Νάξος - ΕΔΩ: Κατάθεση πρότασης για ανασύσταση Δημοτικής Συγκοινωνίας

Κυκλοφοριακό, ένα πρόβλημα που χρόνο με το χρόνο μεγαλώνει εντός του ιστού της πόλης Νάξου. Η λύση του; Απαραίτητη χθες... Ομως, αυτό πέρασε και δεν έγινε τίποτα. Το ζήτημα είναι τι κάνουμε σήμερα ή αύριο με βασικό στόχο τη μεταφορά του λιμανιού εκτός αστικού ιστού με παράλληλη δημιουργία και ενεργοποίηση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδίου με βάση τον άνθρωπο... Μέσα από την ιστοσελίδα της Αδέσμευτης Κίνησης Πολιτών Νάξου ΕΔΩ έχουμε πρόταση για τη δημιουργία Δημοτικής Συγκοινωνίας στη Χώρα της Νάξου. Οπως τονίζεται " Το δίκτυο θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τρεις κυκλικές διαδρομές μικρών σε μέγεθος λεωφορείων που θα λειτουργούν συνεχώς και θα είναι δωρεάν για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού (βλ. πρόταση για κάρτα μόνιμου κατοίκου)" Θα υπάρχει αντίτιμο ώστε να μπορέσει η συγκοινωνία να συντηρηθεί σε μέλλοντα χρόνο και το κυριότερο; Ζητείται από τους κατοίκους της Νάξου να καταθέσουν την άποψή τους μέσω της ιστοσελίδας της Κϊνησης που μπορείτε να την βρείτε εδώ... 

Αναλυτικά, η πρόταση της Αδέσμευτης Κίνησης Πολιτών Νάξου ΕΔΩ, όσον αφορά τη δημιουργία Δημοτικής Συγκονωνίας Χώρας Νάξου αναφέρει:  "Με την αύξηση του τουρισμού στο νησί, η Χώρα της Νάξου έχει κάθε χρόνο να αντιμετωπίσει ένα όλο και αυξανόμενο όγκο οχημάτων, κάθε τύπου, που μειώνει την ποιότητα της καθημερινότητας των κατοίκων της πόλης και δυσκολεύει τις ζωές τους.

Δίχως μεγάλες τομές στο σχεδιασμό των υποδομών στο νησί, η κατάσταση θα δυσκολεύει χρόνο με το χρόνο έως ότου η πραγματικότητα θα αρχίσει να δρα αρνητικά (αν δεν έχει ήδη αρχίσει) στον τουρισμό άρα και στην οικονομία του νησιού. 

Η μεταφορά του λιμανιού εκτός Χώρας φαντάζει ως ιδανική λύση εάν φυσικά ληφθούν υπόψη οι ανάγκες όλων των κατοίκων και η όποια δράση βασιστεί σε ένα χωροταξικό και πολεοδομικό σχέδιο που θα βάζει ως προτεραιότητα τη ζωή και την ευτυχία όλων των ανθρώπων του τόπου.

Έως ότου, όμως, κάτι τέτοιο πραγματοποιηθεί (προϋποθέτει μία τεράστια σειρά μελετών αλλά κυρίως πολιτικών αποφάσεων), το κυκλοφοριακό ζήτημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Ως πρώτη προτεραιότητα για την βραχυπρόθεσμη αναβάθμιση της καθημερινότητας είναι η μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων (ΙΧ) στο οδικό δίκτυο του κέντρου της πόλης και των οχημάτων μεγάλου όγκου (λεωφορεία, φορτηγά, νταλίκες). Μεγάλοι χώροι στάθμευσης θα πρέπει να βρεθούν (αγορά ή ενοικίαση) στην ευρύτερη περιφέρεια της πόλης για τα ιδιωτικά και ενοικιαζόμενα οχήματα και η αφετηρία των ΚΤΕΛ θα πρέπει να μεταφερθεί εκτός λιμανιού (πιθανότατα σε χώρο πλησίον του δημοτικού σταδίου). Οι υπάρχοντες χώροι στάθμευσης εντός του κέντρου της πόλης θα πρέπει να μετατραπούν σε δημόσιες πλατείες και πάρκα. Για να συμβούν όλα αυτά όμως, χρειάζεται μία σύγχρονη δημοτική συγκοινωνία.

