Κυκλάδες - Συρμαλένιος: "ανύπαρκτα μέτρα για τις δημόσιες δομές υγείας στα νησιά

Τίποτα δεν έχει γίνει όλη αυτή την περίοδο για την ενίσχυση των νησιών, τόνισε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Κοινή Επιτροπή Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υγείας, για την κύρωση δύο Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Όπως ανέφερε, παρά την πανδημία, στην νησιωτική Ελλάδα με το σταγονόμετρο γίνονται οι προσλήψεις γιατρών, νοσηλευτικού προσωπικού και άλλων ειδικοτήτων. Οι λύσεις που δίνει η 2η ΥΠΕ, όπου για 15 ημέρες υπάρχει σε ένα νησί ένας παιδίατρος και άλλες 15 σε ένα άλλο νησί, δεν είναι λύσεις και δεν παραπέμπουν σε μια ουσιαστική και ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας στα νησιά.

Ο Νίκος Συρμαλένιος αναφέρθηκε και στο θέμα της εργασίας, όπου μέσα σε μόλις δύο μήνες ουσιαστικά κατεδαφίστηκε το θετικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο με πολύ κόπο και με τις θυσίες του ελληνικού λαού, είχε αρχίσει να χτίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μετά τον Αύγουστο του 2018. Ουσιαστικά, στις διατάξεις περί εργασίας, μειώνονται οι μισθοί κατά 20%, μονιμοποιείται ένας υπό-κατώτατος μισθός των 534 ευρώ με τις αναστολές εργασίας και καθιερώνεται η εκ περιτροπής εργασία.

Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις, τα μέτρα που έχουν παρθεί μέχρι σήμερα, είναι και ανεπαρκή και έωλα, διότι όλες οι χρηματοδοτήσεις που περνούν μέσα από τραπεζικό σύστημα, είναι χρηματοδοτήσεις στον αέρα και στην πραγματικότητα δεν ολοκληρώνονται, όλα εμπόδια γραφειοκρατικά και άλλα βρίσκουν οι τράπεζες απέναντι στις επιχειρήσεις και έτσι ακριβώς δεν μπορούν να ενισχυθούν.

Ακολουθεί η ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Το νομοσχέδιο που συζητάμε, είναι κύρωση δύο Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου, του Απριλίου και της 1ης Μαΐου και είναι μια σειρά από διατάξεις που αφορούν περίπου όλους τους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας και βεβαίως, αφορούν και την υγειονομική κρίση που περάσαμε.

Σε ότι αφορά την υγειονομική κρίση, είναι προφανές ότι και η Αξιωματική Αντιπολίτευση αλλά και όλα τα Κόμματα, έβαλαν πλάτη για να βρεθούμε σ’ αυτή την πολύ καλή θέση που βρεθήκαμε σήμερα, μετά από το πρώτο κύμα και ας ευχηθούμε να μην υπάρξει δεύτερο κύμα πανδημίας. Νομίζω ότι η χώρα αντιμετώπισε σωστά και με ορθό τρόπο, τα ζητήματα που αφορούν την ανθρώπινη ζωή.

Από εκεί και έπειτα όμως, είναι ένα μεγάλο ερώτημα αν πραγματικά η Κυβέρνηση θα προχωρήσει, έχοντας την πολιτική βούληση, να στηρίξει το δημόσιο Σύστημα Υγείας. Φαίνονται κάποια θετικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, από κάποιες διατάξεις των ΠΝΠ, όμως εδώ θα πρέπει να αφήσει πίσω την πολιτική απαξίωσης που είχε παλαιότερα το Δημόσιο Σύστημα Υγείας, καθώς επίσης και κάποια πράγματα που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός -θυμάμαι κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2020- ανέφερε με πολύ χαρά, απευθυνόμενος στην πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ, ότι ξεκινάμε τώρα 3 πιλοτικά παραδείγματα ΣΔΙΤ, συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Εάν δεν αλλάξει αυτή η λογική, αν δεν αλλάξει αυτή η ιδεοληψία, τότε το Σύστημα Υγείας δεν πρόκειται να ενισχυθεί.

