Fast Ferries: Βλέπει σύνδεση Άνδρου – Νάξου το καλοκαίρι του 2017

Υπάρχουν καλά και κακά νέα…. Ξεκινάμε με τα …κακά. Τα άσχημα δηλαδή. Η τελευταία συνεδρίαση του ΣΑΣ που ήταν προγραμματισμένη για τις 18 Σεπτεμβρίου αναβλήθηκε. Ο λόγος; «να δοθεί χρόνος για επικοινωνία μεταξύ των εταιρειών, με συντονισμό Σ.Ε.Ε.Ν., προκειμένου να καταρτιστεί και να υποβληθεί κοινή πρόταση». Τι σημαίνει αυτό; Ότι το βασικό θέμα συζήτησης στο ΣΑΣ ήταν τα δρομολόγια της επόμενης περιόδου που ξεκινάει από την 1η Νοεμβρίου. Και το ΣΑΣ επέλεξε να δώσει χρόνο στις εταιρείες να τα βρουν μεταξύ τους πριν μπουν στην αίθουσα για συνομιλίες. Τώρα αυτό είναι καλό ή κακό; Ο χρόνος θα δείξει. Αλλά σίγουρα τα περιθώρια θα είναι ελάχιστα από τη στιγμή που πάμε για συνεδρίαση την 15η Οκτωβρίου και όλοι θα είναι με το …μαχαίρι στο στόμα. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι παραδοσιακά οι εταιρίες έχουν ένα πρόβλημα ως προς τις συνεργασίες και δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε φτάσει να τσακώνονται ακόμη και για τη διαφορά ενός 15λεπτου ως προς την αναχώρηση των πλοίων. Οι πληροφορίες πάντως θέλουν να υπάρχει ζήτημα με τη διαχείριση των πλοίων στη Ραφήνα ενώ το Υπουργείο σπρώχνει και τη λύση «Λαύριο» ακόμη και για ταχύπλοα, κάτι που όμως δημιουργεί προβλήματα από τη στιγμή που οι υποδομές είναι σχεδόν ανύπαρκτες όσον αφορά την διασύνδεση με την Αθήνα ή τον Πειραιά…

Πρόθεση για Ανδρος - Νάξος το 2017

Και πάμε και στο δεύτερο θέμα που είναι το καλό… Εδώ να σημειώσουμε ότι αμφότερα τα θέματα έρχονται από την ιστοσελίδα enandro.gr και το θετικό μήνυμα της ημέρας έχει να κάνει με τις σκέψεις της ακτοπλοϊκής εταιρείας Fast Ferries να εντάξει το ερχόμενο καλοκαίρι την Άνδρο στο πρόγραμμά της όσον αφορά τη διασύνδεση με τη Νάξο. Η Fast Ferries στην παρθενική της παρουσίαση φέτος στη Νάξο σε σύνδεση με Τήνο και Μύκονο κέρδισε το στοίχημα. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι λειτούργησε ιδανικά και ως «ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο» κυρίως μεταφέροντας επιβάτες από Νάξο σε Μύκονο για το διεθνές αεροδρόμιο. Η κίνηση χάρη και στην τιμολογιακή πολιτική ήταν πολύ καλή, καλύτερη θα λέγαμε από την προσδοκώμενη και οι σκέψεις για ένταξη και της Άνδρου στο δρομολόγιο της καλοκαιρινής περιόδου με το «Αικατερίνη Π» είναι κάτι περισσότερο από κουβέντα σε φιλολογικό επίπεδο. Οπότε μένει να δούμε εάν θα γίνουν πραγματικότητα αυτές οι σκέψεις…

Εμείς παραθέτουμε το άρθρο της ιστοσελίδας enandro.gr με την υπογραφή του Διαμαντή Μπασαντή που μεταφέρει τις εντυπώσεις του από το ταξίδι Ραφήνα – Τήνος – Μύκονος – Νάξος με το «Αικατερίνη Π» που πραγματοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα…

Τίτλος του άρθρου «Ταξιδεύοντας στις Κυκλάδες ή πως η Άνδρος θα συνδεθεί με Νάξο...»

