Πανελλήνιες: από την κατάργηση στην ...διπλή εξεταστική (!!!!)

Πανελλήνιες εξετάσεις… Και γενικότερα τομέας Παιδεία. Εάν υπάρχει ένα πεδίο όπου όλοι οι υπουργοί – ανεξαρτήτου κυβέρνησης – διαγωνίζονται για το ποιος θα αφήσει το στίγμα του, τότε αυτό δεν είναι άλλο από αυτό της Εκπαίδευσης… Και η σημερινή κυβέρνηση μπορεί να πάρει ακόμη και Οσκαρ… Άλλωστε τον Μάιο του 2014 ως αντιπολίτευση είχε δηλώσει ότι «με ένα νόμο θα διαλύσει το …Νέο Λύκειο του Αρβανιτόπουλου και βέβαια θα καταργήσει άμεσα τις Πανελλήνιες εξετάσεις για να έχουν ελεύθερη πρόσβαση οι υποψήφιοι σε όποια σχολή θέλουν». Όμως, όταν έγιναν κυβέρνηση άρχισαν τα ανέκδοτα… Σε όλα τα επίπεδα. Θα καταργήσουμε τις πανελλήνιες τις μονές ημέρες τις εβδομάδες, θα τις αλλάξουμε προς το καλύτερο με άλλο σύστημα τις …ζυγές και τις Κυριακές; Θα τις αφήσουμε όπως έχει…

Και έτσι περάσαμε δύο χρόνια. Και φτάσαμε στην παραμονή της φετινής ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής 2017 και με την κλεψύδρα του χρόνου να μετρά αντίστροφα από την κατάθεση ενός νέου νομοσχεδίου για το Νέο Λύκειο εντός Σεπτεμβρίου και την επικείμενη ΔΕΘ… και τι μάθαμε την περασμένη εβδομάδα; Ότι ο μεν υπουργός κος Γαβρόγλου θέλει την παραμονή των εξετάσεων, ο δε υφυπουργός Μπαξεβανάκης να τονίζει ότι πάμε σε "μεικτό σύστημα εισαγωγής που θα βασίζεται τόσο στο απολυτήριο, όσο και σε κάποια μορφή διαγωνισμού για την εισαγωγή αποκλειστικά σε δημοφιλείς σχολές".

Νομοσχέδιο

Χαχαχαχαχαχαχαχα… Και σήμερα, Δευτέρα 28 Αυγούστου στην πρώτη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου υπό τον …τραυματία Πρωθυπουργό (έχει ένα μικρό χτύπημα ενώ ψάρευε ανοιχτά του Σουνίου) έχουμε την αποκάλυψη με την παρουσίαση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα περάσει άμεσα από διαβούλευση με στόχο να είναι έτοιμο προς ψήφιση στα μέσα Σεπτεμβρίου…

Τι μάθαμε; Πολλά και όμορφα. Ότι Στόχος είναι έως το 2020 η υποχρεωτική εκπαίδευση, μαζί με την προσχολική, να είναι 14ετής. Ειδικά για το λύκειο, η πρόταση περιλαμβάνει την επέκταση, κατά δύο έτη, της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς συμπεριλαμβάνονται η α' και β' λυκείου, με περαιτέρω επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και στην γ' λυκείου, σε βάθος διετίας. Αναφορικά με την εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η πρόταση περιλαμβάνει το άθροισμα της βαθμολογίας των ενδοσχολικών εξετάσεων (γραπτά, προφορικά, εργασίες) και των πανελλαδικών, ωστόσο το ποσοστό που θα αναλογεί θα είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης.

Μάλιστα, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης αναμένεται να ανακοινώσει το νέο μεταρρυθμιστικό πλάνο, που θα αφορά αλλαγές σε βάθος τριετίας, με ορίζοντα δηλαδή τους μαθητές της Γ’ Λυκείου το 2020. Και επειδή οι διαρροές είχαν γίνει από νωρίς το πρωί, σύμφωνα με την εφημερίδα «Αυγή», οι εγκύκλιες γνώσεις των μαθητών θα ολοκληρώνονται στην Α’ Λυκείου από το 2018. Από τη Β’ Λυκείου θα δίνεται η δυνατότητα οι μαθητές να κάνουν περισσότερες επιλογές. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, στη βάση της λογικής της πολυκλαδικότητας, να προβλέπεται η δυνατότητα επιλογής μαθημάτων μεταξύ των δύο τύπων Λυκείων, του Γενικού δηλαδή και του Επαγγελματικού. «Γιατί να μην μπορεί ένας μαθητής που θέλει να ολοκληρώσει το λύκειο, αλλά ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση, να επιλέγει ένα μάθημα της σχετικής ειδικότητας από τα ΕΠΑΛ;», διερωτώνται στο υπουργείο Παιδείας.