Σε ότι αφορά τα νησιά, απ’ όπου προέρχομαι και εγώ, ουσιαστικά τίποτα δεν έχει γίνει όλη αυτή την περίοδο για την ενίσχυσή τους. Δεν μιλώ για τα ακριτικά νησιά, που υποδέχονται πρόσφυγες και μετανάστες, όπου εδώ κάνετε ένα βήμα, αλλά μιλάω για την υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα που με το σταγονόμετρο βλέπουμε γιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό και άλλες ειδικότητες να έρχονται.

Οι λύσεις που δίνει η 2η ΥΠΕ, όπου για 15 ημέρες έχουμε ένα παιδίατρο σε ένα νησί και άλλες 15 σε άλλο νησί και τα λοιπά, δεν είναι λύσεις και είναι λύσεις που δεν παραπέμπουν σε μια ουσιαστική και ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας και στα νησιά.

Σε ότι αφορά τα άλλα ζητήματα.

 Η Ν.Δ. ως Κυβέρνηση, κάνει την κρίση ευκαιρία για να αλλάξει ουσιαστικά πράγματα κάτω από μία νεοφιλελεύθερη σκοπιά, μιλάω κυρίως για το θέμα της εργασίας, όπου μέσα σε 2 μήνες ουσιαστικά κατεδαφίστηκε το θετικό θεσμικό πλαίσιο, το οποίο με πολύ κόπο και με τις θυσίες του ελληνικού λαού, είχαμε αρχίσει να χτίζουμε μετά τον Αύγουστο του 2018. Ουσιαστικά, στις διατάξεις περί εργασίας, μειώνονται οι μισθοί κατά 20%, μονιμοποιείται ένας υπό-κατώτατος μισθός των 534 ευρώ με τις αναστολές εργασίας και από εκεί και έπειτα η εκ περιτροπής εργασία, είναι ένα μήνυμα ότι αυτό θα είναι μία μονιμότερη κατάσταση ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων.

Αυτό ακριβώς με μία διάταξη που υπάρχει μέσα για μετάθεση της συζήτησης περί καθορισμού του κατώτατου μισθού, που υποτίθεται ότι θα άρχιζε μέσα τους 2 πρώτους μήνες, μας παραπέμπει πραγματικά σε αυτή την λογική που σας είπα προηγουμένως.

Σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις. Τα μέτρα που έχουν παρθεί μέχρι σήμερα, είναι και ανεπαρκή και έωλα, διότι όλες οι χρηματοδοτήσεις που περνούν μέσα από τραπεζικό σύστημα, είναι χρηματοδοτήσεις στον αέρα και στην πραγματικότητα δεν ολοκληρώνονται, όλα εμπόδια γραφειοκρατικά και άλλα βρίσκουν οι τράπεζες απέναντι στις επιχειρήσεις και έτσι ακριβώς δεν μπορούν να ενισχυθούν.

Εμείς, ζητάμε, μη επιστρεπτέα άμεση οικονομική ενίσχυση.

Στο πρόγραμμά μας που θα επικαιροποιηθεί σήμερα, με τίτλο «μένουμε όρθιοι», ζητάμε 3 δις άμεση μη επιστρεπτέα ενίσχυση και ιδιαίτερα για τις μικρές επιχειρήσεις και νομίζω ότι μόνο έτσι θα αντιμετωπίσουμε την μεγάλη οικονομική κρίση και την ύφεση που έρχεται.

Από εκεί και έπειτα, κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω ότι η ΠΝΠ, βρίθουν από διατάξεις κατά παρέκκλιση, μερικές από τις οποίες αναδύουν και οσμή σκανδάλων, διατάξεις χαριστικές, δωράκια προς ημέτερα προς την Κυβέρνηση συμφέροντα και θα πω μόνο 4 περιπτώσεις.

