Πανελλήνιες εξετάσεις 2017: Ποδαρικό (06/06) με έκθεση για τα ΕΠΑΛ

Και η μάχη ξεκινάει… Αύριο, Τρίτη 6 Ιουνίου, η «δοκιμασία» των πανελληνίων εξετάσεων 2017 για 104.965 υποψηφίους, που θα διεκδικήσουν μία από τις 70.726 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η αρχή από τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων και την επόμενη ημέρα (07/06), στο στίβο μπαίνουν οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ), που θα εξεταστούν επίσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ένα μάθημα για το οποίο γίνεται μεγάλη κουβέντα και έχουμε φτάσει στο σημείο να ζητάμε – εάν είναι δυνατόν – ακόμη και την αποπομπή του από τις εξετάσεις. Ίσως το πλέον απαραίτητο μάθημα για έναν άνθρωπο, που δεν είναι άλλο από την γλώσσα. Είναι όμως και το πιο δύσκολο κυρίως όσον αφορά την βαθμολόγησή του καθότι οι έμπειροι καθηγητές οφείλουν να εξετάσουν με προσοχή κάθε γραπτό από τη στιγμή που το υποκειμενικό στοιχείο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Με δεδομένο ότι είναι και το πρώτο μάθημα προς εξέταση, η ψυχολογία παίζει κομβικό ρόλο και ζητείται ιδιαίτερη ψυχραιμία… Μάλιστα αποτελεί το μάθημα με τον μικρότερο αριθμό υποψηφίων με βαθμολογία μικρότερη του 10, μόλις 12,03% πέρυσι, αλλά και το μικρότερο ποσοστό αριστούχων, στην πλειονότητα των ετών είναι μικρότερο του 2%. Το 2016 το ποσοστό των αριστούχων ήταν μόλις 0,95%.

Οι ιδιαιτερότητες της Έκθεσης

Τα τελευταία χρόνια για την Έκθεση επιλέγονται θέματα της σύγχρονης ζωής – πολλοί τα τοποθετούν στο πλαίσιο της «πολιτικής ορθότητας». Ενδεικτικά, η φιλία ως διαχρονική αξία και οι παραλλάξεις-στρεβλώσεις της την εποχή του Διαδικτύου και των social media, ήταν οι κεντρικοί άξονες του θέματος, το οποίο εκλήθησαν να αναπτύξουν πέρυσι οι υποψήφιοι. Επίσης, το 2015 το θέμα της Έκθεσης ήταν σχετικό με την προστασία της πολιτισμικής μας κληρονομίας και την αξιοποίηση των μνημείων των αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδας, με το θέμα να χαρακτηρίζεται σούπερ SOS, καθώς η έναρξη των περυσινών Πανελλαδικών Εξετάσεων συνέπεσε με τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων.

Προσοχή

Να σημειώσουμε εδώ ότι η μείωση του αριθμού των μαθημάτων από έξι στο προηγούμενο σύστημα, σε τέσσερα στο ισχύον σύστημα (ή πέντε, εάν ο υποψήφιος επιλέξει ένα επιπλέον για να διευρύνει τις επιλογές του) αυξάνει τη βαρύτητα του βαθμού της Νεοελληνικής Γλώσσας στη συνολική επίδοση του υποψηφίου. Όπως κι εάν έχει και πάλι τα μαθήματα προσανατολισμού και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτά θα είναι εκείνα που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις βάσεις. Έτσι, ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δοθεί στη Βιολογία από τους υποψήφιους που ενδιαφέρονται για τις ιατρικές σχολές, στην Ιστορία, για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και τα Μαθηματικά και η Φυσική, για τους υποψηφίους που έχουν επιλέξει τον προσανατολισμό των Θετικών Σπουδών και εκείνον της Οικονομίας και Πληροφορικής.

Και στατιστικά

Εδώ βέβαια πρέπει να δούμε και κάποια στατιστικά…

Από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτουν επίσης τα εξής:

• Τα Αρχαία Ελληνικά αποτελούν το δυσκολότερο μάθημα για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών, με την αποτυχία πέρυσι να φτάνει το 52,65%. Οι αριστούχοι είναι συνήθως λιγότεροι του 5%, και πέρυσι ήταν 2,78%.

