Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΛογαριασμοί ΔΕΗ: έρχεται και νέα σφαλιάρα για νησιώτες

Λογαριασμοί ΔΕΗ: έρχεται και νέα σφαλιάρα για νησιώτες

|

Η καθυστέρηση στην διασύνδεση των Κυκλάδων με την Ηπειρωτική Ελλάδα (έπρεπε από το 2016 να έχει ολοκληρωθεί) αποτελεί το μεγαλύτερο βαρίδι στην οικονομική πολιτική της ΔΕΗ μέσω των λογαριασμών – Η ΡΑΕ ζητάει την κατάργηση της επιδότησης των τιμολογίων ηλεκτρισμού των νησιωτών 

Αχ, αυτή η νησιωτικότητα… Έννοια, που ουσιαστικά είναι ανύπαρκτη καθότι ποτέ δεν έχει επί της ουσίας ενεργοποιηθεί. Κι όμως τώρα έφτασε η ώρα να διαβάσουμε για ανισότητες υπέρ των νησιωτών και εις βάρος των κατοίκων που ζουν στην ηπειρωτική Ελλάδα.  Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες μέσω της ιστοσελίδας του skai.gr η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας συζητά με τα αρμόδια υπουργεία την κατάργηση της επιδότησης των τιμολογίων ηλεκτρισμού των νησιωτών, βάζοντας εισοδηματικά κριτήρια, ώστε να ελαφρυνθούν οι υπόλοιποι καταναλωτές από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας.

Αν αποδεχθεί κάτι τέτοιο, η κυβέρνηση αναμένεται να οδηγήσει σε αυξήσεις των τιμολογίων των νησιωτών που έχουν διαθέσιμο εισόδημα (!!!) και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται εκεί (!!!) Όχι, δεν είναι αστείο. Μάλιστα, ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ Παντελής Καραλευθέρης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ δήλωσε «Είναι άδικο και στρεβλό το σύστημα της επιδότησης των τιμολογίων ηλεκτρισμού των νησιωτών. Δεν μπορεί φτωχοί κάτοικοι από το χερσαίο τμήμα της χώρας να επιδοτούν πλούσιες επιχειρήσεις στα νησιά». Όχι σοβαρά τα έλεγε… Μάλιστα προχώρησε και σε καταγγελία όσον αφορά το κύκλωμα του πετρελαίου, που δεν άφησε να διασυνδεθούν τα νησιά με καλώδιο, ώστε να μην υπάρχουν οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας.

Η …διασύνδεση

Και πάμε λοιπόν στο διά ταύτα… Όπως είναι γνωστό τον Ιούλιο του 2014 η τότε διοίκηση του ΑΔΜΗΕ υπέγραψε τις συμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το έργο είναι χωρισμένο σε τέσσερις ομάδες και ο συμβατικός χρόνος παράδοσης ήταν 22 μήνες για τις τρεις πρώτες ομάδες και 18 μήνες για την τέταρτη ομάδα. Δηλαδή η διασύνδεση θα έπρεπε να λειτουργεί σε κάτι λιγότερο από δύο χρόνια μετά, το Μάιο του 2016.

Το συγκεκριμένο έργο προϋπολογισμού 240 εκατ. ευρώ, είχε χαρακτηριστεί ως σημαντικής προτεραιότητας, αφού η λειτουργία της διασύνδεσης μεταφράζεται σε εξοικονόμηση περίπου 100 εκατ. ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς ρεύματος. Είναι το ποσό που θα αφαιρεθεί από το κόστος των περίφημων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).

Ένα χρόνο μετά την προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης λειτουργίας, η διασύνδεση δε λειτουργεί, παρά το γεγονός ότι τα καλώδια έχουν ποντιστεί και έχουν τεσταριστεί. Πίσω από την καθυστέρηση κρύβονται προβλήματα σε σχέση με τους υποσταθμούς στο Λαύριο και τη Σύρο. Κάποιες πηγές εκτιμούν ότι καθοριστικής σημασίας για την καθυστέρηση ήταν η αλλαγή που έγινε στον project manager του έργου που πραγματοποιήθηκε το 2015. Κάποιες άλλες πληροφορίες μιλούν για προβλήματα με το χώρο εναπόθεσης των μπάζων στην περιοχή όπου κατασκευάζεται ο υποσταθμός στη Σύρο. Για το θέμα μάλιστα φαίνεται να έχει δημιουργηθεί εστία τριβής με τον ανάδοχο του έργου των υποσταθμών.

