Νάξος: Επιχειρηματίας έπεσε θύμα απάτης και έχασε 10.000 ευρώ

Τηλεφωνικές απάτες… Δεκάδες… Με κάθε δυνατό, απίθανο τρόπο… Και θύματα ουκ ολίγα. Οι «ειδικοί» στην άλλη άκρη της γραμμής, τις περισσότερες φορές ποντάρουν στον φόβο, την αγωνία, τον συναίσθημα και γιατί όχι και την απληστία…..  Και τα καταφέρνουν…. Όπως στην περίπτωση Νάξιου επιχειρηματία, ο οποίος προχώρησε τη περασμένη Παρασκευή σε καταγγελία στο Αστυνομικό Τμήμα Νάξου.. .. Και εκεί εξήγησε πως «έχασε» δέκα χιλιάδες ευρώ…

Τι είχε συμβεί; «Στέλεχος» τράπεζας επικοινώνησε με τον εν λόγω επιχειρηματία (σ.σ. πληροφορίες αναφέρουν ότι ασχολείται με το χώρο των ξενοδόχων) και του … πούλησε διευκόλυνση έναντι 10.000 ευρώ για να μπορέσει να του .. τρέξει επιδότηση πολύ μεγάλου ύψους που είχε κολλήσει στα γρανάζια του τραπεζικού συστήματος. Ο επιχειρηματίας στην ανάγκη του να προχωρήσει στην υπάρχουσα επένδυσή του και με την τουριστική περίοδο να έρχεται, πείστηκε, κατέθεσε τα χρήματα εκεί που του υποδείχτηκε αλλά γρήγορα διαπίστωσε την απάτη και έτσι έφτασε έως το Αστυνομικό Τμήμα…

Από εκεί και πέρα, όπως αναφέραμε δεν είναι το μοναδικό κρούσμα… Τα περισσότερα θύματα είναι ηλικιωμένοι, όπως στη περίπτωση της Ρόδου (έγιναν γνωστά μέσα από την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Ρόδου), όπου άγνωστοι τηλεφώνησαν σε ηλικιωμένα άτομα, λέγοντας πως κοντινά τους πρόσωπα έχουν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, ζητώντας χρήματα για να κάνουν τα στραβά μάτια. Και το χειρότερο; Προσποιήθηκαν ακόμη και τη φωνή των παιδιών τους μεγαλώνοντας ακόμη περισσότερο την αγωνία των ηλικιωμένων.. .

Αποτέλεσμα; Η αστυνομία έχει ξεκινήσει εκστρατεία δίνοντας συμβουλές για την σωστή αντιμετώπιση των απατεώνων. Τα περιστατικά συνήθως περιλαμβάνουν: απάτη με το πρόσχημα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος, απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου, απάτη με τη μέθοδο της απασχόλησης σε ΑΤΜ (συνήθως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων), απάτες με το πρόσχημα συνδρομών, απάτες σε βάρος ιερωμένων, με τη μέθοδο της δήθεν εκταμίευσης βοηθήματος από το ΙΚΑ ή της διευθέτησης διαφόρων οικονομικών και άλλα.

Οι δράστες ακολουθούν την εξής μεθοδολογία:

Απάτη με το πρόσχημα της πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος

Έχοντας προφανώς αντλήσει πληροφορίες για την οικογενειακή κατάσταση των υποψήφιων θυμάτων, πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις σε αυτούς, προσποιούμενοι άλλοτε νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως τέκνο τους) έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.

Επιπλέον ισχυρίζονται ότι για να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτείται η καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων διαφοροποιείται σε κάθε περίπτωση, ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των θυμάτων.

Για να γίνουν πιο πειστικοί, άλλοι συνεργάτες τους παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία και προσποιούνται το συγγενικό τους πρόσωπο, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.

Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματα έχουν πεισθεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας.

Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου

Επιλέγουν συνήθως ηλικιωμένους και πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών τους.

Ακολούθως, επικοινωνούν τηλεφωνικώς μαζί τους κυρίως τις νυχτερινές ώρες (συνήθως μετά τα μεσάνυχτα) και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους (π.χ. γιος, κόρη, γαμπρός ή νύφη) εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.

Οι δράστες ζητούν από τους ηλικιωμένους να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο (που νωρίτερα οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως κατάλληλο, συνήθως κοντά στο σπίτι τους), όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.

Οι ηλικιωμένοι χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση. Όμως, μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.

Η Αστυνομία συνιστά

Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου, στο πλαίσιο του προληπτικού και κοινωνικού της ρόλου καλεί πολίτες, φορείς και κοινωνικές δομές να ενημερώνουν τους ηλικιωμένους ώστε να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και σε κάθε περίπτωση, ακόμη και απόπειρας, να απευθύνονται αμέσως στην Αστυνομία στον τριψήφιο τηλεφωνικό αριθμό «100». Περισσότερες χρήσιμες συμβουλές-πληροφορίες για την προστασία των πολιτών έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας Ελληνικής Αστυνομίας www.hellenicpolice.gr / Οδηγός του Πολίτη.