Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΣαντορίνη - Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

Σαντορίνη – Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

|

Παραμένει βυθισμένο στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης  εδώ και 14 χρόνια –  Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας – Το Διοικητικό Πρωτοδικείου Σύρου παρέπεμψε το θέμα στο ΣτΕ

Πως το είχαμε γράψει στις αρχές Ιουνίου; Mέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της Επιτροπής αναφορικά για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί διαγωνισμός…. Αυτό είχε αναφέρει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Γιώργου Λογιάδη. Και είχε προσθέσει

” Πρέπει να τελειώσει η υπόθεση με το ναυάγιο του Sea Diamond. Είναι υποχρέωση της πολιτείας όσο το δυνατόν γρηγορότερα να μπορέσει να κάνει την ανέλκυση αυτού του κουφαριού από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Οφείλουμε όμως να το κάνουμε με σοβαρότητα. Οφείλουμε να το κάνουμε τηρώντας όλους τους κανόνες οι οποίοι διέπουν τέτοιες διαδικασίες. Οφείλουμε να το κάνουμε με υπευθυνότητα και ενώ υπάρχουν ακόμα εκκρεμείς δικαστικές διαδικασίες»… 

Και σήμερα έχουμε μία εξέλιξη που αλλάζει όλα τα δεδομένα…  Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα protothema.gr  “Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ λόγω της βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης το οποίο παραμένει στο βυθό εδώ και 14 χρόνια Τα «δικαιώματα ναυαγίου» καταλογίστηκαν 3.152.187 ευρώ στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και στην ναυτική πράκτορα 4.242.756 ευρώ !!!

Οι τρεις πλοιοκτήτριες εταιρείες και η ναυτική πράκτορας το 2016 προσέφυγαν στα δικαστήρια της Σύρου για την ακύρωση των δικαιωμάτων ναυαγίου και τώρα οι διοικητικοί δικαστές, πέντε χρόνια μετά, είπαν ότι δεν είναι αρμόδιοι και έστειλαν τις υποθέσεις να τις δικάσει το ΣτΕ

Η καταγραφή της πορείας του ναυαγίου κατά τα 14 αυτά χρόνια, μέσα από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Εφετείου Πειραιά και του Αρείου Πάγου

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης, αφενός το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό της θάλασσας διαρρέοντας πετρελαιοειδή και αφετέρου το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προσπαθεί να εισπράξει «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ.

Πάντως, λόγω της βύθισης του πλοίου ακόμη και σήμερα, εξακολουθεί να υπάρχει δικαστική εκκρεμότητα που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2016. Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου μετά από απραξία 5 ετών, έκαναν τώρα «μπαλάκι» στο Συμβούλιο της Επικρατείας να δικάσει εκείνο τη νομιμότητα ή μη των δικαιωμάτων ναυαγίου ύψους 7,4 εκ. ευρώ που έχουν καταλογιστεί.

Το ιστορικό του Sea Diamond 

Κατά την ανατολή του ηλίου τη 6η Απριλίου 2007 το «Sea Diamond» προσέκρουσε σε χαρτογραφημένη ξέρα (ύφαλο) και ναυάγησε στην περιοχή του όρμου Αθηνιού της Σαντορίνης. Το κρουαζιερόπλοιο μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πλήρωμα. Όλοι σώθηκαν, εκτός από δύο Γάλλους, έναν πατέρα και την κόρη του, που αγνοούνται μέχρι σήμερα.

Από τη βύθιση του πλοίου και την έκχυση πετρελαιοειδών προκλήθηκε ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής της Καλντέρας, ενώ το πλοίο είναι βυθισμένο σε βάθος 150 μέτρων.

Σύμφωνα με δήλωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας το κρουαζιερόπλοιο την ημέρα της βύθισής του έφερε 430 τόνους μαζούτ, 63 τόνους Diesel, 36.000 λίτρα λιπαντέλαια, 35 κυβικά βαρέα και ελαφρά πετρελαιοειδή κατάλοιπα.

