Αγονες αεροπορικές γραμμές: Δικαστήρια, καθυστερήσεις και διαγωνισμοί

Πολύ κουβέντα γίνεται εδώ και εβδομάδες για τις αεροπορικές γραμμές και το νέο καθεστώς που έχουν μπει από την 1η Οκτωβρίου. Για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια στις Κυκλάδες, κυρίαρχο ρόλο έχει η Sky Express μεταφέροντας επισκέπτες σε αποκλειστικότητα από Μήλο – Νάξο και Σύρο ενώ έχει γραμμή και στην Πάρο… Όχι όμως σε Μύκονο – Σαντορίνη στη χειμερινή περίοδο… Είναι χαρακτηριστικό ότι από την 1η Νοεμβρίου τα δρομολόγια από Αθήνα προς Νάξο και Μήλο θα είναι τρεις φορές την εβδομάδα, στη Πάρο τέσσερις και στη Σύρο έξι με δεδομένο ότι η γραμμή Αθήνα – Σύρος ως άγονη έχει κατοχυρωθεί στην εταιρεία με βάση τα αποτελέσματα του περασμένου Σεπτεμβρίου και την οποία θα κρατήσει έως το 2020. Όμως, αυτό που ενοχλεί είναι ότι οι καθυστερήσεις είναι συνεχόμενες και στα τέσσερα αεροδρόμια των Κυκλάδων ενώ οι Συριανοί ένιωσαν αδικημένοι πριν από μερικές ημέρες όταν έγινε γνωστό ότι το σκάφος που επρόκειτο να κάνει τη γραμμή Αθήνα – Σύρος δεν εμφανίστηκε ποτέ γιατί δρομολογήθηκε εκτάκτως προς τη Πάρο. Επίσημα αναφέρθηκε ότι υπήρξε πρόβλημα με τις επικοινωνίες… Επίσης την περασμένη Τετάρτη λόγω καιρικών συνθηκών δεν πέταξε το αεροσκάφος από Αθήνα προς Μήλο αλλά με τον καιρό δεν τα βάζει κανείς. Η ουσία είναι ότι οι αιρετοί και οι τουριστικοί πράκτορες γκρινιάζουν γιατί θεωρούν ότι η ανταπόκριση σε επίπεδο αεροπορικών δρομολογίων δεν είναι η καλύτερη…

Οι επίμαχες γραμμές

Εξελίξεις πάντως έρχονται και δεν ξέρουμε εάν θα είναι για καλό ή για κακό… έρχονται όμως. Κι έτσι για τις 19 Δεκεμβρίου προγραμματίζεται ο διαγωνισμός για τις επτά άγονες γραμμές για τις οποίες δεν υπήρξε κανέναν ενδιαφέρον ενώ στις 21 του ίδιου μήνα, θα διεξαχθεί η αντίστοιχη διαδικασία για τις τρεις γραμμές που η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αποφάσισε να ματαιώσει τον προηγούμενο διαγωνισμό, προβάλλοντας αδυναμία αξιολόγησης των προσφορών. Πρόκειται για τις γραμμές Αθήνα -Μήλος, Αθήνα-Νάξος και Αθήνα Σητεία, που η ΥΠΑ διενεργεί διαγωνισμό για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης με την υποχρέωση της δημόσιας υπηρεσίας για τέσσερα χρόνια (από την 1 Απριλίου 2017 έως 31 Μαρτίου 2021).

Υπενθυμίζεται ότι οι επίμαχες γραμμές έχουν ανατεθεί προσωρινά στην Sky Express, μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2017. Νωρίτερα, (5 Δεκεμβρίου) θα συζητηθεί στο ΣτΕ η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που έχει καταθέσει η Sky Express κατά της απόφασης του υπουργού Υποδομών κ. Χρίστου Σπίρτζη, με την οποία ακυρώθηκε ο διαγωνισμός αν και υπήρχε ζωηρό ενδιαφέρον από όλες τις αεροπορικές εταιρείες. Με την αίτησή της, η Κρητική αεροπορική εταιρεία ζητά από το υπουργείο να προχωρήσει στην κατακύρωση του προηγούμενου διαγωνισμού ενώ έχει υποβάλλει και αίτημα προσωρινής διαταγής προκειμένου να μην προχωρήσει ο νέος διαγωνισμός.

