Άναψε το «πράσινο» φως

Μπαίνουμε σιγά σιγά στη νέα εποχή όσον αφορά τα περιφερειακά αεροδρόμια και την συνύπαρξή μας με την γερμανική εταιρία Fraport AG που αναλαμβάνει τον αποκλειστικό έλεγχο των αεροδρομίων. Σήμερα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε Ολομέλεια, με την υπ' αριθ. 626/2016 ομόφωνη απόφασή της, ενέκρινε τη γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση που αφορά στην απόκτηση από τη FRAPORT AG του αποκλειστικού ελέγχου των Περιφερειακών Αεροδρομίων της Ομάδας Α (1. Θεσσαλονίκης, 2. Κέρκυρας, 3. Ζακύνθου, 4. Κεφαλονιάς, 5. Ακτίου, 6. Καβάλας και 7. Χανίων) και της Ομάδας Β (1. Ρόδου, 2. Κω, 3. Σαντορίνης, 4. Μυκόνου, 5. Μυτιλήνης, 6. Σκιάθου και 7. Σάμου) μέσω της παραχώρησης ύστερα από δημόσιους πλειοδοτικούς διαγωνισμούς που προκηρύχθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ για τη χρηματοδότηση, αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία των Περιφερειακών Αεροδρομίων των Ομάδων Α και Β, δεδομένου ότι η εν λόγω συγκέντρωση δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά. Η ΕΑ επικέντρωσε την ουσιαστική της αξιολόγηση στις αγορές:

- Συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες για την παραχώρηση δικαιωμάτων διαχείρισης και λειτουργίας αεροδρομίων,

- Παροχής υπηρεσιών διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμενικών υποδομών, η οποία περιλαμβάνει τις υπο-αγορές αερολιμενικών υποδομών, επίγειας εξυπηρέτησης, λοιπών σχετικών εμπορικών δραστηριοτήτων και

- Παροχής υπηρεσιών λογισμικού/ΙΤ για αεροδρόμια, ως κάθετη αγορά (προγενέστερου σταδίου) αναφορικά με την αγορά διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμενικών υποδομών.

Ανάληψη

Η Fraport αναμένεται να αναλάβει τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο τέλος του έτους, αφού εξασφαλίσει τις απαραίτητες άδειες και ολοκληρώσει κάποια τεχνικά ζητήματα, όπως δήλωσε την Δευτέρα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Στέφαν Σούλτε.  Η κοινοπραξία θα αναλάβει τη λειτουργία των αεροδρομίων καταβάλλοντας το εφάπαξ του 1,23 δισ. ευρώ για την παραχώρησή τους για 40+10 χρόνια. Η σύμβαση προβλέπει επίσης ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή.

Αυτό επισήμανε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Fraport, Στέφαν Σούλτε, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης που παραχώρησαν με τον Δημήτρη Κοπελούζο, ξεκαθαρίζοντας μάλιστα ότι έχουν λύσει το ζήτημα της χρηματοδότησης και στον ισολογισμό τους υπάρχουν 1,2 δισ. μετρητά: «Δεν είμαστε εδώ για ένα γρήγορο κέρδος. Εχουμε μακροπρόθεσμες συνεργασίες και πιστεύουμε στην προοπτική της χώρας» σημείωσε, προσθέτοντας ότι ήδη βρίσκονται σε συνομιλίες με αεροπορικές εταιρείες και μεγάλους tour operators. «Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα παραμείνει πολύ ελκυστική τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Σούλτε. Πρόσθεσε πάντως ότι η προσφυγική κρίση αποτελεί μεγάλο βαρίδι και κάλεσε την Ευρώπη να βοηθήσει την Ελλάδα στο ζήτημα αυτό. Ο κ. Σούλτε είπε ότι βάσει της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ τα αεροναυτικά τέλη δεν θα αυξηθούν μέχρι να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των επενδύσεων και θα διαμορφωθούν στα 13 ευρώ ανά επιβάτη κατά μέσο όρο το διάστημα αυτό. Μετά, η εταιρία έχει το δικαίωμα να τα αυξήσει έως 18 ευρώ ανά επιβάτη, ωστόσο, δεν έχει αποφασίσει ακόμη αν θα το κάνει ή όχι.

