Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΣαντορίνη - Sea Diamond: Καταγγελία εις βάρος του Υπουργείου Ναυτιλίας και έκτακτο...

Σαντορίνη – Sea Diamond: Καταγγελία εις βάρος του Υπουργείου Ναυτιλίας και έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο

|

η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond με ανοιχτή επιστολή ζητεί την άμεση ανέλκυση του πλοίου από τον βυθό της Καλντέρας και καταγγέλει την προκλητική όπως χαρακτηρίζει συμπεριφορά του Υπουργείου Ναυτιλίας – Τη Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου το έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο με θέμα μόνο τη συγκεκριμένη υπόθεση 

Με επιστολή της η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond καταγγέλλει το υπουργείο Ναυτιλίας για προκλητική συμπεριφορά λόγω της ρύπανσης της περιοχής με βαρά μέταλλα (Κάδμιο και Μόλυβδο).  «Με την πάροδο του χρόνου η διάβρωση θα καταστρέφει όλο και περισσότερο το ναυάγιο και η ρύπανση θα γίνεται όλο και εντονότερη», αναφέρουν και σημειώνουν:  

«Η χρονική έκταση στο μέλλον των επιβλαβών εκπομπών από το πλοίο και το χρονικό σημείο κατά το οποίο αυτό θα καταστεί αδρανές είναι τα 420 ΧΡΟΝΙΑ. Ως βέλτιστη λύση (από περιβαλλοντικής απόψεως), προκρίνεται η ολική ανέλκυση του σκάφους».

Η Συντονιστική Επιτροπή μάλιστα αναφέρεται στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία, «η ευθύνη διαχειρίσεως και αντιμετωπίσεως του κινδύνου που απορρέει από το ναυάγιο του Sea Diamond για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το θαλάσσιο περιβάλλον ανήκει εκτός από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας και στην Κεντρική Διοίκηση (Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας)».

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ με λίγα λόγια:

1. Στις 8/8/2019 παραδόθηκε πραγματογνωμοσύνη σχετικά με τη ρύπανση που διέταξε το Αστικό Εφετείο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία: Υπάρχουν αυξημένες τιμές ρύπανσης από τα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα Κάδμιο και Μόλυβδο. Ειδικά σε σημεία κοντά στο ναυάγιο, τα επίπεδα ρύπανσης ήταν πολύ υψηλά. Με την πάροδο του χρόνου η διάβρωση θα καταστρέφει όλο και περισσότερο το ναυάγιο και η ρύπανση θα γίνεται όλο και εντονότερη. Η χρονική έκταση στο μέλλον των επιβλαβών εκπομπών από το πλοίο και το χρονικό σημείο κατά το οποίο αυτό θα καταστεί αδρανές είναι τα 420 ΧΡΟΝΙΑ. Ως βέλτιστη λύση (από περιβαλλοντικής απόψεως), προκρίνεται η ολική ανέλκυση του σκάφους. Η τελευταία κατόπτευση του ναυαγίου (Ιούλιος 2019), μέσω της χρήσης του ROV, κατέδειξε ότι το ναυάγιο του Sea Diamond ευρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση γεγονός το οποίο ενισχύει την ως άνω αναφερόμενη επιλογή.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει το ναυάγιο στην περιοχή είναι σαφής και ο μοναδικός τρόπος αποτροπής της, είναι η οριστική απομάκρυνση του. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας

2. Στις 30/1/2020 παραδόθηκε η πραγματογνωμοσύνη σχετικά με το εφικτό ή όχι της ανέλκυσης του πλοίου και το κόστος αυτής που διέταξε επίσης το Αστικό Εφετείο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία: Με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα, η ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND είναι πρακτικώς εφικτή… ”Το κόστος της ανέλκυσης μπορεί να είναι από 550 εκατομμύρια Ευρώ μέχρι και να ξεπεράσει το ένα (1) δισεκατομμύριο Ευρώ”, και “Ο χρόνος σταθεροποίησης και ανέλκυσης μπορεί να είναι από 5 έως 14 μήνες”.

3. Στις 2/10/2019 εκδόθηκε η απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας, ύστερα από προσφυγή κατοίκων της Σαντορίνης τον Μάρτιο 2011. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή η ευθύνη διαχειρίσεως και αντιμετωπίσεως του κινδύνου που απορρέει από το ναυάγιο του Sea Diamond για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το θαλάσσιο περιβάλλον ανήκει εκτός από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας και στην Κεντρική Διοίκηση (Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας), ως αυτοτελή της υποχρέωση, επιβαλλόμενη τόσο από το άρθρο 24 του Συντάγματος, όσο και από τις διατάξεις των π.δ. 55/1998 και 11/2002, και συγκεκριμένα στις λιμενικές αρχές (κεντρικές ή τοπικές, ανάλογα με το μέγεθος του ναυαγίου και των συνεπειών του) ως κρατικές υπηρεσίες (σήμερα υπαγόμενες στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής), δοθέντος άλλωστε ότι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος δεν αποτελεί αμιγώς τοπική υπόθεση.

4. Η Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ), ως αποκεντρωμένη, αυτοτελής και ανεξάρτητη υπηρεσιακή μονάδα του Υπουργείου Ναυτιλίας, υπακούοντας στην απόφαση του ΣτΕ, προκήρυξε στις αρχές Νοεμβρίου 2019 διεθνή ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό ανέλκυσης του ναυαγίου SEA DIAMOND, αρχικά με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 50 εκατ. ευρώ που απέβη άκαρπος, και στη συνέχεια αποφασίστηκε η διακήρυξη επαναληπτικού ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού για την ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου με δαπάνες των κατά το άρθρο 2 του Ν. 2881/2001 υπόχρεων προσώπων (πλοιοκτήτριας και ασφαλιστών), προϋπολογιζόμενης δαπάνης 350.000.000,00 ευρώ. Ως αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας προέκυψε η εκδήλωση ενδιαφέροντος και η σφραγισμένη προσφορά δύο αντιστοίχως μεγάλων εταιρειών ανελκύσεων του Δημοσίου της Κίνας.

5. Στις 16/1/2020 ο κ. Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μόλις 4 ημέρες πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής προφορών και την αποσφράγιση των φακέλων, απέστειλε προς τη ΔΑΛ έγγραφο, με το οποίο έδωσε την εντολή ανάκλησης της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ακύρωση οποιασδήποτε άλλης συναφούς πράξεώς της, με το επιχείρημα ότι «…η αρμοδιότητα ανέλκυσης και απομάκρυνσης ναυαγίων ασκείται από τους οικείους φορείς διοίκησης και διαχείρισης λιμένων κατά τα οριζόμενα στο ν. 2881/2001…. Ως εκ τούτου στην προκειμένη περίπτωση αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια των σχετικών διαδικασιών είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.»

Η απόφαση αυτή του Υπουργού Ναυτιλίας έρχεται σε αντίθεση με την ανωτέρω απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας.

6. Έτσι η ΔΑΛ ανέστειλε οποιαδήποτε περαιτέρω ενασχόλησή της με την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND, και το Λιμενικό Ταμείο Θήρας έχοντας δηλώσει επανειλημμένα στο παρελθόν την αδυναμία του να φέρει εις πέρας μία τόσο δύσκολη διαδικασία όπως αυτή της ανέλκυσης του SEA DIAMOND, δεν ασχολείται καθόλου πλέον με την υπόθεση. Χαρακτηριστικά, στις 29-10-2018 σε επιστολή του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, δηλώθηκε πως σχετικά με το ναυάγιο του SEA DIAMOND «…το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας έχει εξαντλήσει τα νομικά εργαλεία, τα οποία προσφέρονται δυνάμει της οικείας εθνικής νομοθεσίας και σας καλεί να συμβάλλετε στην εξεύρεση λύσης για την αντιμετώπιση του ζητήματος…»

7. Σήμερα πλέον, μετά την προκλητική συμπεριφορά του Υπουργού Ναυτιλίας, ζητήσαμε και καθορίστηκε ΕΚΤΑΚΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ την Παρασκευή 14/2/2020 στις 14:00 στο ΔΑΠΠΟΣ με μοναδικό θέμα τη διαχείριση του ναυαγίου του SEA DIAMOND. Σ’ αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο είναι πολύ σημαντικό να πάρουμε μέρος όλοι μας και να απαιτήσουμε ομόφωνα από την Κεντρική Διοίκηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και επωμιστεί την ευθύνη της διαχείριση του ναυαγίου του Sea Diamond, για το οποίο φέρει και αυτοτελή ευθύνη, και να συνεχιστούν οι διαδικασίες που με επιτυχία ξεκίνησε η Δημόσια Αρχή Λιμένων προς την ανέλκυση του ναυαγίου που συνεχίζει να ρυπαίνει και να απειλεί εδώ και 13 χρόνια τη Σαντορίνη μας.

ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΕΚΕΙ, Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΘΥΝΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ!

Με τιμή,

Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Tourism Awards: Βραβείο για τις καινοτόμες εμπειρίες ψηφιακής περιήγησης του NAXOS AR

Η MOPTIL συνδέει τον πολιτισμό με τον τουρισμό μέσω της τεχνολογίας και διακρίθηκε με δυο βραβεία για εμπειρίες ψηφιακής περιήγησης σε αρχαιολογικούς χώρους: Gold στην κατηγορία Digital Innovation - Καινοτόμο Concept για την εφαρμογή NAXOS AR και Silver στην κατηγορία Travel Services - Applications για την εφαρμογή DIGIPAST.

