Αστόρια, το τελευταίο κρουαζιερόπλοιο για το 2016

Παρασκευή πρωί και στο λιμάνι της Νάξου εμφανίζεται στο κρουαζιερόπλοιο Astoria…Κατασκευής του 1948 φέρει σημαία Πορτογαλίας, έχει ολικό μήκος 160 μέτρα, πλάτος 21 μέτρα, ενώ κινείται με ταχύτητα 19 κόμβων. Κατασκευάστηκε το 1948 και ανήκει στην εταιρεία Cruise and Maritime Voyages. Η πλειονότητα των επιβατών του είναι Γάλλοι και στο ταξίδι που είχε ως σταθμό τη Νάξο μετέφερε 412 επιβάτες οι περισσότεροι εκ των οποίων κατέβησαν στη Χώρα της Νάξου και είχαν την ευκαιρία να περπατήσουν στο νησί και να απολαύσουν μία όμορφη βόλτα… Επόμενος σταθμό του κρουαζιερόπλοιου που αρέσκεται να έρχεται στο νησί μία φορά το χρόνο ήταν ο Βόλος και στη συνέχεια η Θεσσαλονίκη ενώ χθες ήταν στην Καβάλα ολοκληρώνοντας ουσιαστικά το γύρο του Αιγαίου…

Ερχονται ναύδετα

Αυτό που αξίζει να αναφερθεί για τη Νάξο είναι ότι ήταν το τελευταίο κρουαζιερόπλοιο για το 2016. Δεν ξέρουμε εάν είναι καλό ή κακό, ο απολογισμός θα γίνει τις επόμενες ημέρες, σίγουρο είναι πάντως ότι εάν δεν βελτιωθούν οι λιμενικές εγκαταστάσεις, κεφάλι στον τουρισμό και δη στην Κρουαζιέρα δεν θα μπορέσουμε να δούμε… Οι πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι το 2017 σίγουρα θα είναι πολύ καλύτερο σε σχέση με το τρέχον έτος. Ο λόγος; Αφενός ότι έρχονται επιτέλους τα ναύδετα (τσαμαδούρες - mooring buoys) που θα επιτρέψουν στα κρουαζιερόπλοια να δένουν με άνεση και χωρίς να αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τον καιρό. Καιρικές συνθήκες που δυστυχώς λειτουργούν ανασταλτικά για την Νάξο και ευνοούν τη Σύρο κάτι που είδαμε πρόσφατα με κρουαζιερόπλοιο που άφησε τη Νάξο για την πρωτεύουσα τον Κυκλάδων. Το ίδιο θα γίνει και αύριο με το Minerva, που είχε προγραμματίσει άφιξη στην Τήνο όμως λόγω των καιρικών συνθηκών ανακοινώθηκε ότι επισκεφτεί τη Σύρο από το πρωί και θα αναχωρήσει περίπου στις 23:00 για τον επόμενο προορισμό του, τον Πειραιά.  Τι περιμένουμε για το 2017 για τη Νάξο; Οι πληροφορίες όπως αναφέραμε λένε …καλά λόγια. Αλλά θα το …κρατήσουμε για αργότερα όταν και θα έχουμε επίσημες ανακοινώσεις. Αυτό που μπορούμε να σημειώσουμε ότι για του χρόνου έρχεται για πρώτη φορά στο νησί τη Seabourn με το νεότερο πλοίο της το Seabourn Encore (!!!) Στο πρόγραμμά του έχουν συμπεριληφθεί 15 προορισμοί και η Νάξος είναι η πρώτη … επίσκεψη. Με βάση το πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2015 (!!!) στη Νάξο θα εμφανιστεί το συγκεκριμένο πλοίο έξι φορές: 7/5, 4/6, 2/7, 30/7, 27/8 & 24/9 ενώ θα δώσει το παρών και σε Σαντορίνη (7 φορές), Ρόδο (7 φορές) και Μύκονο (6 φορές) όσον αφορά το Νότιο Αιγαίο…

Το Star Flyer πάει Αμοργό

Επίσης ανακοινώθηκε πριν από τρεις ημέρες και το πρόγραμμα της Star Clippers για το 2017 το οποίο περιλαμβάνει 12 ελληνικούς προορισμούς. Στο Αιγαίο θα ταξιδεύει το Star Flyer αντικαθιστώντας το Star Clipper που θα εγκατασταθεί μόνιμα στη ΝΑ Ασία. Και η Νάξος δυστυχώς δεν είναι μέσα. Αντίθετα, θα το δούμε 11 φορές στη Μύκονο (11/5, 25/5, 4/6, 22/6, 6/7, 9/7, 28/7, 10/8, 24/8, 3/9 και στις 16/10), δέκα φορές τη Σαντορίνη (18/5, 1/6, 29/6, 10/7, 27/7, 3/8, 17/8, 31/8, 4/9 και στις 15/10), οκτώ στη Πάτμο (9/5, 23/5, 6/6, 20/6, 4/7, 8/8 & 22/8) και έξι φορές στην Αμοργό (10/5, 24/5, 21/6, 5/7, 9/8 & 23/8) και Ρόδο (15/5, 29/5, 26/6, 31/7, 14/8 & 28/8). Πάντα όσον αφορά το Νότιο Αιγαίο.

