Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΙστορίεςΣτο βωμό της ακτοπλοΐας

Στο βωμό της ακτοπλοΐας

|

Συμπεράσματα και …εικόνες από την ημερίδα «η ακτοπλοΐας ως πυλώνας ανάπτυξης οικονομίας των Κυκλάδων» που έγινε στη Νάξο 

Στην πιο δύσκολη, ίσως, περίοδο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με νησιά αποκλεισμένα για εβδομάδες – επιστολή στον Πρωθυπουργό έστειλε η δήμαρχος του Αγίου Ευστρατίου, που παραμένει χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση τις τελευταίες 35 μέρες – με προβλήματα στην προμήθεια βασικών αγαθών, κτηνοτρόφους και γεωργούς απελπισμένους από τη μη διακίνηση των εμπορευμάτων τους, τον τουρισμό να κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα, έγινε (21 και 22 Μαϊου) στη Νάξο – για μια ακόμη φορά – το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και με αυτή την αφορμή πραγματοποιήθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (με οικοδεσπότη τον Αντιπεριφερειάρχη  και το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ημερίδα με θέμα: “Η ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των Κυκλάδων”.

“Πρόκειται”, σύμφωνα με την Έπαρχο Θήρας Θεώνη Λειβαδάρου,  “για μία από τις πιο ουσιαστικές και σημαντικές ημερίδες που έχουν διοργανωθεί, καθώς θέτουν επί τάπητος ίσως το πιο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών των Κυκλάδων”.

Πολλοί αιρετοί, πλοιοκτήτες, τουριστικοί πράκτορες έφτασαν στο νησί μας –  θα ήταν περισσότεροι αλλά η ανεπάρκεια του ακτοπλοϊκού δικτύου εμπόδισε αρκετούς – και παρουσίασαν με επιχειρήματα τις θέσεις τους.

Ακούσαμε και πάλι, για τον πολυνησιακό χαρακτήρα – μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη – την πολυμορφικότητα του νησιωτικού συμπλέγματος αλλά και για τον κατακερματισμό, την οικονομική περιθωριοποίηση του, την απαξίωση του κράτους με τις χωρίς αποτέλεσμα παρεμβάσεις.

Όλοι, σχεδόν, οι αιρετοί, αναφέρθηκαν στην υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, στην απομόνωση εξαιτίας της ανύπαρκτης ή χωρίς συνέπεια σύνδεσης. Στην εξάρτηση των κατοίκων των νησιών από την ηπειρωτική χώρα σε βασικούς τομείς (υγεία, οικονομία, παιδεία, επιχειρηματικότητα, κ.ά.), στα ακριβά εισιτήρια που δεν ανταποκρίνονται στις παροχές, στις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που εκμεταλλεύονται τις γραμμές, στα λιμάνια χωρίς βασικές υποδομές.  Στα δρομολόγια που εξυπηρετούν μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες, στην ταλαιπωρία όσων επιθυμούν να ταξιδέψουν από την μη έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων αλλά και τις ακυρώσεις, τα παλιά πλοία, τις μειωμένες ταχύτητες το χειμώνα για οικονομία.

Βασικό θέμα του διημέρου τα ενδοκυκλαδικά  δρομολόγια. Γενική άποψη ότι δεν καλύπτουν τις ανάγκες των νησιών.

 «Η σύνδεση με το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο είναι σημαντική» λέει ο δήμαρχος  Σικίνου Βασίλης Μαράκης «γιατί είναι για εμάς ο δρόμος των προμηθειών, καθώς από τη Νάξο γίνεται όλη η τροφοδοσία: είδη πρώτης ανάγκης, ζαρζαβατικά, τρόφιμα και είδη των μίνι μάρκετ στο νησί μας. Έχουμε μείνει δύο εβδομάδες χωρίς πλοίο και αυτό δημιουργεί προβλήματα και ελλείψεις. Για το διοικητικό κέντρο, τη Σύρο, πρέπει να πάμε μέσω Πειραιά, δηλαδή τρεις ημέρες ταξίδι και έξοδα, και ασφαλώς η κατάσταση μας απασχολεί και λόγω της τουριστικής περιόδου που θα αρχίσει».

  Εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών θεωρούν ότι το κράτος δεν αναγνωρίζει τη σημασία του κλάδου τους.  Παράδειγμα η εταιρεία «Dodekanisos Seaways, η οποία με  επιστολή της, γνωστοποιεί ότι αναστέλλει οριστικά το πρόγραμμα δρομολογίων μεταξύ Ρόδου και Μαρμαρίδας. Ο πρόεδρος της Γεώργιος Σπανός αναφέρει ότι: «το παιχνίδι για τα ελληνόκτητα πλοία των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου έχει χαθεί οριστικά» και ότι «άνοιξε η “κερκόπορτα” στους Τούρκους πλοιοκτήτες και πολύ σύντομα οδήγησε στην πλήρη επικυριαρχία τους στο Ανατολικό Αιγαίο».

Επίσης υποστηρίζουν ότι σε κάποιες περιόδους δεν μπορούν να καλύψουν τα έξοδα των πλοίων.

    Οι παράμετροι της νησιωτικότητας ήταν το επιχείρημα που χρησιμοποιήθηκε συχνά. Τα πλεονεκτήματα (πολιτισμός, φυσικό περιβάλλον, καλύτερη ποιότητα ζωής, κ.λ.π.) αλλά και τα μειονεκτήματα. «Η ρήτρα νησιωτικότητας που βρίσκεται στο Σύνταγμα δεν είναι απλά λόγια. Από πίσω κρύβονται ανθρώπινες ζωές», τονίζει σε συνέντευξή της η δήμαρχος Τήλου, Μ. Καμμά-Αλειφέρη.

 Δεν έχει γίνει αντιληπτή στα νησιά μας η αξιοποίηση του άρθρου 174 της Συνθήκης της Λισσαβόνας, βάσει του οποίου: «Η Ένωση, προκειμένου να προαχθεί η αρμονική ανάπτυξη του συνόλου της, αναπτύσσει και εξακολουθεί τη δράση της με σκοπό την ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής της συνοχής. Η Ένωση αποσκοπεί, ιδιαίτερα, στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών. Μεταξύ των εν λόγω περιοχών, δίδεται ιδιαίτερη προσοχή στις αγροτικές περιοχές, τις περιοχές που συντελείται βιομηχανική μετάβαση και τις περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα, όπως οι υπερβόρειες περιοχές που είναι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές».

  Αντίθετα τα νησιά και ειδικά των Κυκλάδων τα θεωρούν προνομιούχα και τα αφήνουν στη μοίρα τους. Αλλά, όπως πιστεύει ο Αντιπεριφερειάρχης Αθλητισμού Ν. Αιγαίου και Έπαρχος Νάξου Ιωάννης Μαργαρίτης «Δύο είναι οι κύριοι λόγοι που τα νησιά μας πρέπει να αντιμετωπίζονται με περίσσια προσοχή.  Σε μια κατάσταση οικονομικής ύφεσης, όπως αυτή που βιώνουμε ως χώρα,  ενισχύεται η κοινωνική πολιτική για την ενθάρρυνση και ενδυνάμωση των πολιτών. Αν  κάποιοι δικαιωματικά πρέπει να είναι δέκτες αυτής της πολιτικής είναι οι  ήρωες, που παρά τις αντίξοες συνθήκες ζουν στα δυσπρόσιτα και απομακρυσμένα νησιά. Ως γνωστό, από τις πιο σημαντικές πηγές εσόδων του κράτους «η βαριά βιομηχανία»   είναι ο τουρισμός. Τα νησιά των Κυκλάδων αποτελούν ένα βασικό κλαδί του τουριστικού δέντρου. Και από τα πιο καρποφόρα, θα έλεγα.  Ό,τι προσπάθειες κι αν γίνουν για την τουριστική προβολή των νησιών μας ο κύριος μοχλός κίνησης του τομέα αυτού είναι η συγκοινωνία.  Η θαλάσσια οδό είναι για εμάς ότι το κεντρικό οδικό δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας.  Η ακτοπλοΐα παίζει ένα καθοριστικό ρόλο στην εξάλειψη της απομόνωσης και την   ανάπτυξη των νησιών και κατ’ επέκταση της χώρας μας. Χρειαζόμαστε συνεχής παρουσία και εξυπηρέτηση. Ασφαλείς, συχνές, οικονομικές, ποιοτικές και με συνέπεια συγκοινωνίες. Ζητούμε δέσμευση για ολοκληρωμένες λύσεις. Χρειαζόμαστε σοβαρή μελέτη των δρομολογίων έτσι ώστε να καλύπτουν στο  έπακρον τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών.  Δεν έχουμε, πιστεύω, τεράστιες απαιτήσεις. Ζητάμε το αυτονόητο. Μια λειτουργική καθημερινότητα και μια βιώσιμη ανάπτυξη».

