Ελλάδα: Η ΡΑΕ εισηγείται πλαφόν στις τιμές πώλησης καυσίμων

Το «ράλι» που καταγράφουν οι τιμές πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης και των άλλων πετρελαιοειδών καυσίμων το τελευταίο διάστημα υποχρέωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να διερευνήσει το όλο ζήτημα και απ’ ό,τι φαίνεται να καταλήξει σε συγκεκριμένες αποφάσεις. Όπως αναφέρουν πηγές της ΡΑΕ στο Energia, η εισήγηση προς το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα σταλεί εντός της ημέρας. Η γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής θα λάβει υπόψη της όλη την ελληνική επικράτεια αλλά και κάθε νομό ξεχωριστά 

Δηλαδή, ο μηχανισμός που θα ενεργοποιηθεί  θα προβλέπει τον ορισμό μιας λογικής τιμής ως πλαφόν, ανά νομό, η οποία θα ενεργοποιείται όταν ένα ποσοστό των πρατηριούχων την ξεπερνά. Από κει και πέρα, το διάστημα που θα διαρκέσει αυτό το μέτρο θα εξαρτηθεί από παράγοντες , όπως η κατανάλωση, εκτιμάται όμως να κρατήσει ένα δίμηνο. Σε κάθε περίπτωση τα αρμόδια υπουργεία έχουν τον τελικό λόγο και μένει να φανεί αν θα παρεκκλίνουν ή όχι από την εισήγηση της ΡΑΕ.

Επιπλέον, τις τελευταίες ημέρες υπήρξαν αρκετά δημοσιεύματα που ανέφεραν πως υπάρχει ενδεχόμενο να μπει πλαφόν στα καύσιμα. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, παίρνοντας θέση στα όσα ακούγονται ανέφερε σε ανακοίνωσή του πως «η πάγια θέση του Συνδέσμου είναι υπέρ της λειτουργίας του Κλάδου σύμφωνα με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προωθώντας τον υγιή ανταγωνισμό σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις του Κλάδου να παρακολουθούν και να προσαρμόζουν τις τιμές τους, ανάλογα με τις διακυμάνσεις των Διεθνών τιμών - όπως ισχύει σε όλα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης - έχοντας πάντα ως γνώμονα την εξυπηρέτηση, αλλά και την προστασία του καταναλωτή».

Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει νοητά ανά νομό μία ξεχωριστή τιμή. Αν αυτήν την υπερβαίνει το 70% των βενζινοπωλών τότε αυτή θα λειτουργεί ως πλαφόν. Όπως αναφέρουν πηγές, η ΡΑΕ εισηγείται το μέτρο να έχει ισχύ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου και ανά εβδομάδα θα αναπροσαρμόζονται οι τιμές σε κάθε νομό.

Με τη μεθοδολογία αυτή, που για πρώτη φορά προτείνεται, δίνεται αφενός περιθώριο στη λειτουργία του ανταγωνισμού και αφετέρου λειτουργεί ως «δαμόκλειος σπάθη» η επιβολή του πλαφόν για όσους επιδιώξουν να αισχροκερδήσουν.

Παράλληλα, ο σύνδεσμος υπενθυμίζει πως υπήρχε ένας κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτούνταν από μια εισφορά στη τιμή αντλίας, η οποία επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Η επιδότηση, σύμφωνα με τον σύνδεσμο, καταργήθηκε τον Οκτώβριο του 2015, όμως συνεχίζει το δημόσιο να εισπράττει την εισφορά με άλλη ονομασία.

Πάντως, όπως  αναφέρουν πηγές της ΡΑΕ ο συγκεκριμένος μηχανισμός θα εφαρμοστεί για πρώτη φόρα. Για αυτό το λόγο οι αποφάσεις βρίσκονται «επί του πιεστηρίου» και θα  πρέπει αφενός να λάβουν υπόψη τους το συμφέρον των καταναλωτών, αφετέρου τη γνώμη της αγοράς.