Από ποινικής σκοπιάς, τον Μάρτιο του 2016 ο Άρειος Πάγος οριστικά και αμετάκλητα επικύρωσε τις πλημμεληματικού χαρακτήρα ποινές που είχαν επιβληθεί από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά.

Ειδικότερα, οι αρεοπαγίτες επικύρωσαν την ποινή φυλάκισης 36 μηνών που επιβλήθηκε στον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου και την ποινή φυλάκισης 24 μηνών που επιβλήθηκε στο γενικό διευθυντή επιχειρήσεων στόλου της «Core Marine Limited», ενώ αντίθετα έπαυσαν οριστικά την ποινική δίωξη σε βάρος του ανθυποπλοίαρχου αξιωματικού υπηρεσίας Γέφυρας.

Παράλληλα, τον Οκτωβρίου του 2010 οικολογικοί και τοπικοί φορείς, όπως και κάτοικοι της Σαντορίνης, είχαν υποβάλλει αίτηση προς την Κυβέρνηση και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ζητώντας την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, αλλά απάντηση δεν έλαβαν ποτέ.

Τον Μάρτιο του 2011 οι εν λόγω φορείς προσέφυγαν στο ΣτΕ. Οκτώ χρόνια μετά, το 2019, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο εξέδωσε την υπ΄ αριθμ. 1820/2019 απόφασή του, με την οποία δικαίωσε τους τοπικούς φορείς, κ.λπ. της Σαντορίνης, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ανέλκυσης του «Sea Diamond». Σε αντίθετη περίπτωση, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, εάν ολισθήσει το ναυάγιο σε μεγαλύτερα βάθη, κάτι που είναι πιθανό μετά από 10 – 20 έτη, «πέραν του ότι η αναγκαία ανέλκυση θα καταστεί δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη διαρροή των πετρελαιοειδών, τυχόν δε αποκοπή του σκάφους σε δύο τμήματα θα επιφέρει έντονες διαρροές με μεγάλες ζημιές στην αλιεία και στον τουρισμό της περιοχής».

Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του υφυπουργού Ναυτιλίας Κωνσταντίνου Κατσαφάδου, μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για την ανέλκυση του «Sea Diamond», προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Τώρα, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προέβη σε καταλογισμό δικαιωμάτων ναυαγίου της περιόδου 2007 έως 2017. Ο υπολογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται με βάση την ολική χωρητικότητα του πλοίου, που στην προκειμένη περίπτωση είναι 22.412, σε συνδυασμό με τις ημέρες του ναυαγίου. Ο ημερήσιος καταλογισμός για το «Sea Diamond» έχει προσδιοριστεί στα 1.344 ευρώ.

Σύμφωνα με την νομοθεσία ο καταλογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον» στον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή και το ναυτικό πράκτορα κατά τον χρόνο του ναυαγίου.

Έτσι, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας καταλόγισε δικαιώματα ναυαγίου στις εταιρείες «Elona Maritime», «Louis Hellenic Cruises» και Core Marine το ποσό των 3.152.187 ευρώ για το εν λόγω χρονικό διάστημα και στην ναυτική πράκτορα για την εννεαετία 2007-2016 καταλόγισε 4.242.756 ευρώ. Συνολικά, επιβλήθηκαν 7.394.942 ευρώ δικαιώματα ναυαγίου, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος καλείται να πληρώσει η ναυτική πράκτορας. Φυσικά θα υπάρξουν νέοι καταλογισμοί και για τα υπόλοιπα έτη κατά τα οποία το κρουαζιερόπλοιο παραμένει στο βυθό.

