Λιμάνι Πάρου: Ιδού η πρόταση για τις πλωτές κατασκευές

Σήμερα, Παρασκευή 19 Μαΐου 2017, ώρα 19:00, στο δημαρχείο Πάρου / αίθουσα δημοτικού συμβουλίου θα πραγματοποιηθεί η συνάντηση για τη χρήση πλωτών κατασκευών για το Master Plan του Λιμένα Πάρου. Την πρόταση προκαταρκτικού σχεδιασμού και τη τεχνολογική μέθοδο θα παρουσιάσει ο κ. Γ. Καράβολος CEO της Seamark Marine ειδικός σε θέματα ship-to-shore facilities που εκπροσωπεί τους διεθνείς Σκανδιναβικούς ομίλους Trelleborg και τον γνωστό στη ναυτιλία όμιλο MacGREGOR που έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει παρόμοια πλωτά συστήματα σε πολυάριθμες λιμενικές εγκαταστάσεις ανά τον κόσμο τα τελευταία 42 χρόνια

Σας παρουσιάζουμε ολοκληρωμένο το πρόγραμμα:

Οι προτάσεις επέκτασης του λιμανιού Παροικιάς με χρήση πλωτών μέσων

Είναι γνωστό ότι μέρος της αρχαίας πόλης της Παρου βρίσκεται στοn βυθό του σημερινού λιμένα. Η ανάδειξή του θα ήταν αξιόλογο έργο πολιτιστικής και τουριστικής σημασίας. Πέραν όμως αυτού, είναι και λόγος για τον οποίο το σημερινό λιμάνι δεν μπορεί να επεκταθεί με τη συμβατική μέθοδο των εκβαθύνσεων και επιχωματώσεων. 

Η προτεινόμενη μέθοδος επεκτάσεως στηρίζεται στη χρήση πλωτών ναυπηγημάτων μεγάλου εκτοπίσματος γνωστών διεθνώς ως «floating linkspans». Η μέθοδος είναι  θεσμοθετημένη με έγκριση Νηογνωμόνων (Lloyds, BV, κλπ) και έχει εφαρμοστεί με επιτυχία σε πάνω από 125 λιμενικές εγκαταστάσεις ανά τον κόσμο (πλην Ελλάδος) τα τελευταία 42 χρόνια. 

Η τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί

Ο σχεδιασμός της κατασκευής και πρόσδεσης τους γίνεται με τη χρήση των δυσμενέστερων ωκεανογραφικών στοιχειών 200ετιας στη θέση στην οποία εγκαθίστανται με αντίστοιχη πιστοποίηση των διεθνών Νηογνωμόνων και των Ελληνικών φορέων πιστοποίησης.  

Η πρόσδεση τους γίνεται με ειδικό σύστημα κινητών βραχιόνων (quick fit arms) που κλειδώνουν σε δέστρες πακτωμένες στη στεριά και περιλαμβάνουν σύστημα προσκρουστήρων και μηχανισμό απορρόφησης όλων των δυνάμεων του κυματισμού, του αέρα και της κινητικής ενέργειας των πλοίων που παραβάλουν.  

Οι βραχίονες (quick fit arms) προβλέπεται να υποκαταστήσουν επίσης πλήρως τη χρήση πασάλων στήριξης ή αγκυρών (ρεμέντζων), ώστε να μην υπάρξει  οποιαδήποτε επέμβαση στον βυθό που θα ήταν απαγορευτικό από την αρχαιολογία.  Ταυτόχρονα οι βραχίονες είναι αποσπώμενοι επιτρέποντας τη ρυμούλκηση των πλωτών όταν απαιτηθεί σε άλλη τοποθεσία. 

