Αρχαιολογικό Μουσείο Κω... Η εικόνα πίσω από την ...εικόνα

Πως το έλεγαν οι Κινέζοι; Μία φωτογραφία… χίλιες λέξεις. Και το γύρο του διαδικτύου κάνει φωτογραφία από το εσωτερικό του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κω, στην οποία φαίνονται οι ζημιές που υπέστη ο χώρος από τον φονικό σεισμό των 6,6 Ρίχτερ. Αρκετά μάλιστα, είναι τα γλυπτά που έγειραν από τις θέσεις τους, με αποτέλεσμα να προσκρούσουν σε τοίχους, ενώ άλλα έπεσαν στο πάτωμα και έσπασαν. Και το χειρότερο; Δεν είναι λίγα τα δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι ευθύνεται για τις ζημιές ο τρόπος που είχαν στηθεί οι βάσεις των αγαλμάτων.

Χθες, κι αφού ήρθε στο φως της δημοσιότητας η φωτογραφία, το υπουργείο εξέδωσε νέα ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι «από το σύνολο των 43 γλυπτών που εκτίθενται σε βάσεις και βάθρα, έπεσαν εξαιτίας του ισχυρότατου σεισμού τρεις ακέφαλοι κορμοί και μία κεφαλή, στα οποία παρατηρούνται μικρές απολεπίσεις και θραύσεις, κυρίως στις γύψινες συμπληρώσεις». «Τα υπόλοιπα γλυπτά διασώθηκαν ακέραια και στη θέση τους. Συνεργείο της Εφορείας αποτελούμενο από αρχαιολόγους, συντηρητές και τεχνικούς, εργάζεται εντατικά ώστε να αποδοθεί το Μουσείο το ταχύτερο δυνατόν στο κοινό» σημειώνει το υπουργείο.

Κεφαλογιάννη δήλωση

Είχε προηγηθεί σχετική δήλωση από την τομεάρχη Πολιτισμού της Ν.Δ. Όλγα Κεφαλογιάννη στην οποία ανέφερε: «Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, έκανε επιλεκτικές και ολιγόλογες ανακοινώσεις για τις ζημίες που προκάλεσε ο πρόσφατος σεισμός σε μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους της Κω. Η Ελλάδα είναι σεισμογενής χώρα, όμως, διαχρονικά, λόγω της μέριμνας των αρμόδιων αρχαιολόγων, οι περιπτώσεις καταστροφής πολιτιστικών θησαυρών είναι σπάνιες. Η περίπτωση της πτώσης των αγαλμάτων στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κω, αποτελεί πρωτοφανές γεγονός που ενδέχεται να οφείλεται σε πλημμελή στερέωση τους. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού οφείλει να διερευνήσει το περιστατικό και να αναζητήσει τυχόν ευθύνες για την ανεπίτρεπτη αυτή καταστροφή».

Ιστορία…

Να σημειώσουμε ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο της Κω έχει αναγερθεί επί ιταλοκρατίας (1936) και μόλις πριν έναν χρόνο ανακαινίσθηκε, με καινούργιο πλάνο έκθεσης, το οποίο υιοθετήθηκε με βάση τη σχετική μουσειογραφική μελέτη που εκπονήθηκε. Οπως σημείωσε δε η επιμελήτρια - αρχαιολόγος της έκθεσης Τούλα Μαρκέτου, μιλώντας στην «Καθημερινή» η τελευταία περιελάμβανε και ειδική πρόβλεψη για την περίπτωση σεισμού. Η δε ταλάντευση των γλυπτών στις βάσεις τους ήταν ακριβώς η πρέπουσα, προκειμένου να αποφευχθούν μεγαλύτερου μεγέθους καταστροφές. Πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι στην αρχική ανακοίνωση του υπουργείου γινόταν λόγος μόνο για «μετακινήσεις και φθορές σε εκθέματα, κυρίως σε πήλινα αγγεία». Είτε η μελέτη ήταν επαρκής, όπως υποδεικνύει το γεγονός ότι παρά τα 6,6 Ρίχτερ η πλειονότητα των αγαλμάτων έμειναν άθικτα στη θέση τους, είτε όχι (διότι είναι επίσης αλήθεια πως κάποια γλυπτά έπεσαν), στόχος τώρα προφανώς πρέπει να είναι η αποκατάσταση των ζημιών, αλλά και η φροντίδα για περισσότερη ασφάλεια στο μέλλον.