Σχολείο έως τις 21:00, κατάργηση θρησκευτικών, ΤΕΙ και Πανελλαδικών

Η Ομάδα Ren - Reform Education Now κατέθεσε την πρότασή της στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία και θα συζητηθεί στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, κεκλεισμένων των θυρών καθώς τη συζήτηση θα παρακολουθήσουν μόνο όσοι έχουν λάβει πρόσκληση.

Ανάμεσα στις προτάσεις της Ομάδας REN είναι και η αναθεώρηση του Συντάγματος όσον αφορά στην Παιδεία

Το άρθρο 1 του Συντάγματος θα πρέπει να εμπλουτιστεί με εδάφιο που θα αναφέρει τα εξής όπως διατυπώνονται στο 43 παρ. 2 του πορτογαλικού Συντάγματος: «Το κράτος απαγορεύεται να χαράσσει πολιτική εκπαίδευσης και μόρφωσης με βάση φιλοσοφικές, αισθητικές, ιδεολογικές και θρησκευτικές αρχές». Αυτό μπορεί να προστεθεί μετά την εξασφάλιση της ελευθερίας της επιστήμης και των τεχνών.

- Όπου αναφέρεται η λέξη "Έλληνες" που περιορίζει τους έχοντες το δικαίωμα στην εκπαίδευση μόνο στους φορείς του νομικού δεσμού της ιθαγένειας, να αντικατασταθεί από την έκφραση «μόνιμοι και νόμιμοι κάτοικοι της Ελλάδας» δεδομένου του αυξημένου αριθμού των μεταναστών που δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια ή όσων δεν επιθυμούν να την αποκτήσουν.

- Στην παράγραφο 2 η εθνική και θρησκευτική συνείδηση θα πρέπει να αντικατασταθεί από την πρόταση του ΠΑΣΟΚ όπως διατυπώθηκε το 2007: «καλλιέργεια ανθρωπιστικής, δημοκρατικής και κοινωνικής συνείδησης».

Προτείνεται επίσης τα σχολεία να μένουν ανοιχτά έως τις 21:00 το βράδυ «ώστε να εξυπηρετήσει μαθητές ή καθηγητές ή απλούς πολίτες, υπό την επίβλεψη σχολικού φύλακα» και να ξεκινά η σχολική χρονιά τη δεύτερη Δευτέρα του Σεπτεμβρίου και να τελειώνει τη δεύτερη Παρασκευή του Ιουνίου. Όσον αφορά τα Σαββατοκύριακα, προτείνεται να μη γίνονται μαθήματα, αλλά τα σχολεία να είναι ανοιχτά σε ώρες που θα αποφασίσει η διεύθυνση.

Προτείνεται δε τι θα γίνει και με τις αργίες:

30 Ιανουαρίου – Των Τριών Ιεραρχών: να γίνονται μαθήματα και αντίστοιχες εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια του πρωινού προγράμματος 

Τσικνοπέμπτη και Αποκριά: να γίνονται μαθήματα και αντίστοιχες εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια του πρωινού προγράμματος

Καθαρά Δευτέρα: Αργία 

24 και 25 Μαρτίου: Εθνική Γιορτή, δεν γίνονται μαθήματα αλλά εκδηλώσεις. Η συμμετοχή των σχολείων σε παρελάσεις πραγματοποιείται μετά από συζήτηση και απόφαση της μαθητικής κοινότητας (πχ συζήτηση και ψηφοφορία σε Γενική Συνέλευση)

Πάσχα: Το σχολείο κλεινει από τη Μεγάλη Δευτέρα μέχρι την Τρίτη του Πάσχα. Την Παρασκευή πριν από το κλείσιμο γίνονται μαθήματα και αντίστοιχες εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια του πρωινού προγράμματος 

Πρωτομαγιά: Αργία 

Δεύτερη Παρασκευή Ιουνίου: Λήξη σχολικού έτους γίνονται εκδηλώσεις όχι μαθήματα. Τις δυο τελευταίες εβδομάδες του έτους γίνονται οι απολυτήριες πανελλαδικές εξετάσεις

Δεύτερη Δευτέρα Σεπτεμβρίου: Έναρξη σχολικού έτους, αγιασμός, παράδοση βιβλίων και ημερήσιου ωρολόγιου προγράμματος, έστω προσωρινού

27 και 28 Οκτωβρίου: Εθνική γιορτή, ισχύει ό,τι και για την 25η Μαρτίου 

17 Νοεμβρίου: Επέτειος εξέγερσης Πολυτεχνείου, δεν γίνονται μαθήματα αλλά εκδηλώσεις 
Χριστούγεννα: Το σχολείο κλείνει από τις 24/12 μέχρι 6/1. Στις 23/12 γίνονται μαθήματα και εκδηλώσεις κατά τη διάρκεια του πρωινού προγράμματος.

