Ελλάδα: Οριο ηλικίας και κράνος στα ηλεκτρικά πατίνια

Η αύξηση της κυκλοφορίας τους στους δρόμους, αλλά και τα δεκάδες ατυχήματα που έχουν σημειωθεί επιβεβαιώνουν την ανάγκη επιβολής κανόνων για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών. Το ζήτημα έχει τεθεί προ πολλού επί τάπητος, ωστόσο μόνο σε θεωρητικό επίπεδο και με τη μορφή διαπίστωσης.

Πλέον τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και εμπλεκόμενοι φορείς έχουν καταστήσει σαφή την ανάγκη διαμόρφωσης ενός συγκεκριμένου πλαισίου λειτουργίας, κυκλοφορίας, αλλά και διάθεσης των ηλεκτρικών πατινιών. Στο ίδιο μήκος κινούνται και πολλές πόλεις της Ευρώπης, οι οποίες επισημαίνουν ότι θα έπρεπε να υπάρχει ενιαίο πλαίσιο για όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Ωστόσο, με δεδομένο ότι κάτι τέτοιο αποτελεί χρονοβόρα διαδικασία, σταδιακά οι χώρες τις Ευρώπης θεσμοθετούν δικούς τους κανόνες σε εθνικό επίπεδο, προκειμένου να ρυθμιστεί η εν λόγω μορφή μετακίνησης.

Στο ελληνικό υπουργείο Υποδομών υπάρχει σχετική εισήγηση, η οποία κατατέθηκε στη νεοσύστατη επιτροπή με αντικείμενο τις υπηρεσίες μικροκινητικότητας και περιλαμβάνει ακόμη και πρόστιμα που αγγίζουν τα 400 ευρώ. Ποιοι αποτελούν την επιτροπή;  Μετέχουν εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομίας, Προστασίας του Πολίτη, ΚΕΔΕ, Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).

Ειδικότερα, η εισήγηση του υπουργείου Υποδομών θέλει στα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (ΕΠΗΟ) να υπάγονται όσα οχήματα κινούνται με ηλεκτροκινητήρα και δεν εμπίπτουν στον ΚΟΚ. Πρόκειται για κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate board) και αυτοεξισορροπούμενα οχήματα, δηλαδή οχήματα που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους, και στα οποία περιλαμβάνονται μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς. Οι οδηγοί τους θα πρέπει να είναι πάνω από 15 ετών ή άνω των 12 ετών, σε περίπτωση που συνοδεύονται από ενήλικο. Παράλληλα, υποχρεούνται να φορούν κράνος, το οποίο θα είναι δεμένο.

Τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται, ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής τους, σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ./ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ./ώρα και 25 χλμ./ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ν. 2696/99 –ΦΕΚ 57/Α΄– «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ./ώρα. Οι οδηγοί της τελευταίας κατηγορίας θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους (π.χ. πεζοδρόμια).

Παράλληλα, προβλέπεται ειδική σήμανση για τα ΕΠΗΟ. Εκείνα που κινούνται με ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα θα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητο διαστάσεων 5 x 8 εκ. από υλικό ανθεκτικό σε καιρικές συνθήκες τέτοιο, ώστε να καταστρέφεται σε περίπτωση αφαίρεσης/αποκόλλησής του από το ΕΠΗΟ. Το αυτοκόλλητο σήμα επικολλάται στο ΕΠΗΟ από τον οικονομικό φορέα που το εκδίδει και περιέχει κατ’ ελάχιστον την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος.

Και στο εξωτερικό 

Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που θέτει ερωτήματα γύρω από τη χρήση τους και την τήρηση του ΚΟΚ. Οι μεγαλύτερες αντιδράσεις φαίνεται πως έχουν προκληθεί στην Γαλλία, όπου τα συγκεκριμένα πατίνια ήταν διαθέσιμα πολύ καιρό πριν φτάσουν στην Ελλάδα. Την περασμένη βδομάδα, μάλιστα, η Γαλλία αποφάσισε να επιβάλλει αυστηρά πρόστιμα σε όσους τα χρησιμοποιούν ανεξέλεγκτα, μ' αυτούς που τα οδηγούν σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους να απειλούνται με πρόστιμο 135 ευρώ.

Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη των σοκαριστικών στοιχείων από τη Le Parisien, σύμφωνα με τα οποία τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα πατίνια προκάλεσαν 284 τραυματισμούς και πέντε θανάτους στη χώρα το 2017 και περιγράφονταν ως «πολύ γρήγορα και αθόρυβα και ως εκ τούτου επικίνδυνα». Οι κάτοικοι του Παρισιού, από την άλλη, έχουν εξοργιστεί που τα πατίνια αφήνονται στη μέση πεζοδρομίων και εισόδων, ενώ η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό έχει δεσμευτεί να δημιουργηθούν εκατοντάδες ειδικοί χώροι στάθμευσης και με την ολοκλήρωση του έργου θα υπάρξουν επίσης πρόστιμα.

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ - ΜΠΕ