       Προβληματισμοί για τη χρυσή τομή, τη λύση που θα συμφέρει όλους. Συνεργασία κράτους, ακτοπλόων, επιβατών. Άμεσες ενέργειες για την καταγραφή των αναγκών, νέο σχεδιασμό για τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας, την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τη στήριξη της βιωσιμότητας και την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη των νησιών μας.

     Μοναδική λύση για τους νησιώτες και τα φτωχά λαϊκά στρώματα, σύμφωνα με το ΚΚΕ και τη Λαϊκή Συσπείρωση  είναι ο Δημόσιος Ενιαίος Φορέας Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, που  στο πλαίσιο της Λαϊκής Οικονομίας θα λειτουργεί με βάση τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των εφοπλιστών. Ο φορέας αυτός, μαζί με τον αντίστοιχο Δημόσιο  Ενιαίο Φορέα Ναυπηγοεπισκευής, στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού της οικονομίας, μπορούν  να δώσουν απάντηση στον ιδιότυπο αποκλεισμό που επιβάλουν  οι εφοπλιστές – ειδικά τον χειμώνα – και να βοηθήσουν  στην ολόπλευρη ανάπτυξη των νησιών».

Ενώ ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος προτείνει τη δημιουργία του Δημόσιου – Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοίας, ενός φορέα που δεν θα αναβιώσει αποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντος.Είναι υποχρέωση της πολιτείας να γίνει υπερασπιστής των νησιών, να αντιμετωπίσει όλες τις δυσλειτουργίες και να προσφέρει ίσες ευκαιρίες.

 Και αυτά πρέπει να γίνουν, όπως αναφέρει ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου Γεώργιος Χατζημάρκος με «Σεβασμό στην αγορά, ακόμα μεγαλύτερο σεβασμό στις ανάγκες των νησιωτών, μακριά από λαϊκισμό και με πολύ μεγάλο αίσθημα ευθύνης».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Πολιτιστικός & Περιβαλλοντικός Σύλλογος Γυναικών: Μαθήματα κατασκευής σταυρών (βάγια)

Ο Πολιτιστικός και Περιβαλλοντικός Σύλλογος Γυναικών Νάξου μας καλεί σε μαθήματα κατασκευής σταυρών από βάγια

Aligenis Milos Meeting: Ερχεται η πρωταθλήτρια Lovisa Karlsson

H Σουηδέζα Lovisa Karlsson στο Aligenis Milos Meeting

Φασολάδα: Με τι …φασούλια φτιάχνεται το εθνικό μας φαγητό

Σκέψου να ’ταν πλημμυρισμένα τα μαγαζιά με ντόπια φασούλια και ντόπια ροβύθια και φακές. Σκέψου να τα μαγειρεύαμε με γνώση, σεβασμό και επίγνωση του μεγαλείου τους

Πάρος: Υπό απόλυτο έλεγχο η φωτιά, τι δηλώνει ο κος Μπιζάς

Η φωτιά είχε εκδηλωθεί περί τις 4:30 στην περιοχή Ελητας Πάρου σε χορτολιβαδική έκταση, κοντά σε κατοικίες, ενώ στο νησί έπνεαν ισχυρότατοι άνεμοι που άγγιζαν σε ένταση τα 8 μποφόρ

Cosmote History: Προβάλλει τα “πράσινα” και “έξυπνα” νησιά στο Νότιο Αιγαίο, ανάμεσά τους και η Σύρος

Το COSMOTE HISTORY προβάλλει τα Πράσινα & Έξυπνα Νησιά του Ν. Αιγαίου - ποια είναι αυτά ...

