Ακτοπλοϊα: Θα είναι το "Tera Jet" το πρώτο ελληνικό πλοίο που θα κινείται με LNG?

Ουκ ολίγες ειδήσεις έβγαλε η συνέντευξη Τύπου που πραγματοποίησε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κος Παναγιώτης Κουρουμπλής όπου παρουσίασε και το Προεδρικό Διάταγμα για την χρήση του LNG ως βασικού καυσίμου στην ναυτιλία τα επόμενα χρόνο και δη το 2020 όπου και η χρήση του θα είναι υποχρεωτική με βάση τα δεδομένα από την Ευρωπαϊκή Ενωση... Μάλιστα, έχουμε και τα λιμάνια που θα ενταχθούν στο σχετικό πρόγραμμα για τον ανεφοδιασμό των πλοίων και η Ελλάδα θα δώσει το παρών με τέσσερα, τον Πειραιά, την Πάτρα, το Ηράκλειο και την Ηγουμενίτσα, ενώ δόθηκαν στην δημοσιότητα και τα τρία πλοία που αναμένεται να προχωρήσουν σε αναβάθμιση.. Ανάμεσα τους δε είναι δύο που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με την Παροναξία, Μιλάμε για το "Νήσος Μύκονος" και το ταχύπλοο Tera Jet...  

Ας δούμε όπως τι αναφέρεται στο σχετικό ρεπορτάζ από την ιστοσελίδα metaforespress.gr που αναφέρει "Την πεποίθησή του ότι η Ελλάδα μπορεί να καταστεί κέντρο ανεφοδιασμού πλοίων με  Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) εξέφρασε, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, παρουσιάζοντας το Προεδρικό Διάταγμα για την χρήση του LNG ως καυσίμου στη ναυτιλία.

Η χώρα μας αποκτά το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο εγκαίρως για να μπορέσει να ανταποκριθεί σε διεθνείς υποχρεώσεις της που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος και με τις εκπομπές αερίων των πλοίων αλλά και με τις πολιτικές που στοχεύουν σε μια καλύτερη ποιότητα ζωής, τόνισε ο κ. Κουρουμπλής.

Για το θέμα των υποχρεώσεων της χώρας μας, ο υπουργός ανέφερε ότι η εσωτερική νομοθεσία της Ελλάδας έπρεπε να προσαρμοστεί με την οδηγία 2014/94 του Ευρωκοινοβουλίου που συμπεριελήφθη στο σχετικό νόμο 4439/2016 περί καυσίμων των πλοίων. Έτσι, συνέχισε ο κ. Κουρουμπλής, έπρεπε να προχωρήσει η έκδοση ενός Διατάγματος που να εμπεριέχει όλους τους κανόνες λειτουργίας αυτού του νέου πλαισίου για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, στο πλαίσιο και των υποχρεώσεων της χώρας μας που από το 2020 γίνεται υποχρεωτική η χρήση καυσίμων στα πλοία χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο κάτω του 0,5%.

Ανέφερε ότι για τη σύνταξη του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος υπήρξε συνεργασία των αρμόδιων φορέων, όπως της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), του Πολυτεχνείου, του Τεχνικού Επιμελητηρίου, νηογνωμόνων και άλλων. Τόνισε επίσης ότι η ΕΕ προέκρινε έξι ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) για να διαμορφωθούν οι κανόνες λειτουργίας ώστε να γίνεται η τροφοδοσία των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Η τροφοδοσία θα γίνεται με τέσσερις τρόπους. Από πλοίο σε πλοίο, από βυτίο σε πλοίο, από οργανωμένες εγκαταστάσεις, όπως είναι η Ρεβυθούσα, σε πλοίο και από φορητές δεξαμενές σε πλοίο. Ήδη, διάφορες ακτοπλοϊκές εταιρείες, όπως η Blue Star, η Minoan και η HSW έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την μετατροπή πλοίων σε φυσικού αερίου (5 είναι στο σύνολο).

Σύμφωνα με τον κ. Κουρουμπλή, υπήρξε ένα πολύ δύσκολο ζήτημα που είχε θέσει η ακτοπλοΐα, δηλ. αν μπορεί να γίνεται η τροφοδοσία πλοίων, σε πετρέλαιο και σε LNG, κατά την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, προκειμένου να μπορεί να τηρούνται πιστά οι ώρες των αφιξο-αναχωρήσεων των πλοίων. Παρόλα αυτά, τόνισε ο ίδιος, με το Προεδρικό Διάταγμα αντιμετωπίζεται και αυτή η περίπτωση.

Αναφορικά με πρόγραμμα “Ρoseidon Med II” που αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, η Μαρία Φωτιάδου διευθύντρια Αναπτυξιακών Δραστηριοτήτων ΔΕΠΑ, είπε ότι η συγχρηματοδότηση του προγράμματος αφορά υποδομές σταθερών εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας στα βασικά λιμάνια Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο Κρήτης. Για τον Πειραιά σε αρχική φάση, προσέθεσε η κα Φωτιάδου, δεν προβλέπεται εγκατάσταση γιατί ο ανεφοδιασμός θα γίνεται απευθείας με μικρές φορτηγίδες που θα παρέχουν το καύσιμο.

Η υπεύθυνη Δραστηριότητας Στρατηγικής Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Τατιάνα Ελευθεριάδου, δήλωσε ότι η επόμενη φάση του προγράμματος θα αφορά την κατασκευή στη Ρεβυθούσα σταθμού ανεφοδιασμού βυτιοφόρων οχημάτων. Ο σχεδιασμός, προσέθεσε, χρηματοδοτήθηκε από το “Poseidon Med II” και η κατασκευή από το “ΕΣΠΑ 2014 -2020”, ενώ έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και, όπως τόνισε, ευελπιστεί να λειτουργεί μέχρι το 2020.

Ο Παναγιώτης Μήτρου, υπεύθυνος του τομέα Ναυτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Lloyd’s Register του Πειραιά, είπε ότι για το “Ρoseidon Med II” έχουν προβλεφθεί από το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών 53 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 50% συγχρηματοδοτείται από τους εταίρους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και έτσι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση για το ελληνικό κράτος και τον Έλληνα φορολογούμενο.

Η Άννα Αποστολοπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος “Ρoseidon Med II” από τους Lloyd’s, ξεκαθάρισε ότι υπάρχει δυνατότητα μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων να γίνει η χρηματοδότηση ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ τόνισε ότι στο πλαίσιο του προγράμματος γίνεται και ο σχεδιασμός ενός πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρεβυθούσα στα άλλα λιμάνια.

Υπογράμμισε δε ότι γίνεται παράλληλα αναλυτικός σχεδιασμός σε πέντε πλοία -από τα 10 που έχουν επιλεγεί για τη μετατροπή τους ώστε να χρησιμοποιούν LNG- και μεταξύ αυτών είναι τα πλοία “Festos Palace”, “Νήσος Μύκονος” και “Τera jet”.