Βρετανία: "Ούτε δανείζουμε, ούτε επιστρέφουμε τα γλυπτά του Παρθενώνα"

Βρε καλώς το παιδί… Ο λόγος για τον ιστορικό Χάρτβιχ Φίσερ, τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ο οποίος από το 2016 είναι ο πρώτος μη Βρετανός διευθυντής του. Γερμανός όπως καταλάβατε. Και ο συνδυασμός του Γερμανού ιστορικού με τη θέση του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, όπως είναι λογικό λειτουργεί ανασταλτικά στην όποια σκέψη για επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στο σπίτι τους.

Το πιο εντυπωσιακό; Στη σημερινή του συνέντευξη στην εφημερίδα «τα ΝΕΑ» όχι μόνο ήταν σαφής όσον αφορά τη στάση του για την όποια επιστροφή αλλά γίναμε σοφότεροι. Ξεκινάμε από τα …γνωστά  «Μπορώ να καταλάβω ότι οι Έλληνες έχουν μια ιδιαίτερη και παθιασμένη σχέση με αυτό το κομμάτι της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και θέλουν να δουν όλα τα Γλυπτά του Παρθενώναν στην Αθήνα. Εμείς εκθέτουμε τα γλυπτά του Παρθενώνα μέσα σε ένα πλαίσιο παγκόσμιου πολιτισμού προβάλλοντας επιτεύγματα από όλο τον κόσμο κάτω από την ίδια στέγη», ενώ παραδέχθηκε πως δεν είναι το ίδιο να βρίσκονται στην Αθήνα με το Λονδίνο.

Και το καλύτερο το άφησε για το τέλος, σε ότι αφορά την αποδοχή της άποψης ότι η Ελλάδα είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης των γλυπτών. «Δε θα το αποδεχόμουν. Τα αντικείμενα της συλλογής του Βρετανικού μουσείου βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των επιτρόπων του Μουσείου». Τόνισε ότι δεν υπάρχει περίπτωση δανείου επ΄ αόριστον των γλυπτών, σημείωσε παράλληλα ότι το Βρετανικό Μουσείο όταν δανείζει, το κάνει σε εκείνους που αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία των αντικειμένων (!!!)

Και η απάντηση

 «Απόψεις όπως αυτή του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Χάρτβιχ Φίσερ περί ''νόμιμου ιδιοκτήτη'' των Γλυπτών αποτελούν υπολείμματα της αποικιοκρατίας και αγνοούν τη διεθνή συζήτηση και τις Διακηρύξεις της Unesco» απαντά η υπουργός πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά στον Χάρτβιχ Φίσερ.

Ακουλουθεί το πλήρες κείμενο της δήλωσης της υπουργού Πολιτισμού στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά με τη συνέντευξή του Χάρτβιχ Φίσερ, διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου.  «Η Ελλάδα είναι ο γενέθλιος τόπος των Γλυπτών του Παρθενώνα, η Αθήνα είναι η πόλη τους, η Ακρόπολη και το Μουσείο της είναι ο φυσικός τους χώρος. Η δήλωση του κ. Φίσερ περί ''νόμιμου ιδιοκτήτη'' επιδεικνύει μια στενή, κυνική διαχειριστική αντίληψη. Είναι λυπηρό να ακούγεται από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου και γνωστό ιστορικό τέχνης. Υποβαθμίζει την πολιτιστική κληρονομιά από ανεκτίμητη οικουμενική αξία σε αγοραπωλησία. Παρόμοιες απόψεις είναι διαμετρικά αντίθετες με τις αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα στο διεθνές πεδίο του πολιτισμού. Αποτελούν υπολείμματα της αποικιοκρατίας και αγνοούν τη διεθνή συζήτηση και τις Διακηρύξεις της Unesco. Πολύ περισσότερο, όταν πρόκειται για ένα ακρωτηριασμένο μνημείο, σύμβολο της χώρας διαχρονικά, στο οποίο οφείλεται η επανένωση και αποκατάστασή του, σύμφωνα με τη βασική αρχή της "ακεραιότητας", όπως επιβάλλει η Σύμβαση της Unesco του 1972».