Νάξος: Πιλοτικά από την 2η Απριλίου η διπλή κατεύθυνση της παραλιακής

Να πω την αλήθεια δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που η παραλιακή οδός στη Χώρα της Νάξου ήταν διπλής κατεύθυνσης… Κάποιοι λένε ότι η τελευταία φορά ήταν πριν γίνει η ανάπλαση (!!!) κάποιοι άλλοι δεν θυμούνται καν. Όμως, σε μία εποχή που μιλάμε ότι η ιδανική λύση στις νησιωτικές ή τουριστικές περιοχές είναι η  «κλειστή πόλη», η Νάξος έρχεται και πάλι να κάνει την διαφορά. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο που είχαν στο μυαλό τους οι άνθρωποι του Λιμεναρχείου Νάξου για διπλής κατεύθυνσης τον δρόμο της παραλιακής οδού στη Νάξο γίνεται πραγματικότητα. Σε πιλοτικό βέβαια στάδιο και με ημερομηνία έναρξης την Δευτέρα 2 Απριλίου. Δεν ξέρω εάν είναι πρωταπριλιάτικο αστείο, αλλά και μόνο στην σκέψη υπάρχει ο φόβος ότι εάν τεθεί σε λειτουργία είναι δεδομένο ότι θα μείνει. Και τότε; Είμαστε σίγουροι ότι αυτή είναι η ενδεδειγμένη λύση; Η διπλής κατεύθυνσης παραλιακή; Με έξοδο από το λιμάνι μέσω της Παπαβασιλείου προς τα χωριά της Νάξου…  Κάποιοι λένε ότι εάν δεν δοκιμάσεις δεν μπορείς να έχεις άποψη… Το Λιμεναρχείο που έχει άλλωστε και την ευθύνη αναλαμβάνει το ρίσκο. Έχει και την ευλογία της Δημοτικής Αρχής, οπότε θα δούμε… Έχουμε άλλωστε συνηθίσει και στα πειράματα. Όπως αυτό του ποταμού στην άλλη έξοδο του λιμανιού. Άρα;

Εδώ να πούμε ότι από τους πρώτους που αντέδρασαν και μάλιστα έντονα είναι οι εκπρόσωποι της Μαζικής Εστίασης… Με το σωματείου τους, τη Φιλοξενία από τις 20 Φεβρουαρίου του 2017 να εκφράσει την αντίδραση περί των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.. Και είχαν οι επιχειρηματίες τα δικά τους επιχειρήματα… Και με βασικό αυτό που είχαν καταθέσει από το 2006 ότι η μοναδική πραγματική  λύση είναι το κλείσιμο του εσωτερικού της  πόλης και της διακίνησης πολιτών και επισκεπτών μέσα σ’ αυτό με μικρά λεωφορειάκια (minibus) εφ’ όσον θα έχει δημιουργηθεί και κυκλική σύνδεση μεταξύ των μεγάλων περιφερειακών παρκινγκ που βρίσκονται στα όρια της Πόλης. Από εκεί και πέρα παραθέτουμε τα προβλήματα και τις προτάσεις τους όπως αυτές είχαν κοινοποιηθεί προς όλους τους αρμόδιους φορείς:

Α) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ-ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

Θεωρούμε ότι η μετατροπή της παραλιακής οδού από μονόδρομο σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης θα προκαλέσει τα εξής προβλήματα απαριθμώντας τα με τυχαία σειρά ανάλογα με την σπουδαιότητά τους και τις επιπτώσεις τους:

1. Θα αστικοποιηθεί εντελώς η Χερσαία ζώνη του Λιμανιού της Νάξου με την διαρκή κίνηση των δύο κατευθύνσεων. Η βιτρίνα ενός νησιού των Κυκλάδων θα αποκτήσει αστικό χαρακτήρα λιμανιού μεγάλων Πόλεων.

2. Οι δρόμοι διπλής κατεύθυνσης συνεχούς ροής για να λειτουργήσουν είναι απαραίτητη προϋπόθεση να υπάρχει παράπλευρη οδός διαφυγής. Στην περίπτωση της Χερσαίας ζώνης του Λιμανιού της Νάξου το πλάτος του δρόμου οριακά επιτρέπει την κίνηση σε δύο αντίθετες λωρίδες μόνο. Αυτό σημαίνει ότι αν προκύψει κάποιος λόγος και διακοπεί η κίνηση στην μία κατεύθυνση (βλάβη, ατύχημα, μποτιλιάρισμα) δεδομένου ότι παράπλευρη οδός διαφυγής δεν υπάρχει θα εγκλωβιστούν όλα τα αυτοκίνητα μέσα στο χώρο αυτό προκαλώντας τεράστια προβλήματα όχλησης και διακίνησης. Διαφυγή δεν υπάρχει αφού από την μία πλευρά έχουμε θάλασσα και από την άλλη πεζόδρομο.

