Facebook... Ανθρώπινο λάθος και "πτώση" 24 ωρών

Οι περισσότεροι από εμάς την Τετάρτη και την Πέμπτη είδαμε και πάλι τους συγγενείς και φίλους μας. Βγήκαμε για καφέ, επικοινωνήσαμε αγγίζοντας ο ένας τον άλλο. Ο λόγος; Μα έπεσε το Facebook... Eπί σχεδόν 24 ώρες το Facebook -και μαζί με αυτό οι «αδελφές» πλατφόρμες Instagram, Whatsapp και Messenger- αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, που έκαναν δύσκολη τη ζωή πολλών χρηστών ανά τον κόσμο, τελικά αποκατέστησε πλήρως τη λειτουργία του. Όπως το μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης έκανε γνωστό, το πρόβλημα -το πιο μακρόχρονο στην ιστορία του- οφειλόταν σε ένα ανθρώπινο λάθος προγραμματισμού σε έναν υπολογιστή-εξυπηρετητή (server) του δικτύου του, κάτι που είχε αλυσιδωτές επιπτώσεις τύπου «ντόμινο».

Οι αναλυτές, σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και το BBC, επεσήμαναν ότι το συμβάν αποτελεί μια υπενθύμιση πως ακόμη και οι πιο ισχυρές εταιρείες του διαδικτύου, οι οποίες απασχολούν τους καλύτερους ειδικούς των υπολογιστών και διαθέτουν τεχνολογίες αιχμής, τελικά δεν μπορούν να αποφύγουν το ανθρώπινο λάθος και τις συνέπειες του. Το πρόβλημα πυροδοτήθηκε από «αλλαγές στις ρυθμίσεις ενός server», σύμφωνα με εκπρόσωπο του Facebook. Το αρχικό λάθος γιγαντώθηκε σταδιακά και δημιούργησε ένα ολοένα επεκτεινόμενο πλέγμα προβλημάτων στο δίκτυο του Facebook, που ήταν αδύνατο να διορθωθεί γρήγορα, σύμφωνα με έναν νυν και έναν πρώην εργαζόμενο που διατήρησαν την ανωνυμία τους, καθώς δεν επιτρεπόταν να μιλήσουν σε δημοσιογράφους.

Σύμφωνα με την επίσημη δήλωση του Facebook, «πολλοί άνθρωποι είχαν δυσκολία πρόσβασης στις εφαρμογές και στις υπηρεσίες μας. Επιλύσαμε τα προβλήματα και τα συστήματα μας έχουν επανέλθει. Λυπούμαστε πολύ για την ενόχληση και εκτιμούμε την υπομονή του καθενός». Όμως μερικοί αναλυτές σχολίασαν αρνητικά ότι το Facebook χρειάστηκε τόσο χρόνο για να δώσει μια εξήγηση. Από την άλλη, η ιστοσελίδα Downdetector, που καταγράφει τα προβλήματα στο διαδίκτυο, ανακοίνωσε ότι έλαβε 7,5 εκατομμύρια παράπονα σχετικά με διάφορα προβλήματα στο Facebook και στις άλλες εφαρμογές. Όπως είπε ο συνιδρυτής της ιστοσελίδας Τομ Σάντερς, «ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε δει μπλακ-άουτ τέτοιας κλίμακας».

Το Facebook προσπαθεί ακόμη να καταλάβει πώς το αρχικό πρόβλημα απέκτησε τέτοιες διαστάσεις μέσα σε λίγες ώρες. Όπως και άλλες διαδικτυακοί γίγαντες, περηφανεύεται ότι ποτέ δεν βγαίνει offline, αλλά τελικά φαίνεται πως αρκεί ένα μικρό ανθρώπινο λάθος για να κινδυνεύσει. Κάτι που είναι ανησυχητικό, καθώς όπως είπε ο Σάντερς, «η ανοχή για τέτοια μπλακ-άουτ έχει μειωθεί και οι άνθρωποι περιμένουν ότι οι online υπηρεσίες θα λειτουργούν άψογα επί 365 μέρες το χρόνο». Πέρα από τους ιδιώτες χρήστες, ενοχλητικά είναι τέτοια προβλήματα επίσης για τις διαφημιστικές εταιρείες και τους διαφημιζόμενους, που χάνουν πρόσκαιρα την επαφή με το κοινό τους.

Και παραιτήσεις 

Και η πτώση αυτή έφερε εξελίξεις.. Οπως έγινε γνωστό πριν από λίγο, ο Κρις Κοξ, ένας από τους πρώτους μηχανικούς του Facebook, στενός φίλος του Μαρκ Ζάκερμπεργκ και θεωρούμενος υποψήφιος να τον διαδεχθεί στο τιμόνι του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, ανακοίνωσε αιφνιδίως την αποχώρησή του. Ακόμη ένα υψηλόβαθμο στέλεχος, ο Κρις Ντάνιελς, επίσης παραιτήθηκε. Η εξέλιξη σηματοδοτεί την έντονη διαφωνία κορυφαίων στελεχών του Facebook για την νέα στροφή του μέσου, που ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ο Ζάκερμπεργκ, και η οποία το θέλει να εστιάζει περισσότερο στα προσωπικά μηνύματα και λιγότερο στις δημόσιες αναρτήσεις.

Ο Κοξ είχε μόλις πριν από δέκα μήνες λάβει προαγωγή, αναλαμβάνοντας την εποπτεία των τριών κυρίων πλατφόρμων: Facebook, Instagram, WhatsApp και τη διεύθυνση του Facebook News Feed, του οποίου ο ρόλος υποβαθμίζεται στη νέα δομή που σχεδιάζει για το μέσο ο ιδρυτής του. O Ντάνιελς ήταν ο επικεφαλής της μονάδας WhatsApp. Αν και ο 36χρονος Κοξ δεν δήλωσε ξεκάθαρα τον λόγο της αποχώρησής του, τόνισε πως το νέο βήμα του Facebook χρειάζεται διαφορετική ηγεσία. «Θα είναι ένα μεγάλο εγχείρημα και θα χρειαστούμε ηγέτες, που είναι ενθουσιασμένοι να δουν τη νέα κατεύθυνση του μέσου» ανέφερε σε ανακοίνωσή του και ευχαρίστησε τον Ζάκερμπεργκ που «δημιουργούσε αυτόν τον χώρο και για την ευκαιρία να εργαστεί στο πλευρό ενός αγαπητού φίλου για περισσότερα από δεκατρία χρόνια».

Πριν από μία εβδομάδα ο Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε τα σχέδιά του να προσφέρει τη δυνατότητα κρυπτογραφημένων μηνυμάτων σε όλα τα προϊόντα του, όπως και να δίνει τη δυνατότητα οι συνομιλίες να έχουν εφήμερο χαρακτήρα. Με τον τρόπο αυτό θέλει να ενισχύσει την προστασία της ιδιωτικότητας, αλλά και την αίσθηση ότι οι συζητήσεις λαμβάνουν χώρο σε ένα σαλόνι σπιτιού και όχι στη δημόσια σφαίρα. Παράλληλα σχεδιάζει να προσφέρει περισσότερες υπηρεσίες, όπως πληρωμές και ηλεκτρονικό εμπόριο.

Πηγή: Wall Street Journal