«Από τον Ιούνιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2017 - δηλαδή για όλo το τετράμηνο της τουριστικής σεζόν - υπάρχει σχέδιο η Άνδρος να συνδεθεί σε τακτική βάση με την Νάξο. Σύμφωνα με το σχέδιο της Fast Ferries το ένα από τα δύο πρωινά πλοία της εταιρείας που αναχωρούν από Ραφήνα για δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα θα συνεχίζει και μετά την Μύκονο μέχρι τη Νάξο. Εκεί θα τερματίζει και μετά θα επιστρέφει με την σειρά τα ίδια νησιά - και την Άνδρο φυσικά - καταλήγοντας το βράδυ στη Ραφήνα.

Στόχος είναι να συνεχίσει να υπάρχει και να σταθεροποιηθεί πλέον σε τετράμηνη βάση μια γραμμή μεταξύ των δύο μεγαλύτερων νησιών των Κυκλάδων - Άνδρου και Νάξου - ώστε να γίνει συνήθεια. Μόνο έτσι μπορεί ένα δρομολόγιο να γίνει απαραίτητο. Δηλαδή η τακτικότητα, που πρέπει να καλύπτει ολόκληρη τη την τουριστική σεζόν, είναι αυτή που μπορεί να το κάνει μέρος της καθημερινότητα πρωτίστως των κατοίκων και στη συνέχεια των άλλων επιβατών και των τουριστών των νησιών μας. Αυτό είναι το σχέδιο και ελπίζουμε να περπατήσει και να πετύχει γιατί μόνο έτσι η Άνδρος θα μπορέσει να συνδεθεί με τις Κεντρικές Κυκλάδες και κατ' επέκταση και με το μεγάλο τουριστικό ρεύμα που αυτές δέχονται κάθε χρόνο.

Το ταξίδι

Για να καταλάβουμε το ταξίδι μετά την Άνδρο και μέχρι τη Νάξο και για να κατανοήσουμε τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες της διαδρομής στο σύνολο της, αλλά και για να μπορέσουμε να τις περιγράψουμε για τους αναγνώστες μας ξεκινήσαμε μια Παρασκευή του Σεπτέμβρη στις 08:05 το πρωί με το πλοίο Αικατερίνη από την Ραφήνα για Νάξο. Η διαδρομή μας και όσα συναντήσαμε δίνουν μια εικόνα της κίνησης από και προς τα άλλα νησιά μετά την Άνδρο.

Ραφήνα: Το πλοίο αναχώρησε στην ώρα του με αρκετές εκατοντάδες επιβάτες. Οι πιο πολλοί πήγαιναν Τήνο. Λιγότεροι για Μύκονο. Και για Νάξο πολύ λίγοι. Όπως είναι σήμερα τα δεδομένα το Αικατερίνη πλέον για 5-6 μήνες τον χρόνο θεωρείται το «καράβι» των Τηνιακών. Το έχουν αγκαλιάσει μιας και κάνει την διαδρομή τους περίπου 40 λεπτά λιγότερο παρακάμπτοντας την Άνδρο. Το αξιοπερίεργο της υπόθεσης είναι πως με τον τρόπο τους το έχουν όμως αγαπήσει και οι παλιοί Ναξιώτες γιατί μοιάζει στο σουλούπι και στο χρώμα με το παλιό «Νάξος», το «Ναξάκι» όπως το λέγανε, που ήταν το πρώτο πλοίο ferryboat με το οποίο το 1978 η γραμμή της Νάξου μπήκε στη νέα εποχή.