Η πρώτη είναι η κατ’ εξαίρεση σύναψη διαδικασία δημόσιων συμβάσεων χωρίς την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών βάση του ν. 4412/2016, μόνο με υπεύθυνη δήλωση του αναδόχου. Δηλαδή, δεν κατάλαβα, η ταχύτητα που πρέπει να έχει για την ανάθεση μια σύμβασης ή προμήθειας, δεν μπορεί ούτε καν ηλεκτρονικά να υποβάλλει τα δικαιολογητικά και μόνο με την υπεύθυνη δήλωση μπορεί να συνάψει μια τέτοια σύμβαση;

Δεύτερο ζήτημα. Η παροχή συμβάσεων για υπηρεσίες και προμήθειες του Υπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ, τον ΟΤΑ Α και Β Βαθμού, αποκλειστικά και μόνο σε 1 εταιρεία την Marketing Greece, πραγματικά αποτελεί σκάνδαλο και το είπαν και άλλοι συνάδελφοι.

Η καταβολή στη  digea  από κανάλια εθνικής εμβέλειας του 50% της μηνιαίας αμοιβής για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο. Δηλαδή και άλλα δωράκια δίνουμε προς τη digea.

Τέταρτον, θεωρούνται νόμιμες οι δαπάνες για τα μέσα ατομικής προστασίας από τις ΔΥΠΕ έως της 30/4/2020. Εδώ, προφανώς και συμπεριλαμβάνεται η 6η ΥΠΕ.

Έχουμε κάνει πολλοί Βουλευτές, κύριε Κοντοζαμάνη και Επίκαιρη και νέα Ερώτηση, εν πάση περιπτώση δεν θέλετε να το παραδεχθείτε, αλλά τα στοιχεία είναι αδιαμφισβήτητα.

Υπάρχουν και άλλα ζητήματα που αφορούν αδιαφάνεια.

Η κατασκευή του φράχτη στην ελληνοτουρκική μεθόριο με 5,5 εκατ. ευρώ. Μιλάω για αδιαφάνεια, δεν μιλάω για σκάνδαλο, αλλά υπάρχουν σκιές.

Η μη επιστροφή του αντίτιμου των εισιτηρίων για πτήσεις αεροπορικών εταιρειών που ματαιώθηκαν αυτή την περίοδο. Το voucher που δίνεται για 18 μήνες, είναι και κατά παράβαση του Ενωσιακού Κανονισμού, όπως το είπε και η Πρόεδρος της Κομισιόν, κα Φόντερ Λάιεν, η οποία είπε, ότι πραγματικά μπορούν να δοθούν πίσω τα χρήματα των αντιτίμων των εισιτηρίων στους επιβάτες που οι πτήσεις τους ματαιώθηκαν.

Τέλος, η σύνθεση της Επιτροπής αξιολόγησης του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» που αντικατέστησε το «Φιλόδημος 1», στο οποίο δεν απάντησε ουσιαστικά ο Υπουργός  Εσωτερικών, ο κ. Θεοδωρικάκος, για την αλλαγή της σύνθεσης στην Επιτροπή Αξιολόγησης με τη συμμετοχή ιδιωτών μέσα σ’ αυτή την Επιτροπή, βάζει την αγορά στο να κρίνει, πια είναι τα χρήσιμα και ώριμα έργα, τα οποία χρειάζονται οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης. Ένα πρόγραμμα που ήταν άκρος επιτυχημένο και επειδή θέλετε να σβήσει κάθε τη θετικό που υπήρχε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η Ν.Δ. με την ιδεοληψία της, βαφτίζει το Πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ 1 σε Αντώνη Τρίτση», πολλά έργα τα καταργεί και βάζει στη θέση τους κάποια άλλα, ενώ ανοίγει αδιαφανείς διαδικασίες για την μετέπειτα πορεία».

Δείτε το βίντεο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου