Κυκλάδες: Η ηλεκτρική διασύνδεση φέρνει αύξηση στους λογαριασμούς

Την «κορδέλα» των εγκαινίων της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα θα κόψει ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας στη Σύρο, την ερχόμενη Δευτέρα 19 Μαρτίου  Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, ο πρωθυπουργός θα βρεθεί στη Σύρο προκειμένου να εγκαινιάσει και τυπικά την έναρξη λειτουργίας της Α’ φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Από την Παρασκευή, πέρασε σε εφεδρεία ο ηλεκτροπαραγωγικός σταθμός της Πάρου. Στη συνέχεια, από τη Δευτέρα «έσβησε» και ο σταθμός της Σύρου. Έτσι, μετά την ηλέκτριση και δοκιμαστική χρησιμοποίηση του καλωδίου της πρώτης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, μπαίνουμε στην πλήρη λειτουργία, κατά την οποία οι παλιοί τοπικοί σταθμοί που παρήγαγαν ρεύμα με πετρέλαιο, σταματούν τη λειτουργία τους και θα βρίσκονται σε εφεδρεία. Πέραν της υπό τον κ. Μανουσάκη διοίκησης του ΑΔΜΗΕ, στο πλευρό του Αλ. Τσίπρα στη Σύρο θα βρεθεί ο υπουργός Γ. Σταθάκης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ Ν. Χατηζαργυρίου, ο πρόεδρος του ΛΑΓΗΕ Μ. Φιλίππου και ο πρόεδρος της ΡΑΕ Ν. Μπουλαξής.

Αυτά είναι τα …καλά νέα.. Υπάρχουν όμως και τα άσχημα και έχουν να κάνουν με την τσέπη των καταναλωτών. Και μπορεί η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα να έχει συνδυαστεί με τη μείωση του κόστους Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) και τη συνακόλουθη ελάφρυνση των λογαριασμών ρεύματος σε πρώτη φάση, ωστόσο, και για τρία χρόνια που απαιτούνται για την απόσβεση του κόστους, οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν με αυξήσεις.

Το ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ σε ετήσια βάση για τη χρήση του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ενσωματώνει το κόστος των νέων επενδύσεων και ήδη η ΡΑΕ αυτό το διάστημα εξετάζει σχετική εισήγηση του Διαχειριστή για την αναπροσαρμογή προς τα πάνω των ρυθμιστικών χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς. Για πρώτη φορά ο ΑΔΜΗΕ έχει εισηγηθεί στη ΡΑΕ την κατάργηση της χρέωσης βάσει της συμφωνημένης ισχύος που εφαρμόζεται σήμερα και την εισαγωγή κινήτρων και αντικινήτρων με στόχο τον περιορισμό της κατανάλωσης τις ώρες αιχμής.

Οι μήνες αιχμής είναι οι Δεκέμβριος, Ιανουάριος και Φεβρουάριος για τη χειμερινή περίοδο και για τις ώρες 6-8 μ.μ. και οι Ιούνιος, Ιούλιος και Αύγουστος για τη θερινή περίοδο και για τις ώρες 9-10 μ.μ. Το μοντέλο που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ είναι απλό για τους καταναλωτές υψηλής και μέσης τάσης που διαθέτουν μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης, και μπορεί να προκύψουν τιμολόγιο με βάση τη συμπεριφορά του καταναλωτή και χρεώσεις αυξημένες για την περίπτωση αυξημένης κατανάλωσης τις ώρες αιχμής και αντίστοιχα μειωμένες για την περίπτωση μειωμένης ζήτησης. Η σύνδεση χρέωσης με την κατανάλωση τις ώρες αιχμής είναι βέβαια πολύπλοκη για την περίπτωση των καταναλωτών χαμηλής τάσης, δηλαδή νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις και αγρότες, γιατί δεν διαθέτουν μετρητές με δυνατότητα μέτρησης της κατανάλωσης σε ωριαία βάση.

Η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ γι’ αυτή την κατηγορία καταναλωτών προβλέπει να εξετάζεται για κάθε έναν από τους μήνες αιχμής μία τυπική ημέρα και να υπολογίζεται το ποσοστό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής ως προς το σύνολο του 24ώρου. Στη συνέχεια θα υπολογίζεται ο μέσος όρος των ποσοστών που θα προκύψουν για τους μήνες αιχμής και θα χρησιμοποιείται ως βάση για τον υπολογισμό των χρεώσεων του επόμενου έτους. Η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ αναφέρει το εξής παράδειγμα: «Εστω ότι βάσει της τυπικής καμπύλης διακύμανσης φορτίου για την κατηγορία “Οικιακοί Πελάτες” για μια τυπική ημέρα του Δεκεμβρίου ο μέρος όρος της κατανάλωσης κατά τις ώρες 6-8 μ.μ. αντιστοιχεί σε ποσοστό 6% της συνολικής ημερήσιας κατανάλωσης. Το ανωτέρω ποσοστό υπολογίζεται για κάθε έναν από τους υπόλοιπους χειμερινούς και καλοκαιρινούς μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Εστω ότι ο μέσος όρος των υπολογιζόμενων ποσοστών για τους ανωτέρω έξι μήνες είναι 5,5%. Στην παραπάνω περίπτωση η χρέωση χρήσης συστήματος για τους οικιακούς πελάτες για κάθε μήνα του έτους θα ισούται με 5,5% επί τη μηνιαία κατανάλωση επί τη μοναδιαία χρέωση χρήσης συστήματος».

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ - ΜΠΕ