Κόντρα για τη γιόγκα

Συνήθως όσοι είναι σε καλοκαιρινή δίαιτα, κατά τη διάρκεια της ημέρας συγκρατούνται, αλλά η πιο επικίνδυνη ώρα να... κυλήσουν σε παχυντικές τροφές είναι το βράδυ. Ετσι, δεν είναι λίγοι οι διαιτολόγοι που προτείνουν τη γιόγκα ως ένα καλό μέσο εξάσκησης του σώματος, αντιμετώπισης του άγχους και κατ’ επέκταση αποτροπής των νυχτερινών επιδρομών στο ψυγείο. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό η γιόγκα. Είναι κάτι πολύ περισσότερο. «Με το όνομα γιόγκα νοείται ένα από τα έξι συστήματα της ινδικής φιλοσοφίας. Πρεσβεύει την ένωση της ψυχής με τον Θεό, μέσω συγκεκριμένων μεθόδων, κυρίως του διαλογισμού», λέει η wikipedia.

Προσοχή ωστόσο! Ακριβώς επειδή η γιόγκα είναι κάτι πολύ περισσότερο από ό,τι γνωρίζει ο πολύς λαός, όσοι θέλουν να χαλαρώνουν ή να ελέγχουν το βάρος τους και έχουν επιλέξει τη γιόγκα ως έναν τρόπο ευεξίας, ας γνωρίζουν ότι ταυτόχρονα εκτίθενται και στον κίνδυνο θρησκευτικού συγκρητισμού! Τουτέστιν, μπορεί να προσβληθούν από κάποιον αιρετικό ιό, και τότε η θεραπεία μπορεί να είναι επώδυνη.

Ειδικότερα, η πρόσφατη απόφαση του ΟΗΕ να καθιερώσει την 21η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Γιόγκα, και εν όψει του εορτασμού της και στην Ελλάδα, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος έκρινε σκόπιμο να προειδοποιήσει χθες το χριστεπώνυμο πλήρωμα, και ούτε λίγο ούτε πολύ να... αφορίσει τη γιόγκα. «Στο πλαίσιο του σεβασμού της θρησκευτικής ελευθερίας, η οποία στην Ελλάδα είναι συνταγματικώς κατοχυρωμένη και σεβαστή, αλλά και της ποιμαντικής της ευθύνης για την αποφυγή δημιουργίας κλίματος θρησκευτικού συγκρητισμού, με αφορμή την πρόσφατη καθιέρωση από τον ΟΗΕ της 21ης Ιουνίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Γιόγκα, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος υπενθυμίζει στο χριστεπώνυμο πλήρωμα ότι: η “γιόγκα” αποτελεί θεμελιώδες κεφάλαιο της θρησκείας του ινδουισμού, έχει ποικιλομορφία σχολών, κλάδων, εφαρμογών και τάσεων και ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ “είδος γυμναστικής”» ανακοίνωσε χθες η Εκκλησία της Ελλάδος. Και κορυφώνει την ανακοίνωσή της αποφαινόμενη: «Ως εκ τούτου, η “γιόγκα” τυγχάνει απολύτως ασυμβίβαστη με την ορθόδοξη χριστιανική πίστη μας και δεν έχει καμία θέση στη ζωή των χριστιανών».

Μιλώντας χθες στην «Κ» ο αναπληρωτής καθηγητής της Θεολογικής Αθηνών Κωνσταντίνος Κορναράκης, εξήγησε ότι ο όρος «συγκρητισμός» αναφέρεται στην αλλοίωση της καθαρότητας μιας πίστης όταν αυτή έλθει σε επαφή με ξένα προς την ταυτότητά της στοιχεία. «Υπάρχουν διάφορες διδασκαλίες και θρησκευτικά συστήματα, που αντέχουν στο μπόλιασμα ιδεών. Κάτι που δεν συμβαίνει στη χριστιανική αντίληψη και πίστη», ανέφερε ο κ. Κορναράκης. Ο συγκρητισμός παρατηρείται συχνά σε εκφάνσεις της τέχνης, του πολιτισμού καθώς και στην πολιτική. Βέβαια, θρησκευτικός συγκρητισμός υπήρχε επίσης στην αρχαία Ελλάδα κατά τη μετακλασική εποχή, και στην αρχαία Ρώμη την εποχή του Μ. Κωνσταντίνου.

Για κάποιους είναι γυμναστική, για κάποιους άλλους η γιόγκα είναι φιλοσοφικό σύστημα που πρεσβεύει την ένωση της ψυχής με τον Θεό μέσω του διαλογισμού. «Ενας χριστιανός που μπαίνει στη διαδικασία της γιόγκα, χωρίς να το καταλαβαίνει εξοικειώνεται με ένα διαφορετικό τρόπο θεώρησης του ανθρώπου και του θείου από αυτό που προτείνει ο χριστιανισμός», προσθέτει ο κ. Κορναράκης.

Ωστόσο, παρότι η Εκκλησία της Ελλάδος επιθυμεί να διατρανώσει την καθαρότητα της ταυτότητάς της, η χθεσινή ανακοίνωσή της κινείται στην κόψη του ξυραφιού. Ενδεικτικά, κάποιοι θεώρησαν προκλητική τη χρήση των κεφαλαίων γραμμάτων, για να τονισθεί προς τους πιστούς ότι η γιόγκα «ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ είδος γυμναστικής».

Οσο δε για τη βαρύτητα της υπόδειξης ότι η «γιόγκα δεν έχει καμία θέση στη ζωή των χριστιανών», ένα κριτήριό της είναι να αναλογισθούμε πόσοι την πήραν στα σοβαρά. Δηλαδή, μετά την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, πόσοι ήταν εκείνοι που ξόρκισαν ή σταμάτησαν τη γιόγκα και πόσοι απλώς γέλασαν σκωπτικά.

Πηγή: Εντυπη έκδοση Καθημερινή