Άγονες ήταν και …πάνε;

Ήταν τα μέσα Ιανουαρίου όταν ο βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ Δημήτρης Σταμάτης με ερώτηση του ζητούσε από τη κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της για τις συμβάσεις δικαιωμάτων αποκλειστικής εκμετάλλευσης για τα 24 προγράμματα άγονων αεροπορικών γραμμών λήγουν στις 31 Μαρτίου 2016.

Και στην ερώτηση που είχε καταθέσει ζητούσε να μάθει:

1. Προτίθεται η κυβέρνηση να καταργήσει την χρηματοδότηση των άγονων αεροπορικών γραμμών στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας;

2. Σε αντίθετη περίπτωση, σε ποιες ενέργειες σχεδιάζετε να προβείτε ενόψει της επικείμενης λήξης των υφιστάμενων συμβάσεων ανάθεσης και των ασφυκτικών προθεσμιών που θέτει ο Κανονισμός( ΕΚ) 1008/2008;

Απάντηση

Σήμερα, λοιπόν μετά από αρκετές εβδομάδες ήρθε και η απάντηση από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κο Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος ουσιαστικά προαναγγέλλει τη κατάργηση της επιδότησης των άγονων γραμμών μιλώντας για αναμόρφωση ώστε να καταργηθούν οι «γραμμές – ρουσφέτια»…

Και όπως δήλωσε χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής «Είναι δυνατόν να θεωρείται άγονη γραμμή η πτήση Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα ή η Αθήνα – Ζάκυνθος;» Επισήμανε ότι το σύστημα επιδότησης πτήσεων βρίθει στρεβλώσεων και στοιχίζει στο κράτος περί τα 45 εκ. ευρώ. Ξεκαθάρισε, μάλιστα, ότι στόχος του υπουργείου είναι να βάλει τέλος στα «ρουσφέτια» δηλαδή σε γραμμές που στοιχίζουν περισσότερο από πτήσεις σε πόλεις του εξωτερικό. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι οι πτήση Άκτιο – Σητεία επιδοτείται με 547 ευρώ ανά θέση (!!!) και η πτήση Θεσσαλονίκη – Σκύρος με 459 ευρώ, ποσά που ξεπερνούν το εισιτήριο Αθήνας – Λονδίνου που κυμαίνεται από 158 έως 213 ευρώ (!!!) . Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι είναι τέτοια η στρέβλωση του συστήματος που η πτήση επιδοτείται από το Δημόσιο για όλες τις θέσεις του αεροσκάφους ακόμη και αν αυτό ταξιδέψει άδειο στον προορισμό του.

Ο κ. Σπίρτζης διαβεβαίωσε, όμως, ότι θα διατηρηθούν οι πραγματικά άγονες γραμμές που εξυπηρετούν ακριτικές περιοχές. Έφερε, μάλιστα, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την πτήση Ρόδος – Καστελόριζο ή τις πτήσεις προς την Κάλυμνο.  Ο υπουργός είπε ότι θα εισαχθούν νέα κριτήρια μεταξύ των οποίων: «η εποχικότητα: Δεν γίνεται σε νησιά να έχουμε το ίδιο αντιστάθμισμα καλοκαιρινούς με χειμερινούς μήνες. Άλλο κριτήριο είναι η επιβατική κίνηση. Επίσης ο διαχωρισμός επιδότησης μόνιμων κατοίκων από επισκέπτες. Χιλιομετρική απόσταση. Εθνική Πολιτική κ.α.»

Νέα Δημοκρατία

Τις ανακοινώσεις του κ. Σπίρτζη για την αναδιάρθρωση του καθεστώτος επιδότησης των αερογραμμών στηλίτευσε ο ερωτών βουλευτής της ΝΔ, Δημήτρης Σταμάτης. "Από την 1η Απριλίου 2016 οι κάτοικοι των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας και ιδιαίτερα τα ακριτικά νησιά, θα στερηθούν της δυνατότητας αεροπορικών μετακινήσεων με φτηνό κόμιστρο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική και οικονομική τους ζωή" ανέφερε ο κ. Σταμάτης και πρόσθεσε "αυτή είναι η μεταχείριση που επιφυλάσσει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στους κατοίκους αυτών των περιοχών και ιδιαίτερα των νησιών του Αιγαίου, που αυτή την ώρα υφίστανται επιπλέον τις δραματικές επιπτώσεις του προσφυγικού προβλήματος".

Υγ. Τι σημαίνει αυτό για τη Νάξο που ανήκει στις άγονες γραμμές; Για τη καλοκαιρινή περίοδο δεν τίθεται θέμα από τη στιγμή που οι πτήσεις είναι γεμάτες και μάλιστα με προπωλήσεις αρκετούς μήνες νωρίτερα… Τι ζητούμενο είναι τι γίνεται με τη χειμερινή περίοδο. Με βάση τα επιδοτούμενα δρομολόγια πρέπει να γίνονται έξι δρομολόγια την εβδομάδα. Όμως εάν δεν έχει κίνηση κάλλιστα μπορεί η εταιρία να προχωρήσει σε περικοπές. Σε αντίθετη περίπτωση εάν είχαμε μεγαλύτερο αεροδρόμιο, τότε με βάση τον ανταγωνισμό θα διεκδικούσαμε μικρότερη τιμή στο εισιτήριο όπως γίνεται στη Σαντορίνη

Με πληροφορίες από το «Πρώτο Θέμα»