Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠαιδείαΤο νέο Λύκειο και οι αλλαγές ως προς την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Το νέο Λύκειο και οι αλλαγές ως προς την εισαγωγή στα ΑΕΙ

|

Το νέο Λύκειο έρχεται από τη περίοδο 2017 – 18 και τέσσερις είναι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους θα συζητήσει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σε μία προσπάθεια να καταλήξει σε λύση για το εξεταστικό σύστημα.

Σημαντικές αλλαγές πρόκειται να εφαρμοστούν στα Λύκεια της χώρας καθώς πλέον οι μαθητές θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν εξετάσεις για ΑΕΙ μετά το Απολυτήριο Λυκείου, και με περισσότερες ευκαιρείςς σε σχέση με σήμερα, ο βαθμός του Λυκείου δεν θα είναι καθοριστικός για την επιτυχία, οι 18χρονοι θα εισάγονται σε σχολή και όχι σε τμήμα. Συγκεκριμένα, με συμφωνία από το πιο εύκολο σημείο, δηλαδή το χρόνο διεξαγωγής εξετάσεων, θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στη Βουλή ο διάλογος για την αναμόρφωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το νέο περιεχόμενο του πρώτου έτους σπουδών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Τα δύσκολα σημεία

Ωστόσο, τα ακανθώδη ζητήματα που σχετίζονται με τα αιτήματα των επιμέρους ομάδων -καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πανεπιστημιακοί, επιτροπές διαλόγου, ειδήμονες- παραμένουν υπό διαβούλευση, με αποτέλεσμα το πλέγμα των σχέσεων που αναπτύσσεται γύρω από τόσο σημαντικά θέματα, π.χ. το εξεταστικό, να καθιστά δύσκολη την συναίνεση.

Αυτό, πάντως, θα επιδιώξει η κυβέρνηση με στόχο να προκύψει ένα τελικό πόρισμα έως τις αρχές του 2017. Το πόρισμα αυτό -το τρίτο κατά σειρά μετά τα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου και της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής- θα δοθεί σε διαβούλευση στους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΕΙ, ΟΛΜΕ κ.ά.) ώστε, στη συνέχεια, να προχωρήσουν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες.

«Θα γίνει προσπάθεια να καταλήξουμε σε μια συναινετική πρόταση έως την Πρωτοχρονιά, συνεκτιμώντας τα πρόσφατα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, αλλά και τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί επί των θεμάτων αυτών τα τελευταία 10 -15 χρόνια. Για τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα αρχίσει να καλεί ειδικούς εμπειρογνώμονες που είχαν άποψη ή ευθύνη για αυτά τα θέματα, όπως τους γ.γ. των υπουργείων Παιδείας των τελευταίων έξι-επτά ετών προκειμένου να συζητήσουμε για το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων με τη σημερινή του μορφή, τους πρώην προέδρους των Ινστιτούτων Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τους πρώην προέδρους του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Δεν θα ξαναγίνει ο διάλογος από την αρχή. Θα εξειδικεύσουμε τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί και θα αναζητήσουμε συνθέσεις και συναινέσεις», τονίζει στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ. Κώστας Γαβρόγλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ», τα τέσσερα βασικά ερωτήματα επί των οποίων θα γίνει η συζήτηση στη Βουλή είναι τα εξής:

1. Πότε θα γίνονται οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ποιος θα έχει την ευθύνη διεξαγωγής τους;

Υπάρχει συμφωνία οι εξετάσεις να διεξάγονται μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης και της απόκτησης του Απολυτηρίου Λυκείου τον Ιούνιο, υπό την ευθύνη ενός ανεξάρτητου εξεταστικού φορέα προκειμένου να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να δίνουν εξετάσεις περισσότερες της μιας φοράς προκειμένου να βελτιώνουν την επίδοσή τους, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί αν αυτές θα γίνονται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα ή ετησίως.