“Καλάθι του Νονού”: Ξεκινάει στις 22 Απριλίου, τι περιλαμβάνει

Το "Καλάθι του Νονού" είναι πραγματικότητα - Ποια προϊόντα περιλαμβάνει και πότε έρχεται το "Καλάθι του Πάσχα"

National Geographic για Σίφνο: Ο κορυφαίος γαστρονομικός προορισμός

Ως το καλύτερο νησί της Ελλάδας για γαστρονομικές απολαύσεις και παραδοσιακά πανηγύρια προβάλλεται η Σίφνος και στον κατάλογο που δημοσίευσε το ισπανικό Conde Nast Traveler

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Golden Star Ferries: Το “Andros Queen” πιάνει φέτος και Πάρο

GOLDEN NEWS: ΝΕΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣ ΠΑΡΟ ΜΕ ΤΟ ANDROS QUEEN!

Ευρώπη: Νησιά των Κυκλάδων μεταξύ των επτά πιο απειλούμενων μνημείων και τόπων

Κυκλάδες: μεταξύ των 7 πιο απειλούμενων μνημείων & τόπων στην Ευρώπη

Πάει… Τούμπα ο (φανατικός Παναθηναϊκός)! Ανδρουλάκης

Τι θα κάνει στη Θεσσαλονίκη ο Νίκος Ανδρουλάκης;

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ολυμπιακή Φλόγα: Στη Σαντορίνη ταξιδεύει ο Γιώργος Λεονταρίτης

"Στη Σαντορίνη ο Γιώργος Λεονταρίτης για την υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας"

ΣΥΡΙΖΑ – Ευρωεκλογές: Η Κυκλαδίτισσα Κατερίνα Γιαννακά συμμετέχει στο ευροψηφοδέλτιο

Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των εσωκομματικών εκλογών για την ανάδειξη υποψήφιων ευρωβουλευτών - Τι δήλωσε η Κατερίνα Γιαννακά που εκλέχτηκε από το Νότιο Αιγαίο στους προκριματικούς

Princess Cruises: Ακύρωση επισκέψεων του “Sun Princess” στη Σαντορίνη

Το Sun Princess ακύρωσε τα δρομολόγια στη Σαντορίνη λόγω συνωστισμού κρουαζιερόπλοιων - Επιλέγει Χανιά

ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου: Με εισήγηση Δημήτρη Λιανού, προσφυγή στη Δικαιοσύνη για τους αιγιαλούς

Στη Δικαιοσύνη προσφεύγει η ΠΕΔ για τον αιγιαλό και την παραλία - Ποια ήταν η πρόταση Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρη Λιανού

Blue Star Ferries: Παράταση μίας ακόμη εβδομάδας για το “Blue Star 1”

Μία ακόμη εβδομάδα θα μείνει στη γραμμή της Παροναξίας το Blue Star 1....

Φόρτωμας σε Πιερρακάκη: “Να είναι πανέτοιμα τα σχολεία των Κυκλάδων τη νέα χρονιά”

Συνάντηση εργασίας Φίλιππου Φόρτωμα με τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη

Attica Group: Απέκτησε τρία ξενοδοχεία στις Κυκλάδες, εξετάζει κι άλλες εξαγορές ακινήτων

Τρίτο ξενοδοχείο στις Κυκλάδες απέκτησε η Attica Group - Εξετάζει περαιτέρω εξαγορές μονάδων σε νησιά που εξυπηρετεί με τον στόλο της

Cycladic Identity – Ιος: Ολοκληρώθηκε το πρώτο πρόγραμμa με τίτλο “Το βλέμμα της Νεότητας στις Κυκλάδες”

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε την Κυριακή 31 Μαρτίου στους κατοίκους του νησιού

Αμοργός: Το νησί που… κόβει την ανάσα!!

Εκεί γυρίστηκε η ταινία του 1988 «Le Grand Bleu» (The Big Blue) με τον Jean Reno. Η ταινία έγινε μια από τις πιο επιτυχημένες εμπορικά ταινίες της Γαλλίας.

Κυκλάδες: Πως διαμορφώνεται ο δικαστικός χάρτης, ποια ειρηνοδικεία καταργούνται

Ολες οι προτεινόμενες αλλαγές μέσω του Δικαστικού Χάρτη που είναι σε διαβούλευση για τις Κυκλάδες - Οι οργανικές θέσεις και τα ειρηνοδικεία που καταργούνται...

Express Skopelitis: Μια μέρα σαν όλες τις άλλες….

To Express Skopelitis συνεχίζει το δρομολόγιό του...

Σαντορίνη: Διακοπή στο δίκτυο ηλεκτροδότησης

Τη Δευτέρα 15 Απριλίου στους Μπαξέδες και το Πορί