Κάκιστη οδική ασφάλεια στα νησιά

Μπορεί η οικονομική κρίση να έβαλε …φρένο σε αρκετά θέματα που είχαν σχέση με τις μετακινήσεις (από και προς την εργασία, μείωση βόλτας για ψυχαγωγία ή ψώνια) αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μειώθηκαν και οι άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα. Ο λόγος; Παραμένει σε κακή οδική ασφάλεια το οδικό δίκτυο της Ελλάδας και κυρίως στα νησιά με το Νότιο Αιγαίο να έχει δυστυχώς το προβάδισμα. Γιατί το λέμε αυτό; Αυξημένα κατά 9 ήταν τα δυστυχήματα που σημειώθηκαν το 2015, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 6 άτομα περισσότερα απ’ ό,τι την προηγούμενη χρονιά. Η αύξηση του αριθμού των τροχαίων δυστυχημάτων και των νεκρών καταγράφεται για πρώτη φορά ύστερα από 18 χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων τα στοιχεία ήθελαν συνεχή μείωση των τροχαίων και των θυμάτων τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η γεωγραφική κατανομή των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς διαπιστώνεται ότι σε ορισμένες περιοχές της χώρας δεν σημειώθηκε κανένα δυστύχημα, ενώ η πρωτεύουσα είχε να παρουσιάσει τη μεγαλύτερη αύξηση θυμάτων δυστυχημάτων στην άσφαλτο.

Γεωγραφία

Οπως διαπιστώνει έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, με επικεφαλής τον καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, το 2015 παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση, κατά 33 συμβάντα, στον αριθμό των σοβαρών ατυχημάτων και θανάσιμων τραυματισμών (6 άτομα). Η σχετική ανακοίνωση έγινε στα Χανιά και όπως τονίζεται στην έρευνα  δύο άνθρωποι χάνουν κάθε μέρα τη ζωή τους σε κάποιον δρόμο της Ελλάδας και άλλοι τρεις μένουν με μόνιμη αναπηρία, λόγω κάποιου τροχαίου ατυχήματος ή δυστυχήματος. Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός ότι στην Ελλάδα σήμερα αντιστοιχούν 72 νεκροί σε τροχαία ανά 1.000.000 πληθυσμού, όταν στην Ευρώπη ο αντίστοιχος αριθμός είναι 50 νεκροί ανά 1.000.000 πληθυσμού. Την ίδια στιγμή, ανησυχία προκαλεί η αύξηση παρατηρήθηκε τον Ιανουάριο του 2016 (8,9%) σε τροχαία που προκάλεσαν θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό ατόμων σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.

Μοναδική κατηγορία στην οποία παρατηρήθηκε βελτίωση των δεικτών ήταν αυτή των ελαφρών ατυχημάτων, που μειώθηκαν κατά 101 και των ελαφρά τραυματιών, που ήταν 245 άτομα λιγότερα απ’ ό,τι το 2014.

Ασφαλείς φαίνεται ότι είναι οι μετακινήσεις στη Λευκάδα όπου για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά δεν καταγράφηκε κανένα θύμα τροχαίου. Αντίστοιχη η εικόνα στη Ροδόπη, όπου δεν σημειώθηκε κανένα δυστύχημα, έναντι των 8 νεκρών που «μέτρησαν» οι δρόμοι της περιφέρειας το 2014. Από ένα θανατηφόρο καταγράφηκε επίσης στην Ευρυτανία, στην Καρδίτσα και στην Καστοριά. Επιδείνωση των στοιχείων εμφανίζουν η Χαλκιδική, η Φθιώτιδα, η Μεσσηνία, η Κεφαλονιά, το Ηράκλειο και τα Δωδεκάνησα. Τη μεγαλύτερη αύξηση νεκρών εμφανίζει η Αθήνα με 25 θύματα περισσότερα απ’ ό,τι το 2014, η Μεσσηνία με 17, η Ζάκυνθος με 8, τα Δωδεκάνησα και το Λασίθι με 7. Τη μεγαλύτερη μείωση εμφανίζουν η Λάρισα (με 12 θύματα λιγότερα από το προηγούμενο έτος), η Καρδίτσα (-10), η Αιτωλοακαρνανία (-9), τα Ιωάννινα και η Ροδόπη (-8) και η Μαγνησία (-7).

Στα νησιά

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, η εικόνα της οδικής ασφάλειας επιδεινώνεται στις περιοχές όπου το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση. Εντονο είναι το πρόβλημα στα νησιά που δέχονται μεγάλο όγκο τουριστών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και Ι.Χ. και το οδικό δίκτυο δεν είναι οικείο στους επισκέπτες (όπως στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα Επτάνησα). Μάλιστα ο επικεφαλής καθηγητής κος Ζοπουνίδης έχει σημειώσει «οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί πρέπει να μπουν σε πρώτη προτεραιότητα γιατί τα ατυχήματα εκεί δυσφημούν τη χώρα και οι τουρίστες στα ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν για την ικανοποίησή τους ανεβάζουν την οδική ασφάλεια στις πρώτες θέσεις δυσαρέσκειας».

Προτεραιότητα πρέπει να αποτελέσουν, σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί «γιατί τα ατυχήματα με παθόντες τουρίστες δυσφημούν τη χώρα». Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι στα ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν κατά την αναχώρησή τους οι ξένοι επισκέπτες, τοποθετούν την οδική ασφάλεια στις πρώτες θέσεις δυσαρέσκειας.

Στην πρώτη θέση της κατάταξης των περιφερειακών ενοτήτων της χώρας ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους τοποθετούνται τα Δωδεκάνησα, που βρίσκονταν πέρσι στη 2η θέση. Στην περιοχή, οι νεκροί αυξήθηκαν σε 34 από 27, ενώ το 2013 ήταν 20, οι σοβαρά τραυματίες έγιναν 60 από 45 και οι ελαφρά τραυματίες 153 από 136. Τα περισσότερα ατυχήματα σημειώθηκαν μεταξύ Ιουλίου – Σεπτεμβρίου στη Ρόδο. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ζάκυνθος από την 44η το 2014 – ο ένας νεκρός του 2014, έγιναν εννέα και στην 3η θέση οι Κυκλάδες…

Ένα από τα σχόλια της έρευνας για την κρίση και τη σχέση της με την οδική ασφάλεια αναφέρει «η κρίση των τελευταίων ετών βοήθησε στη μείωση των τροχαίων. Βοήθησε όμως και την αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών οι οποίοι σκέπτονται πλέον οικονομικά όχι μόνο για τα χρήματα αλλά για την εξοικονόμηση καυσίμων οδηγώντας συντηρητικά και οικολογικά, αποφεύγοντας να κάνουν παραβάσεις σκεπτόμενοι ότι δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν τις κλήσεις της τροχαίας και επιλέγουν τη συνετή οδήγηση ώστε να προλάβουν τυχόν παραβάσεις των άλλων οδηγών που θα είχαν ως αποτέλεσμα τη σύγκρουση με απρόβλεπτες συνέπειες και οικονομική επιβάρυνση στην οποία δεν θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν».

Με πληροφορίες από την «Καθημερινή»