Διαδίκτυο: Ψυχικό νόσημα ο εθισμός για αγοράς μέσω internet

Είστε μπροστά σε ένα υπολογιστή και κάθε φορά που βλέπετε μια διαφήμιση σας είναι αδύνατο να αντισταθείτε και να μην την «κλικάρετε»; Οι ερευνητές αναγνώρισαν κάτι ανησυχητικό σε αυτή τη συνήθειά σας. Ο εθισμός στα ψώνια ίσως πρέπει να αναγνωριστεί ως ψυχική διαταραχή επειδή είναι πάρα πολλοί αυτοί που έχουν ανησυχητικά σημάδια εμμονικής συμπεριφοράς λόγω της άνεσης που προσφέρουν οι online διαδικτυακές αγορές, υποστήριξαν ορισμένοι ψυχίατροι από το Πανεπιστήμιο του Αννόβερου στη Γερμανία... 

Και μάλιστα ζητούν να αναγνωριστεί "ως ψυχικό νόσημα" ο εθισμός στις αγορές μέσω Διαδικτύου.... Παρότι η αναζήτηση αξιόλογων και οικονομικών προϊόντων στο Ιντερνετ είναι εντελώς φυσιολογική, ιδιαίτερα ενόψει της περιόδου των Χριστουγέννων, ορισμένοι άνθρωποι εθίζονται στα διαδικτυακά ψώνια σε τέτοιο βαθμό, ώστε να θέλουν να αγοράζουν ό,τι βλέπουν στην οθόνη του υπολογιστή τους. Αν και πολλοί αποδίδουν τη συμπεριφορά αυτή σε έλλειψη αυτοσυγκράτησης, η επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου του Αννόβερου εκτιμά ότι οι συγκεκριμένοι καταναλωτές πάσχουν από πραγματικό –και ιάσιμο– ψυχικό νόσημα.

Η πάθηση, την οποία οι Γερμανοί ψυχίατροι έχουν ονομάσει «διαταραχή αγορών - κατανάλωσης» (BSD), είναι αναγνωρισμένη εδώ και δεκαετίες. Η επιστημονική ομάδα του γερμανικού πανεπιστημίου φιλοδοξεί, ωστόσο, να εντάξει το Διαδίκτυο στην εν λόγω κατηγορία πάθησης, επισημαίνοντας ότι οι διαδικτυακές αγορές έχουν οδηγήσει σε μεταλλαγή του ψυχικού νοσήματος, καθιστώντας ευκολότερη την επιλογή καταναλωτικών προϊόντων και την αγορά τους μέσω Ιντερνετ. Η δρ Αστριντ Μούλερ, πάντως, ψυχοθεραπεύτρια στο Πανεπιστήμιο του Αννόβερου, εκτιμά ότι ο εθισμός στις αγορές μέσω Διαδικτύου αποτελεί εντελώς διαφορετική πάθηση. «Είναι ώρα να αναγνωρίσουμε τη διαταραχή BSD ως ξεχωριστό ψυχικό νόσημα, συλλέγοντας περισσότερα στοιχεία για τον εθισμό στις αγορές μέσω Διαδικτύου. Ελπίζουμε η έρευνά μας να αποδείξει ότι ο εθισμός στα ψώνια μέσω Ιντερνετ εμφανίζει ξεχωριστά χαρακτηριστικά, τα οποία θα οδηγήσουν σε νέες, αποτελεσματικές θεραπευτικές μεθόδους», λέει η Μούλερ. Η ερευνήτρια υποστηρίζει ότι, σε αντίθεση με τα ψώνια από συμβατικά καταστήματα λιανικών πωλήσεων, τα καταστήματα του Διαδικτύου λειτουργούν σε 24ωρη βάση, επιτρέποντας στους πελάτες να ψωνίζουν διαρκώς και χωρίς αναστολές.

Οι πάσχοντες από BSD «δεν μπορούν να πάψουν να σκέφτονται και να ποθούν την κατανάλωση, βιώνοντας εμμονή και σχεδόν σωματική ανάγκη απόκτησης καταναλωτικών αγαθών», λέει η δρ Μούλερ. Η ψυχοθεραπεύτρια και η ομάδα της ανέλυσαν τις συνήθειες 122 ασθενών που υπέφεραν από εθισμό στις αγορές μέσω Ιντερνετ και διαπίστωσαν ότι η ομάδα αυτή εμφάνιζε μεγαλύτερα ποσοστά κατάθλιψης σε σχέση με τον υπόλοιπο πληθυσμό, σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Daily Mail.

Η δρ Μούλερ αναφέρει στη δημοσίευσή της (Δείτε το άρθρο στο τέλος του κειμένου) σε επιστημονική επιθεώρηση: «Ορισμένα γνωρίσματα του Διαδικτύου, όπως η ανωνυμία, η ευκολία πρόσβασης και οι οικονομικές τιμές μπορεί να οδηγήσουν σε μετακίνηση από τον παραδοσιακό καταναλωτικό εθισμό, στη νέα μορφή διαδικτυακού εθισμού. Η διαταραχή αυτή είναι πιο οξεία, όπως ανέδειξαν οι πρώτες μελέτες του φαινομένου». Η πάθηση αυτή επηρεάζει ποσοστό 5% του βρετανικού πληθυσμού και ο ιατρικός κόσμος οφείλει να την αναγνωρίσει ως ξεχωριστό νόσημα, σύμφωνα πάντα με τη δρα Μούλερ.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα "Καθημερινή" - Δείτε το άρθρο στο τέλος του κειμένου 

Συνημμένα Αρχεία: