Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΕλλάδα - Κορωνοϊός: τζίρο μισό δισ. σε 20 μέρες έκαναν τα σούπερ...

Ελλάδα – Κορωνοϊός: τζίρο μισό δισ. σε 20 μέρες έκαναν τα σούπερ μάρκετ (!!!)

|

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, από τις 9 έως τις 15 Μαρτίου, 3η εβδομάδα κορωνοϊού στην Ελλάδα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 αυξήθηκαν κατά 95,7% – Απόθεμα για 24 ημέρες έχουν οι Ελληνες στα σπίτια τους 

Χρειάστηκαν μόλις είκοσι ημέρες για να κάνουν τζίρο περίπου μισού δισεκατομμυρίου τα σούπερ μάρκετ, ενώ τους πρώτους 2,5 μήνες του 2020 οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί κατά 9,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Με βάση τους αριθμούς, λοιπόν, εύκολα καταλήγει κάποιος στο συμπέρασμα ότι εάν υπάρχει ένας κλάδος που έχει ευνοηθεί από την πανδημία του κορωνοϊού, αυτός είναι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ. Λένε όμως οι αριθμοί την αλήθεια;

Στην πραγματικότητα λένε ένα μέρος της αλήθειας, καθώς αυτό που έχουν μάθει καλά τα τελευταία χρόνια οι επικεφαλής των αλυσίδων είναι να μη χαίρονται ιδιαιτέρως με την ξαφνική άνοδο της καμπύλης πωλήσεων, καθώς αυτή συνοδεύεται από πολύ υψηλό κόστος διαχείρισης και το κυριότερο από μια μεγάλη και διαρκή μείωση των πωλήσεων στη συνέχεια.

Οι επιχειρήσεις το γνωρίζουν καλά με τις μνήμες να είναι νωπές ακόμη από τα όσα έγιναν πριν και μετά την επιβολή των capital controls, με καταναλωτές που είχαν στοκάρει μεγάλες ποσότητες ζυμαρικών να ζητούν έπειτα από μήνες από το σούπερ μάρκετ να επιστρέψουν πακέτα με μακαρόνια….

«Μην απορήσετε εάν στο τέλος του χρόνου ο ρυθμός ανάπτυξης των σούπερ μάρκετ συνολικά για το 2020 έχει διαμορφωθεί σε μόλις 2%», εκτιμά, μιλώντας στην «Καθημερινή», ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, επικεφαλής επί σειράν ετών της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «ΑΒ Βασιλόπουλος». Το πολύπειρο στέλεχος της αγοράς, μάλιστα, εκτιμά ότι στις αρχές του καλοκαιριού αναμένεται μείωση της κατανάλωσης, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρξουν απώλειες στον κλάδο από τον μειωμένο τουρισμό. Αξίζει, άλλωστε να σημειωθεί, ότι ήδη την εβδομάδα που πέρασε η αγοραστική κίνηση ήταν εξαιρετικά μειωμένη στα σούπερ μάρκετ, αποτέλεσμα της υπεραποθεματοποίησης των προηγούμενων εβδομάδων και της επιβολής περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις.

Ο ίδιος βάζει στην εξίσωση κι έναν ακόμη παράγοντα: πολλοί καταναλωτές προχώρησαν σε μεγάλες αγορές από τα σούπερ μάρκετ το προηγούμενο διάστημα χρησιμοποιώντας πιστωτικές κάρτες και όχι απλώς χρεωστικές, κάτι που σημαίνει ότι σε λίγο καιρό θα είναι αναγκαστικά πιο συγκρατημένοι στις αγορές τους, διότι θα πρέπει να πληρώσουν τον λογαριασμό.

«Οι καταναλωτές σε καταστάσεις αβεβαιότητας αναπτύσσουν και αμυντική συμπεριφορά. Μετά δηλαδή από την επέλαση των προηγούμενων ημερών στα σούπερ μάρκετ θα αρχίσουν να σκέφτονται εάν θα έχουν και αύριο χρήματα για να ψωνίσουν», υποστηρίζει από την πλευρά του ο κ. Στέφανος Κομνηνός, πρώην γενικός γραμματέας Εμπορίου και ιδρυτικός εταίρος της Netrino, εταιρείας συμβούλων με ειδίκευση στον κλάδο του λιανεμπορίου.

Απώλειες

Η κατηγορία που ήδη μετράει απώλειες λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού είναι αυτή του cash & carry. Αν και η εν λόγω κατηγορία γνώριζε προ κορωνοϊού σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης, μετά μία μακρά περίοδο ύφεσης, και είχε προοπτική για ανάπτυξη του 8%, πλήττεται από την αναστολή της λειτουργίας των επιχειρήσεων εστίασης, αλλά και από το κλείσιμο των τουριστικών καταλυμάτων.

