Βασ. Τριανταφύλλου, η ιστορία της μάνας του Μακρυγιάννη διά χειρός Γιώργου Μεσολογγίτη

Όσοι γνωρίζουν τον Γιώργο Μεσολογγίτη ξέρουν ότι ήταν κάτι το αναμενόμενο… Άλλωστε δείγματα γραφής έχει δώσει και στη Νάξο μέσα από ξεχωριστές θεατρικές παραστάσεις είτε για εκδηλώσεις του σχολείου είτε της «Συν+αξίας» ή και άλλων πολιτιστικών φορέων.. Και η είδηση ότι ένας μονόλογος θα ανέβει σε θεατρική παράσταση μας κάνει όλους υπερήφανους… Εδώ και δύο χρόνια άλλωστε ο Νάξιος εκπαιδευτικός ασχολείται πάνω στο project «Βασιλική  Τριανταφύλλου»… Ένα όνομα που για όλους μας – ακόμη και για τους πλέον γνώστες της ιστορίας – δεν λέει κάτι το ιδιαίτερο, όμως όταν αποκαλύπτεται ότι είναι η μητέρα του Στρατηγού της Ελληνικής Επανάστασης Γιάννη Μακρυγιάννη, τότε όλα αλλάζουν…

Ο Γιώργος Μεσολογγίτης δούλεψε πάνω σε μία ιδέα («ο γιός μου») που είχε σχέση με την παρουσίαση επτά σημαντικών ανδρών της Ελληνικής Ιστορίας αλλά μέσα από τη σχέση με τη μητέρα τους.. Και ουσιαστικά έχουμε επτά μάνες που μιλούν για τους  γιους τους μέσα από την σκηνοθετική ματιά ισάριθμων σκηνοθετών, σε επτά παραστάσεις και σε ένα project που ανεβαίνει στον πολυχώρο vault και θα κρατήσει και την επόμενη θεατρική χρονιά…

Πολυχρονοπούλου "Καταπληκτική η διαχείριση από τον Γιώργο"

Και η Νάξος έχει την τιμητική της… Από τη μία έχουμε τον Γιώργο Μεσολογγίτη σε ρόλο σεναριογράφου, από την άλλη την Κατερίνα Πολυχρονοπούλου στη καρέκλα του σκηνοθέτη και στη συνέχεια την Κατερίνα Καμπανέλλη στα σκηνικά και κοστούμια και τον Σταύρο Τσουμάνη στην μουσική επιμέλεια…  Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου μιλώντας στο naxospress.gr για την παράσταση τόνισε ότι «πιστεύω πως περισσότερο οι μανάδες μιλούν για τους γιους τους, μέσα από τα κείμενα αυτά. Για την εποχή που έζησαν, ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά... Για τις δράσεις τους, τη ζωή τους, τις επιλογές τους, τις δυνατότητες ή τις αδυναμίες τους... Και ο Γιώργος Μεσολογγίτης έχει διαχειριστεί πολύ έξυπνα το θέμα, κάνοντας ένα εξαιρετικό παιχνίδι με το χρόνο. Κι έχει μελετήσει τα πάντα γύρω από τον Μακρυγιάννη. Έψαξε και πιο βαθιά από το πρώτο επίπεδο των πληροφοριών που βρήκε. Κάναμε πολλές συζητήσεις γύρω από το θέμα. Όσο για την επιλογή της Ευγενίας Αποστόλου, η οποία είναι εξαιρετική ηθοποιός, (με πλούσιο βιογραφικό, συνεργασίες σημαντικές στα κρατικά μας θέατρα και βεβαίως, στο ελεύθερο θέατρο, με ερμηνείες που έχουν συζητηθεί και έχουν ξεχωρίσει και υμνηθεί από κριτικούς και κοινό. Σ' αυτό το project, η πρόκληση είναι ότι ακριβώς βαδίζουμε με το ιστορικό υλικό που υπάρχει και φωτίζουμε την εποχή, την αέναη σχέση και επανάληψη της ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας και μια πιο ουσιαστική και βαθύτερη γνωριμία με τους γιους τους, γιατί η έρευνα είναι πιο σφαιρική και πλήρης, αναγκαστικά, στην προσπάθειά μας να βρούμε, να ανακαλύψουμε για την ακρίβεια, στοιχεία για τις μανάδες. Άλλωστε, αυτές δεν είναι οι αφανείς ηρωίδες, στη σκιά των επιφανών ανδρών;»

