Αιγαίο: Θέμα χρόνου η έλευση του Φυσικού Αερίου

Το φυσικό αέριο προτείνει ο ΔΕΣΦΑ ως συμπληρωματικό καύσιμο για την ασφάλεια τροφοδοσίας της Κρήτης, των Δωδεκανήσων και των νησιών του Β. Αιγαίου μετά την ηλεκτρική τους διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, αλλά και για την τηλεθέρμανση των πόλεων στη Δυτική Μακεδονία για τη μεταλιγνιτική περίοδο.

Ο σχεδιασμός του διαχειριστή του συστήματος όπως αποτυπώνεται στο αναθεωρημένο Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς για την περίοδο 2020-2029, που τέθηκε από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνει έργα για την τροφοδοσία των νησιών με LNG το οποίο θα καταφθάνει σε αυτά από τη Ρεβυθούσα μέσω εικονικών αγωγών.

Περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή μετρητικού σταθμού στην περιοχή Περδίκκα Εορδαίας μέσω του οποίου θα καταστεί εφικτή η παροχή φυσικού αερίου από τον αγωγό Τap στις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Φλώρινα και Αμύνταιο, προκειμένου να λειτουργήσουν οι εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης μετά το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.

Σύμφωνα με το δεκαετές πλάνο του ΔΕΣΦΑ, η τελική επενδυτική απόφαση για το εν λόγω έργο, προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ, θα ληφθεί τον Δεκέμβριο του 2020 και η λειτουργία του θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2022. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο έργο δεν υπήρχε στον αρχικό σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ που δόθηκε σε διαβούλευση τον περασμένο Αύγουστο και μπήκε έπειτα από διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς, την κυβέρνηση και τη ΡΑΕ για να δώσει διέξοδο στις ανάγκες τηλεθέρμανσης της περιοχής αλλά και να στηρίξει εναλλακτικά αναπτυξιακά πλάνα μετά την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.

Σε ό,τι αφορά την Κρήτη, το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει την εγκατάσταση μονάδας ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 400 MW με καύσιμο φυσικό αέριο, το οποίο θα φτάνει εκεί μέσω μιας εφοδιαστικής αλυσίδας υποδομών που ο ΔΕΣΦΑ αποκαλεί εικονικό αγωγό.

Η εφοδιαστική αυτή αλυσίδα περιλαμβάνει λιμενικές εγκαταστάσεις/δεξαμενές στο νησί, δεξαμενές αποθήκευσης και μονάδες αεριοποίησης καθώς και πλοίο μεταφοράς (τροφοδοσίας) LNG. To κόστος του τέρμιναλ και του πλοίου μεταφοράς εκτιμάται στα 175 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποδομές θα ξεκινήσουν να λειτουργούν τον Δεκέμβριο του 2022. Η μονάδα των 400 MW σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ θα λειτουργεί στο διασυνδεδεμένο σύστημα, ενώ παράλληλα θα τροφοδοτεί την Κρήτη σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Αντίστοιχα σχέδια με αυτό της Κρήτης προβλέπει το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ και για τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Β. Αιγαίου. Σε ένα κεντρικό νησί των Δωδεκανήσων θα εγκατασταθεί μια μονάδα ηλεκτροπαραγωγής η οποία επίσης θα τροφοδοτείται μέσω ενός εικονικού αγωγού με φυσικό αέριο για να στηρίζει την  ηλεκτροδότηση και των λοιπών διασυνδεδεμένων νησιών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Παρόμοιο σχέδιο προτείνεται και για τα νησιά του Β. Αιγαίου. Η υλοποίηση αυτών των έργων πάντως προϋποθέτει τη συναίνεση της ΔΕΗ, αφού για τις προτεινόμενες μονάδες θα αξιοποιηθούν χώροι που ανήκουν στη ΔΕΗ. 

Με πληροφορίες και φωτογραφία kathimerini.gr