Το κατάστρωμα των πλωτών ναυπηγημάτων μπορεί να είναι από άσφαλτο, ξύλο, ή σκυρόδεμα και να αποτελεί ενιαία συνέχεια του καταστρώματος της χερσαίας ζώνης, όπου απαιτείται, με χρήση ειδικών αρμών ζεύξεως και γεφυρώσεις. Το μεγάλο εκτόπισμα τους υποστηρίζει τη δημιουργία κτιριακών εγκαταστάσεων επάνω τους και άλλων κατασκευών, όπως φυσούσες επιβατών κλπ., χωρίς την αίσθηση ότι περπατάς πάνω στη θάλασσα. 

Οι προδιαγραφές και η πιστοποίηση τους (special features notation) επιτρέπει τον δεξαμενισμό των πλωτών linkspans για συντήρηση ανά 25ετια ή και 50ετια, ώστε να είναι αδιάκοπη η λειτουργία του λιμένα. 

Τέλος, η ναυπήγηση τους γίνεται σε ναυπηγεία και έτσι σε αντίθεση με τα συμβατικά δομικά έργα,  δεν παρακωλύεται η κανονική λειτουργία του λιμανιού και της παραλιακής ζώνης καθόσον χρόνο διαρκεί η κατασκευή τους. Ρυμουλκούνται στην τελική θέση τους όπου γίνεται η συναρμολόγηση και η πρόσδεση τους. Το μόνο δομικό έργο που συνήθως απαιτείται είναι η πάκτωση των δεστρών πρόσδεσης.

Τι προβλέπει η πρόταση

α. Την απελευθέρωση του παραλιακού δρόμου από τα αυτοκίνητα που αναμένουν τα οχηματαγωγά και τη διοχέτευση τους κατ’ ευθείαν από την περιφερειακή οδό σε πλωτό διάδρομο αυτοκινήτων τεσσάρων λωρίδων αναμονής και μίας λωρίδας ταχείας προσπέλασης, συνολικής δυναμικότητας 100 αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με χωροθέτηση προσθέτου χώρου στη σημερινή αποβάθρα. 

β. Τη δημιουργία πλωτής αποβάθρας παραβολής (πλαγιοδέτησης) κρουαζιερόπλοιων 150m ή και 180m στην επέκταση του σημερινού κυματοθραύστη στο Βιντζι. Δημιουργία διαδρόμου οχημάτων διπλής κατεύθυνσης για την πρόσβαση στο κρουαζιερόπλοιο θα γίνει με διαπλάτυνση του κυματοθραύστη με τη χρήση πλωτών linkspan προσδεμένων με βραχίονες στο χερσαίο τμήμα και ανακατασκευή του οδοστρώματος το οποίο θα επεκτείνεται και στο πλωτό τμήμα με χρήση αρμών διαστολής.

γ. Τη δημιουργία θέσης παραβολής 2 μικρότερων επιβατικών πλοίων 60m, κρουαζιέρας ή mega-yachts δίπλα στη σημερινή κύρια αποβάθρα.

δ. Τη δημιουργία 2 επιβατικών τερμιναλ πάνω στο πλωτό τμήμα για τους επιβάτες των οχηματαγωγών και τους επιβάτες κρουαζιέρας, 540m2 και 145m2 αντίστοιχα.  Τα κτίρια θα είναι κλιματιζόμενα από κρύσταλλο και μέταλλο με εξωτερικό αρχιτεκτονικό περίβλημα που θα παραπέμπει στην Παριανή παράδοση. Το ένα τουλάχιστον από αυτά προβλέπεται να έχει γυάλινο πάτωμα για τη θέαση των αρχαιολογικών ευρημάτων του βυθού που θα αναδειχθούν. Η δυνατότητα μουσειακού εκθετηρίου και άλλων πολιτιστικών χρήσεων θα αποτελέσει αντικείμενο της περαιτέρω αναλυτικής μελέτης του έργου. 

ε. Τέλος, στη λεκάνη ανάμεσα στις νέες πλωτές λιμενικές εγκαταστάσεις προβλέπεται η δημιουργία πλωτής μαρίνας δυναμικότητας 30 περίπου σκαφών με όλες τις σύγχρονες ευκολίες.