Πληρώνουμε οδοκαθαριστές για το χειμώνα;

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιωτικοί δήμοι είναι η απουσία υπαλλήλων. Η υποστελέχωση φωνάζει από μακριά και κυρίως σε τομείς που έχουν άμεση σχέση με τα …ανταποδοτικά τέλη. Και μιλάμε για καθαριότητα ή ύδρευση και όλα τα υπόλοιπα. Οπότε το να δούμε έναν Δήμαρχο να κάνει ακόμη και τον οδηγό απορριμματοφόρου δεν είναι παράξενο στα ελληνικά νησιά. Γιατί όμως το λέμε αυτό; Μα γιατί ακόμη και σε μεγαλύτερους δήμους όπως αυτόν της Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, η απουσία υπαλλήλων στον τομέα της καθαριότητας είναι ιδιαίτερα αισθητή. Ποιος είναι ο συνηθισμένος τρόπος για να καλυφθεί αυτό το …κενό; Η εργολαβία. Οκ Μέχρι εδώ όλα καλά. Όμως, το παράξενο είναι όταν ανακαλύπτεις τις ημερομηνίες. Και τότε αρχίζεις να μπερδεύεσαι.

Τι θέλουμε να πούμε; Ότι πως γίνεται να έχεις έναν δήμο όπως αυτόν του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων να προσφέρει σε εργολάβο την καθαριότητα για την περίοδο από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο. Και μάλιστα να προσφέρει ένα αρκετά σεβαστό ποσό που να είναι άνω των 170.000 ευρώ. Ο λόγος; Να καθαρίσει. Ναι σωστά. Αλλά από το Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο τι ανάγκες μπορεί να έχει ένας Δήμος ώστε να εξασφαλίζει την εργολαβία; Μήπως κάτι δεν έχουμε καταλάβει σωστά; Όχι. Με βάση τα κείμενα που παραθέτονται και στο τέλος του κειμένου, ο Δήμος έχει υπογράψει δύο εργολαβίες με τον ίδιο ανάδοχο για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα του 2016, μισό φθινόπωρο και μισό χειμώνα. Και αναρωτιέσαι γιατί το κάνει;

Η απάντηση είναι δύσκολη. Πάντως, με βάση τα κείμενα που έχουμε διαβάσει οι υπάλληλοι θα πρέπει να φορούν ευδιάκριτα ενδύματα, να καθαρίζουν συγκεκριμένους χώρους και να είναι σε συνεργασία με τους αντίστοιχους υπαλλήλους και υπηρεσίες του Δήμου για να μοιράσουν τις περιοχές. Α ωραία… Οπότε προφανώς θα τους είδαμε κάποια στιγμή αυτό το τετράμηνο αφού εάν αφαιρούσαν και το ιδιαίτερο ένδυμα θα είχαν και πρόστιμο: 20 ευρώ. Όμως, δεν τους είδαμε. Εκτός κι εάν ήταν στα χωριά ή στις παραλίες. Αλλά στις παραλίες Νοέμβρη μήνα τι να κάνουν αλήθεια; Και σε ποια χωριά ήταν; Εδώ θα μπορεί να βοηθήσει η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου, αφού όπως αναφέρεται και στο συγκεκριμένο κείμενο της συμφωνίας (σ.σ. φέρει την υπογραφή του Δημάρχου άλλωστε) οι δύο …. Πλευρές έχουν μοιράσει τα όρια χώρου δράσης. Λέτε να πάρουμε από εκεί απάντηση; Μακάρι…

Το σίγουρο πάντως είναι ότι μπορούμε να πάρουμε απάντηση για το πόσοι εργαζόμενοι και πότε (το ποιοι δεν μας ενδιαφέρει να πω την αλήθεια) εργάστηκαν μέσω των αρμόδιων υποκαταστημάτων του Δημοσίου (ΙΚΑ, ΟΑΕΔ) ή και στον ίδιο τον Δήμο. Καλό δεν θα είναι ο ίδιος ο Δήμος να δώσει απαντήσεις ώστε να αποφεύγονται οι από του πονηρού απαντήσεις. Γιατί ξέρετε τι λέγεται και τι δεν λέγεται. Για το ποιοι δουλεύουν ή δεν δουλεύουν σ’ αυτές τις εργολαβίες. Και είναι κρίμα να φεύγουν χρήματα σε μία περίοδο μάλιστα όπου όλα κρέμονται από μία λεπτή γραμμή…..

Η υπόθεση των εργολαβιών είναι αλήθεια ότι δεν σταματάει εύκολα. Όμως, είναι σωστό να γίνεται με σύννομο τρόπο  ώστε να αποφεύγονται τα όποια σχόλια. Και αυτά είναι που πονάνε περισσότερο…. Οι ψίθυροι. Ότι προσλήφθηκαν «δικά μας» παιδιά. Ότι οι εργάτες καθαριότητες δεν εμφανίστηκαν ποτέ… και απλά ήταν σε άλλες υπηρεσίες. Είναι γνωστό το πρόβλημα της υποστελέχωσης. Είναι ακόμη πιο γνωστό ότι η καθαριότητα εκτός από μισή αρχοντιά είναι και μισή …διαφθορά από τη στιγμή που παιχνίδια παίζονται. Όταν όμως είσαι ένας Δήμος που έχεις την δύναμη να προχωράς χωρίς να φοβάσαι, τότε απλά λες «Ναι κύριοι… Έκανα την εργολαβία με τον κο Καϊρίδη και πλήρωσα 170.000 ευρώ για το διάστημα από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2016»… Και μετά θα προσθέσει ότι «ναι ήταν τόσοι υπάλληλοι, ήταν αυτοί και αυτοί και κάλυψαν ανάγκες στα τάδε χωριά…. « Αυτό είναι το ζητούμενο. Η δεύτερη απάντηση. Θα την δώσει όμως; Ιδού το στοίχημα…

Δείτε τις συμβάσεις