ΣΑΣ: "πάγωσαν" οι αλλαγές που ήθελε η SeaJets, στα όρια τα λιμάνια λόγω αυξημένης κίνησης

Η αλήθεια είναι ότι όλοι περίμεναν με αγωνία τη χθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών… Ο λόγος; Οι προτάσεις που είχε καταθέσει κυρίως η ακτοπλοϊκή εταιρεία Sea Jets για αλλαγή ωραρίων από Ραφήνα προς Κυκλάδες, η παρουσία του Tera Jet στην Άνδρο από τα μέσα Σεπτεμβρίου και η δρομολόγηση του Naxos Jet από την Ραφήνα προς την Σίκινο μέσω Μυκόνου και Πάρου… Και όπως αναφέρει η «Καθημερινή» το όλο σκηνικό θύμιζε κάτι από ηφαίστειο έτοιμο προς έκρηξη. Ο λόγος; Τα περισσότερα εκ των θεμάτων που βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη έθιγαν τη μια ή την άλλη επιχείρηση και έκριναν τη συχνότητα και την ποιότητα σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Και να σκεφτεί κανείς ότι νησιά όπως τα Κύθηρα περιμένουν ακόμα νέες δρομολογήσεις για να λύσουν τα προβλήματα που προέκυψαν έπειτα από αβαρίες των πλοίων που τα εξυπηρετούσαν.

Με την καλοκαιρινή σεζόν να βρίσκεται στην κορύφωσή της, λιμάνια όπως της Ραφήνας και της Νάξου έχουν ξεπεράσει τα όριά τους. Καταδεικνύοντας την επί δεκαετίες απουσία επενδύσεων στην αναβάθμιση της δυναμικότητας και τον ανταγωνισμό μεταξύ των ακτοοπλόων. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η αυξημένη επιβατική κίνηση που ενισχύεται και από την αύξηση των τουριστών και η προσπάθεια των ακτοοπλόων να καρπωθούν το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την αγορά. Αποτέλεσμα είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στα λιμάνια της χώρας.

Εκπρόσωποι των τριών μεγάλων εταιρειών ακτοπλοΐας που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες (Seajets, Hellenic Seaways και Blue Star) ζήτησαν την μεταβολή των ωραρίων προσέγγισης της πρώτης στη Νάξο για να υπάρχει επαρκής χρόνος. Αλλά προσέκρουσε στις αντιρρήσεις μικρότερων ανταγωνιστών της όπως η Golden Star Ferries και η Fast Ferries οι οποίες χάνουν επιβατική κίνηση από τη δρομολόγηση φέτος μεγάλου ταχύπλοου στις γραμμές που εξυπηρετούν κι αυτές.

Αποτέλεσμα; Τελικά τα αιτήματα της Seajets για αλλαγή ώρας επιστροφής αλλά και νέων δρομολογήσεων σε Άνδρο και Σίκινο απορρίφθηκαν καθώς θεωρήθηκαν σημαντικές αλλαγές μεσούσης της καλοκαιρινής περιόδου. Αντιθέτως αποφασίστηκε να «σπάσει» η άγονη γραμμή των Κυθήρων -και μαζί της η αποζημίωση δημόσιας υπηρεσίας με την οποία χρηματοδοτείται- σε δύο. Μια για τη σύνδεση με τον Πειραιά και μια με τον τοπικό λιμένα.

Δήμαρχος Ανδρου «Ικανοποιημένοι»

Σχολιάζοντας δε τις αποφάσεις του Συμβουλίου, ο Δήμαρχος Ανδρου Θόδωρος Σουσούδης μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Aegean Voice 107.5 “Η Φωνή του Αιγαίου» τόνισε ότι «Εμείς αυτό που θέλουμε είναι σταθερότητα… Είμαστε ευχαριστημένοι που πέρασε στο χθεσινό Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) η γνωμοδότησάη μας ώστε να μην αλλάξει τώρα κάτι. Γιατί υπάρχουν κρατήσεις και σε μία αυξημένη τουριστική κίνηση, η όποια αλλαγή δημιουργεί προβλήματα». Τόνισε δε ότι όλες αυτές οι κινήσεις γίνονται ώστε να προλάβουν καταστάσεις και θεωρεί ότι οι όποιες αλλαγές θα πρέπει να γίνουν στα τέλη Σεπτεμβρίου όταν και θα καθίσουν στο ίδιο τραπέζι για τα δρομολόγια της επόμενης περιόδου.

Και βέβαια παραθέτουμε την επιστολή που έστειλε ο κος Σουσούδης όπου εκθέτει τις απόψεις της Άνδρου…

 «Αξιότιμοι κύριοι – μέλη του ΣΑΣ

Είχα προγραμματίσει για σήμερα να παρευρίσκομαι στη συνάντησή σας, όμως –δυστυχώς- λόγοι υπηρεσιακοί με υποχρεώνουν να παραμείνω στην Άνδρο.

Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι γιατί φέτος η Άνδρος παρουσιάζει αυξημένη επισκεψιμότητα, μεγάλο μερίδιο της οποίας οφείλεται στα πλοία της ακτοπλοΐας μας, που εξυπηρετούν πολλά  χρόνια τώρα τις ανάγκες του νησιού και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια καθόλη την διάρκεια του έτους, με τα εξαιρετικά –τόσο σε ασφάλεια όσο και σε ποιότητα- πλοία που έχουν δρομολογηθεί στη γραμμή. Συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας και βοηθώντας στη διασφάλιση της υγείας κατοίκων και επισκεπτών.

Κυρίες και Κύριοι

Τον τελευταίο καιρό παρακολουθούμε με μεγάλη αγωνία τις εξελίξεις στην γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου.

Προς τούτο, τόσο στη συνάντηση των Δημάρχων με τον Υφυπουργό κ. Σαντορινιό στις 10 Ιουλίου, στην οποία συμμετείχα, όσο και μετά στην κατ΄ ιδίαν συνάντηση με τον Υφυπουργό, στις 18 Ιουλίου στο γραφείο του, μετέφερα την αγωνία των κατοίκων της Άνδρου σχετικά με το θέμα.

Το λιμάνι της Ραφήνας είναι το μοναδικό λιμάνι από το οποίο εξασφαλίζεται η επικοινωνία της Άνδρου με την ηπειρωτική Ελλάδα, αφού δεν υπάρχει σύνδεση με τον Πειραιά, ενώ όπως είναι γνωστό, το νησί μας δεν διαθέτει αεροδρόμιο. Παράλληλα η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Σύρο είναι τραγική.

Τα συμβατικά πλοία της γραμμής  εξυπηρετούν καθ΄ όλη την διάρκεια του χρόνου τις ανάγκες του νησιού. Έτσι έχει εδραιωθεί ένα συναίσθημα ασφάλειας στους κατοίκους -ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια με τα εξαιρετικά πλοία που μας συνδέουν με την Αττική πρωί και απόγευμα.

Αξιότιμα μέλη του ΣΑΣ

Προκειμένου να συνεχιστεί η απρόσκοπτη επικοινωνία με το λιμάνι της Ραφήνας, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να διαμορφώνονται συνθήκες πρόσκαιρου ή σε κάποιες περιπτώσεις, αθέμιτου  ανταγωνισμού. Το τοπίο, όσον αφορά στα δρομολόγια, πρέπει να γίνει σαφές σχετικά με τις αναχωρήσεις των πλοίων, συμβατικών και ταχυπλόων.

Θα ήταν ωφέλιμο, οι αναχωρήσεις των ταχυπλόων να έπονται για κάποιο λογικό χρονικό διάστημα των αναχωρήσεων των συμβατικών, ενώ συγχρόνως τα δρομολόγια μεταξύ των συμβατικών θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερη χρονική απόσταση μεταξύ τους, για λόγους εξυπηρέτησης του επιβατηγού κοινού και λόγους ασφαλείας στα λιμάνια.

Κάθε δυσλειτουργία στα συμβατικά πλοία δημιουργεί τον κίνδυνο αρνητικών συνεπειών στη γραμμή, ιδιαίτερα τους δύσκολους μήνες του χειμώνα,  που οι Ανδριώτες τα έχουμε απόλυτη ανάγκη, για τους λόγους που προανέφερα.

Φημολογείται ότι υπάρχει  κίνδυνος μείωσης δρομολογίων, ακόμα και απόσυρσης πλοίων από τη γραμμή.

Αυτό καταλαβαίνετε ότι θα είχε ολέθρια αποτελέσματα στη ζωή των νησιωτών, θα καλλιεργούσε συναισθήματα ανασφάλειας και θα δημιουργούσε επιπρόσθετα προβλήματα στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου.

Είμαστε σίγουροι ότι θα επικρατήσει η λογική και οι όποιες αποφάσεις σας θα είναι προς όφελος των νησιωτών.

Η οποιαδήποτε αναταραχή ή δυσλειτουργία, στη γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου, θα επέφερε ενδεχομένως αρνητικά αποτελέσματα στην διασύνδεση του νησιού μας με την Αττική.

Κλείνοντας, θέλω να τονίσω ότι με την παρούσα επιστολή εκφράζουμε την ανησυχία μας  και σε καμιά περίπτωση δεν επιδιώκουμε να εμπλακούμε σε αποφάσεις, που εσείς ως αρμόδιο όργανο θα πάρετε.

Αναμένουμε όμως την πρόσκληση από το Υπουργείο μέχρι τέλος Σεπτέμβρη προκειμένου να σχεδιάσουμε από κοινού τα επόμενα βήματα.

Ζητάμε σε κάθε περίπτωση, την δέσμευση του Υπουργείου και του ΣΑΣ, ότι τα νησιά μας και η Άνδρος, θα εξυπηρετούνται με το λιμάνι της Ραφήνας τουλάχιστον ΔΥΟ φορές την ημέρα, με πρωινό και απογευματινό δρομολόγιο, ΔΩΔΕΚΑ μήνες τον χρόνο, με πλοία που να είναι  αξιόπλοα και ασφαλή».