Πέραν των επιλεγόμενων πάντως (όπως η Πληροφορική, οι Νέες Τεχνολογίες, οι Ξένες Γλώσσες, η Φυσική και η Χημεία, τα Αρχαία κ.ο.κ.), η Β’ Λυκείου θα έχει έναν κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων, όπως η Γλώσσα, αλλά και τα Μαθηματικά, η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, η Φυσική Αγωγή και οι Δημιουργικές Δραστηριότητες. Στόχος είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα στα δύο τετράμηνα να μειωθούν αισθητά στην τάξη αυτή, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να βαθμολογούνται με εργασίες.

Στη Γ’ Λυκείου σχεδιάζεται οι μαθητές να διδάσκονται υποχρεωτικά λίγα μαθήματα (όπως Γλώσσα, Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή και Δημιουργικές Δραστηριότητες), με πολλές ώρες διδασκαλίας το καθένα, και στη συνέχεια να επιλέγουν ακόμη τρία υποχρεωτικής παρακολούθησης, τα δύο εξ αυτών προσανατολισμένα στις κατευθύνσεις τους για επαγγελματική αποκατάσταση ή σπουδές, το ένα ελεύθερης επιλογής.

Για το Απολυτήριό τους, όμως θα εξετάζονται σε 4 εξάωρα μαθήματα: Γλώσσα + 2 επιλεγόμενα προσανατολισμού + 1 ελεύθερης επιλογής. Στο α’ τρίμηνο η βαθμολόγηση θα γίνεται μέσω εργασιών ή εξέτασης ή projects. Στο β’ τετράμηνο θα έρχεται η ώρα της πανελλαδικής εξέτασης. Από εκεί και πέρα, αν ο μαθητής δεν θέλει να συνεχίσει στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, το Απολυτήριό του θα βγαίνει, κυρίως με βάση τον βαθμό των τετραμήνων. Αν επιθυμεί όμως να διεκδικήσει μια θέση σε πανεπιστήμια ή ΤΕΙ, η έμφαση θα δίνεται στον βαθμό της πανελλαδικής εξέτασης.

Τι θα γίνει με τις πανελλήνιες

Αυτές ήταν οι πρωινές διαρροές… και τώρα η αποκάλυψη… Το νομοσχέδιο για τις πανελλαδικές προβλέπει: «Κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο να βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, αλλιώς δεν θα μετράνε. Αυτή η ευκαιρία για βελτίωση είναι ένα πολύ σημαντικό «μπόνους» για τους μαθητές και ταυτόχρονα «αποδραματοποιεί» τις τελικές εξετάσεις.

Πως θα υπολογίζεται ο βαθμός πρόσβασης: Ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται, καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση. Με το νέο σύστημα, που δεν περιορίζεται στην επίδοση σε τρίωρες πανελλαδικές εξετάσεις αλλά συμπεριλαμβάνει και την αξιολόγηση της επίδοσης των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσδένεται ισχυρότερα στην εντός του σχολείου εκπαιδευτική πράξη.

Οι εξετάσεις του Ιουνίου

Οι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τέσσερα (4) μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια.  Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του/της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Ως 3ο μάθημα εμβάθυνσης

– είτε επιλέγει μάθημα που συνδυάζεται με κάποιο μάθημα του αρχικού ζεύγους δημιουργώντας νέο ζεύγος, που δίνει πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο,

– είτε επιλέγει μάθημα που προαπαιτείται για συγκεκριμένα τμήματα (σε συνδυασμό με το ζεύγος που επέλεξε), δηλ. σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική,

– είτε απλώς επιλέγει ένα μάθημα που τον ενδιαφέρει».

Και όποιος αντέξει … Και το εννοούμε καθότι για μία ακόμη φορά οι μαθητές πληρώνουν την αδυναμία των κυβερνώντων να αποφασίσουν ένα μοντέλο Παιδείας…

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ - ΜΠΕ 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News