Θέρμανση: χωρίς σχέδιο και μάλλον στα 88 λεπτά

«Πρεμιέρα» στην τιμή των 85  - 88 λεπτών το λίτρο αναμένεται να κάνει αύριο το πετρέλαιο θέρμανσης, όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών, χωρίς όμως να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο γύρω από το ακριβές σχέδιο διάθεσης, ούτε πώς θα χορηγηθεί το επίδομα θέρμανσης.

Ασαφής είναι ακόμα η διαδικασία που θα χορηγηθεί το επίδομα, ούτε έχει ξεκαθαριστεί αν θα περικοπεί στο 50% όπως προβλέπει το μνημόνιο ή θα καταργηθεί πλήρως ή αν θα γίνουν αλλαγές στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για τους δικαιούχους. Μιλώντας με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, εξετάζονται διάφορα σενάρια και αναμένεται η απόφαση να ληφθεί από την επόμενη εβδομάδα.

Μεταξύ των σεναρίων είναι να διατηρηθεί ως έχει το επίδομα θέρμανσης αλλά το ποσό να μειωθεί κατά 50% από τα 35 λεπτά στα 17,5 λεπτά. Και έτσι οι δικαιούχοι θα αγοράσουν πετρέλαιο μεταξύ 67 και 70 λεπτά το λίτρο.

Επίσης, εξετάζεται το σενάριο να μη μειωθεί το ύψος της επιδότησης, αλλά να αλλάξουν τα κριτήρια για τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης, ώστε το συνολικό ποσό που θα διατεθεί να είναι μειωμένο κατά 50%. Έτσι μειώνονται οι δικαιούχοι σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο η τιμή θα διαμορφωθεί μεταξύ 50 και 53 λεπτών το λίτρο.

Η εναλλακτική πρόταση, η οποία είναι παρόμοια με εκείνη των βενζινοπωλών, προβλέπει να μειωθεί στα 13 λεπτά το λίτρο -από 23 που ήταν πέρυσι- ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με ταυτόχρονη κατάργηση του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης. Στην περίπτωση αυτή, η λιανική τιμή διαμορφώνεται γύρω στα 75 λεπτά το λίτρο. Ωστόσο, υπάρχει φόβος από το οικονομικό επιτελείο ότι μπορεί να χάσει έσοδα το κράτος, αλλά από την άλλη μπορεί να αποτελέσει και ένα κίνητρο για αύξηση της κατανάλωσης. Από την κατάργηση του επιδόματος αναμένεται να εξοικονομηθούν συνολικά περίπου 210 εκατομμύρια ή να μειωθεί ο ειδικός φόρος στα καύσιμα.

Σημειώνεται ότι κατά την περσινή περίοδο, πάνω από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά πήραν το επίδομα του 0,35 ευρώ το λίτρο αν και έχουν γίνει καταγγελίες ότι όσοι έβαλαν πετρέλαιο μετά τις 23 Φεβρουαρίου δεν έχουν πάρει ακόμη το σχετικό επίδομα... 

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν από πέρυσι, δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης είναι:

Κάθε άγαμος φορολογούμενος με ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 30.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 200.000 ευρώ.
-Κάθε ζευγάρι εγγάμων με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 300.000 ευρώ.
-Κάθε μονογονεϊκή οικογένεια με ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 43.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 300.000 ευρώ.
-Για κάθε προστατευόμενο τέκνο του ενδιαφερόμενου το εισοδηματικό όριο των 40.000 ή 43.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ.

Παράλληλα, η ΠΟΠΕΚ, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, επεσήμανε τις εκκρεμότητες του θεσμικού πλαισίου, τις υπουργικές αποφάσεις που καθυστερούν να εκδοθούν για πάνω από δύο χρόνια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δύο σκάφη του Λιμενικού που αγοράσθηκαν έναντι 2,03 εκατ. ευρώ, για τον έλεγχο διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων, παραμένουν παροπλισμένα, όπως είπε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Γιώργος Ασμάτογλου.

Επίσης, δεν εφαρμόζεται η διάταξη για υποχρεωτική εγκατάσταση ηλεκτρονικού σήματος εντοπισμού σε πλωτά εφοδιαστικά μέσα και βυτιοφόρα. Όπως ανέφεραν οι έλεγχοι από το ειδικό σώμα που έχει συσταθεί για τα καύσιμα (ΚΕΔΑΚ) περιορίζονται μόνο σε πρατήρια και κατά προτίμηση στα πρατήρια του Νομού Αττικής και δεν προβλέπεται η εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών στις εγκαταστάσεις εταιρειών με στόλους αυτοκινήτων, από τα πρατήρια των οποίων, όπως είπε ο κ. Ασμάτογλου, διακινείται το 40% του πετρελαίου κίνησης.

Νησιά - Προς τα πάνω 

Πρόσφατα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αλυγιζάκης παρουσίασε εκτιμήσεις του Συνδέσμου σύμφωνα με τις οποίες τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων κυμαίνονται από 125 εκατ. στο πιο συντηρητικό σενάριο, έως 300 εκατ. ευρώ στο πιο ακραίο σενάριο με πιο λογική εκτίμηση την απώλεια 225 εκατ. ευρώ. Οι βασικές μέθοδοι νοθείας και λαθρεμπορίου περιλαμβάνουν τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί για κίνησης, τη διακίνηση αφορολόγητου ναυτιλιακού πετρελαίου στην εσωτερική αγορά, εικονικές εξαγωγές, νοθεία βενζίνης και πετρελαίου με διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, κ.α.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου το 98% των πρατηρίων (4943 από 5062) έχουν εγκαταστήσει σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών και το 94% (4759) έχουν συνδεθεί με το υπουργείο Οικονομικών (ΓΓΠΣ) και μεταδίδουν στοιχεία. Ωστόσο δεν έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των συστημάτων στους πωλητές πετρελαίου θέρμανσης, στις φορολογικές αποθήκες, τους σταθμούς ανεφοδιασμού αεροσκαφών ενώ εκκρεμεί η έκδοση υπουργικών Αποφάσεων για την επέκτασή τους και στις λοιπές εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων και χημικών.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ ανέφερε ωστόσο ότι τα στοιχεία που μεταδίδονται από τα πρατήρια στην ΓΓΠΣ δεν αξιολογούνται, ούτε διασταυρώνονται λόγω έλλειψης προσωπικού με αποτέλεσμα να μη γίνεται ο αναγκαίος έλεγχος.

Ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ακόμη ότι η κατάργηση της επιδότησης στη μεταφορά καυσίμων στα νησιά μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στον εφοδιασμό καθώς και σε εισαγωγές καυσίμων από την Τουρκία στα νησιά του Αιγαίου, ενώ σε συνδυασμό με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ αναμένεται να πιέσει τις τιμές προς τα πάνω.

Η αγορά καυσίμων αναμένεται να κλείσει εφέτος με πτώση για έκτη συνεχόμενη χρονιά, που φθάνει σωρευτικά στο 42 % στις βενζίνες, 15 % στο πετρέλαιο κίνησης και 60 % στο πετρέλαιο θέρμανσης. Ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ωστόσο ότι η ελληνική αγορά, λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας, αλλά και με δεδομένο ότι η εθνική οικονομία έχει φτάσει στο ναδίρ, παρουσιάζει ενδιαφέρον και δυνητικά θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ισχυρό πεδίο ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.