Blue Star 2: Χωρίς προσέγγιση στην Ιο το δρομολόγιο της 23ης Απριλίου

Blue Star 2: Δεν προσεγγίζει την Ίο την Τρίτη 23/4 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδες: “Ευχαριστώ” σε όσους βοήθησαν στην τελετή υποδοχής Ολυμπιακής Φλόγας

Ευχαριστήρια ανακοίνωση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σε όσους βοήθησαν για την υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας

Πάρος – Φωτιά στο Πυργάκι, ήχησε το 112 για εκκένωση της περιοχής

Βελτιωμένη η εικόνα – Ήχησε το 112 - Ενίσχυση και από τη Νάξο

Σαντορίνη – Ολυμπιακή Φλόγα: Υποδοχή σε μία ιστορική στιγμή

Με θέα την Καλντέρα η Σαντορίνη και ο Δήμος Θήρας υποδέχτηκε την Ολυμπιακή Φλόγα (video)

Κυκλάδες – Κατ. Μονογυιού: Συνάντηση εργασίας με θέμα ίδρυση Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στην Ανδρο

Συνάντηση εργασίας της Κατερίνας Μονογυιού με τον Υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Γιάννη Παππά για την ίδρυση Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού - Σχολής Μηχανικών στην Άνδρο

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Ξεκίνησε το 3ήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης

Η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) κάλεσε τον Βασίλη Ορφανό για ένα τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης - Πως μπορείτε να δώσετε το παρών

Νάξος: Μουσική και χορός στην υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας (video)

Πως υποδέχτηκε η Νάξος την Ολυμπιακή φλόγα (video)

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ολυμπιακή Φλόγα: Βασδέκη, Σοφικίτης και Neubauer μίλησαν με τα παιδιά της Νάξου

Διαδραστική συνάντηση με τα παιδιά και βράβευση σε Βασδέκη, Σοφικίτη και Neubauer (video)

Νάξος: Ποιος θα ανάψει με την Ολυμπιακή φλόγα τον βωμό στη Πορτάρα;

Εγιναν γνωστά τα ονόματα των οκτώ λαμπαδηδρόμων, οι οποίοι θα τρέξουν στη Νάξο στα πλαίσια της έλευσης της Ολυμπιακής φλόγας;

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Νομική Αθηνών: Με οδηγό την Ναξιώτισσα Μαρία Μαργαρίτη κέρδισε Κέμπριτζ και Οξφόρδη!

Η Νομική Αθηνών νίκησε Κέμπριτζ και Οξφόρδη και πήρε το Α’ Βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό εικονικής δίκης - Ο ρόλος της Ναξιώτισσας Μαρίας Μαργαρίτη

Express Skopelitis: Μια μέρα σαν όλες τις άλλες….

To Express Skopelitis συνεχίζει το δρομολόγιό του...

CaptainBook: Σούπερ χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ από επενδυτή

Η χρηματοδότηση των 2 εκατομμυρίων ευρώ, θα συμβάλει ουσιαστικά στην επέκταση των υπηρεσιών της και εκτός των αγορών όπου έχει ήδη παρουσία, όπως η αγορά των ΗΠΑ από όπου προέρχεται το 30% των εσόδων της

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia- Play Offs: Με σούπερ Χαρούνι, άλωσε τη Βούλα και βλέπει τελικό ανόδου

Εντυπωσιακός ο ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia κέρδισε τον Πρωτέα Βούλας (74-64) και το Σάββατο ετοιμάζεται για το παιχνίδι - τελικό... Αγωνία για τους τραυματίες παίκτες....