Προσευχή και Πανελλαδικές 

Όσον αφορά στην προσευχή πριν την έναρξη του μαθήματος, προτείνεται να αποφασίζει η διεύθυνση του σχολείου. Προτείνεται επίσης η πρώτη ώρα να ξεκινά στις 08:30. «Στόχος του νέου συστήματος είναι ο εξορθολογισμός των ωρών διδασκαλίας στα ευρωπαϊκά πλαίσια, ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις (μείωση 5-10 διδακτικών ωρών τη βδομάδα). Η σχολική μονάδα ανοίγει στις 7:00 και η προσέλευση των εκπαιδευτικών και των μαθητών διαρκεί μέχρι τις 8:30 (ελεύθερη ώρα), οπότε και ξεκινούν τα μαθήματα. Η καθυστέρηση της έναρξης του πρωινού προγράμματος κατά 15-20 λεπτά γίνεται με βάση σειρά ερευνών που κατέδειξαν ότι μια τέτοια αλλαγή θα ευνοούσε πολλαπλά τους σύγχρονους νέους, που έχουν συνηθίσει να ζουν σε διαφοροποιημένα ωράρια».

Προτείνονται επίσης αλλαγές στις απουσίες των μαθητών. «Στο Γυμνάσιο και το Λύκειο τηρείται ημερήσιο απουσιολόγιο από τους καθηγητές και όχι από τους μαθητές όπως γίνεται μέχρι τώρα. Το όριο των αδικαιολόγητων απουσιών μειώνεται από 50 σε 20, ενώ το όριο των δικαιολογημένων από 64 σε 50 και σε έκτακτες περιπτώσεις επεκτείνεται μέχρι 100 (βεβαίωση νοσοκομείου).

Η ομάδα REN προτείνει την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων. Αναφέρει συγκεκριμένα πως «θεωρείται αναγκαία η αποδέσμευση της πρόσβασης (στα ΑΕΙ) από διαδικασίες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το Λύκειο έτσι αυτονομείται, ενώ αποβάλλεται ο οικονομικός και ψυχολογικός βραχνάς των πανελλαδικών εισαγωγικών εξετάσεων με παράλληλη καταπολέμηση της παραπαιδείας». Κατά την ομάδα, «οι διαδικασίες πρόσβασης και ο αριθμός διαθέσιμων θέσεων είναι μια διαδικασία που αποφασίζεται από κάθε ίδρυμα ξεχωριστά και εγκρίνεται από το υπουργείο (...) η διαδικασία περιλαμβάνει ηλεκτρονική αίτηση υποψηφίου και στη συνέχεια το κάθε ίδρυμα επιλέγει τη διαδικασία που θεωρεί προτιμότερη και μπορεί να λαμβάνει υπόψη της το "Εθνικό Πτυχίο Εκπαίδευσης" (π.χ. βαθμολογική βάση, συντελεστές βαρύτητας, ερωτηματολόγιο, εισαγωγικές εξετάσεις, συνδυασμός μεθόδων, συνέντευξη, ελεύθερη πρόσβαση)». Προτείνεται επίσης να δίνονται κίνητρα σε όσους φοιτούν σε άλλη σχολή του ίδιου ΑΕΙ ή σε σχολή ταυτόσημου αντικειμένου, άλλου ΑΕΙ.

Ποια είναι τα μέλη της ομάδας REN 

Πρόκειται για έξι πρωτοετείς φοιτητές σε ΑΕΙ, τους: Κλεάνθη Αβραμίδη, Παναγιώτη Αντωνίου, Κλεόβουλο Ιωάννου, Στέλιο Κασουρίδη, Έλενα Κροκίδη και Αλέξανδρο Μπαρμπέρη, των οποίων οι σπουδές ποικίλουν, αφού τους συναντά κανείς από το Πολυτεχνείο μέχρι τη Νομική.
Είναι φίλοι που πέρασαν από τα θρανία του ελληνικού σχολείου και γνωρίζουν καλά τις αδυναμίες του, «τα κενά σε καθηγητές, το άγχος των μαθητών για τις εξετάσεις, το ενδιαφέρον για τη βαθμολογία και όχι για τη μάθηση, η έλλειψη δραστηριοτήτων». Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κλεάνθης Αβραμίδης, η συγκέντρωση προτάσεων για τις παρεμβάσεις που χρειάζεται το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ξεκίνησε από τον ίδιο το περασμένο καλοκαίρι και στη συνέχεια σχηματίσθηκε άτυπα η ομάδα REΝ.