Αποτέλεσμα; Ένα αναπτυξιακό έργο που ήδη από το 2016 θα έπρεπε να λειτουργεί και να αφαιρεί κόστη από το ηλεκτρικό σύστημα και τους λογαριασμούς των καταναλωτών, παραμένει ανενεργό και ο λογαριασμός των φουσκωμένων ΥΚΩ συνεχίζει να φτάνει στα σπίτια μας. Μάλιστα η ΔΕΗ όπως πρόσφατα ανακοίνωσε ζητεί αυξήσεις, που θα μπορούσαν να αποφευχθούν με την έγκαιρη λειτουργία της διασύνδεσης.

Η ελληνική …καθυστέρηση

Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο οι Κυκλάδες. Ακόμη μεγαλύτερο όφελος θα προκύψει από τη λεγόμενη Διασύνδεση της Κρήτης. Για την Κρήτη έχουν προγραμματιστεί δύο έργα. Το πρώτο είναι ένα έργο ταχείας ολοκλήρωσης (fast track), που επρόκειτο με βάση το σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ να λειτουργεί μέχρι το 2020. Ωστόσο ήδη ακόμη και στο στάδιο της προετοιμασίας έχουν κάνει την εμφάνισή τους, οι … ελληνικές καθυστερήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ προβλέπεται ανάθεση του έργου τον Ιούνιο  και υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης για την κατασκευή τον ερχόμενο Οκτώβριο, μόλις προ ημερών αναρτήθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η διακήρυξη για τη μελέτη … βυθού.

Η καθυστέρηση αυτή ωστόσο σημαίνει κόστος σε χρήμα για τους καταναλωτές ρεύματος. Όσο δεν γίνεται η διασύνδεση της Κρήτης, οι λογαριασμοί συνεχίζουν να επιβαρύνονται με υψηλά ΥΚΩ.

Το όφελος που θα προκύψει από τη λεγόμενη μικρή διασύνδεση είναι σημαντικό. Σύμφωνα με τις προβλέψεις η λεγόμενη μικρή διασύνδεση αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση έως και 50% του κόστους που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω ΥΚΩ  για την κάλυψη της ηλεκτροδότησης της Κρήτης. Το ποσό σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις αρμοδίων ανέρχεται σε 250 έως 350 εκατ. ευρώ ετησίως.

Είναι σαφές λοιπόν ότι υπάρχει σημαντική καθυστέρηση, στην ολοκλήρωση του έργου των Κυκλάδων, η οποία θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους για την ηλεκτροδότηση των νησιών και θα ελαφρύνει κατά 100 εκατ. ευρώ το ποσό που πληρώνουν οι καταναλωτές.

Και την ίδια στιγμή το πάθημα των Κυκλάδων, δεν γίνεται μάθημα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν με το καλημέρα καθυστερήσεις στη διαδικασία για τη Διασύνδεση της Κρήτης.

Να σημειωθεί τέλος ότι η υπόθεση της Κρήτης είναι ακόμη πιο περίπλοκη και το έργο εξαιρετικά επείγον, αφού υπάρχει κίνδυνος πολύ σύντομα ενδέχεται να εμφανιστεί πρόβλημα επάρκειας στο νησί. Όπως έχει ήδη προειδοποιήσει η ΔΕΗ θα πρέπει να αποσυρθούν λόγω περιβαλλοντικών κανονισμών οι παλιές πετρελαϊκές μονάδες που σήμερα τροφοδοτούν το νησί. Έτσι εάν δεν υπάρξει κάποια άμεση αντίδραση, υπάρχει είναι ορατό το ενδεχόμενο να εγερθούν ζητήματα επάρκειας για το νησί (ιδιαίτερα στους τουριστικούς μήνες που αυξάνεται η ζήτηση ρεύματος) ή να κληθεί η χώρα να πληρώσει πρόστιμα για παραβίαση των περιβαλλοντικών κανονισμών από τη λειτουργία παλιών ρυπογόνων σταθμών παραγωγής ρεύματος.

Με πληροφορίες από το capital.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Το “Σαόνησος” θα αναχωρήσει τη Κυριακή (21/04) από τη Σύρο

Αλλαγή ημέρας και ώρας για το αυριανό δρομολόγιο του "Σαόνησος" - Πως είναι το πρόγραμμα

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Ξεκίνησε το 3ήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης

Η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) κάλεσε τον Βασίλη Ορφανό για ένα τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης - Πως μπορείτε να δώσετε το παρών

ΣΥΡΙΖΑ – Κασσελάκης: Το Σάββατο στη Σύρο, περιοδεία στο Αιγαίο

Λόγω Ευρωεκλογών ο Στέφανος Κασσελάκης ξεκινάει περιοδεία στο Αιγαίο.. Πότε θα βρίσκεται στις Κυκλάδες και δη στη Νάξο.

Νάξος: Μουσική και χορός στην υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας (video)

Πως υποδέχτηκε η Νάξος την Ολυμπιακή φλόγα (video)

Ελλάδα: Ανακοινώθηκαν οι “απάτητες” παραλίες, πόσες είναι στις Κυκλάδες; (πίνακας)

Υπεγράφη η ΚΥΑ με την οποία προσδιορίζονται οι 198 «απάτητες παραλίες». Δείτε τι απαγορεύεται σε αυτές.

Κ. Μπιζάς: “Τον Απρίλιο περιμένουμε περισσότερους από 40.000 επισκέπτες στο νησί”

ο τελευταίο διάστημα, ο Δήμος Πάρου έχει επιδοθεί σε εκστρατεία προβολής του νησιού μέσω επαφών με επαγγελματίες του Τουρισμού από σημαντικές αγορές του εξωτερικού που πραγματοποιήθηκαν με τις διαδικτυακές συναντήσεις του Αντιδημάρχου Τουρισμού Θοδωρή Μπιζά και μελών της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου.

Νάξος: Ποιος θα ανάψει με την Ολυμπιακή φλόγα τον βωμό στη Πορτάρα;

Εγιναν γνωστά τα ονόματα των οκτώ λαμπαδηδρόμων, οι οποίοι θα τρέξουν στη Νάξο στα πλαίσια της έλευσης της Ολυμπιακής φλόγας;

Κέα: Διήμερο (20-21 Απριλίου) εθελοντικής αιμοδοσίας

Ερχεται διήμερο εθελοντικής αιμοδοσίας στην Κέα.. Που και πότε;

Ολυμπιακή Φλόγα: Βασδέκη, Σοφικίτης και Neubauer μίλησαν με τα παιδιά της Νάξου

Διαδραστική συνάντηση με τα παιδιά και βράβευση σε Βασδέκη, Σοφικίτη και Neubauer (video)

Θα ορκιστεί στη… φυλακή αν εκλεγεί ο Μπελέρης;

Τι θα συμβεί με τον φυλακισμένο Φρέντι Μπελέρη εάν εκλεγεί Ευρωβουλευτής;

Princess Cruises: Ακύρωση επισκέψεων του “Sun Princess” στη Σαντορίνη

Το Sun Princess ακύρωσε τα δρομολόγια στη Σαντορίνη λόγω συνωστισμού κρουαζιερόπλοιων - Επιλέγει Χανιά

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Επίσκεψη από την πρωταθλήτρια Στίβου, Ολγα Βασδέκη

Οι Ολγα Βασδέκη, Βασίλης Σοφικίτης και Lennart Neubauer θα είναι τρείς από τους οκτώ λαμπαδηδρόμος της αυριανής δράσης από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου: Με εισήγηση Δημήτρη Λιανού, προσφυγή στη Δικαιοσύνη για τους αιγιαλούς

Στη Δικαιοσύνη προσφεύγει η ΠΕΔ για τον αιγιαλό και την παραλία - Ποια ήταν η πρόταση Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρη Λιανού

Blue Star Ferries: Παράταση μίας ακόμη εβδομάδας για το “Blue Star 1”

Μία ακόμη εβδομάδα θα μείνει στη γραμμή της Παροναξίας το Blue Star 1....

Attica Group: Απέκτησε τρία ξενοδοχεία στις Κυκλάδες, εξετάζει κι άλλες εξαγορές ακινήτων

Τρίτο ξενοδοχείο στις Κυκλάδες απέκτησε η Attica Group - Εξετάζει περαιτέρω εξαγορές μονάδων σε νησιά που εξυπηρετεί με τον στόλο της

Ολυμπιακή Φλόγα – Νάξος: Κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι μέσω Περιφερειακού δρόμου

Ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Νάξου για την κίνηση οχημάτων από και προς το λιμάνι της Νάξου - Που θα δέσει ο Σκοπελίτης

Ολυμπιακή Φλόγα: Βασδέκη, Σοφικίτης και Neubauer μίλησαν με τα παιδιά της Νάξου

Διαδραστική συνάντηση με τα παιδιά και βράβευση σε Βασδέκη, Σοφικίτη και Neubauer (video)

Cycladic Identity – Ιος: Ολοκληρώθηκε το πρώτο πρόγραμμa με τίτλο “Το βλέμμα της Νεότητας στις Κυκλάδες”

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε την Κυριακή 31 Μαρτίου στους κατοίκους του νησιού

Νομική Αθηνών: Με οδηγό την Ναξιώτισσα Μαρία Μαργαρίτη κέρδισε Κέμπριτζ και Οξφόρδη!

Η Νομική Αθηνών νίκησε Κέμπριτζ και Οξφόρδη και πήρε το Α’ Βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό εικονικής δίκης - Ο ρόλος της Ναξιώτισσας Μαρίας Μαργαρίτη

Express Skopelitis: Μια μέρα σαν όλες τις άλλες….

To Express Skopelitis συνεχίζει το δρομολόγιό του...