«Οχι μόνο έχουν μειωθεί οι παραγγελίες, αλλά υπήρξε και ακύρωση παραγγελιών που είχαν γίνει», αναφέρει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος αλυσίδας που διαθέτει μεγάλο δίκτυο cash & carry. Ο λόγος είναι ότι έχει χαθεί για την αγορά η πασχαλινή περίοδος, ενώ έντονη είναι η ανησυχία ότι θα καθυστερήσει και η έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου. «Ο Μάιος είναι ο μήνας με τις περισσότερες πωλήσεις για το cash & carry, διότι προετοιμάζονται για τη θερινή περίοδο τόσο οι επιχειρήσεις εστίασης όσο και οι τουριστικές μονάδες. Φοβόμαστε ότι φέτος δεν θα γίνει αυτό», δηλώνει το ίδιο στέλεχος. Για την ώρα υπάρχει μερική αντιστάθμιση των απωλειών από τις αγορές που κάνει από το κανάλι του cash & carry η κατηγορία της μικρής λιανικής (μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών κ.ά.), όμως αναμένεται σταδιακή μείωση των πωλήσεων και σε αυτή την κατηγορία καταστημάτων.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν κι ένα άλλο πρόβλημα: καλούνται να αντεπεξέλθουν σε συνθήκες υπερβολικής επισκεψιμότητας με λιγότερο κατά 15% περίπου προσωπικό, ενώ υπάρχουν καταστήματα, όπου το προσωπικό είναι λιγότερο ακόμη και κατά 25%. Ο λόγος είναι ότι αρκετοί υπάλληλοι έχουν λάβει άδεια ειδικού σκοπού για τη φύλαξη των παιδιών τους, κάποιοι είναι ασθενείς, ενώ κάποιοι, οι οποίοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, επίσης δεν εργάζονται. Οι περισσότερες από τις αλυσίδες («Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος», My Market, Lidl) προχωρούν σε προσλήψεις νέων υπαλλήλων, όμως δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για την εκπαίδευσή τους. «Η εκπαίδευση νέων υπαλλήλων ειδικά για τα ταμεία απαιτεί αρκετούς μήνες», επισημαίνει ο κ. Κομνηνός, προσθέτοντας ότι τώρα δεν υπάρχει ούτε ο χρόνος ούτε τα άτομα για να εκπαιδεύσουν τους καινούργιους. Δεδομένου δε ότι το εργατικό κόστος αποτελεί πάνω από το 20% του κόστους λειτουργίας των σούπερ μάρκετ, ο κ. Μαχαίρας υποστηρίζει ότι η αύξηση του προσωπικού θα επηρεάσει αρνητικά την κερδοφορία του κλάδου, ενός κλάδου που έτσι κι αλλιώς δούλευε με χαμηλά περιθώρια κέρδους.

Αποθέματα

Σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς, η πλειονότητα των καταναλωτών έχει αυτήν τη στιγμή στο σπίτι αποθέματα για 24 ημέρες, γεγονός που εξηγεί αφενός τη σημαντική πτώση της κίνησης στα καταστήματα την τελευταία εβδομάδα και αφετέρου το γεγονός ότι μέσα μόλις σε είκοσι ημέρες τα σούπερ μάρκετ έκαναν τζίρο μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, την εβδομάδα από τις 9 έως τις 15 Μαρτίου, την τρίτη δηλαδή εβδομάδα κορωνοϊού στην Ελλάδα, κατά την οποία ανακοινώθηκε το κλείσιμο των σχολείων, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 αυξήθηκαν κατά 95,7%. Τις τρεις πρώτες εβδομάδες κορωνοϊού, δηλαδή το διάστημα από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 15 Μαρτίου 2020, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν αύξηση 35,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019, με τον τζίρο από 340 βασικές κατηγορίες προϊόντων να πλησιάζει το μισό δισεκατομμύριο, στα 464,76 εκατ. ευρώ από 341,95 εκατ. ευρώ το 2019.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νηστεία: Εύκολοι και νόστιμοι συνδυασμοί τροφών που μπορείτε να κάνετε

Ιδανικοί συνδυασμοί τροφών που μπορείτε να κάνετε την περίοδο της νηστείας

Γ. Βρούτσης: Παραδίδει αύριο την ολυμπιακή φλόγα στους Γάλλους

O αναπλ. Υπουργός Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης, εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης στην Τελετή Παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας

Νάξος: Ερχεται η τακτική συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής προβολής και ανάπτυξης

Τακτική Συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης αύριο Παρασκευή - Ποια τα θέματα

Amorgos Trail Challenge: Συνδιοργανωτής ο Δήμος Αμοργού

Ο Δήμος Αμοργού συνδιοργανωτής του 7ου Amorgos Trail Challenge

Σχολεία: Κλείνουν αύριο για τις εορτές του Πάσχα, πότε ανοίγουν;

Κλείνουν τα σχολεία λόγω Πάσχα - Πότε ανοίγουν; - Χρονοδιάγραμμα έως τις εξετάσεις

Aegean Air: Οι Ελληνες φέτος το Πάσχα πάνε Ικαρία και Σητεία (!!!)

AEGEAN: Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες το Πάσχα – Στους top προορισμούς εσωτερικού Κέρκυρα, Ικαρία, Σητεία και στο εξωτερικό Μαρόκο

Χ. Θεοχάρης: Σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα για τις φορολογικές δηλώσεις

Τι αναφέρει ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης για φορολογικές δηλώσεις, POS και τέλη κυκλοφορίας

Κέα – Εθελοντική αιμοδοσία: Συγκεντρώθηκαν 100 μονάδες αίματος

Εθελοντική Αιμοδοσία Απριλίου 2024 – Ένα ελπιδοφόρο αποτέλεσμα

ΠΟΕΔΗΝ: Οι ελλείψεις στα Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας της νησιωτικής Ελλάδας

Ανησυχία για τις ελλείψεις που καταγράφει η έρευνα της ΠΟΕΔΗΝ - Τι αναφέρει για τις Κυκλάδες

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Πότε ξεκινάει το Πασχαλινό ωράριο καταστημάτων

Το Πασχαλινό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στη Νάξο ανακοίνωσε ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος του νησιού (πίνακας)

Νάξος – Αναβολή: Οι καιρικές συνθήκες “νίκησαν” το μπάσκετ

Αναβλήθηκε ο αγώνας Πανναξιακός ΑΟΚ - Ηλυσιακός λόγω αδυναμίας έλευσης των διαιτητών - Αύριο (όπως και ο αγώνας Πρωτέας - ΑΠΑΣ Νάξου) η αναμέτρηση την ίδια ώρα στο "Δημ. Περιστεράκης"

Νάξος – ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Απόλυτα επιτυχημένο το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης (photo)

Η VOM ολοκλήρωσε με επιτυχία το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης στη ΛΕ.ΜΟ.Ν Νάξου (photo)

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Ξεκίνησε το 3ήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης

Η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) κάλεσε τον Βασίλη Ορφανό για ένα τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης - Πως μπορείτε να δώσετε το παρών

Νάξος: Μουσική και χορός στην υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας (video)

Πως υποδέχτηκε η Νάξος την Ολυμπιακή φλόγα (video)

Ολυμπιακή Φλόγα: Βασδέκη, Σοφικίτης και Neubauer μίλησαν με τα παιδιά της Νάξου

Διαδραστική συνάντηση με τα παιδιά και βράβευση σε Βασδέκη, Σοφικίτη και Neubauer (video)

Νάξος: Ποιος θα ανάψει με την Ολυμπιακή φλόγα τον βωμό στη Πορτάρα;

Εγιναν γνωστά τα ονόματα των οκτώ λαμπαδηδρόμων, οι οποίοι θα τρέξουν στη Νάξο στα πλαίσια της έλευσης της Ολυμπιακής φλόγας;

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Πότε ξεκινάει το Πασχαλινό ωράριο καταστημάτων

Το Πασχαλινό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στη Νάξο ανακοίνωσε ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος του νησιού (πίνακας)

Fast Ferries – Πρωτομαγιά: Εμφάνιση στη Νάξο του “Fast Ferries Andros”

Η Fast Ferries ενημερώνει για την κίνηση των πλοίων της κατά την απεργία της Πρωτομαγιάς - ΤΙ θέλει το Fast Ferries Andros στη Νάξο;

CaptainBook: Σούπερ χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ από επενδυτή

Η χρηματοδότηση των 2 εκατομμυρίων ευρώ, θα συμβάλει ουσιαστικά στην επέκταση των υπηρεσιών της και εκτός των αγορών όπου έχει ήδη παρουσία, όπως η αγορά των ΗΠΑ από όπου προέρχεται το 30% των εσόδων της

Νάξος: Ερχεται η τακτική συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής προβολής και ανάπτυξης

Τακτική Συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης αύριο Παρασκευή - Ποια τα θέματα