2. Ποιος θα είναι ο ρόλος των ΑΕΙ στη διαδικασία επιλογής των φοιτητών τους;

Οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν για το θέμα καθιστούν δύσκολη την συναίνεση. Για παράδειγμα, το πόρισμα το οποίο συνέταξε το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό την προεδρία του Γ. Μπαμπινιώτη, το 2009, προβλέπει ότι στον προσδιορισμό της ύλης θα συμμετέχουν τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ τα οποία θα καθορίζουν και το ύψος της βαθμολογίας εισαγωγής των υποψηφίων. Από την πλευρά της, ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διαφωνεί με την πρόταση αυτή, υποστηρίζοντας ότι εάν τα ΑΕΙ αποκτήσουν καθοριστικό λόγο στη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να δέχονται πολύ μικρό αριθμό εισακτέων, αλλά και να πληγεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.

3. Με ποια κριτήρια θα γίνεται η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Πρέπει να είναι καθοριστικός ο βαθμός στο Λύκειο;

Το πόρισμα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, υπό την προεδρία του Αντ. Λιάκου, προβλέπει ότι «διαβατήριο» για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ αποτελεί η επίδοση στο διετές, πλέον, Λύκειο. Ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τις γραπτές εξετάσεις στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου σε συνδυασμό με τους προφορικούς βαθμούς των τετραμήνων, καθώς και της βαθμολογίας των γραπτών εργασιών. Όπως προτείνεται, η επιλογή των υποψηφίων θα γίνεται κατά 80% από το εθνικό απολυτήριο το οποίο, μάλιστα, στις σχολές υψηλής μπορεί να μοριοδοτείται έως και 99%. Τόσο εκπαιδευτικοί όσο και στελέχη του υπουργείου Παιδείας εκφράζουν ενστάσεις επί της προτάσεως αυτής, τονίζοντας ότι ο βαθμός του απολυτηρίου θα πρέπει μεν να λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή αλλά να μην είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος «αλλοίωσής» του. Πόσο αντικειμενικός και αξιόπιστος θα είναι ο βαθμός του Λυκείου όταν σε πολλά σχολεία υπάρχουν προσωπικές σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων; Είναι το βασικό ερώτημα που ανακύπτει.

4. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή ή σε τμήμα;

Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή. Τα τμήματα, ωστόσο, θα διατηρηθούν στα ΑΕΙ. Κατά το πρώτο έτος σπουδών, οι φοιτητές θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα σε ποσοστό έως και 80% και στη συνέχεια θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα θα συνεχίσουν τις σπουδές τους. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής θα εισάγεται στη Φυσικομαθηματική Σχολή και μετά το πρώτο έτος και τα γενικής κατεύθυνσης μαθήματα θα αποφασίζει εάν θα συνεχίσει τις σπουδές του στο τμήμα της Φυσικής ή των Μαθηματικών.

Επαφές και αλλαγές

Παράλληλα ξεκινάει συζήτηση ανάμεσα στον πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κώστας Γαβρόγλου με τους εκπροσώπους των κομμάτων. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ευελπιστεί να λύσει τον γόρδιο δεσμό της αναβάθμισης του Λυκείου και του νέου εξεταστικού με σύνθεση των προτάσεων που ήδη έχουν κατατεθεί. Θα επιδιωχθεί, επίσης, η συναίνεση ώστε να είναι η τελευταία αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης. Μεταπολιτευτικά έχουν γίνει περίπου 15 μερικές ή ριζικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος είναι οι μαθητές της Α Λυκείου την περίοδο 2017 – 18 να δοκιμαστούν στο νέο σύστημα και το 2020 να έχουμε την πρώτη προσπάθεια εισόδου στα ΑΕΙ με τα νέα δεδομένα…  Με βάση τα κοινά σημεία των προτάσεων, η συζήτηση θα επικεντρωθεί στα εξής τέσσερα πεδία:

• Αναβάθμιση του Λυκείου: Καθώς η ΟΛΜΕ έχει πλήρως απορρίψει την πρόταση για 4ετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο στα πρότυπα του I.B., προκρίνεται η ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, οι οποίες «τώρα γίνονται στο φροντιστήριο» όπως είπε ο υπουργός Νίκος Φίλης, εννοώντας ότι οι μαθητές ενδιαφέρονται μόνο για τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Η πρόταση είναι να καθιερωθεί Εθνικό Απολυτήριο, με τον βαθμό του να λαμβάνεται υπόψη, αλλά μην είναι καθοριστικός για την εισαγωγή.

