Παιδεία: Αλλαγές αλλά αυτή τη φορά στο Λύκειο

Αλλαγές στη διαδικασία διορισμών εκπαιδευτικών, στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στον τρόπο διοίκησης των ΑΕΙ προαναγγέλλει ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης σε συνέντευξή του στην «Αυγή της Κυριακής». Όπως αναφέρει, τους επόμενους μήνες θα θεσμοθετηθεί το νέο σύστημα διορισμών στο οποίο «θα μετρά η μακρά προϋπηρεσία σε θέση αναπληρωτή, που αποτελεί μορφωτικό κεφάλαιο για κάθε εκπαιδευτικό, ενώ θα δοθεί και η δυνατότητα σε νέα παιδιά να εξασφαλίσουν μια θέση στη δημόσια εκπαίδευση».

Σημειώνει ότι το υπάρχον σύστημα των εισαγωγικών για τα πανεπιστήμια «έχει εξαντλήσει τη δυναμική του» και προαναγγέλλει ότι αναμένεται νέο σύστημα επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση «το οποίο θα αναβαθμίζει το σχολείο». Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, αυτό προϋποθέτει αναμόρφωση του Λυκείου και κυρίως των δύο τελευταίων τάξεών του, ενώ διευκρινίζει ότι οι αλλαγές δεν θα επηρεάσουν τους φετινούς μαθητές της Γ΄ Λυκείου. Αναφέρει, επίσης, ότι σύντομα θα παρουσιαστούν αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων με επανασύσταση του πρυτανικού συμβουλίου με διευρυμένη σύνθεση και τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα. Ο κ. Φίλης κατηγορεί τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη ότι σκοπεύει να προωθήσει «τη διάλυση της δημόσιας χρηματοδότησης για την Παιδεία» και την «ακόμη μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης», ενώ τονίζει ότι αντιθέτως στόχος της κυβέρνησης είναι η σταδιακή αύξηση των δημοσίων δαπανών για την Παιδεία ώστε να φτάσουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Ενδιαφέρον τέλος παρουσιάζουν οι απαντήσεις που έδωσε σε θέματα …επικαιρότητας, όπως είναι οι αλλαγές στα μαθήματα των Θρησκευτικών, της Ιστορίας, για την είσοδο της Σεξουαλικής Αγωγής και βέβαια και τους μαθητές που θα κληθούν να ψηφίσουν στα 17…

Τι είπε για τα Θρησκευτικά:

« Η αναμόρφωση του μαθήματος των Θρησκευτικών αποτελεί προϋπόθεση για να παραμείνει υποχρεωτική η διδασκαλία του σε όλους τους μαθητές. Υπάρχει το σχετικό πόρισμα της αρμόδιας Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΠ, που προτείνει τη μετατροπή του μαθήματος από ομολογιακό-κατηχητικό σε μάθημα γνώσης των θρησκειών, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ορθοδοξία. Θα υπάρξει φυσικά η απαιτούμενη επιμόρφωση των θεολόγων ώστε να υποστηρίξουν τη νέα ύλη του μαθήματος. Εξίσου σημαντική είναι και η εκπαιδευτική καινοτομία σύμφωνα με την οποία η διδασκαλία των Θρησκευτικών εμπλουτίζεται με βιωματικές δράσεις και διαθεματική διδασκαλία. Έτσι θέλουμε να διδάσκονται όλα τα μαθήματα.

Τι ανέφερε για την Ιστορία:

Για το μάθημα της Ιστορίας δεν υπάρχει ανάλογη επεξεργασία που να έχει φτάσει σε πόρισμα. Υπάρχουν βεβαίως επεξεργασίες από το παρελθόν, που όμως η εθνικιστική προκατάληψη και ο φόβος του πολιτικού κόστους εμπόδισαν την αξιοποίησή τους. Πιστεύω ότι η διδασκαλία τής περιόδου του Εμφυλίου πόλεμου μπορεί να ενισχύσει τη θετική σχέση των πολιτών με την ιστορική αλήθεια καθώς και την εθνική αυτογνωσία και συμφιλίωση. Προφανώς, είναι ευαίσθητο θέμα και χρειάζεται ψυχραιμία και σεβασμό στα γεγονότα, στον πόνο και στις μνήμες όλων των Ελλήνων. Είναι ώρα να προχωρήσουμε σε αλλαγές και στα προγράμματα σπουδών της Ιστορίας.

Για το μάθημα της Σεξουαλικής Αγωγής:

«Σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν εκπαιδευτική εμπειρία στα θέματα σεξουαλικής αγωγής ήδη από τη δεκαετία του '70. Στόχος της σεξουαλικής αγωγής είναι τα νέα παιδιά να παίρνουν αποφάσεις που δεν θέτουν σε κίνδυνο την υγεία τους. Έχουν δοκιμαστεί πολλά μοντέλα για την εισαγωγή του μαθήματος στα σχολεία. Αυτή η εμπειρία μπορεί να αποτελέσει καλό εφόδιο για την επεξεργασία συνολικής πολιτικής πάνω στο ζήτημα στη χώρα μας. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα διαμορφώσει σύντομα μια πρόταση που θα προβλέπει την ένταξη της σεξουαλικής αγωγής και γενικότερα της αγωγής Υγείας (π.χ. πάσης φύσεως εθισμοί) στο πρόγραμμα του σχολείου καθώς και στο σχετικό εκπαιδευτικό υλικό».

Και τέλος για την ψήφο στα 17…

«Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ισχύει η ψήφος στα 16, αν και όχι πάντα για όλες τις εκλογές. Συζητήσεις για το θέμα γίνονται ανοιχτά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως διότι, αν οι νέοι αποκτήσουν νωρίτερα αυτό το δικαίωμα, υπάρχει η ελπίδα να σταματήσει η αδιαφορία για τα κοινά που παρατηρείται σε αρκετά κράτη της Ε.Ε. Στην Ελλάδα κάποιοι τρόμαξαν από το ενδεχόμενο να δοθεί το δικαίωμα της ψήφου σε μερικές δεκάδες χιλιάδες 17χρονους. Το παρουσίασαν περίπου ως απειλή για το πολίτευμα.

Εμείς εμπιστευόμαστε τους 17άρηδες και θέλουμε να αποφοιτήσουν από ένα σχολείο που θα εμπεδώνει τις αξίες της Δημοκρατίας, της ελευθερίας της συνείδησης, της ανεξαρτησίας της σκέψης, της ανοχής στο διαφορετικό. Ένα σχολείο που θα τους έχει διακινήσει το ενδιαφέρον για τα κοινά και, κυρίως, θα τους έχει θωρακίζει απέναντι στη φασιστική βία, τη βαρβαρότητα, στον ρατσισμό. Γι' αυτό το δημοκρατικό σχολείο εργαζόμαστε. Όχι για ένα σχολείο στείρων αντιπαραθέσεων και μάλιστα κομματικών. Με αυτή την έννοια, η πολιτική, ως συνιστώσα του δημοκρατικού πολιτισμού και της εκπαίδευσης, είναι πανταχού παρούσα στο σχολείο».

Με πληροφορίες και πηγή από την Αυγή της Κυριακής (avgi.gr)