτήν την περίοδο, ως μια εποχιακή δραστηριότητα, που προβάλλεται ως υποχρέωση, ως καταναλωτική συνήθεια με τις ανάλογες βέβαια διαφημιστικές καμπάνιες. Όλες οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, οι επιχειρηματικοί όμιλοι και οργανισμοί που σέβονται την ύπαρξή τους, μας παρουσιάζουν το κοινωνικό τους προφίλ με γενναίες χορηγίες σε γεύματα αγάπης, οικονομική ενίσχυση και δωρεά ποσοστών από τα κέρδη τους σε μη κυβερνητικές και ανθρωπιστικές οργανώσεις. Τον υπόλοιπο χρόνο του έτους τα προβλήματα λύνονται ως δια μαγείας, οι ανάγκες εξαφανίζονται έντεχνα και οι αναξιοπαθούντες συνάνθρωποί μας καταδικάζονται στα τάρταρα της λήθης μέχρι να έρθουν τα επόμενα Χριστούγεννα.

Αυτά τα Χριστούγεννα ας φροντίσουμε να εξευγενίσουμε την ψυχή μας με γνήσια συναισθήματα, ανυπόκριτη αγάπη, ειλικρινή φιλία, ουσιώδη και γόνιμη επικοινωνία. Ας γιορτάσουμε με σύνεση, εθελούσια συγκατάβαση και λακωνική εγκράτεια. Ας θρέψουμε το πεινασμένο πνεύμα μας και ας προσπαθήσουμε η μαγεία να βρίσκεται στους ανθρώπους που θα καθίσουν γύρω από το τραπέζι μας και όχι σε αυτά που θα βρίσκονται πάνω σε αυτό.

Στις Άγιες μέρες που ακολουθούν ας δωρίσουμε το ενδιαφέρον, το χρόνο και το χαμόγελό μας στα παιδιά μας, ας παίξουμε μαζί τους μπάλα στα σοκάκια, ας τα ακούσουμε να μιλάνε για τα όνειρά τους, ας γεμίσουμε την καρδιά τους με τραγούδια και παραμύθια. Ας ευχηθούμε αυτά τα Χριστούγεννα ο Αγ. Βασίλης να φέρει δώρα μεγάλης αξίας και όχι υψηλής τιμής, όπως Ειρήνη, Δικαιοσύνη, αλληλεγγύη, σεβασμό, αξιοπρέπεια και ευημερία. Ας ευχηθούμε αυτά τα Χριστούγεννα να έλθει επί Γης ο Παράδεισος για όλους μας. Το έχουμε τόσο ανάγκη.

Εύχομαι σε όλους Χριστούγεννα στις καρδιές.