Επεμβάσεις

Οι επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στα αεροδρόμια του Αιγαίου με βάση την συμφωνία της Fraport για την απόκτηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας. Το ποσό που θα επενδυθεί θα ξεπεράσει τα 330 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί μόνο στις εργασίες τις οποίες η κοινοπραξία εγγυάται ότι θα γίνουν άμεσα. Η βελτίωση θα είναι αρχικά ορατή, κυρίως στην εμπειρία των επιβατών, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα γίνουν αισθητές οι βελτιώσεις στις υποδομές. Ας δούμε τι σχεδιάζουν στα αεροδρόμια του Αιγαίου

1. Στη Ρόδο θα γίνει επέκταση του πλάτους της λωρίδας του διαδρόμου προκειμένου να πληροί τα διεθνή στάνταρ. Παράλληλα, προγραμματίζεται επέκταση του αεροσταθμού κατά 11.000 τ.μ. ώστε να συνάδει με τους διεθνείς κανονισμούς, αλλά και αποκατάσταση του διαδρόμου τροχοδρόμησης. Μελλοντικά, η κοινοπραξία θα εκτελέσει δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού, αλλά και νέα αποκατάσταση του οδοστρώματος.

2. Στην Κω κρίνεται ότι η υφιστάμενη δομή του αεροδρομίου εμφανίζει σημαντικούς περιορισμούς, καθώς δεν υπάρχει χώρος υποδοχής των επιβατών και οι εγκαταστάσεις του είναι πολύ μικρές για να καλύψουν την υφιστάμενη ζήτηση. Έτσι, προγραμματίζεται επέκταση κατά σχεδόν 18.000 τ.μ. σε πρώτη φάση, ενώ μελλοντικά εκτιμάται ότι θα χρειαστούν άλλες δύο επεκτάσεις. Επίσης, θα γίνει επέκταση πλάτους της λωρίδας του διαδρόμου κατά 75 μέτρα.

3. Στη Σαντορίνη οι εγκαταστάσεις του αεροσταθμού είναι περιορισμένες. Το πλάτος του διαδρόμου πρέπει να επεκταθεί κατά 75 μέτρα ενώ θα απαιτηθεί μετατόπιση ή αναδιαμόρφωση του διαδρόμου, για τις ανάγκες της οποίας θα απαιτηθεί απαλλοτρίωση επτά στρεμμάτων. Επίσης, επίκειται αναβάθμιση και επέκταση των βασικών χώρων του αεροσταθμού κατά 17.000 τ.μ. για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών.

4. Στη Μύκονο υπάρχουν αρκετά προβλήματα στο διάδρομο, καθώς δεν υπάρχει παράλληλος τροχόδρομος, ο φωτισμός και η σήμανση δεν πληρούν τους διεθνείς κανόνες, το οδόστρωμα βρίσκεται σε κακή κατάσταση, το πλάτος του διαδρόμου χρήζει επέκτασης. Στο πλαίσιο των έργων προγραμματίζεται επέκταση του αεροσταθμού κατά σχεδόν 9.000 τ.μ.

5. Στη Μυτιλήνη ο αεροσταθμός είναι σε κακή κατάσταση, με τους χώρους να είναι υποδιαστασιολογημένοι και με ελάχιστη συντήρηση. Στον αεροσταθμό θα γίνει αναδιάταξη του χώρου και επέκταση 7.000 τ.μ. για να δημιουργηθεί επιπρόσθετος χώρος για τους επιβάτες.

6. Στη Σάμο οι αίθουσες αναμονής είναι υποδιαστασιολογημένες και απαιτείται εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης αποσκευών, ενώ υπάρχει μόνο ένας διάδρομος χωρίς παράλληλο τροχόδρομο, το πλάτος του δεν συμμορφώνεται με τα διεθνή πρότυπα, ενώ δεν υπάρχει αρκετή διαθέσιμη γη για την επέκτασή του.

7. Στη Σκιάθο το πλάτος του διαδρόμου δεν συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανόνες, ενώ δεν υπάρχει αρκετός χώρος για ζώνη ασφαλείας τέλους διαδρόμου, καθώς η περιοχή περιορίζεται από δρόμους και τη θάλασσα. Παράλληλα, εξετάζεται να αξιοποιηθεί ο παλαιότερος αεροσταθμός.