3. Σχετικά με τον πεζόδρομο εσωτερικά στις προσόψεις των καταστημάτων κι εμείς συμφωνούμε με τις κατά καιρούς αποφάσεις του Λιμεναρχείου και τις προσπάθειες των Οργάνων του Λιμενικού Σώματος να μείνει απροσπέλαστος από οχήματα. Αν η παραλία γίνει δρόμος διπλής κατεύθυνσης τότε θα λειτουργήσει ως βασικός δρόμος για την τροφοδοσία των καταστημάτων αφού στην έξω πλευρά ο δρόμος διπλής κατεύθυνσης δεν θα  αφήνει χώρο για τα αυτοκίνητα τροφοδοσίας τα οποία για  τον εφοδιασμό των καταστημάτων θα εισέρχονται υποχρεωτικά  στον πεζόδρομο. Μια τέτοια μετατροπή έρχεται λοιπόν σε αντίθεση με τις κατά καιρούς προσπάθειες και αποφάσεις του Λιμεναρχείου. Η τροφοδοσία πρέπει να γίνεται καθορισμένες ώρες το πρωί και μετά το μεσημέρι που η κίνηση των οχημάτων στην παραλία μειώνεται.

4. Σχετικά μ’ αυτό που αναφέρεται για το τμήμα της Χερσαίας ζώνης μέχρι την μικρή  προβλήτα το οποίο λειτουργεί σχεδόν ομαλά σε δύο κατευθύνσεις σας δηλώνουμε πως δεν έχει καμία σχέση με την μετατροπή όλου του δρόμου της Χερσαίας ζώνης και της Παπαβασιλείου σε δρόμο διπλής κυκλοφορίας. Στο μικρό αυτό κομμάτι του Λιμανιού κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση ΜΟΝΟ όσοι θέλουν να χρησιμοποιήσουν το ανεπαρκές παρκινγκ της μικρής προβλήτας ή να επιβιβαστούν η να μεταφέρουν αντικείμενα στην μικρή προβλήματα. Δεν έχει καμία σχέση με την προτεινόμενη διοχέτευση της κίνησης των οχημάτων που θα αποβιβάζονται και θα επιβιβάζονται από τα πλοία προς την Παπαβασιλείου και το εσωτερικό των αναρίθμητων περιοχών του μεγάλου νησιού μας.

5. Σε τοποθετήσεις των κατά καιρούς ειδικών επιστημόνων-συγκοινωνιολόγων σχετικά με μια τέτοια πρόταση έχει αναφερθεί κατ’ επανάληψη ότι το κομμάτι στην στροφή της Alpha Bank στην αρχή της Παπαβασιλείου δεν αντέχει να σηκώσει το βάρος της διπλής κατεύθυνσης. Πέραν όμως από την αδυναμία λειτουργίας διπλής κατεύθυνσης στο συγκεκριμένο τμήμα, τώρα το παρκινγκ που βρίσκεται στο χώρο του Δημαρχείου γεμίζει από την είσοδο στην  πλατεία Πρωτοδικείου και αδειάζει από την έξοδο της πρώην Πειραιώς. Αν παραμείνει έτσι θα δημιουργήσει τεράστιο μποτιλιάρισμα με την επιβάρυνση της διπλής κατεύθυνσης. Αν αλλάξει και έχουμε είσοδο από την Παραλία στην πρώην Πειραιώς θα πρέπει να έχουμε έξοδο-άδειασμα του παρκινγκ από την δαιδαλώδη περιοχή των στενών του Αγίου Γεωργίου στην οποία βρίσκονται και τα περισσότερα καταλύματα. Αυτό θα προκαλέσει ανωμαλία και εξέγερση των επαγγελματιών και των κατοίκων της περιοχής του Αγίου Γεωργίου.

6. Η επίσης ταλαιπωρημένη εμπορική οδός Παπαβασιλείου θα επιβαρυνθεί κι άλλο αφού θα κινούνται σ αυτήν πολλαπλάσια οχήματα που θα πρέπει να μεταβούν σ ολόκληρο το νησί και καμία σχέση δεν θα έχουν να κάνουν χρήση των δραστηριοτήτων που βρίσκονται μέσα σ΄ αυτήν. Θα ζημιωθεί δηλαδή και η Παπαβασιλείου ανεπανόρθωτα.