Προτείνουμε τη δημιουργία ενός νέου συγκοινωνιακού δημοτικού δικτύου που θα αντικαταστήσει τα δίκτυα που θα βγουν εκτός κέντρου πόλεως. Το δίκτυο θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τρεις κυκλικές διαδρομές μικρών σε μέγεθος λεωφορείων που θα λειτουργούν συνεχώς και θα είναι δωρεάν για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού (βλ. πρόταση για κάρτα μόνιμου κατοίκου). Οι επισκέπτες του νησιού θα καλούνται να καταβάλουν εισιτήριο (σε λογική τιμή) για μετακίνηση με τη νέα δημοτική συγκοινωνία και για τη στάθμευση των οχημάτων τους στους προδιαγεγραμμένους δημοτικούς χώρους. Τα έσοδα από τη συγκοινωνία θα επιτρέψουν τη συντήρησή και την αναβάθμισή της έως ότου αποτελεί αυτονόητο τρόπο μετακίνησης μέσα στον ιστό της πόλης.

Τα κέρδη από τη θεσμοθέτηση ενός τέτοιου δικτύου θα είναι τεράστια για την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Η αποσυμφόρηση των δρόμων από την πλειοψηφία των ιδιωτικών οχημάτων αλλά και των λεωφορείων θα βελτιώσει άμεσα την κυκλοφορία των πεζών, των ποδηλάτων, των αναπηρικών αμαξιδίων, των βρεφικών καροτσιών κλπ. Φυσικά θα πρέπει κάτι τέτοιο να συνδυαστεί με τον επανασχεδιασμό των πεζοδρόμων και της χρήσης του δημόσιου χώρου αλλά ας μείνουμε για την ώρα στη συγκοινωνία.

Η δημοτική συγκοινωνία έως σήμερα δεν έχει δουλέψει στη Χώρα της Νάξου γιατί απλά το δίκτυό της ταυτιζόταν με το δίκτυο των ΙΧ, των ΚΤΕΛ και των ταξί. Τα λεωφορεία βγήκαν εκτός λειτουργίας και σάπισαν χωρίς κανείς να λογοδοτήσει ή τουλάχιστον να εξηγήσει γιατί. Το ότι όμως καμία δημοτική αρχή δε παίρνει τις αποφάσεις που πρέπει για να αντιμετωπίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, δε σημαίνει αυτόματα ότι η λύση του είναι αδύνατη.

Καλούμε όλους τους κατοίκους της Χώρας και τους επαγγελματίες των μετακινήσεων που βλέπουν και αντιμετωπίζουν καθημερινά το κυκλοφοριακό πρόβλημα να συμβάλουν με την άποψή, τους προβληματισμούς και την κριτική τους στην εξειδίκευση ενός τέτοιου πλάνου εισαγωγής ενός δικτύου δημοτικής συγκοινωνίας. Καλούμε όλους να δουν ανοιχτόμυαλα την πρότασή μας και να συμβάλλουν στην αλλαγή της προς το καλύτερο. Καλούμε όλους τους πολίτες να συγκεκριμενοποιήσουμε ένα πλάνο που θα καλυτερέψει τη ζωή μας, επιτρέποντας σε όλους να δουλέψουν, να ζήσουν και να χαρούν σε αυτήν την πόλη.

Αν θεωρείτε ότι η πρότασή μας μπορεί να αποτελέσει την αρχή ενός ουσιαστικού και εποικοδομητικού διαλόγου για την μετακίνηση εντός πόλης, σχολιάστε και κοινοποιήστε την".