Της Ελλάδας τα παράξενα: Άφησαν… απειλητικό σημείωμα σε ιερέα επειδή χτυπούσε δυνατά η καμπάνα στη Μονοκκλησιά Σερρών – Στη Νάξο επιλέγουν να κόβουν το καλώδιο στις καμπάνες του Ενοριακού Ναού Παντανάσσης Νάξου
Μεγάλη κουβέντα γίνεται εδώ και αρκετό καιρό για τις καμπάνες και την έντασή τους.. Μάλιστα, υπάρχει και η σχετική νομοθεσία για την «ηχορύπανση» με το Προεδρικό Διάταγμα 1180/81 που προβλέπει όχι μόνο το ανώτατο επίπεδο θορύβου εντός αστικής ζώνης (σ.σ. είναι 50dB μετρούμενο στα όρια της εγκατάστασης που παράγει την όχληση) αλλά και τις ποινές που προβλέπονται…
Όλα αυτά είναι σεβαστά… Γιατί κακά τα ψέματα όλοι πρέπει να σεβόμαστε τον γείτονά μας και όπως λένε οι Αμερικανοί «η ελευθερία του καθενός μας φτάνει έως εκεί που αγγίζει η άκρη του μπαστουνιού σε πλήρη κύκλο»… Όμως, είναι έτσι; Εχουμε την αίσθηση ότι δεν είναι ακριβώς τα πράγματα όπου θέλουν κάποιοι να τα παρουσιάζουν. Και δεν γίνεται να φταίει πάντα η εκκλησία. Μήπως φταίμε και εμείς οι ίδιοι;
Θέλετε παράδειγμα;Τις τελευταίες ημέρες στην τοπική κοινότητα Μονοκκλησιάς, του δήμου Σερρών, έγινε κεντρικό θέμα συζήτησης, το… απειλητικό σημείωμα που άφησε άγνωστος στο αυτοκίνητο του ιερέα του χωριού. Σύμφωνα με πληροφορίες του Infonews24 ξημερώματα των Χριστουγέννων, ο οδηγός αγνώστου αυτοκινήτου τύπου τζιπ, άφησε σημείωμα στο αυτοκίνητο του ιερέα που ανοίγει την εκκλησία και λειτουργεί στο συγκεκριμένο ναό, στο οποίο αναγράφονταν μήνυμα τύπου «μην χτυπάς την καμπάνα γιατί θα λογαριαστείς μαζί μου». Γυναίκες που πήγαιναν εκείνη την ώρα στην εκκλησία, είδαν το αυτοκίνητο και τον οδηγό, αλλά- όπως είπαν- τους ήταν παντελώς άγνωστος και φυσικά επικράτησε και σχετική αναστάτωση. Ωστόσο χαριτολογώντας, κάτοικοι της περιοχής τονίζουν ότι όντως η καμπάνα ακούγεται δυνατά και πως ανάλογα με τη φορά του ανέμου ακούγεται σε διάφορα γειτονικά χωριά. Δηλαδή, είναι μαγκιά να απειλήσεις έναν ιερωμένο γιατί χτυπάει δυνατά ή ο αέρας μεταφέρει τον ήχο της καμπάνας;
Και περνάμε στη Νάξο… Οπου εδώ και αρκετούς μήνες υπάρχει ζήτημα με τις καμπάνες του ενοριακού ναού Παντανάσσης Νάξου. Μίας εκκλησίας, το καθολικό της οποίας έχει χτιστεί πάνω στα θεμέλια της Αγίας Τριάδας, ναού του 8ου αιώνα μ.Χ . Μιλάμε δηλαδη για μία εκκλησία που έχει ιστορία μεγαλύτερη των 12 αιώνων. Και έρχεται τώρα να … απολογηθεί γιατί οι καμπάνες της χτυούν δυνατά και ενοχλούν τους γείτονες; Και φτάνουμε στο σημείο να κόβουμε όχι μία, όχι δύο αλλά σχεδόν μία ντουζίνα φορές το καλώδιο της καμπάνας;
Πριν από μερικά χρόνια, οι καμπάνες χτυπούσαν με βάση την δύναμη των ανθρώπων που αναλάμβαναν αυτή την “υποχρέωση”. Και χτυπούν δύο ή τρεις φορές την ημέρα και όταν υπάρχει έκτακτος λόγος (θάνατος) ή γιορτή που έχουμε περισσότερες φορές. Ο ήχος είναι συγκεκριμένος ακόμη και στην “ηλεκτρονική του έκδοση” και έχει συγκεκριμένη διάρκεια. Κατανοούμε ότι ζούμε στον 21ο αιώνα, ότι έχουν αλλάξει κάποιες συνήθειες και ότι πλέον τα αυτιά των περισσότερων από εμάς ανέχονται τον ήχο ενός cafe ή ενός νυχτερινού κέντρου που παίζει όλη την νύχτα και πέρα από τα ωράρια που προβλέπει η Νομοθεσία, αλλά μας ενοχλεί η καμπάνα που θα χτυπήσει ένα ή δύο λεπτά το πρωί στις 7 η ώρα ή και μία ώρα αργότερα…
Οντως, εάν το σκεφτεί κανείς είναι τεράστια ηχορύπανση… Ξέρετε τι είναι να χτυπάει μέσα στο μυαλό σου ο ήχος της ραπ ή της ροκ ή της ελληνικής μουσικής ειδικά της σύγχρονης για όλο το βράδυ και να τον διαπερνά η καμπάνα για δύο λεπτά; Τεράστιο βασανιστήριο… Και έτσι κάποιοι αποφάσισαν ότι η λύση δεν είναι η επικοινωνία με τον ιερέα ή την οικεία Μητρόπολη ή και το ενοριακό συμβούλιο αλλά το κόψιμο των καλωδίων που δίνουν ρεύμα στις καμπάνες ή και η αρπαγή της κάμερας που υπάρχει για να ελέγχει το χώρο…
Η ελληνική μαγκιά σε όλο μεγαλείο της… Ναι, στο νυχτερινό κέντρο.. Ναι, στην μουσική στη διαπασών (σ.σ. αρκετά μέτρα πιο κάτω από την εκκλησία στην παλιά πόλη υπάρχουν καφέ), όχι όμως, στον ήχο της καμπάνας. Και πάντα ανώνυμα.. Και πάντα τη νύχτα…. Το αστείο είναι ότι μπορεί να έχει δίκιο όπως κρύβεται πίσω από την ιστορία αυτή που κόστισε ανήμερα των Χριστουγέννων την σιωπή της εκκλησίας. Οτι όντως υπερβαίνει τα όρια ο ήχος της καμπάνας και η χρήση της από τον ιερέα και το συμβούλιο της ενορίας; Πως όμως το διεκδικεί το δίκιο του; Με παράνομη πράξη; Γιατί το κόψιμο καλωδίων ή η κλοπή κάμερας ειναι παράνομη πράξη έτσι δεν είναι;
Οπότε; Μήπως, να το ξαναδούμε;