Προβλήματα και …ναύδετα

Και τέλος διαβάζουμε τις δηλώσεις του προέδρου της Ενωσης Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρου Κόντε, ο οποίος μιλώντας στην ιστοσελίδα Praktoreio-Business.gr μίλησε για το θέμα της κρουαζιέρας. Και όπως τόνισε «η έλλειψη ανταγωνιστικών λιμενικών υπηρεσιών, σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, οι κακές υποδομές, η γραφειοκρατία και το πρόβλημα του μεταναστευτικού, δημιουργούν ένα αρνητικό περιβάλλον, οδηγώντας τις περισσότερες φορές τους τουριστικούς πράκτορες και τις εταιρείες, να επανεξετάζουν την στάση τους έναντι της χώρας μας». Επικαλούμενος στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, αναφέρει ότι ο αριθμός επισκεπτών κατά προσέγγιση θα είναι κοντά στα νούμερα του 2015, δηλαδή 4,9 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις. Και διαβάζουμε «Η κατάσταση στα περισσότερα νησιά είναι απαράδεκτη. Υπάρχουν υποδομές πολύ περιορισμένου μεγέθους και χρήσης, άκρως πεπαλαιωμένες και χωρίς συντήρηση. Έχουν κατασκευαστεί λιμάνια και προβλήτες με λανθασμένα στοιχεία και ίσως δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ή είναι επικίνδυνα. Επίσης, έχουν επενδυθεί αρκετά χρήματα σε λιμενικά έργα, που παραμένουν ανενεργά απλά και μόνο για προσωπικά και κομματικά οφέλη. Πρέπει να αξιολογούνται οι διάφοροι προορισμοί μέσω της λιμενικής πολιτικής και μετά να προωθούνται έργα όπου ακριβώς χρειάζονται και βεβαίως να επισκευάζονται όπου απαιτείται. Ένα παράδειγμα σας αναφέρω. Στη Σαντορίνη, ένα νησί παγκοσμίως γνωστό, εδώ και οκτώ χρόνια είναι εκτός χρήσης τα 4 ναύδετα (τσαμαδούρες - mooring buoys) που βρίσκονται σε συγκεκριμένη θέση (στίγμα), όπου μπορεί ένα πλοίο να προσδένει με ασφάλεια σ΄αυτά. Θα  πρέπει για τους νέους προορισμούς των κρουαζιεροπλοίων η πολιτεία, έως ότου προχωρήσει σε σχεδιασμό για τις λιμενικές υποδομές, να υιοθετήσει τη λύση ναυδέτων πρώτα και ανάλογα μελλοντικά ίσως απαιτηθούν να υλοποιηθούν λιμενικά έργα. Τα εν λόγω ναύδετα στη συνέχεια μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε άλλους νέους προορισμούς».  

Μουσεία και έλλειψη συντονισμού

Και πρόσθεσε «Ένα άλλο θέμα που δημιουργεί προβλήματα στον κλάδο είναι ότι οι αρχές λιμένων δεν παρέχουν συνολικά τις υπηρεσίες (καβοδεσία, πλοηγούς, ρυμουλκά) στις εταιρείες κρουαζιέρας, όπως συμβαίνει στα περισσότερα ευρωπαϊκά λιμάνια. Από τη στιγμή που ένα πλοίο θα προσεγγίσει για να δέσει σε ένα ευρωπαϊκό λιμάνι, του έχουν δοθεί άμεσα όλες οι υπηρεσίες με έναν ενιαίο τιμοκατάλογο, από έναν κεντρικό φορέα που είναι το λιμάνι.  Εδώ ο κάθε πράκτορας της εταιρείας διαπραγματεύεται από μόνος τους τις εν λόγω υπηρεσίες για κάθε κρουαζιερόπλοιο. Επίσης σε πολλά νησιά διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει κοινός συντονισμός τελωνείου και αστυνομίας για την εξυπηρέτηση των επιβατών κρουαζιεροπλοίων, ενώ αναφορικά με τον προγραμματισμό αφίξεων berth allocation εξακολουθεί να υπάρχει πρόβλημα αφού για πολλούς προορισμούς δεν εφαρμόζεται.  Αναφορικά με τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία αυτά που βρίσκονται κυρίως εκτός Αττικής εξακολουθούν να κλείνουν στις 3 το μεσημέρι, αφού δεν δίνονται χρήματα για απογευματινές βάρδιες των υπαλλήλων».