 Το πλοίο λοιπόν ξεκίνησε τελευταίο από την Ραφήνα. Προηγήθηκαν τα δύο πρωινά που πάνε και στην Άνδρο. Ξεκινώντας βάζει πλώρη ανοικτά και τραβάει καρφί με 20 μίλια για Τήνο. Προσπερνά την Άνδρο από απόσταση πλησιάζοντας κοντά στη Γυάρο. Και πλησιάζει την Τήνο από ανοικτά. Από την απόσταση που πλησιάζει την Τήνο βλέπεις πανοραμικά τα δυτικά χωριά του νησιού: τα Υστέρνια, η Καρδιανή…

Τήνος: το Αικατερίνη μπαίνει στο νέο λιμάνι της Τήνου αμέσως μετά το Andros, που έχει αρχίσει να αποβιβάζει τον κόσμο. Μερικά λεπτά μετά φεύγει το Andros, ενώ ήδη έχει ήδη εμφανιστεί και πλησιάζει το Superferry. Το πλοίο αποβιβάζει τους περισσότερους επιβάτες του. Μετά ξεκινά για Μύκονο.

Μύκονος: το πλοίο φτάνει μετά μισή ώρα. Το νησί στραφταλιάζει στον ήλιο έτσι «κατάφυτο» που είναι από τόσα άσπρα σπίτια πάνω στα γυμνά βράχια!!! Λιγοστό το πράσινο: όπου είναι βίλες!!! Κοντεύει 12 μεσημέρι. Ο καπετάν Μάρκος από την πρώτη στιγμή στη γέφυρα εξηγεί: «Δεν πάμε πια εδώ και χρόνια στο παλιό λιμάνι του νησιού που είναι εκεί μέσα. Πάμε έξω. Δένουμε δίπλα στο κρουαζιερόπλοιο που θα μείνει μέχρι το βράδυ. Μετά θα φύγει και αύριο θα έρθει άλλο…».

Το πλοίο δένει και ξεφορτώνει αυτοκίνητα και επιβάτες. Παίρνει όμως και αρκετούς για Νάξο. Ο καπετάν Μάρκος εξηγεί: «πάντα έτσι γίνεται. Παίρνουμε αρκετούς. Μερικές φορές είναι και γκρουπ μεγάλων αερογραμμών που φτάνουν στο διεθνές αεροδρόμιο της Μυκόνου και συνεχίζουν με τελικό προορισμό τη Νάξο. Για τον λόγο αυτό αυτή την εποχή έχουμε πολλούς ξένους. Οι έλληνες πάνε διακοπές τον Αύγουστο. Οι ξένοι το ξέρουν και έρχονται Σεπτέμβριο…».

Το πλοίο περιμένει όμως αρκετή ώρα γιατί έχει αναχώρηση στις 12:30. Φεύγει στην ώρα του. Περνά κοντά από την Δήλο όπου διακρίνονται κάποια κτίσματα. Πιθανόν σπίτια για τους φύλακες ή βοηθητικοί χώροι. Τα αρχαία είναι από την άλλη μεριά του νησιού… Η διαδρομή από τη Μύκονο προς τη Νάξο μόνο βαρετή δεν είναι μιας και γύρω μας κυριαρχεί με πολλούς τρόπους ο θαλάσσιος τουρισμός!!!

Νάξος: Το ταξίδι προς τη Νάξο έχει ενδιαφέρον. Η μεγάλη κίνηση στην περιοχή δημιουργεί πολλές σκέψεις. Είναι προφανές πως οι Κεντρικές Κυκλάδες με τα πολλά συμπλέγματα νησιών αλλά και τα ξεχωριστά κοσμικά νησιά, προσελκύουν πολύ μεγάλο μέρος τουριστών και σημαντικό μέρος του θαλάσσιου τουρισμού. καθόλου τυχαίο πως συναντήσαμε αρκετά ιστιοφόρα ανοικτής θαλάσσης και 2 ταχύπλοα. Η ενδοκυκλαδική επικοινωνία σε αυτό το μέρος των Κυκλάδων είναι τόσο μεγάλη που σε όλη την περίοδο παίρνουν μερίδιο ακόμα και τα συμβατικά που ξεκινούν από Ραφήνα και φτάνουν μέχρι τη Νάξο. Κάτι που θα το ξαναδούμε καλύτερα στην επιστροφή...

