Ελλάδα - Υδροπλάνα: Δέκα μήνες τίποτα, τώρα πάλι τρέχουμε

Υδροπλάνα… Ελλάδα – υδατοδρόμια… Μία υπόθεση όσον αφορά την αδειοδότηση υδροπλάνων για πτήσεις στα ελληνικά νησιά που μοιάζει περισσότερο με ανέκδοτο, κι αυτό γιατί η ιστορία - όπως και πολλές άλλες -  χάνεται στα πλοκάμια της γραφειοκρατίας, ωστόσο πλέον φαίνεται πως κάτι μπορεί να προχωρήσει.. Ποια είναι τα νέα δεδομένα; Μετά από δέκα μήνες ακινησίας, στο τέλος του μήνα αναμένεται νομοθετική πρωτοβουλία για την επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης υδατοδρομίων.

Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις μεταξύ των αρμόδιων υπουργών και εκπροσώπων δύο ιδιωτικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, τις Υδατοδρόμια και Hellenic Seaplanes. Ενδεικτική μάλιστα ήταν η δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνι Γεωργιάδη ότι «του χρόνου τέτοια εποχή θα πετάμε με υδροπλάνα. «Δεν γίνεται να έχουμε αυτή τη χώρα, η οποία είναι ιδανική για αυτό το μέσο το οποίο θα έδινε την δυνατότητα με πολύ λίγα χρήματα, σε πολύ λίγο χρόνο να αποκτάμε πρόσβαση σε προορισμούς που σήμερα είναι εξαιρετικά δυσπρόσιτοι». Μάλιστα, σήμερα το απόγευμα, είναι προγραμματισμένη διυπουργική σύσκεψη για το θέμα, με τη συμμετοχή των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ναυτιλίας και του υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη.

Κι όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα economistas.gr νομοθετική πρωτοβουλία για την επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης υδατοδρομίων, η οποία αναμένεται να δοθεί για διαβούλευση έως το τέλος του μήνα, ετοιμάζει η κυβέρνηση. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο θα προβλέπει τη δυνατότητα αδειοδότησης υδατοδρομίων σε λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν ιδιωτικοποιηθεί αλλά και των 10 περιφερειακών λιμένων που πρόκειται να παραχωρηθούν σε ιδιώτες. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, μεταξύ των προθέσεων της κυβέρνησης είναι να υπάρχει δυνατότητα αδειοδότησης και λειτουργίας υδατοδρομίων σε μαρίνες και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

Μηδαμινή πρόοδος τους τελευταίους 10 μήνες

Η πρόοδος στην αδειοδότηση υδατοδρομίων είναι σχεδόν μηδαμινή τους τελευταίους 10 μήνες, παρά το γεγονός πως ο νόμος που διέπει τη λειτουργία υδροπλάνων ψηφίστηκε με μεγάλη καθυστέρηση τον Οκτώβριο του 2018. Είναι χαρακτηριστικό πως μόλις τρία υδατοδρόμια, στην Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα έχουν λάβει άδεια λειτουργίας, ενώ η διαδικασία για την αδειοδότηση πέντε ακόμα υδατοδρομίων στο Ιόνιο έχει παγώσει εδώ και μήνες.

Ο σχεδιασμός της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων προβλέπει τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων στο Ιόνιο, προκειμένου να καταστεί το εγχείρημα εμπορικά βιώσιμο, με την αδειοδότηση εγκαταστάσεων για υδροπλάνα στην Κεφαλονιά, την Ιθάκη, τη Λευκάδα, το Μεγανήσι και τη Ζάκυνθο.

Εκτός από την περιοχή του Ιονίου με μεγάλη καθυστέρηση ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός και για την αδειοδότηση 11 υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα και εννέα στις Κυκλάδες. Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τον περασμένο Σεπτέμβριο και σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα με την υπογραφή των συμβάσεων. Την αδειοδότηση των 20 νέων υδατοδρομίων στο νότιο Αιγαίο θα αναλάβει σχήμα που αποτελείται από τις δύο ιδιωτικές εταιρείες.

Τα απαραίτητα βήματα

Απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσουν οι πτήσεις υδροπλάνων είναι η έκδοση έξι κοινών υπουργικών αποφάσεων, οι οποίες θα λειτουργήσουν ερμηνευτικά στο νόμο 4568/2018. Μεταξύ των ζητημάτων που θα αποσαφηνίζουν οι ΚΥΑ είναι η στελέχωση της Επιτροπής Υδατοδρομίων, η οποία θα εποπτεύει την λειτουργία των εγκαταστάσεων αλλά και η διαδικασία τροφοδότησης των υδροπλάνων με καύσιμα.

Η επαναφορά των υδροπλάνων στην Ελλάδα, περισσότερα από 10 χρόνια μετά την άδοξη κατάρρευση της αρχικής προσπάθειας λόγω γραφειοκρατίας, αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων οι οποίες θα υπερβούν τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Τα δρομολόγια υδροπλάνων αναμένεται επίσης να τονώσουν ακόμα περισσότερο τις προοπτικές του τουρισμού, να ενισχύσουν τα έσοδα των ΟΤΑ και να σταματήσουν τον αποκλεισμό ορισμένων νησιωτικών περιοχών.

Υπέρ της δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων τάσσεται και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη του ΣΕΤΕ την περίοδο που τα Δωδεκάνησα ήταν υπό ιταλικό έλεγχο, δηλαδή πριν από περίπου έναν αιώνα, στην περιοχή λειτουργούσαν υδατοδρόμια.