• Τα Μαθηματικά προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών και των Σπουδών Οικονομίας και Διοίκησης ήταν το μάθημα που σημειώθηκε το 2016 η μεγαλύτερη αποτυχία. Οι υποψήφιοι με βαθμό κάτω από τη βάση ήταν το 62,88%, αλλά στις Οικονομικές Σπουδές το ποσοστό άγγιξε το 77,89%, γι’ αυτό και πέτυχαν σε περιζήτητες οικονομικές σχολές υποψήφιοι που έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά. Το ποσοστό των αριστούχων είναι σχεδόν πάντα μονοψήφιο και πέρυσι ήταν μόλις το 3,6% των υποψηφίων.

• Στη Φυσική έγινε έκπληξη πέρυσι. Τα εύκολα θέματα δημιούργησαν χιλιάδες αριστούχους με αποκορύφωμα ότι 5.010 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 19, ποσοστό 17,78%. Πάνω από 18 έγραψε το 27,87% των υποψηφίων, με συνέπεια οι υποψήφιοι κάτω από τη βάση να είναι μόλις το 30,5% του συνόλου. Ωστόσο, η μεγαλύτερη αποτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των τελευταίων ετών κατεγράφη στη Φυσική τεχνολογικής κατεύθυνσης το 2012, όταν το 78,33% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση.
Και τα τυπικά

Και βέβαια εκτός από ψυχραιμία χρειάζεται και να είμαστε τυπικοί… Η ώρα έναρξης των εξετάσεων έχει οριστεί στις 08:30 και οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες. Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, για το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις ώρες.

Όσον αφορά στην εξέταση των ειδικών μαθημάτων, οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00, για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 08:30, και μέχρι τις 14:30, για το μάθημα με ώρα εξέτασης 15:00.

Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών και της Αρμονίας είναι τρεις ώρες, των Σχεδίων (Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι ώρες, και του ειδικού μαθήματος «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων» είναι περίπου είκοσι λεπτά.

Συμβουλές

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν για την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, οι υποψήφιοι κατά την είσοδο τους στην αίθουσα της εξέτασης δεν επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών ή επικοινωνίας, ή αλλά αντικείμενα, έκτος από αυτά που επιτρέπονται συμφώνα με τις οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) ή της Διεύθυνσης Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων. Για τον έλεγχο υπεύθυνοι είναι οι επιτηρητές.

Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, δεν επιτρέπεται στους εξεταζόμενους να βγουν από την αίθουσα, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις. Στην περίπτωση αυτή καλείται ο εφεδρικός-αναπληρωματικός επιτηρητής, ο οποίος συνοδεύει τον εξεταζόμενο έξω από την αίθουσα, ελέγχοντας τους χώρους που αυτός επισκέπτεται για την αποφυγή περίπτωσης δολίευσης των εξετάσεων.

Αν ο υποψήφιος φέρει στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή κινητό ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο αλλού εξεταζόμενου, ή θορυβεί και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής Επιτροπής και το γραπτό του μηδενίζεται.

Εξάλλου, όσοι υποψήφιοι δεν λάβουν μέρος ή διακόψουν την εξέτασή τους σε ένα ή περισσότερα μαθήματα κατά τη διάρκεια της τακτικής εξεταστικής περιόδου για σοβαρούς λόγους, θα μπορούν να συμμετέχουν στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, εξεταζόμενοι στο σύνολο των μαθημάτων που είχαν δηλώσει. Σύμφωνα με τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο (4468/2017) και σχετική Υπουργική Απόφαση, δικαίωμα συμμετοχής στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις έχουν όσοι υποψήφιοι δεν λάβουν μέρος ή διακόψουν την εξέτασή τους σε ένα ή περισσότερα μαθήματα, εξαιτίας είτε σοβαρού λόγου υγείας, είτε λόγω ψυχικής οδύνης συνεπεία θανάτου συγγενούς α΄ βαθμού εξ αίματος σε ευθεία γραμμή ή β΄ βαθμού εξ αίματος σε πλάγια γραμμή, ο οποίος επήλθε εντός του μήνα που προηγείται του μήνα έναρξης των εξετάσεων και μέχρι τη λήξη αυτών.

Με πληροφορίες από την "Καθημερινή"