Η κόντρα και τα αίτια

Που είναι το πρόβλημα; Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «newmoney» την περασμένη Παρασκευή η κρητικών συμφερόντων Sky Express, η οποία εξελίσσεται σε υπολογίσιμο παίκτη της αγοράς και διεκδικεί μεγάλο μερίδιο από την πίτα των αερομεταφορών, κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας εναντίον της απόφασης του υπουργού Υποδομών κ. Χρίστου Σπίρτζη, με την οποία ματαιώθηκε ο διαγωνισμός για τις γραμμές Αθήνα-Νάξος, Αθήνα-Μήλος, Αθήνα-Σητεία. Για τις τρεις αυτές άγονες γραμμές που είναι από τις πλέον εμπορικές, υπήρξε σφοδρός ανταγωνισμός μεταξύ των Aegean-Olympic Air, Sky Express και Αstra. Με εξαίρεση την γραμμή της Σητείας από την οποία η Astra αποκλείστηκε καθώς στην διαγωνιστική διαδικασία ζήτησε αντιστάθμισμα εν αντιθέσει με την Ολυμπιακή που προσέφερε το δρομολόγιο χωρίς επιδότηση, στις άλλες δύο γραμμές συμμετείχαν άπαντες.

Ωστόσο, μία πρόβλεψη της ΥΠΑ ανέτρεψε την διαγωνιστική διαδικασία, οδηγώντας τις επίμαχες γραμμές προσωρινά στην αγκαλιά της Sky Express(έως τον Μάρτιο του 2017), με σκοπό να μπουν στο φίλτρο του νέου διαγωνισμού που θα γίνει στις 19 Δεκεμβρίου για τις εννέα άγονες γραμμές για τις οποίες δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον στην αρχική δημοπρασία. Πρόκειται για κριτήρια όπως το ύψος του ναύλου, τα εκπτωτικά προγράμματα σε μόνιμους κατοίκους, οι προσφερόμενες θέσεις, η εβδομαδιαία συχνότητα δρομολογίων, το δίκτυο πωλήσεων, η αξιοπιστία κ.α) που έβαζε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να αξιολογήσει τις αεροπορικές εταιρείες σε περίπτωση που εμφανίζονταν –όπως και έγινε- ισοδύναμες προσφορές και προσφορές με μηδενικό αντιστάθμισμα.

Η Sky Express υποστηρίζει ότι αν και πληρούσε τις προϋποθέσεις των κριτηρίων, η Υπηρεσία δήλωσε αδυναμία αξιολόγησης τους κι έτσι οι τρεις γραμμές βγήκαν από τα κάδρο του αρχικού διαγωνισμού με αποτέλεσμα η ΥΠΑ, να σχεδιάζει να τις εντάξει στον επικείμενο νέο διαγωνισμό, στον οποίο θα μπουν οι γραμμές για τις οποίες δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από καμία εταιρεία στον πρώτο διαγωνισμό.
 

Οι άγονες της 19η Δεκεμβρίου

Οι επτά άγονες γραμμές που θα θέσει σε δημοπρασία η ΥΠΑ στις 19 Δεκεμβρίου για τετραετή αποκλειστική εκμετάλλευση είναι:

• Θεσσαλονίκη - Κέρκυρα με μέγιστο οικονομικό αντιστάθμισμα το ποσό των 312.000 ευρώ

• Θεσσαλονίκη - Σκύρος με το ποσό των 260.000 ευρώ

• Αλεξανδρούπολη - Σητεία με το ποσό των 416.000 ευρώ

• Άκτιο -Σητεία με 416.000 ευρώ

• Κέρκυρα - Άκτιο - Κεφαλονιά - Ζάκυνθος με 800.000 ευρώ

• Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος - Ρόδος με 1.100.000 ευρώ

• Ρόδος-Κως-Κάλυμνος-Λέρος-Αστυπάλαια με επιδότηση 800.000 ευρώ

Πηγές της αγοράς σημείωναν ότι η επιδότηση των γραμμών αυτών είναι πολύ χαμηλή, γεγονός στο οποίο απέδιδαν και την ανυπαρξία ενδιαφέροντος στον πρώτο γύρο. Η ΥΠΑ επικαλούμενη την οικονομική δυσχέρεια του κράτους διατήρησε τις επιδοτήσεις στα ίδια επίπεδα.

Με πληροφορίες από το newmoney.gr