Το πλοίο έφτασε στην ώρα του στη Νάξο. Στο λιμάνι κυριαρχεί η επιβλητική «Πορτάρα» - κατάλοιπο του ναού του Απόλλωνα. Πάνω στην μικρή πόλη το κάστρο, ένα και ένα από τα δύο κατοικήσιμα κάστρα στην Ελλάδα (το άλλο είναι της Μονεμβασιάς). Μας εντυπωσίασε το νησάκι με την Παναγιά Μυρτιδιώτισσα μέσα στο λιμάνι. Κάτι αντίστοιχο αλλά και τόσο διαφορετικό από την Αγία Θαλασσινή τη δικιά μας! Δέσαμε στην προβλήτα και κατεβήκαμε. Το πρώτο μέρος του ταξιδιού είχε ολοκληρωθεί…

Η επιστροφή.

Η επιστροφή μας επιφύλασσε μια έκπληξη γιατί διαπιστώσαμε πόσο χρήσιμο είναι αυτό το δρομολόγιο για την ενδοκυκλαδική συγκοινωνία. Κάτι που δεν το καταλαβαίνεις εύκολα στην Άνδρο μιας και η κίνηση από και προς Τήνο ή Μύκονο είναι συνήθως περιορισμένη. Φεύγει λοιπόν το πλοίο Κυριακή στις 15:30 για Μύκονο-Τήνο-Ραφήνα. έχει φορτώσει περίπου 40 επιβάτες και καμιά 10αριά ΙΧ. Ξάφνου καταφτάνει ένα γκρουπ με περίπου 200 ξένους για Μύκονο!!!

Στη Μύκονο το πλοίο αποβιβάζει τους περίπου 200 ξένους. "Κάνουμε και ενδοκυκλαδική συγκοινωνία" σχολιάζει χαμογελώντας ο καπετάν Μάρκος! Και φορτώνει άλλους τόσους έλληνες και ξένους, αλλά και πολλές δεκάδες ΙΧ για Ραφήνα. Στην Τήνο το Αικατερίνη κάνει μια εντυπωσιακή στροφή 180 μοιρών μέσα στο λιμάνι για να δέσει. «Αυτή η μισοτελειωμένη εξωτερική προβλήτα του λιμανιού είναι πρόβλημα. Πρέπει να αποφασίσουν να την βγάλουν», σχολιάζει πάλι ο καπετάν Μάρκος.

Το πλοίο στην Τήνο κατεβάζει ελάχιστους. Παίρνει όμως περίπου 700 άτομα για Ραφήνα!!! Ο καπετάν Μάρκος σχολιάζει θυμόσοφα: «τους περισσότερους τους στέλνουν εδώ μιας και τα άλλα δύο πλοία που πέρασαν νωρίτερα κρατάνε θέσεις γιατί περνάνε από Άνδρο και εκεί είναι πολλοί που περιμένουν για Ραφήνα».

Στη συνέχεια το Αικατερίνη ταξιδεύει για Ραφήνα. Κάποια στιγμή είναι σχεδόν παράλληλα και σε απόσταση από το SuperferryII που πέρασε από Άνδρο και επιστρέφει κι αυτό Ραφήνα. Μπροστά μας φαίνεται το Andros. Και τα τρία πλοία θα φτάσουν με 10-15 λεπτά το ένα μετά το άλλο στο λιμάνι της Ραφήνας όπου θα γίνει ένας ψιλοχαμός με τόσο κόσμο και τόσα αυτοκίνητα Κυριακή βράδυ...»