Κυκλάδες: Η τιμή στο όριο των 2 ευρώ, "όχι" στο πλαφόν από τους πρατηριούχους

Μεγάλη κουβέντα γίνεται και πάλι για την τιμή της βενζίνης και δη στις Κυκλάδες. Ο λόγος; Μα πολύ απλά με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων στις παραθεριστικές περιοχές, και ειδικά στα νησιά, η τιμή της αμόλυβδης αγγίζει τα 2 ευρώ το λίτρο.  Μάλιστα, πριν από δύο ημέρες στη Σίκινο η τιμή ήταν και μάλιστα και δη από τις 13 Ιουλίου στα 2,045 ευρώ. Μόνο που σήμερα, Τρίτη 7 Αύγουστου η τιμή έπεσε στα 1,990 ευρώ το λίτρο (!!!) Ο λόγος; Μα πολύ απλά, γιατί σήμερα, για πρώτη φορά μετά τις 13 Ιουλίου (σ.σ. ένα μήνα σχεδόν) προχώρησε σε ανεφοδιασμό…

Και εδώ ίσως είναι και το κλειδί… Βλέπετε, με βάση την παρατήρηση των τιμών σε Μήλο, Αμοργό, Σχοινούσα και Ανάφη η τιμή φτάνει στα 1,99 ευρώ/λίτρο, ενώ σε Άνδρο, Σίφνο, Σέριφο, Νάξο και Σαντορίνη η τιμή κυμαίνεται από τα 1,95 έως και τα 1,989 ευρώ το λίτρο. Ουσιαστικά οι Κυκλάδες έχουν μ.ο. τιμής στα 1,87 όταν Πανελλαδικά δεν είναι περισσότερο από 1,64… Τα ανάλογα παρατηρούνται στη σούπερ αμόλυβδη (1,841 ευρώ έναντι 2,023 ευρώ), καθώς και στο πετρέλαιο κίνησης (1,414 ευρώ έναντι 1,592 ευρώ).

Αυτό που δεν παρατηρούμε εύκολα είναι η  ημερομηνία που έχει γίνει η ανάρτηση της τιμής. Και τις περισσότερες φορές είναι αρκετών ημερών ή και εβδομάδων. Και υπάρχει εξήγηση. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση με αποτέλεσμα οι τιμές να αλλάζουν σπάνια… Και να μην ακολουθούν στα νησιά και δη στα μικρότερα τα δεδομένα που διαμορφώνονται με βάση τις εξελίξεις στο χρηματιστήριο…  

Και ενώ η Κυβέρνηση μιλάει για μεταφορικό ισοδύναμο στα καύσιμα και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έρχεται και λέει «πάμε σε πλαφόν τιμής», η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας ζητεί να επιβληθεί πλαφόν σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων και όχι μόνο στο τελικό στάδιο, που είναι στα πρατήρια, καθώς και ενιαία τιμή για τους καταναλωτές, τους βενζινοπώλες, τις εταιρείες και τα διυλιστήρια. Και ανάμεσα στα άλλα αναφέρει « Αν η Κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων  χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης θα συμβεί ότι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν. Δηλαδή κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες. Είναι δε γνωστό ότι οι εταιρείες δεν έχουν ενιαία τιμή για όλα τα πρατήρια. Η συνήθης αιτία υψηλών τιμών είναι, κατά σειρά συχνότητας, οι υψηλοί υπέρογκοι ειδικοί φόροι  κατανάλωσης , οι ειδικές συνθήκες μεταφοράς των καυσίμων και τα προβλήματα βιωσιμότητας πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές». Και ζητάει ουσιαστικά « Ενιαία τιμή για τους καταναλωτές, τους βενζινοπώλες, τις εταιρείες, τα διυλιστήρια»

Τα ίδια αναφέρουν και οι Πρατηριούχοι… Σε σχετική ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) τονίζουν ανάμεσα στα άλλα «Στα νησιά ο μικρός αριθμός Εταιρειών και Πρατηρίων που δραστηριοποιούνται, με εποχικές-καλοκαιρινές καταναλώσεις, δικαιολογημένα τους οδηγεί για την επιβίωση τους σε μικτά ποσοστά κερδών μεταξύ 5-8%, είναι αθέμιτο και παράλογο ;; Για την εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων σας γνωρίζουμε ότι η σημερινή τιμή του Διυλιστηρίου Αμόλυβδης 95 oct (προϊόν + φόροι) είναι 1,210 + 24% ΦΠΑ = 1,500, όταν η μέση τιμή λιανικής στην Ελλάδα είναι σήμερα 1,650. Στην διαφορά που προκύπτει μεταξύ τιμής Διυλιστηρίου και λιανικής, εμπεριέχονται το κέρδος της Εταιρείας Εμπορίας, το μεταφορικό κόστος και το κέρδος του Πρατηρίου».

Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι το πλαφόν… Αλλά το γεγονός ότι η φορολογία τσακίζει τα πάντα… Με αποτέλεσμα η Ελλάδα να βρίσκεται σταθερά στην δεύτερη ή τρίτη θέση στον πίνακα των χωρών της Ευρώπης με την πιο ακριβή βενζίνη. Επομένως; Η λύση θα πρέπει να δοθεί στη βάση του και όχι στη …βρύση.