Τόσο οι επίμαχες 3 εταιρείες όσο και η ναυτική πράκτορας προσέφυγαν το 2016 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, κατά του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ζητώντας την ακύρωση του καταλογισμού των δικαιωμάτων ναυαγίου. Μάλιστα, η ναυτική πράκτορας υποστηρίζει ότι δεν ευθύνεται για το ναυάγιο, αλλά ούτε νοείται να πρακτορεύει ναυάγιο.

Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου επί πέντε χρόνια ταλαντεύτηκαν για το εάν οι αιτήσεις αυτές, υπάγονται στην αρμοδιότητα του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου ή όχι.

Τελικά, φέτος κατά πλειοψηφία (2-1), το Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, αποφάνθηκε ότι τα λιμενικά δικαιώματα κ.λπ., δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα των Διοικητικών Δικαστηρίων, αλλά στην ακυρωτική διαδικασία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο μειοψηφήσας Πρωτόδικης διατύπωσε την άποψη ότι καθ΄ ύλην αρμόδιο να επαλειφθεί των επίμαχων αιτήσεων είναι το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά.

Έτσι, κατά την πλειοψηφούσα άποψη, οι υποθέσεις αυτές παραπέμφθηκαν να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και έχουμε νέα επεισόδια στην υπόθεση Sea Diamond.. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους»: Το εργοστάσιο Ζησιμάτου ξαναζωντάνεψε στην Ερμούπολη

Μια βιωματική δράση του Cycladic Identity του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και του Hermoupolis Heritage, που ζωντάνεψε τη μνήμη της κλωστοϋφαντουργίας στη Σύρο

Γ. Πολυχρονάκος: «Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα νησιά σαν ενοχλητικές κουκίδες στον χάρτη»

Σφοδρή κριτική του Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑΣΟΚ στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ

Bono, The Edge και Gavin Friday στην Αντίπαρο – Ιρλανδικό «άρωμα» ροκ στο Αιγαίο

Τρεις εμβληματικές μορφές της παγκόσμιας ροκ σκηνής απολαμβάνουν στιγμές χαλάρωσης στις Κυκλάδες

Μανιομανώλης: Ο παλικαράς ζωοκλέφτης από το Φιλώτι που έγραψε ιστορία στα Βουρλά

Απόγονος Κρητικών επαναστατών, μεγαλοβοσκός στη Νάξο και θρύλος για τα κατορθώματά του

Η ΕΑΣ Νάξου αποχαιρετά τον πρόεδρο της Κεραμωτής, Μανώλη Φακίνο

Συγκινητικό μήνυμα του Δημήτρη Καπούνη για την απώλεια ενός αγωνιστή της αυτοδιοίκησης και του αγροτικού κόσμου

Γ. Βρούτσης: «Ιστορική απόφαση η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για χωριά έως 1.500 κατοίκους – Μεγάλη ανάσα για τις Κυκλάδες»

Η εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για μείωση και πλήρη κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε μικρούς οικισμούς αποτελεί «δικαίωση της πολιτικής μας», τονίζει ο Υπουργός Αθλητισμού και Βουλευτής Κυκλάδων

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Αλλαγή στο Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου – Η Ευθαλία Σπανού αντικαθιστά τον Νικόλαο Μοστράτο

Η παραίτηση του Νικολάου Μοστράτου και η ορκωμοσία της πρώτης επιλαχούσας του συνδυασμού «Πάρος, με Ευθύνη και Ενότητα»

Νάξος – Θεαματική μανούβρα του Hellenic Highspeed στο λιμάνι (video)

Το ταχύπλοο προσεγγίζει από Πάρο και Πειραιά και δένει σε μόλις 3 λεπτά με εντυπωσιακή ακρίβεια

Προκριματικά Μουντιάλ 2026: Τουρκία – Ισπανία, το ντέρμπι κορυφής και ποντάρουμε στα .. γκολ

Δύσκολη αποστολή για τη «Φούρια Ρόχα» στην Κωνσταντινούπολη – Στοίχημα με αξία το 2 & G/G

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.