7. Με την μετατροπή της Χερσαίας Ζώνης του Λιμανιού της Νάξου σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης δημιουργούμε μία ανεπανάληπτη ζημία σε όλους τους επαγγελματίες και κατ’ επέκταση στους πολίτες. Ο λόγος είναι ότι με αυτή την μετατροπή καταργούμε την σημερινή μοναδική λωρίδα προσωρινής στάσης που λειτουργεί τώρα. Έτσι για τα καταστήματα Εστίασης θα είναι ολέθριο αφού θα αστικοποιηθεί η περιοχή (με τις επιπτώσεις που αναφέραμε πιο πάνω) χάνοντας το χαρακτήρα της θέας και της αναψυχής αλλά και για τα υπόλοιπα καταστήματα θα είναι ζημία και θα τα οδηγήσει στον αφανισμό αφού κανένας δεν θα μπορεί να σταθεί προσωρινά να ψωνίσει οτιδήποτε, από ένα εισιτήριο μέχρι οποιοδήποτε άλλο αγαθό η υπηρεσία βρίσκεται στην Παραλία.

8. Μην ξεχνάμε ότι και η απλή διέλευση από το πεζοδρόμιο δίπλα στη θάλασσα απέναντι προς τα μέσα ή αντίθετα από τον πεζόδρομο μέσα προς απέναντι την θάλασσα θα είναι αδύνατη αφού ένας πεζός δεν θα μπορεί να διασχίσει το δρόμο διπλής κατεύθυνσης αφού δεν υπάρχει στο μέσον νησίδα κατά μήκος του δρόμου για να σταθεί και να προσπελάσει τις δύο κινήσεις κυκλοφορίας.

Β) ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Πρέπει επιτέλους να πραγματοποιηθεί η πρόταση και η μελέτη που έχει γίνει για την τομή της Πλατείας στο άγαλμα του Πρωτοπαπαδάκη κάθετα από το Φαρμακείο Δελλαρόκκα και η διέλευση των οχημάτων να γίνεται ευθεία από το δρόμο του 1ου Δημοτικού και να εντάσσονται στην ροή στο τμήμα της χερσαίας ζώνης αποφεύγοντας την στροφή στο στενό κομμάτι του Zas Travel.

• H παραμονή περισσότερων από ενός λεωφορείων του ΚΤΕΛ στην περιοχή του λιμανιού επιβαρύνει την κατάσταση. Προτείνουμε την μετατροπή της αφετηρίας των λεωφορείων σε στάση και την μεταφορά της αφετηρίας σε άλλο χώρο σε συνεννόηση με τους λεωφορειούχους ίσως στο σημερινό αμαξοστάσιο στην περιοχή του (Ποταμού).

• Τέλος μία εφικτή άμεση  λύση που κατά τη γνώμη μας θα βοηθούσε τα μέγιστα είναι να έκλεινε η είσοδος στην Παραλία τις ώρες τις αιχμής της φορτοεκφόρτωσης των πλοίων. Μια τέτοια λύση θα ήταν η πιο ανώδυνη και θα έλυνε πάρα πολλά προβλήματα. Τις υπόλοιπες ώρες να παρέμενε ως έχει με όσο δυνατόν μεγαλύτερη αστυνόμευση- περιφρούρηση της λειτουργίας».

Σημαντικό βέβαια είναι και ο επίλογος της επιστολής... " σας δηλώνουμε ότι εκτιμούμε τις προσπάθειες και τις ανησυχίες του Λιμεναρχείου και των οργάνων του Λιμενικού Σώματος για την ομαλή λειτουργίατων χρήσεων και των πολιτών στα όρια της ευθύνη τους. Αναγνωρίζουμε την προσπάθεια σας για την εξεύρεση λύσεων στα προβλήματα και μας τιμά ιδιαίτερα η επιθυμία σας να καταθέσουμε τις προτάσεις μας. Όμως πρέπει να πούμε ότι μια τέτοια λύση που προτείνετε ( με την οποία διαφωνούμε για τους λόγους που αναφέραμε) απαιτεί και την μεγαλύτερη από μέρους σας επιτήρηση για να πραγματοποιηθεί. Κάτι το οποίο όπως γνωρίζετε εξαιτίας του μεγάλου φόρτου εργασίας για την διεκπεραίωση και πρωτίστως για την ασφάλεια στην περιοχή του Λιμανιού ειδικότερα τις ώρες και τους μήνες της αιχμής απορροφά όλη την δυναμικότητα και την παρουσία σας στο συγκεκριμένο χώρο. Έτσι νομίζουμε ότι δεν μπορεί να ελεχθεί όλο το τμήμα της Χερσαίας ζώνης με αποτέλεσμα να μην λειτουργήσει καθόλου και κυριολεκτικά στην κορύφωση της σεζόν θα αποβεί ολέθριο".