"Για την έρευνά μας ψάξαμε στο διαδίκτυο πολλά θέματα με βάση και τις προσωπικές μας θέσεις. Βρήκαμε ενδιαφέρον οπτικοακουστικό υλικό και στοιχεία τα οποία έχουν δυστυχώς μείνει αναξιοποίητα από την Πολιτεία. Διαβάσαμε βιβλία, εκθέσεις κ.α. ώστε να έχουμε συνεχώς νέες ιδέες και όσες από αυτές τύχουν κοινής αποδοχής να συμπεριλαμβάνονται στο κείμενό μας. Σταθήκαμε ιδιαίτερα στο περιβόητο φινλανδικό μοντέλο. Και αυτό, γιατί δημιουργήθηκε μέσα σε συνθήκες κρίσης, δεν αποτελεί πρωτοβουλία κάποιας κυβέρνησης αλλά η διαδικασία ξεκίνησε από την ίδια την κοινωνία» αναφέρει και συμπληρώνει: «Πρόσφατα καταλήξαμε σε ένα βασικό πλέγμα προτάσεων ούτως ώστε αυτό να μπορεί να δημοσιευθεί. Η επεξεργασία είναι όμως συνεχής».
Στην ερώτηση πώς αποφάσισαν να λάβουν μέρος στη διαδικασία του διαλόγου, ο Κλεάνθης απαντά: «Με το που ξεκίνησε η διαδικασία και ανεξάρτητα από το τι θα γίνει εν τέλει, συμφωνήσαμε πως η κατάθεση αυτών των θέσεων μόνο θετικά θα μπορέσει να λειτουργήσει. Έτσι, καταθέσαμε την πρόταση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου για τον Εθνικό διάλογο και έγινε η πρόσκληση να παρουσιάσουμε τις ιδέες μας Δεν επιδιώκουμε κάτι παραπάνω από αυτή τη συμβολή καθώς προτεραιότητα έχει η συμμετοχή των θεσμικών φορέων». Αναφερόμενος στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Παιδεία στην Ελλάδα ο Κλεάνθης Αβραμίδης υπογραμμίζει, «Η αλήθεια είναι πως τα προβλήματα που εμφανίζονται είναι εν πολλοίς αλληλένδετα. Αν ωστόσο ξεχωρίζαμε κάτι στην παρούσα φάση, αυτό θα ήταν η ελλιπής χρηματοδότηση από το κράτος».

Ο ίδιος, περιγράφοντας όσα πρέπει να γίνουν αφού διασφαλιστεί «η ομαλή λειτουργία του συνόλου του συστήματος», τονίζει την ανάγκη η μεταρρύθμιση να εστιαστεί στη διαμόρφωση ενός δημόσιου δημοκρατικού σχολείου: «Αυτό συνεπάγεται μια σειρά από ρυθμίσεις, όπως η συμμετοχική διοίκηση, το Ενιαίο Λύκειο, ο κοινωνικός έλεγχος, η κατάργηση της αριθμητικής και εξετασιοκεντρικής αξιολόγησης και κυρίως η διαμόρφωση από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων. Ένα δεύτερο μεγάλο κεφάλαιο είναι ο εκπαιδευτικός. Θα πρέπει κατά την άποψή μας το κράτος να του δείξει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη.

Μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ενίσχυση των παιδαγωγικών σπουδών με μεταπτυχιακά και έρευνα, η αυτονόμηση σε επίπεδο διδασκαλίας και η αποκέντρωση της σχολικής διοίκησης. Συγκεκριμένα, αντιπροτείνουμε στις συστάσεις για εξωτερική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ένα μείγμα εσωτερικής αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης που είναι πιο εστιασμένο και σέβεται το κύρος των παιδαγωγών».
Στην ερώτηση πάντως, για το αν αυτή τη φορά η διαδικασία του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία θα έχει θετική εξέλιξη, ο Κλεάνθης Αβραμίδης εκφράζει κάποιες επιφυλάξεις, επισημαίνοντας την ανάγκη «γενναίας επένδυσης σε οικονομικό επίπεδο, κυρίως μεσοπρόθεσμα, μαζικής συμμετοχής της εκπαιδευτικής, φοιτητικής αλλά και μαθητικής κοινότητας». Υπογραμμίζει, παράλληλα, ότι το «θέσφατο» των μνημονιακών υποχρεώσεων μαζί «με την εμπειρία που έχουμε από προηγούμενους διαλόγους μας κάνει κάθε άλλο παρά αισιόδοξους».

Ο Κλεάνθης Αβραμίδης μαζί με τον Παναγιώτη Αντωνίου θα εκπροσωπήσουν την ομάδα REN ως εισηγητές, στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί αύριο Τρίτη 19 Ιανουαρίου, στο αμφιθέατρο της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (συμβολή Λεωφόρου Αλεξάνδρας και Βασιλίσσης Σοφίας), στο πλαίσιο των δημόσιων συζητήσεων που διοργανώνει η Επιτροπή Εθνικού & Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία. Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν τις εργασίες της συνάντησης, καλούνται με καταληκτική ημερομηνία τη σημερινή, να συμπληρώσουν τη φόρμα επικοινωνίας της ιστοσελίδας του Διαλόγου για την Παιδεία (http://dialogos.minedu.gov.gr/?page_id=350), προκειμένου να λάβουν τη σχετική πρόσκληση.