• Διαδικασία εξετάσεων: Ολες οι θέσεις συγκλίνουν στο ότι οι υποψήφιοι πρέπει να εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα (όπως τώρα) και οι εξετάσεις να συνεχίσουν να διοργανώνονται από το υπουργείο Παιδείας και όχι από τα ΑΕΙ για τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας. Η μόνη αλλαγή είναι ότι προτείνεται οι υποψήφιοι να δίνουν πολλές φορές εξετάσεις (είχε προταθεί από το πόρισμα Μπαμπινιώτη).

• Εισαγωγή στα ΑΕΙ: Θα γίνεται σε σχολές και όχι σε τμήματα όπως συμβαίνει τώρα (πλην, βεβαίως, των μονοτμηματικών σχολών όπως συμβαίνει στο ΕΜΠ). Οι εισακτέοι στο πρώτο έτος θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα και κατόπιν θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα της σχολής θα συνεχίσουν. Επίσης, οι φοιτητές θα μπορούν να «χτίζουν» το πτυχίο τους παρακολουθώντας μαθήματα επιλογής από όλα τα τμήματα της σχολής. Ετσι, το τμήμα θα διατηρηθεί ως πυρήνας του ΑΕΙ. Με την πρόταση αυτή, βέβαια, αλλάζει άρδην η σημερινή δομή του μηχανογραφικού δελτίου.

• Αριθμός θέσεων ανά σχολή: Σήμερα, τα ΑΕΙ έχουν λόγο στον καθορισμό τους. Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας μπορεί να αυθαιρετήσει, καθώς έχει τον τελικό λόγο.

Με πληροφορίες από “Καθημερινή” και “Ημερησία” 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΠΝΑι: Επιτήδειοι αποσπούν χρήματα υποδυόμενοι υπαλλήλους

Προσοχή! Επιτήδειοι αποσπούν χρήματα από πολίτες και επιχειρηματίες, υποδυόμενοι υπαλλήλους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου

Πάσχα: Σύγχυση στην αγορά αρνιού

Αντιδράσεις για την ένταξη των αμνοεριφίων στο «καλάθι» – Ανησυχία για την επάρκεια λόγω εξαγωγών

Νάξος – ΧΥΤΑ: Υπό έλεγχο και έσβησε η φωτιά

Εσβησε η φωτιά που ξέσπασε νωρίς το πρωί της Παρασκευής στο ΧΥΤΑ της Νάξου

“Νόσος Νάξος”: Ενεργοποιείται (από Νοσοκομείο Νάξου) η διαδικασία του γονιδιακού ελέγχου

Συνάντηση την περασμένη Δευτέρα (22/04) στο Δημαρχείο Νάξου με σκοπό την ενεργοποίηση της διαδικασίας γονιδιακού ελέγχου για τη "Νόσος Νάξος"

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia – Play Offs: Φινάλε στο όνειρο, ήττα στην Βούλα και αποκλεισμός

Ο ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia πάλεψε αλλά πνίγηκε στην άμυνα του Πρωτέα Βούλας - Ηττα στον 3ο αγώνα 66-55 και με 2-1 ήττες έμεινε εκτός συνέχεια - Το σχόλιο της διοίκησης για το φετινό ταξίδι της Ναξιώτικης Ομάδας

Πανναξιακός ΑΟΚ – Play Offs: “Εδώ είναι Νάξος” και επίδειξη δύναμης κόντρα στον Ηλυσιακό

Εντυπωσιακός ο Πανναξιακός ΑΟΚ κέρδισε τον Ηλυσιακό 74-62, έφερε τη σειρά στα ίσα (1-1 νίκες) και ο τελικός για την μάχη του τελικού την προσεχή Κυριακή (28/04) στα Ιλίσια