Η υπόθεση του έργου 

Και δεν έχει άδικο έτσι δεν είναι; Ποια είναι η υπόθεση του έργου; Ο Γιάννης Μακρυγιάννης γεννήθηκε το 1797-98 στο Αβορίτι της Δωρίδας. Ήταν ενός έτους, όταν δολοφονήθηκε ο πατέρας του, Δημήτρης Τριανταφύλλου, από τους Τούρκους. Ο Γιάννης, ονομάστηκε αργότερα Μακρυγιάννης για το ψηλό του ανάστημα. Η μάνα του, η Βασιλική, φτωχή αγρότισσα, τον είχε γεννήσει επιστρέφοντας από το χωράφι στο σπίτι. Αναγκάστηκε να φύγει στη Λειβαδιά. Επτά ετών μπήκε υπηρέτης. Αργότερα, τον έστειλαν υπηρέτη στην Άρτα, στο σπίτι του Θανάση Λιδωρίκη. Εκεί, επιδόθηκε στο εμπόριο. Χάρη στο ζήλο και την εργατικότητά του κατάφερε να αποκτήσει σημαντική περιουσία. Το 1820 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία. Ενώ διαρκούσε ο αγώνας των Ελλήνων κατά των Τούρκων, άρχισε ο εσωτερικός διχασμός που κατέληξε σε εμφύλιο πόλεμο με οδυνηρές συνέπειες για την επαναστατημένη Ελλάδα. Βαθιά θλιμμένος, απογοητευμένος από την κυβέρνηση και τις διχόνοιες, βασανισμένος από τις πληγές που έφερε σ’ όλο του το σώμα, ο Μακρυγιάννης απομακρύνθηκε από τη στρατιωτική και πολιτική ζωή. Πρωταγωνίστησε στην επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843 για την παραχώρηση Συντάγματος από τον Βασιλιά Όθωνα. Κατηγορήθηκε για συνωμοσία κατά του βασιλιά και καταδικάστηκε σε θάνατο. Η ποινή του μειώθηκε σε δεκαετή φυλάκιση. Τελικά, έμεινε δυο χρόνια στη φυλακή. Όμως, το διάστημα αυτό ήταν αρκετό να κλονιστεί η ήδη εύθραυστη υγεία του από τις κακουχίες της φυλακής. Απομονώθηκε στο σπίτι του κοντά στην Ακρόπολη όπου και πέθανε το 1864.

Άρχισε να γράφει τα Απομνημονεύματά του το 1829, ένα μνημείο λόγου και ιστορίας. «…Ό,τι πιο σπουδαίο πράμα τα γράμματα, η μόρφωση, να μη σε κοροϊδεύουν. Να δώσει να ’ρθει μια μέρα σ’ αυτό τον τόπο, που ο κόσμος θα ’ναι μορφωμένος και δεν θα μπορούν να κοροϊδεύουν τους ανθρώπους». Μέσα από την προσωπική του ιστορία, ξεδιπλώνεται ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας. Με τα «κολλυβογράμματά του» κάνει μια καταγραφή σημαντικών ιστορικών γεγονότων, και μέσα από τη ματιά και την αφήγηση της μητέρας του Βασιλικής Τριανταφύλλου, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά πως η ιστορία επαναλαμβάνεται με τις ίδιες ακριβώς αντιστοιχίες. Σχέσεις με την υπόλοιπη Ευρώπη, συμφέροντα ξένων και ντόπιων και μια χώρα, η Ελλάδα, πάντα χρεωμένη, διχασμένη και έρμαιο των ξένων Κυβερνητών ή Βασιλέων, να αγκομαχά και να υποφέρει».     

Παράλληλα συνεχίζονται στον Πολυχώρο Vault οι μονόλογοι «Ο Γιος μου Νικόλαος Μάντζαρος» σε κείμενο – ερμηνεία της Χρύσας Σπηλιώτη και σκηνοθεσία Αυγουστίνου Ρεμούνδου και «Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη» σε κείμενο – σκηνοθεσία Περικλή Μοσχολιδάκη με τη Μάγδα Κατσιπάνου, ενώ έχει ήδη παρουσιαστεί ο μονόλογος «Νικολέττα Νομικού Συγγρού, ο Ανδρέας μου» σε κείμενο–σκηνοθεσία Σίμου Παπαναστασόπουλου με την Ιωάννα Γκαβάκου, και το Μάρτη ξεκινάει και ο μονόλογος της Κάτιας Σπερελάκη “Ολυμπιάδα ή Ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος;” σε σκηνοθεσία Σήφη Μάινα, με την Κάτια Σπερελάκη.

Συντελεστές

Κείμενο: Γιώργος Μεσολογγίτης

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου

Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη

Μουσική: Σταύρος Τσουμάνης

Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά

Σχεδιασμός Φωτισμού: Άκης Σαμόλης

Σχεδιασμός αφίσας: surreart

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Trailer: Αινείας Τζόπη

Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Πολυχρονοπούλου

Παραγωγή: Πολυχώρος Vault

Ερμηνεία: Ευγενία Αποστόλου

Από την Τετάρτη 7 Μαρτίου έως την Πέμπτη 31 Μαΐου

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

Μάρτιος: Τετάρτη 19:00.

Απρίλιος, Μάιος: Τετάρτη – Πέμπτη 21:00

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8′ περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος: 12 ευρώ

Προπώληση Viva (http://www.viva.gr/tickets/venues/polyxoros-vault/) 10 ευρώ

Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι

Ατέλειες: 5 ευρώ

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα culturenow.gr