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στο ΧΥΤΑ της Νάξου (photos)

Γύρω στις 6 το πρωί της Παρασκευής ξέσπασε φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου - Στο χώρο και δύναμη του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Νάξου

Νάξος: Τοποθετήθηκαν νέες σύγχρονες προκατασκευασμένες αίθουσες σε σχολεία

Φ. Μαυρομμάτης δηλώνει ότι "Νέες σύγχρονες προκατασκευασμένες αίθουσες τοποθετήθηκαν σε σχολεία”

Ιταλία: Ενεργοποιήθηκε σήμερα το εισιτήριο εισόδου στην Βενετία

Πέντε (5) ευρώ η είσοδος στη Βενετία από σήμερα 25 Απριλίου

Νάξος – Αναβολή: Οι καιρικές συνθήκες “νίκησαν” το μπάσκετ

Αναβλήθηκε ο αγώνας Πανναξιακός ΑΟΚ - Ηλυσιακός λόγω αδυναμίας έλευσης των διαιτητών - Αύριο (όπως και ο αγώνας Πρωτέας - ΑΠΑΣ Νάξου) η αναμέτρηση την ίδια ώρα στο "Δημ. Περιστεράκης"

Νάξος – ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Απόλυτα επιτυχημένο το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης (photo)

Η VOM ολοκλήρωσε με επιτυχία το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης στη ΛΕ.ΜΟ.Ν Νάξου (photo)

Νάξος: Ερχεται η τακτική συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής προβολής και ανάπτυξης

Τακτική Συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης αύριο Παρασκευή - Ποια τα θέματα

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Πότε ξεκινάει το Πασχαλινό ωράριο καταστημάτων

Το Πασχαλινό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στη Νάξο ανακοίνωσε ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος του νησιού (πίνακας)

Fast Ferries – Πρωτομαγιά: Εμφάνιση στη Νάξο του “Fast Ferries Andros”

Η Fast Ferries ενημερώνει για την κίνηση των πλοίων της κατά την απεργία της Πρωτομαγιάς - ΤΙ θέλει το Fast Ferries Andros στη Νάξο;

Πανναξιακός ΑΟΚ – Play offs: Ωρα τελικού (15:00) κόντρα στον Ηλυσιακό

Ο Πανναξιακός ΑΟΚ αντιμετωπίζει σήμερα τον Ηλυσιακό για τον 2ο αγώνα των πλέι οφ... (Αφίσα)

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Ξεκίνησε το 3ήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης

Η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) κάλεσε τον Βασίλη Ορφανό για ένα τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο χωμάτινης οδήγησης - Πως μπορείτε να δώσετε το παρών

Νάξος – Ολυμπιακή Φλόγα: ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΘΛΙΨΗ για τους πολιτικούς νάνους, απρέπεια σε έναν Ναξιώτη Πρωταθλητή

Ο Στράτος Φουτάκογλου γράφει για όσα έγιναν την ημέρα της Λαμπαδηδρομίας στη Νάξο με επίκεντρο τον παραγκωνισμό του Ναξιώτη πρωταθλητή Γιάννη Ξενάκη

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia – Play Offs: “Καθαρίζει” απόψε (20/04) τον Πρωτέα και πάει …τελικό

Ωρα... τελικού για τον ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia . Αντιμετωπίζει τον Πρωτέα Βούλας απόψε (19:00) στο ΔΑΚ Νάξου και πιάνει τον μεγάλο στόχο, την παρουσία στον τελικό ανόδου κόντρα στο Αιγάλεω ή Δάφνη Πανελευσινιακό

Νάξος: Δεν “έδεσε” το “Blue Star 2” και έφυγε για την Πάρο, αλλά ούτε εκεί έδεσε (video)

Με την ένταση των ανέμων στα 80 χιλιόμετρα την ώρα (σε ριπή ανέμου) από νότια κατεύθυνση, το "Blue Star 2" δεν έδεσε στο λιμάνι της Νάξου και μετά στη Πάρο